Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Dobrodružný
  • Horor

Recenze (68)

plakát

Indiana Jones a nástroj osudu (2023) 

Solidní pokračování, který si drží étos svých předchůdců. Máme tu Indyho, poklad, pěkný lokace, akci, humor, dobrodrůžo, historický reálie šmrncnutý divokou scenáristickou fantazií a moc povedenej deaging Harrisona Forda - co víc si přát. Na druhou stranu tu je ale možná až moc CGI (celá úvodní scéna vypadala jak vyplivnutá z kompu), zběsile sestříhaná tuk-tuková honička a hlavně protivně povinné políčko ve formě strong female character, co rozdává rány, naváží se do kapitalismu a v neposlední řadě nerespektuje přání hlavního hrdiny. Prostě bitch. Přitom to jde udělat i jinak a silná ženská postava by zůstala - představuju si team-up Indiany Jonese se Sydney Fox z Lovců pokladů. To by bylo něco! Pak by byl film snad i perfektní... Že budou záporáci (opět) zapálený náckové je popravdě docela pěst na oko - v devětašedesátym? Jak dlouho budou tohodle strašáka, co reálně skapal ve čtyřicátym pátym, ještě vytahovat? Ale chápu, že označení "nacista" i dneska v Americe dost rezonuje a nepřítel ve formě klubu bílého muže se hodí... Ještě k pozitivům, potěšily návraty známých postav, zejména pak Marion, jejíž závěrečná scéna s Indym patří k tomu nejhezčímu na filmu. Tak a prásk bičem!

plakát

Tohle je Sparta! (2008) 

Dětinský? Yes. Vulgární? Yes. Sem tam přehnaný? Yes. Ale o tom tyhle parodie jsou. Navíc vizuální kvalita je díky hodně prostýmu prostředí v původní Třístovce téměř srovnatelná s originálem. Film svůj předobraz sleduje hodně důsledně a vtipně si podává jednu scénu za druhou, takže pokud máte Bitvu u Thermopyl živě v paměti, efekt tohohle filmu bude o to větší. Některý narážky (crazy Britney, Paris Hilton apod) po letech vyčpí, ale to už je holt úděl vtipů na dobový skandály. Každopádně fakt, že se u nich většina diváků pořád chytá, značí, že to nebyly úplně prvoplánový džouky. A třeba souboj ve stylu GTÁčka, byť opět úzce generační záležitost, je za mě asi nejlepší scéna - nápad i provedení jsou dokonalý... Leonidas je super. Popravdě mám problém ho rozeznat od Butlera. A že mu sekunduje Herkules, kterej si navíc umí sám ze sebe udělat švandu, to je teprve něco pro nás děti z devadesátek. Když se pak celá ta jejich spartanská parta čapne za ruce a do rytmu I Will Survive vyrazí válečnym dvojkrokem v ústrety Peršanům, vrtim se v křesle smíchem i blahem.

plakát

Superman 3 (1983) 

Už úvodní scéna z ulice ve stylu němé grotesky předznamenává, že půjde o hodně odlehčenou akční komiksovku. A je to dobře. Příliš vážné pojetí předchozích dvou dílů působí po letech hodně směšně. Navíc to tady pěkně odsýpá. Jasně, jsou tu nelogičnosti, například když Superman uhasí hořící chemičku zamrzlým jezerem namísto toho, aby ji rovnou uhasil svým ledovým dechem, celkové zpracování je ale mnohem zdařilejší. Speciální efekty jsou propracovanější (například hrdinovo přistávání nebo přeměna padouchovy ségry na robota) a hlavně, tam kde dobová technologie nestačila, nasadili tvůrci humor, viz ostřelování letícího Supermana ve stylu videohry... Filmu prospěla i změna obsazení. Nesympatickou Lois Lane nahradila coby love interest Lana Lang v podání Annette O´Toolové a iritujícího Hackmanova Lexe Luthora zase Ross Webster v podání méně teatrálního Roberta Vaughna. Komiksová vložka, kterou zajistil Richard Pryor, do filmu dokonale sedla a vlastně jeho komediálnímu pojetí udávala do značné míry směr. Overall, na tohoto Supermana se vždycky rád podívám, zatímco ty předchozí dva jsou k uzoufání.

