Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Horor

Recenze (8 231)

plakát

Je mi ze sebe špatně (2022) 

HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.12 - NORSKO - Absurdní psychologická body-hororová tragikomedie, která dokáže v nejednom záběru zároveň vyvolat smích, smutek i znepokojení. Signina posedlost slávou za každou cenu (ačkoli je to spíš touha být někým ve světě plném umělců, sebevědomých a šťastných lidí a smetánky, ve kterém Signe jen je něčí manželkou a jiné postavení nemá) je postupem času sebedestruktivnější, ona se stále více vrhá do pekel a jak vám je jasné, oč půjde, nemůžete prostě čekat happy end, jen naprostou zkázu. Konec ale lze různě interpretovat a je takový všelijaký, stejně jako celý film. Ono sice je umění, ukočírovat tolik různorodých žánrů tak, aby smysluplně držely pohromadě, ale jestli něco Je mi ze sebe špatně chybí, je to určitě celistvost zpracování. Když to budete brát vážně, je to nesmysl, protože už při prvním převozu do nemocnice by museli zjistit, co za svinstvo v sobě má a vše následující by se muselo ubírat jiným směrem. Když jako satiru, chybí tomu hlubší propracování všech načrtnutých témat. Když jako absurdní komedii, tak v tom absurditu časem začne nahrazovat temnější ladění na stejné vlně, tudíž zde v absurditě neexistuje gradace. Je to bohaté a přitom nedotažené z každého pohledu. Zahrané je to ale skvěle, celou dobu si to drželo moji pozornost, některé nápady a scény jsou geniálně propracované včetně kamery a střihu a i přes tu rozháranost je to pořád dobře vedené. Jen mě teda ve formě štvala ta občasná, neustále zoomující kamera jak od Lanthimose (ale u něj je to ještě horší a pseudo-umělečtější) a zakomponování Signiných představ, které ne že by samy o sobě nefungovaly, ale vždycky přijdou naprosto náhodou a hlavně jen bezúčelně matou. Taky mi přijde, že se Borgli dost inspiroval filmem Safe, viděl jsem to v tom podobně jako uživatel Othello a hlavně to má nejeden shodný prvek, ale Safe mě oslovilo o něco víc, navzdory horší čitelnosti. Tomuhle ale ty slabé čtyři dám taky, jelikož mi je sympatické, o čem to je a k čemu to směřuje. Slabé 4*

plakát

Domácí vězení (2014) 

HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.11 - NOVÝ ZÉLAND - Kdyby to Johnstone zkrátil o zbytečné "ryze hororové" scény pomalého chození po baráku a ostatních klišé z nejprůměrnějších duchařin, byl bych spokojený ještě mnohem víc. Ale rád ty čtyři hvězdy dám i tak, postavy mě dostatečně zaujaly (včetně Kylie, které jsem pak začala fandit jen proto, že jsem čekal, že vztah s matkou změní), vtipných scén je tu kupodivu požehnaně na začátku i na konci (byť konec je na celém filmu nejlepší, to rozuzlení bylo hodně povedené), až na utahané scény jsem se nenudil a celkově mě to dost bavilo a zanechalo příjemný pocit. Účel to splnilo dobře, takže něco víc (jako třeba hodně urychlený konec, resp. epilog) bych vyčítat neměl. Jen je teda škoda, jakým směrem se Johnstone v dalším filmu ubral... Slabé 4*

plakát

Mušiši - Okicu mija (2006) (epizoda) 

Zápletkou asi nejzajímavější epizoda. Tahle utopie "nesmrtelných" by mohla mít klidně vlastní film, nakolik by se s ní dalo pracovat. A to jsem se zpočátku bál, že půjde o další epizodu, která je z půlky jenom flashback... 4*

plakát

Childhood's End (2015) (seriál) 

