CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 6.7.2013  22:34
    V rozpuku (2013)
    ***

    Očekávání a zklamání - toť krátká charakteristika tohoto filmu. Režisérské duo rozvinulo striktně dokumentaristický scénář bez náležité propracovanosti a utnulo jej tak neobratně, že si divák z filmu neodnese jakýkoliv pocit rozuzlení. Dynamika zde téměř neexistuje a film vede příběhově odnikud nikam. Přesto je ale herecky a technicky dobře zvládnut a podává autentické svědectví o gruzijských poměrech. Za tento hořkosladký koktejl dávám 5/10 [KVIFF 2013]

    • 6.7.2013  00:28

    Originální námět, na mě zde však působí až příliš mnoho různých motivů najednou. Přesto musím ocenit výkon Robin Wright, kuriozní animace a působivé ztvárnění jiného světa. 8/10 [KVIFF 2013]

    • 6.7.2013  00:25

    Tento film si buď zamilujete nebo ho začnete nenávidět, já ho spíše nenávidím. Extrémně jednoduchý scénář Wheatley nafouknul do gigantické bubliny pomocí stroboskopických sekvencí a optických efektů v kombinaci s gigantickým větrákem uprostřed louky. Zvukem i obrazem se snaží překonat konvenční hranice, a tak chudák divák při projekci málem přijde o sluch a z rozblikaného plátna dostane epileptický záchvat. Navíc polovina filmu nedává smysl. A o všech těch pindících snad nebudu ani psát. Nedovoluji si však říci, že by tohle všechno Wheatley činil bez špetky umění. 3/10 [KVIFF 2013]

    • 6.7.2013  00:14
    Gloria (2013)
    ***

    Lelio vypráví o stárnoucí Glorii velmi fragmentovaně. Jednotlivé epizodky z jejího života se ovšem skládají do velmi pestré a příjemně hořkosladké mozaiky, kterou byl navíc proložen malý lovestory. Možná by snad jen šly některé scény a záběry vynechat, protože i se slabými 111 minutami tento snímek působí až příliš dlouze. Silné 3* 6/10 [KVIFF 2013]

    • 6.7.2013  00:08
    1009 (2013)
    ***

    Tento krátký film mě minul naprosto vším. Jsem zmaten. 4/10 [KVIFF 2013]

    • 6.7.2013  00:05

    Tahanice odnikud nikam s výraznou hereckou mělkostí. Prolog naladí diváka na romantický road movie, rozuzlení bohužel přílš nepotěší. 5/10 [KVIFF 2013]

    • 6.7.2013  00:02

    Originální začátek a konec. To mezi tím je ale velmi nezáživné (nejen herecky) a donutilo mě odebrat hvězdičku. 5/10 [KVIFF 2013]

    • 4.7.2013  16:25

    Další intimní zpověď bláznivé hysterky, která kdysi něco znamenala. Hodně procítěné, psychologicky silné a nevyrovnané. Umělecky ale ucházející. 6/10 [KVIFF 2013]

    • 4.7.2013  16:22

    Až na umělou maminku Angelinu Jolie to dopadlo nad má očekávání. Ano, i zde začínáme a končíme horentními bitvami s krví cákající daleko za kameru, Olivera Stona ale na tomto námětu zřejmě zaujalo něco jiného. Většinu času se totiž věnuje Alexandrově životu a důležitým vlivům na jeho osobnost. Tím otevírá divákovi okno do starověké palácové politiky, intrik proti králi, mocenských bojů a spiknutí. V důsledku z filmu odcházíte s mnohem praktičtější představou, jak se za Alexandra vládlo, než z hodin dějepisu. Přesto si ale nemohu odpustit faktické připomínky k tomu, jak si Američan představuje starověk. K délce se nebudu vyjadřovat, neboť jsem vědomě šel na tu delší verzi. Vím ale, že 3 hodiny jsou dlouho a ta zkrácená zas mohla přestat dávat smysl. Hopkinsův epilog je navíc extrémně patetický. 7/4 [KVIFF 2013] [The Ultimate Cut]

    • 4.7.2013  16:04
    Cizí oběd (2013)
    ****

    Po nevinně vyhlížející expozici se špetkou příjemného a osobitého jídlonosičového humoru byste ani neočekávali nějakou komplexní romantickou zápletku. Batra se ale směrem k závěrečným titulkům snaží klima zahustit směrem k realitě a celému snímku tím podle mě ubližuje. Přesto jsem ale rád, že Lunchbox nedopadl jako přepálený bollywoodský exkrement nebo pateticky omšelé "má mě ráda nebo ne?". Silné 4 hvězdičky. 8/10 [KVIFF 2013]