plakát

Mistři zastavárny (2009) (pořad) 

Cože? To není reálný? Those bastards lied to me... Noták, shazovat tenhle pořad jenom proto, že to je nahraný, je fakt trapný. Je to moderní reality show, ve kterejch se kromě absolutní kontroly prostředí inscenuje i děj. Tak to prostě je, a kdo to nepochopil, je zamrzlej někde u Vyvolenejch, léta páně dva litry pět. Mistři zastavárny jsou skvělá zábava, kde se snoubí to nejlepší z ryzího americkýho kapitalismu - nabídka/poptávka, tržní cena, smlouvání, znalosti a trochu toho veksláckýho charisma. Kdo umí, ten umí, baby. Takže když se zadaří, dá se i mírně obouchaná šalupa splašit za cenu konfederačního odznáčku z občanský války. Samozřejmě po řádnym zkouknutí odborníkem, anžto ten mafiánsky vyhlížející fotřík by dal svejm otrokům/rodinnejm příslušníkům pěknýho čouda, pokud by něco nekoupili za desetinu původně nabízený ceny. Pořad je trochu repetitivní, ale díky tomu, že ke každý veteši, kterou tam ty budoucí oškubánci přivalej, jsou pěkně a stručně vysvětlený její historický reálie, se na to dá koukat překvapivě dlouho.

plakát

Milion let před Kristem (1966) 

Ambiciózní, ale fail. Nemít ve filmu srozumitelnou řeč je zajímavej risk, kterej sice nevadil, ale pořád ho musí vynahrazovat něco jinýho. Tady ho kromě Raquel Welch (která se mimochodem ve filmu poprvý objevila až v 29. minutě) a dalších prima amazonek nevynahrazovalo nic. Jinak to totiž byla nuda jak mlátit kamenem o kámen. Bylo tam pár fajn scén - například souboj na ostří pazourky s dinosaurem v táboře civilizantů, nebo duel of the babes v jeskyni dredařů, jinak to ale celý působilo jako Planeta opic bez Hestona a opic. Snad jen díky speciálním efektům Raye Harryhausena a již zmíněnejm křivkám pohledný kromaňonky film nikdy nepohřbí láva zapomnění.

plakát

Apollo 18 (2011) 

Skvělý námět. Lety na Měsíc jsou vděčné téma i do dokumentu, natož do fiktivního "found footage" hororu, takže pokud si tvůrci vyhrají se scénářem a zpracováním, pak je tu vysoký potenciál k úspěchu. U Apolla 18 to nevyšlo na sto procent. Když pominu nedomrlý dialogy, tak největším problémem byla jednoznačně kamera. Jasně, odpovídá to formátu, ale především v první půlce je toho zrnění, třasu a šmouh tolik, že to divácký dojem a snahu vcítit se do děje dost citelně kazí. Zbytek je ale velice povedený. Děj má spád (především rychlá expozice potěší), herecké výkony jsou přesvědčivé a celé to působí velice autenticky. A teď nemyslím kvůli kameře, ale jde o "detaily", které i u filmů s vyšším budgetem dost trpí. Mám na mysli skafandry, ostatní vesmírné vybavení a velké plus si u mě film vysloužil i tím, že jako sovětský lunární modul použili repliku plavidla LK Korabl, kterým Sověti skutečně plánovali přistát na Měsíci. Co se týče mimozemských záporáků, ti byli vybráni velmi dobře. Monstrum typu Vetřelce by vzhledem k pusté měsíční krajině působilo nevěrohodně, zato malé pavoučí potvory jsou tak akorát biologicky jednoduché organismy, že divák nešpekuluje, jak je možné, že tam přežijí. Nehledě na to, že cokoliv spider-like je ohavné. Celkově spíš za 3*, ale jedna navíc za pečlivost.