Původně jsem to chtěl hodnotit epizodu po epizodě, ale ta první mě natolik zaujala, že jsem ty tři díly dal naráz. A v budoucnu si nejspíš přečtu knihu, protože ten námět je geniální a chtěl bych ho vidět mnohem detailněji propracovaný. Vlastně si říkám, proč se současní tvůrci seriálů nepokusí sehnat práva na takové knihy (a můžou být i od méně známých autorů, ne rovnou od Clarka) a místo toho na několik sérií roztahují námět, který by bohatě vystačil na pořádný dvouhodinový film. Kdyby se Konce dětství chopil někdo skutečně schopný a měl s tím úspěch, mohl by z toho být seriál klidně i na 4.série a přesto by to pořád mohlo o něčem být. No jo, jenže to by na to musely být peníze, lidí a dostatek diváků a zaručit se nedá předem ani jedno. Na téhle minisérii mi sice vadí, že není dostatečně propracovaná, fungování a mytogii světa po příchodu Vládců jen načrtne a někdy nedotáhne (v čem by v utopii bylo špatné umění?) a některé postavy sotva stihne představit, jenže se za tu dobu snaží obsáhnout dlouhé období a aby se to sem všechno vešlo, muselo by to být ještě několikrát tak dlouhé. Takže tohle tvůrcům za vinu rozhodně nedávám. Spíš mi vadí melodramatické a přehnaně dlouhé scény traumat farmáře, občasné soustředění se na zbytečnosti a fakt, že to sice je na takový seriál nezvykle filozofické, ale mohlo být víc, kdyby se to nesnažilo jít až moc na ruku americkým divákům. Navíc první epizoda je určitě nejlpší, druhá má pár zbytečně dlouhých scén a třetí se nevyhne patosu, ačkoli konec má dost silný. A pokud se na to budete koukat, tak se předem připravte, že i pořádně depresivní. Mé čtyři hvězdy jsou sice slabší, ale zasloužené, protože mě to chytlo a až do konce nepustilo. Jen bych rád věděl, proč ti mimozemšťané vypadají zrovna tak, jak vypadají, čekal jsem za tím něco víc a ono nic... i když teoreticky tam pro to je určitá metafora. SPOILER Přinesli nakonec zkázu? Ano. Ale šli ruku v ruce s bohem, tedy aspoň s tím, co tu k němu má nejblíže. A úmysly toho neznají ani oni. Zvláštně se to tam prolíná, ale třeba to kniha má uceleněji řešené... KONEC SPOILERU. Slabé 4*

plakát

Dekalog - Dekalog I (1989) (epizoda) 

SPOILERY Konečně jsem rozkoukal Dekalog a jsem hodně rád, že zpracováním prvního přikázání mě zase nadchnul, jako ostatně ve většině věcí z jeho tvorby. Na plný počet mi tam cosi chybělo (možná to bylo příliš doslovné?), ale jinak je to velice chytře vedené, má to geniální scénář, psychologii postav, silný příběh s ještě silnějšími stěžejními scénami a hodně silným závěrem a dobře propracovaný rozpor mezi vědou a vírou, včetně faktu, k čemu se upne člověk v nejhorších chvílích. A není to jen tom, jestli je člověk věřící - skoro nikdo po smrti někoho blízkého nebude tvrdit, že z něj už nic není a že není na žádném lepším místě. A ani mi nepřišlo, že by ten táta byl tak zarputilý ateista jak tu někteří tvrdí - vyrůstal přece v katolické rodině, takže od dětství v sobě něco málo z toho musel mít. Proto taky jde v závěru do kostela. Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc mi přijde, že to vlastně nemá větší vady, ale pořád mi k tomu víc sedí hodně silné čtyři hvězdy než slabých pět. Silné 4*

plakát

Uspávač (2017) 

HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.10 - FINSKO - Viejo má dost jasný přístup k životu - je ztělesněním karmy a ze svého pohledu soudí a jedná se všemi tak, jak se chovají k zvířatům a lidem. Schválně jsem jako první napsal zvířata, protože o ty se stará o dost víc. Nikki z něj naštěstí nedělá automaticky hrdinu, ale spíš jeden extrém, který se chtě nechtě střetne s druhým extrémem v podobě skupinky neonacistů. Ačkoli se to tu podle žánrů nezdá, nebere se to moc vážně a je to spíš další z řady finských černo-absurdněhumorných komedií, která v jejich chladném stylu ani jako komedie na první pohled nemusí vypadat. Pak ale vidíte růžové rádio, ze kterého Viejo pouští zvířatům před uspáním nějakou písničku, dialogy neonacistů nebo sex krátce po pohřbení přejetého zajíce a je jasno, jak to tvůrci berou. Na horor dojde až v závěru (a za sebe bych tu ten žánr nechal, jen ho dal na poslední místo) a i přes určité zvážnění se stále nebere tak vážně, jen je strašná škoda, že stejně jako další finské komedie (mimo Akiho) je to celé chladné jak čumák mrtvého psa a že tu vlastně neexistuje gradování děje, protože karty jsou rozdané rychle a pak už se jen dá čekat na to, až se to poskládá přesně tak jak se dá odhadnout. V půlce už mě to začínalo nudit a ani nemůžu říct, že by mě tu cokoli víc zaujalo. Jsou tu sice zajímavé scény a samotná zápletka má taky dost do sebe, jen je to opravdu příliš chladné. Slabé 3*