    • 4.7.2013  15:56
    Ve stínu (2012)
    *****

    Tento snímek ve mě vzkřísil naději v současnou českou kinematografii (přestože se jedná o dosti rozsáhlou koprodukci). Do ponuré atmosféry 50. let Ondříček rozehrál designovou detektivku, ve které zkřížil Pouta s Četnickými humoreskami a Herculem Poirotem. Nejprve nevinně a Trojanovsky, ke konci vážně a eticky proplouvá mafiánskou StB, měnovou reformou a monstrprocesy, aby nakonec z celého příběhu nevyvodil nic jiného než mravní poslání pro nás pro všechny. To vše navíc v pečlivě zpracované podobě. Zejména chválím ústřední výkon Ivana Trojana, uhrančivou kameru a dechberoucí autentičnost všeho od dějinného pozadí, esesáka/svědka až po originální cigarety a pražské barabizny. Právě díky všem těmto prvkům je celý snímek tak děsivě temný a realistický, až si po titulkách skoro nedovedete oddělit dějinná fakta od filmařské fikce. Přesto ale mám jednu připomínku - zápletka mi připadá trochu jednoduchá a předvídatelná (to ale není u českých filmů nic nového, že?). Za úžasně zpracovanou a navíc morálně korektní podívanou dávám 9/10 [KVIFF 2013]

    • 2.7.2013  23:58

    Madmoni se opět rozhodl pitvat vztah mezi otcem a synem. Dle mého se mu to zde podařilo dokonale, neboť nejlepší devízou celého filmu je právě herecký výkon ústřední dvojky. Kromě toho mě také potěšily střípky izraelské kultury a historie a retrospektivní narace, kterou jsem u moderního filmu už dlouho neviděl. Něco mi zde ale přesto chybí. 8/10 [KVIFF 2013]

    • 2.7.2013  23:41

    Příjemná idylka venkovského života osázená drobnými slastmi i strastmi stárnoucího vdovce - pragmatika. Sci-fi kryozápletka ustoupila navzdory mým očekáváním naraci a do popředí se dostala samotná chemie mezi hlavními postavami. Navíc Bermúdez celý scénář poněkud lyrizoval a snímek vyprofiloval spíše jako filmový portrét Chaova vesnického doktora. Pozvolný střih i líbivá kamera mě uklidnily a naplnily harmonií. Místy vyvolaly i upřímný úsměv. Nad zakončením ale stále musím přemýšlet a nebýt toho, dal bych o desetinku víc. 9/10 [KVIFF 2013]

    • 2.7.2013  15:09
    Mládí (2013)
    **

    Velmi nezáživné, rozladěné a dějově naředěné nic. Psychologie únosce-oběť na začátku zaujme, po několika minutách ale omrzí a divákovi by se chtělo začít zívat. Ani to mu ale Shoval nedopřeje a pravidelně ho drží vzhůru zbytečnými uřvanými násilnickými mačkárnami ve spoře osvětleném sklepě. Zápletka je velmi neoriginální a dlouho očekávané rozuzlení neuspokojivě jednoduché. 3/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  23:26

    Úžasný duet dvou hlavních postav, stylové bowlingové sólo a znatelný vývoj charakteru na obou stranách. Zvládnout tohle všechno tak rychle musel být opravdu kumšt, Chritensen si s tím však nějak zázračně poradil. Kromě toho také chválím soundtrack a některé záběry. 8/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  23:14

    Servillovi se podařila herecká etuda, když věrohodně a s vtipem vykreslil dvě naprosto odlišné figurky v podobných situacích ve stejném prostředí. Mastandrea a Bonaiuto mu solidně sekundují a volná místa Andó zručně vymaloval výjevy z italského politického zákulisí, které je stejné snad ve všech zemích. Zde je na něj ovšem pohlíženo i komicky a nevšedně, což dodává vážnému námětu na tolik potřebné lehkosti. Výsledkem je dobře natočená a příjemná dvojníkovská oddechovka pyšnící se kvaltními výkony hlavních představitelů a zdravým humorem. 10/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  22:53

    Čekal jsem větší technickou propracovanost, i tak mě ale centrifugace nezklamala. Působí dokonale autenticky a kdybych před projekcí nečetl anotaci, byl bych na to klidně i skočil. Takhle jsem na film ale od začátku nahlížel jinak. Chválím závěrečné titulky - na nich se někdo hezky vyřádil. 8/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  22:41