plakát

Apollo 13 (1995) 

Nemám rád Billa Paxtona ani Kevina Bacona. Žádný konkrétní důvod, prostě jsou mi odjakživa nesympatický a nesvěřil bych jim ani klíče od schránky, natož od vesmírný lodi. O to lepší po všech ostatních stránkách musí tenhle film být, aby se mi líbil tak, jak se mi líbí. Let Apolla 13 se měl zapsat do dějin jako třetí mise s lidskou posádkou na Měsíci, namísto toho se zapsal ještě tučnějším písmem, a to jako boj o přežití v tom absolutně nejnepřirozenějším prostředí, do jakého se může člověk dostat, v prostředí, kde se sebemenší chyba vymstí tisíckrát a lehce si může vybrat i daň nejvyšší... Apollo 13 vylétlo k Měsíci přesně před 50 lety, tenhle film vyšel před 25 lety. Nabízí se mu v tomhle čase, který je stejně daleko od uvedení filmu jako film od samotné události, vystavit účet. A nejde jinak než mu připlácnout nejvyšší známku. Zvláštní, jak i když vím, jak film skončí, tak ho pokaždé sleduju se zaťatými pěstmi, je mi ouzko, když se vciťuju do astronautů korzujících v plechovce chladným vesmírem a ano, i se u některých scén dojímám. Start rakety letící vstříc vesmíru je prostě impozantní věc - technologicky, filozoficky i esteticky. Ronu Howardovi se podařilo natočit nadčasové dílo, které je současně napínavým bijákem, autentickým dokumentem i zdařilou poctou hrdinům vesmírného programu. Těm v kosmu, i na Zemi. "Houstone, s tímhle filmem nemáme problém."

plakát

Sněženky a machři po 25 letech (2008) 

Jeden z těch filmů, který člověk docení až při opakovanym zhlídnutí. Hlavnim důvodem je, že film je úplně jinak pojatej než původní díl. Zatimco v tom prvnim radostně křepčili držkatý náctiletý (tak jak to má bejt), tady se sejdou jako životní obouchanci, co doufaj, že z víkendu se starejma známejma vykřešou alespoň jiskru, u který by se zase na chvíli zahřáli. Jenom Převrátil si od toho snad slibuje víc a já ho chápu. Veronika Freimanová coby profesorka Hanka je kus a jako jediná vypadá ještě líp než před těma 25 lety (promiň Kardová, ale ten opálenej obličej s odbarvenou čupřinou just doesn't do it for me). Je smutný, že jsou teď nešťastný, ale ještě není pozdě... ne?

plakát

Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019) 