plakát

Zavraždění čínského bookmakera (1976) 

On je to vlastně film o tom, že když problémy neřešíme včas a neustále je oddalujeme, tak se jenom zvýší a jsou mnohem horší než kdy předtím. Myšlenku to tedy má, provedení mě kupodivu bavilo včetně bizarně trapných varietních vystoupení (ačkoli zbytečně dlouhá místa tam jsou, nebudu lhát...), o Cosmův osud jsem se zajímal, ačkoli jsem k němu moc sympatií neměl a Cassavetesův přístup k boření jinak obyčejné psychologické noirovky mi vlastně sedl taky. Tak kvůli čemu teď přemýšlím nad tím, jestli si to zaslouží vysoké hodnocení? Já si na to asi utvořím silnější názor až poté, co uvidím víc Cassvetesových filmů, protože jsem z jeho stylu mírně zmatený a moc nechápu, proč se občas věnuje tak zbytečným věcem a podstatné odsouvá na druhou kolej nebo proč důležité informace o charakteru Cosma řekne až úplně na konci, kdy už je vlastně po všem a divákův vztah k němu nezmění. Je to takový typický sedmdesátkový nezávislý americký film, akorát utržený ze řetězu a míň artový, než jsem čekal, že bude. Navzdory určitému zmatení u mě ale převažují pozitivní dojmy a vzhledem k té myšlence to rozhodně není nic prázdného, navíc s dobře zvoleným tempem (pokud vám samozřejmě sedne) a skvělými hereckými výkony. A obzvlášť si z toho odnesu zjištění, že Pan Sofisitkovaný byl zparodovaný v South Parku coby hlavní postavička z Imaginationlandu :D Slabé 4*

plakát

Hallam Foe (2007) 

Mysteriózní tu mají být ohledně smrti biologické matky hlavního hrdiny Hallama, ale mě osobně záhadnější přišlo Hallemovo chování. Ano, těžko se vyrovnává s její smrti, s tím spojený voyerusimus taky chápu... ale ta jeho náhodná bojová pomalování obličeje? Neustále spaní mimo dům? Nebo až autistické chování? Sorry, ale to mi neříkejte, že ten kluk netrpěl nějakou psychickou nemocí. Pořád jsem čekal, že se mi to potvrdí, ale ono ne, vše je odvozené s nesmírní se se smrtí jeho matky... On vůbec celý ten film dost trpí tím, že svůj symbolismus strká do realistického příběhu, ale nevnímá, že jím realitu boří. Šlo tu o to usmíření, vše tu (včetně hudby) odráží Hallamův psychický stav a chybějící přijatelný ženský vzor v životě, který si snaží vynahradit špehováním holky, co vypadá jako jeho matka, ale Mackenzie tu buď měl pojmout buď symbolisticky nebo jako realistické drama, protože vzájemně se to bije. V realitě by ho ve věži hotelu jen tak přebývat nenechali, ta holka by se do něj taky jen tak nezabouchla a hlavně mě zaráželo, že nikomu nesmrdí, když se evidentně nemá kde mýt. Zápletka je tak spíš vykalkulovaná včetně velkého závěrečného odhalení (SPOILER proč mu to otec neřekl dřív? Mohlo se tom předejít pokusu o vraždu "macechy" KONEC SPOILERU) a zabíjí tak docela poutavou nezávislou atmosféru a solidní herecké výkony. Na tři hvězdy to je určitě, ale na víc ani náhodou. Tohle chtělo ještě pořádně dotáhnout. 3*

plakát

Stepfordské paničky (1975) 

HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.9. - USA (v.1 - klasika) - Ten film má tu obrovskou vadu, že v něm myšlenka stojí na prvním místě a scénář to dost odnáší. Aby z toho mohlo vzejít přesně to poselství, jaké tvůrci chtěli, tak se hlavní hrdinka nesnaží vzít děti a zdrhnout, když jde do tuhého, v závěru jen zděšeně přihlíží a taky se nebrání, do sídla Pánského klubu vleze později, než by se (vzhledem k jejímu usliovnému pátrání) dalo čekat a asi nejvíc mě štvalo, že má dvě děcka, ale za celé dvě hodiny jsou - po příjezdu do Stepfordu - jen ve třech záběrech a jak to tam funguje s nimi a co jim vtloukají ve škole do hlavy tu absolutně není. Přitom by stačilo tohle všechno dotáhnout a bylo by to geniální, protože jinak vše ostatní funguje. Skvělá atmosféra, pomalu, ale chytře gradovaný děj, sympatická hlavní hrdinka, až  na některé detaily dobře vykreslené hlavní postavy a vzhledem k roku vzniku ani nemám problém s jednodušeji podanou feministickou myšlenkou, protože tehdy měla smysl a opodstatnění i v takové (chápej ne moc propracované) podobě. Samozřejmě čím míň o tom člověk ví, tím více mysteriózní to pro něj je, takže bych za sebe doporučil ignorovat remake, podívat se nejprve na originál a pak až případně zkusit novou verzi s Nicole Kidman, protože vážnější a temnější pojetí mi k tomu námětu sedí víc, než to podivně komediální. I přes všechny nedostatky tomu ty čtyři hvězdy rád dám. Slabé 4*

plakát

Šoubyznys (1975) 

Je mi líto, sofistikované a propracované to může být jak chce, ale když po 25 minutách začnu naprosto nenávidět všechny postavy, tak ani nemám náladu to vnímat. Prvních 15 minut jsem měl sto chutí to vypnout, když se tam neustále zpívala dokola jedna sice dobře napsaná, ale jinak dost jednoduchá písnička, která svoji myšlenku řekla rychle a pak se jen opakovala, ale spolu s tím se tam i dost mluvilo, takže se zdálo, že to vyloženě muzikál nebude. A to taky byla pravda, písniček je tu pár, zvládnout se dají (i když tu o oceli jsem ve třech různých podobách slyšet nepotřeboval, bohatě stačilo jednou) a všechny vypadají jak ze zdrogované verze Televarieté, takže z nich občas vypadl stylový nápad. Jenže vše ostatní mě vůbec nebavilo a ačkoli jsem vnímal veškeré myšlenky i zákulisní shnilost a budování si pověsti skrze stále větším šokováním diváků, i tak to bylo málo na to, aby mi to vykompenzovalo ty neskutečně nesympatické postavy, ze kterých jsem měl v závěru akorát tak pocit, že každý přístup k umění je špatný, možná i celé umění je špatné a nedá se spolehnout ani na sebe ani na diváky. Poselství závěru přitom může být úplně jiné, ale vzhledem k tomu, že Yanne (nejen) obě hlavní postavy vykreslil jako hovada a malé Hitlery (i když ta scéna mě aspoň pobavila, když už nic jiného), nejsem schopný tam (a v nich) vnímat cokoli aspoň trochu pozitivního. Samozřejmě to nemusí mít nic pozitivního, ale to, jak jsem to pochopil, mi přijde podivně anarchistické. Ty tři hvězdy dávám tedy hlavně proto, že to má co říct a že to je inteligentně vedené, ale čistě pocitově bych dal jen dvě, vzhledem k tomu, jak mě to míjelo. No co už, není každý artový film posvícení. Jinak o úpadku masové zábavy, kreativity a snaze zalíbit se za každou cenu si radši znova pustím jednu drsnou srbskou "porno"-road movie, která sice není tak chytrá ani tak skvěle natočená, ale zase se v ní dokonale pracuje s prostředím a postavami, které se do průserů a bodu nesympatičnosti dostanou taky, ale vždy to má své opodstatnění i dohru. Nechce se mi tu ale na ni přímo odkazovat, jelikož vlastně začíná tam, kde tenhle film končí a pak už je vše jenom drsnější a nechutnější. Slabé 3*