    Nečekaná perla norské kinematografie, oplývající provokativními a cynickými vtípky s notnou dávkou černého humoru. Chválím hezkou přírodní kameru a Hægstadova zatrvzelého fámulu. 10/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  22:33
    M.O. (studentský film) (2012)
    ****

    Snímek se může pyšnit originálním námětem, úsměvným scénářem, nasládlou narací a velmi uspokojivým rozuzlením. Po technické stránce je dokonalý. 9/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  22:24

    Baigazin snoubil ohavný naturalismus se vskutku harmonickou přírodou a nelíbivými civilizačními motivy. To vše vypravuje optikou dospívajícího introverta. Uměleckou výtvarnost snímku oceňuji, stejně tak pohled na kazašskou step, kontrast mezi dětskými mučením a tichými krajinkami ale mohl být přece jen trochu zmírněn. 6/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  22:17
    Doma (2011)
    **

    Meditativní rozplyzlost snoubená s germánskými krajinkami a městskou špinavostí. Zajímavá kamera, nezajímaví herci a netradiční zápletka. Konec je však nesrozumitelný a mě neuspokojil. 3/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  22:09

    Postrádá souvislost, smysl a pointu. Není bohužel z čeho vařit. Herci byli pravděpodobně vyhrabáni na ulici. Hvězdička za kameru. 1/10 [KVIFF 2013]

    • 1.7.2013  22:05

    První film v mém životě, který mě donutil prchnout z kinosálu ještě před závěrečnými titulky. Gratuluji Acevedovi! 0/10 [KVIFF 2013]

    • 30.6.2013  22:52

    Roztahaná lyrika s třešničkou podivnosti a mystična navrchu. Úvodní fantasy titulky sice diváka navnadí, zbytek snímku ale hořce zklame. Verbeek vytvoří velmi hustou a neprostupnou atmosféru, do které promítne skromně jednoduchý život hlavní postavy. Ten se v rámci celkem originální zápletky pokusí rozebrat a přestavět. Není ale z čeho vařit, a tak se zoufale snaží všemi možnými prostředky zaujmout unuděné oko divákovo. V důsledku na plátně defilují kamenné, chladné a vcelku nezajímavé postavy, které na sebe vrhají utichlé pohledy do tmava a navazují nucené dialogy. Film se šourá minutu po minutě a končí bohužel stejně unyle a neochuceně, jak začal. Rozhodně tu byl určitý potenciál využít originální a nevšední zápletky, zůstává ale z větší části nevyužit. Jediné, co mi trochu učarovalo, byl vizuální kontrast mezi civilizační hi-tech architekturou s opojně nasvícenými nočními kluby a přírodní zamyšlenou noční krajinou. Tento film ale dle mého měl na víc. 3/10

    • 30.6.2013  17:38

    Boxerské téma na každém rohu, klišé a milostný trojúhelník v centru dění. Dnes žel bohu nic nového pod sluncem, kdysi to ale musela být velká senzace. Díky absenci zvuku několik humorných scén působí až "Chaplinovsky". V kontrastu se ale ve filmu objevuje i několik klasických scén nesoucích Hitchcockův podpis, zvláště pak zuřivé boxerské výrazy a žárlivá imaginace Carla Brissona. Přesto jsem ale čekal trochu více. 6/10

    • 30.6.2013  17:27

    Snímek je otevřeným oknem do židovské komunity, barvitě a realisticky vykresluje její pozitivní i stinné stránky. Rama Burshtein se soustředí hlavně na motiv rodiny, její důležitost a autoritu. Na sourodou společnost lidí, kteří si navzájem pomáhají a vlastně táhnou za jeden provaz, zároveň ale sledují každý po straně své vlastní zájmy. Do popředí staví jemně šablonovitý příběh nevěsty proti své vůli, kterou se snaží odlišit od předchozích několika stovek zevrubnou psychoanalýzou neobvyklých postav. Ty do sebe zapadají a ačkoli se nejedná o žádné dechberoucí herecké výkony, působí autenticky jako v hraném dokumentu. Irit Sheleg věnovala tomuto filmu asi nejvíce úsilí ze všech herců, není pak tedy podivem, že kolem sebe soustřeďuje většinu děje. Tím by se zdálo, že pohledná Hasas Yaron přichází o prostor, ta se ale snaží kromě sňatku utéci snad i z hlavní role a místy plaše vrhá pohledy do záběru. Nebrání jí to ale ve smělém comebacku v příhodném okamžiku, kdy naopak Sheleg ustupuje do pozadí. Nejlépe snad zvládla Burshtein technickou část filmu - k té asi nemám vůbec žádné připomínky. Kamera je působivá, nasvětlení i barevnost scén dobře vyvážená. Pečlivě dávkovaný soundtrack je samozřejmě židovsky laděn a je v dokonalé symbióze se zbytkem filmu. Příjemně mě překvapilo, že režisérka diváka nepodceňuje a sugestivně prostřihává některé scény, dávaje tak obecenstvu příležitost k doplnění děje. Bohužel ale možná právě pod stejnou záminkou nechala celý hodinu a půl dlouhý snímek bez znatelné pointy. Musím také ocenit pár cynicky a ironicky laděných momentů, jimiž film protkala (např. rabína a troubu nebo rodinnou pomoc požidovsku hned na začátku). 7/10 [KVIFF 2013]