Uspěchaný, nesmyslný, nucený, hloupý. Tohle je nejhorší možnej výsledek absence jednotný koncepce pro filmovou sérii. Očividně tady Abrams dostal volnou nohu podupat všechno, co se mu nehodí a vymyslet si na uvolněný místo vlastní dějový twisty. A když už měl tuhle destrukční svobodu, tak to vzal pěkně z gruntu. Nejen, že přitáhnul Palpatina (kterej byl za mě po šestce prostě reál mrtvej), ale ještě mu přiklepnul příbuznost k Rey a navíc vyčaroval i monstrózní flotilu supersilnejch křižníků, kdy každej je vlastně malá hvězda smrti. Nikde nevysvětlený, proč se celejch těch 20 let schovával někde v jeskyni a byť chtěl pořád ovládnout svět, tak o sobě nedal nijak vědět. Prostě Abrams jen tak vytvořil celý nový absolutně nejsilnější impérium, který jakože celou tu dobu válku mezi Prvním řádem a Rebelama z dálky sledovalo, aby se ve správnou chvíli (rozuměj ve chvíli, kdy tvůrcům došla invence) do věci vložilo. Stejně tak to udělal i s druhou stranou. Kde jako byly ty tisíce lodí, který teď najednou přifrčeli, a když je velitelství Rebelů volalo před bitvou na Craitu, tak bylo nebíčko vymetený?... Devítka je scenáristicky absolutně plochá, repetitivní a nezajímavá. Chaoticky se tam přeskakovalo od prostředí k prostředí, děj se podezřele často vyvíjel jen díky hodně málo pravděpodobnejm náhodám (např. nalezení dýky), nebo tam jejich zdůvodnění vůbec nebylo (např. Finn "cejtí", že signál jde z jednoho konkrétního křižníku). Vrstvily se tam klišé na klišé, který mohly překvapit snad jen někoho, komu právě malej skřet přemazal ramku. Třeba takový umírání a následný oživování postav je hodně šedá praktika, se kterou se musí opatrně. Tady se to ale na diváka sype jak strop sithský svatyně po explozi. Souboje světelňákem zůstaly choreograficky na stejně mizerný úrovni, ale nově jim chybí smysl a osudovost (proč se Rey řezala s Kylem na těch troskách Hvězdy smrti mi pořád uniká, vždyť tu GPSku už zničil). Taky jsem znovu zalitoval, že postavu Leiy nenechali důstojně odejít v minulý epizodě (scéna s rozbombardovanym můstkem k tomu byla ideální), protože to, co jí tady připravili, je teda na nezahojitelnej průstřel blasterem "do ramene". Nehledě na to, že dialogy všech kolem ní jsou viditelně vytvořený jenom proto, aby tam mohli vložit scény, který s ní měli natočený. Tohle si Carrie nezasloužila. Camea ostatních klasiků mile překvapily a vlastně na tom byly to nejlepší, ale i tak mi za ně bylo trapně, že se ve svejch ikonickejch rolích propůjčujou takový slátanině... Myslim, že Abramsovi muselo být jasný, že natočil epickej fail (protože zas takovej babral to není, důkazem budiž epizoda 7), a zkusil po divákovi ještě na konci hodit v koncentrovaný formě projektily nostalgie ve formě Ewoků a Lukova baráčku na Tatooine, ale tim surovějc mi jakožto celoživotnímu fanouškovi Star Wars kroutil světelňákem v dutině břišní. Třetí trilogie si zasloužila lepší zakončení.

plakát

Doktor Spánek od Stephena Kinga (2019) 

Mohl tomu někdo ukousnout hodinu stopáže a svítilo by to pořád stejně. Možná i víc, protože některý scény, jako třeba rekrutování nový mozkomorky, byly imho nadbytečný. Jinak je ale film vystavěnej nad poměry dobře. Začíná poutavě, veprostřed se tempo trochu zvolní, takže máme čas poznat postavy a jejich motivace, noa pak všechno vrcholí na ikonickym místě z prvního filmu. Byť strachový receptory si tady překvapivě docela odfoukly, což u horrorů bývá naopak žejo. Nejstrašidelnější tak pro mě byl v zásadě úplnej začátek (bába ve vaně) a pak "redrum" malýho baseballisty. Jsem čekal, kdo to v kině nevydrží a zvedne se, ale musim zahlásit, že všichni byli statečný (palec pro účastníky čsfd projekce 13/11)... No nic, dál.. Skvělá byla Rebecca Ferguson coby hlavní kouzelnice gangu zloduchů. Zvláštní, že má slušivej cylindr a sbírá dušičky do hrníčků, ale ani jednou jí nikdo neřekne "hastrmanská". Vim, že v americký lidový slovesnosti tenhle strašák ouplně nejni, ale když už přebíraj jeho vlastnosti, tak by bylo hezký mu dát i menší shout out… Overall, slušnej horror.