    • 20.6.2013  01:20
    Muž z oceli (2013)
    ****

    Snyder nám připravil gurmánsky spletitou síť motivů, skrz kterou tu a tam protkává dnes již klasickou příběhovou linii. Nejprve v prologu zajímavě olízne fantasy s Russellem Crowem, když vypráví o zkáze Kryptonu. Pak očekávaně proletí farmářskou super-pubertou s otčímem Costnerem a na delší časový úsek zaparkuje u postavy záhadného pomocníka Cavilla, na jehož skutečnou identitu vrhne světlo až neodbytná novinářka Amy Adams. Až doposud vše šlape, jak má. Potom se ale z ničeho nic utrhne lavina a Snyder začne po divákovi házet vším, co se mu dostane pod ruku – v první řadě hlavně zarputilým a hektickým záporákem Shannonem. Chudák divák je bombardován flashbacky do minulosti, stíráním dějových rovin a dalšími sci-fi udělátky, a tak si ani nevšimne, že se na pozadí rozvine bitva mezi Supermanem, záporáky z Kryptonu a zbytkem Modré planety. Farmářsky nevinná lyričnost je ta tam a tolik očekávaná kolize je na světě. Opět se však trochu vzdalujeme od předlohy, když se lidstvo málem obrátí proti Supermanovi a náš mimozemský hrdina stane před úkolem získat naši vlastní důvěru. Jakmile je ale toto dilema vyřešeno, vezme film krátký obrat. Poslední půlhodinka je totiž ve znamení boje, andrenalinové destrukce a hlučných orgií, na kterých je více než jinde znát podpis Snyder + Nolan. Z akustického pekla je divák osvobozen působivými záběry hroutících se staveb, explozí a další zkázy, která jen podtrhuje epické finále a hlavní souboj dvojice Cavill-Shannon. Následuje cynický vtípek na odlehčení atmosféry a tak trochu kýčovitý dovětek, jímž je vše opět usazeno do "správných" kolejí. Snímek je jako celek velmi působivě natočen, zejména musím vyzdvihnout krásnou kombinaci propracovaného vizuálu (Mokri) a epického soundtracku (Zimmer). Postavy mě také nezklamaly – zejména Crowe a Shannon, jimž je zde kupodivu dopřána mnohem větší pozornost a hloubka, než v předchozích verzích. Drobným zklamáním byl ale pro mě Superman sám: Cavill totiž plní svou roli důstojně, přesto ale nepřirozeně. Není na něm bohužel znát žádný vývoj charakteru a jeho emoce jsou mnohem mělčí, než by se slušelo. Amy Adams příjemně osvěžuje tým a zajímavě kontrastuje s Antje Traue. Navíc nemohu opomenout postranní výkon taťky Costnera a Fishburnova cynicky konzervativního šéfredaktora. Scénář je napsán velmi pečlivě a jakožto fanoušek na něm musím ocenit rozšíření supermanovské mytologie. Film jako celek ve výsledku drží dobře pohromadě a dá se říci, že jeho dynamika je takřka exponenciální. Proti Snyderovi jsem našel snad jedinou výtku – místy totiž nekompromisně vykrádá ostatní sci-fi. V průběhu filmu jsem napočítal kolem 20 přetočených klišé, záběrů a scén z Dne nezávislosti, Matrixu, Spider-mana 2, Thora, Avataru a dalších podobných filmů. Při sledování mi to nevadilo. Já osobně jsem ale na tento konkrétní druh prohřešků hodně háklivý, a tak si neodpustím kritickou poznámku. Podtrženo, sečteno, Man of Steel je trochu váhavým ale zato dynamickým remakem Supermana s kamerou na steroidech, úžasnými dechberoucími efekty, kvalitní předlohou a povedenou sestavou herců. 9/10

    • 12.6.2013  23:46

    Zdá se mi, že jsem právě dokoukal stominutovou reklamu na syna Willa Smithe. Ač je právě Will hlavní devízou celého snímku, objevuje se před kamerou jen sporadicky a dobrých 80% přenechal mladému Jadenovi. Ten však ve svých patnácti ještě celovečerní film sám neutáhne, a tak divákovo oko hledá něco, čeho se chytnout. Zaujmou vás krásné postapokalyptické krajinky plné trochu laciných CGI zviřátek, sci-fi vychytávky z budoucnosti, které ovšem tentokrát dopadly trochu budgetově, a flashbacky do minulosti, která nápadně připomíná Hvězdnou pěchotu s Willem Smithem v hlavní roli. Barvy i kamera jsou na ucházející úrovni, film drží dobře pohromadě a má spád. Problém je však jinde. Willovi moc nejde role zraněného chladnokrevného taťky/vojáka v ústranní a mladý Jaden zase umí být jen naštvaný nebo soustředěný, ale nic mezi. Celá dynamika jejich vzájemného vztahu, na které má vše stát, je navíc emocionálně na bodu mrazu a o kvalitě dialogů se raději nebudu ani zmiňovat. Kdyby se také podařilo vystřihnout nekonečné proluky mezi replikami a pár naprosto zbytečných scén, které Shyamalan zřejmě vyhrabal v archívech National Geographic, mohl jsem jít domů mnohem spokojenější a o dobrou čtvrthodinku dříve. Před koncem mě však Shyamalan mile překvapil, když se mu podařilo (možná neúmyslně) vystřelit si ze sebe sama a některé ze zmíněných prohřešků využít pro pobavení obecenstva. Snad možná i proto závěr snímku, ve kterém Will předává pomyslné žezlo svému synkovi, působí mnohem méně pateticky a trochu více ironicky a komicky. Za hezkou přírodu, občasného Willa Smithe a cynický vtípek na závěr dávám 5/10.

    • 8.6.2013  23:47

    Anderson mě dosti navnadil, nepovedlo se mu to ale dotáhnout. Všechny ty sci-fi serepetičky kolem vesmírného cestování na začátku mě totiž moc potěšily. O to více jsem ale byl zaražen, když mi bylo představeno dějiště zbytku filmu - supermoderní loď, která vypadala temněji a zaostaleji než tunel a jejíž dojem bohužel avízoval i prudký svah v kvalitě celého snímku. V té době se také začaly věci zamotávat do velmi divného halucinačního stavu, až se nakonec celý film přetavil v béčková jatka s malou špetkou sci-fi podtextu, který snad kdysi mohl něco znamenat. Herci v čele s Fishburnem se také bohužel moc nepřetrhli, přesto ale příliš nejdou proti filmu, který je svojí šíleností stejně ke konci neúměrně válcuje. Kameru, scénář i soundtrack bych označil za průměrné - pokračování slibného úvodu se bohužel nekonalo. Horizont událostí je snímkem, který začíná jako sci-fi a končí divně někde úplně jinde - může vás zaujmout. Hledáte-li ale kvalitní sci-fi potravu s hororovými prvky, toto asi vaším šálkem kávy nebude. 4/10

    • 7.6.2013  23:54

    Obstojný survival horor ve stylu Vetřelce s několika originálními obměnami. První polovina připomíná komunitními nesváry, pouští a pokusy o útěk Let fénixe, druhá je plnokrevnou noční hororovou vyvražďovačkou. Velmi zajímavá byla kamera, která vystřídala dost barevných režimů a několik druhů tmavých záběrů nasvícených z různých stran - poklona Eggbymu. Na druhou stranu jsem ale byl zklamán soundtrackem, který mohl dopadnout o dost lépe. Herecké ztvárnění bandy trosečníků nebylo ideální, ale uspokojivé - víc se mohla snažit hlavně Claudia Black a Cole Hauser. Obzvláště se ale povedl Dieselův Riddick. Snímek jako celek působí velmi stabilně, udrží diváka na nohou, příliš neunudí konverzačkami, ale ani neždímá nervy. Nic převratného, ale rozhodně nic tuctového. Zkrátka staré dobré béčko. (P.S. podle stylu jsem očekával rok výroby tak kolem roku 1980, tohle je ale z přelomu století - jsem příjemně překvapen...). 7/10