Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Sci-Fi

Recenze (68)

plakát

Brave New World (2020) (seriál) 

Zamjatin-Huxley-Orwell-Burgess. Osa představ o nějakém vývoji civilizace byla ve dvácátém století vystavena kritice a neskutečné úvahologii, kdy Huxleyho klasika se stává bližší a bližší právě v dnešní době v západní společnosti. Seriál z roku 2020 toto paradoxně totálně ignoruje a provede těžkou lobotomii toho nejdůležitějšího poselství, které nám bylo zanecháno. Je to jako Huxley na extrémní dávce somy. Samotný svět a vůbec vizor - ok. Vlastně se to tak nějak slučuje, ale ono je to jednoduché - Huxley byl docela návodný. Byl návodný tak, že prostě nechápu, proč se scénáristi rozhodli pro takový radikální řez, jaký tomu byl důvod. Pokřivená motivace a vývoj postav, elementární jádro Huxleyho se prostě odpařilo. A - nakonec - dostalo naprostou podpásovku závěrečnou vzporou dělnické třídy - to je naprostý vtip, buď jsou autoři politicky angažovaní a dělali to se záměrem (potom ovšem nepochopili Orwella ani Burgesse), BNW nepochopili samotnou, nebo si dělají z Aldouse nepokrytě prdel. Co se týče seriálu - Lenina se snaží, nicméně Johnova postava nedostala potřebnou hloubku. přestože - a naprosto paradoxně - postava Helmholtze (byť je to teda žena, ale to je mi fuk) dostává velký prostor. No jo, ale.. klasicky.. dotane velký prostor, ALE to zásadní s čím má přijít do děje knihy jednoduše nepřijde. Mond to samé, dostane prostor - ale ten podstatný obsah tam chybí (naopak dostane vygenerovaný nový, uplně zbytečný). John teda nemá doskočiště pro svůj potřebný oblouk, protože.. protože se jej autořit seriálu prostě rozhodli zrušit. Achjo.

plakát

Chudáčci (2023) 

Alegorické vítezství emancipace, což mi samo o sobě nevadí a začátek s koncem (především) filmu je určitě na solidní potlesk. Sráží ho dvě věci - mnoho bezobsažného materiálu ve střední části filmu, kde to narušilo jen pár konkrétních dialogů a detailů, kde dialogy celkově jsou mocnou zbraní celkově. Nicméně hlavní problém mám jinde - ta alegorie je vzor ´pro blbečky´, film je udělaný vysloveně tak, aby naplácal na zadek i tomu nejpomalejšímu divákovi. Art-ish glazuru tomu stejně nevěřím, tak proč mi to házet na hlavu vysloveně lopatou? Je pro autora divák apriori vinen, že ho chce trestat a plivat mu do tváře? Ve výsledku sice skutečně fuknční, nicméně "ach ano.. no jo" a to mě přes dvě hodiny nebaví.

plakát

Zabijáci rozkvetlého měsíce (2023) 

Asi spíš ne. Film má všechno ve svých rukou, ale jakoby to pravé esenciální proteklo sítem. Moc tomu nepomůže tentokrát opravdu nic moc DiCaprio, na kterého se uprírá kamera většinu času, on přesto nemá víc než jednu pózu se svraštěným čelem. Nepochopil jsem tak příliš jeho postavu a ani jsem o to s postupujícími minutami příběhu neměl snahu, zájem, raději jsem zůstal u prosté představy, že šlo o nepříliš sociálně vyspělého člověka, který ani nevěděl, jaký dopad jeho činy budou mít. To samé pak jeho strýc, a opět De Niro s tím samým výsledkem - monotématický přednes, který mi nepodal mastmi mazaného švindlíře lidských životů, nýbrž v podstatě nanicovatého cápka, kterému bych nesvěřil ani šesták (tu je nutno dodat, že De Niro hraje poslední dvě dekády neúspěšně sám sebe v jakémkoliv filmu, takže jsem nic ani nečekal). Nějak jsem se smířil s tím, že to byl záměr - ano, tyto postavy si nezaslouží vypadat dobře, hrdinsky, promyšleně, divák s nimi nemá mít emocionální sounáležitost, či k nim cítit odpor - mají mu být lhostejní, aby zapadli do zapomnění jako naprosté evoluční selhání rasy. Ale film má přes tři hodiny a, bohužel, potřebuje něco, čeho se divák řádně chytí. Lily Gladstone tak získává ocenění ´zadarmo´, protože jako jediná role vypadá skutečně autenticky a silně, přestože ve filmu většinou jen mlčí a čumí do zdi. Reálně víc než hlavní interpreti baví množštví zdařených vedlejších rolí typu Blackie apod. Kulturně/obsahově asi velmi důležité dílo, nicméně jako film sám o sobě spíš ne.

plakát

Volha (2023) (seriál) 

Zas takové nějaké typicky české. Na půl cesty mezi dramatem a jakože hořkou komedií, nicméně ve výsledku postrádá oboje. Je z toho takový modernizovaný Švejk bez duše. Hlavního loosera mám mít rád, nebo k němu cítit nechuť? Přijde mi, že seriálu chybí primárně údernější pohled na Pekárka, jako by se autoři báli postavit televizní drama na vysloveném antagonistovi. Nakonec to vypadá, že lidský odpad typu Pekárek byli ve všem tak nějak bez viny. Mohl to být políček svědomí, ale furt se toho asi bojíme přes třicet let po revoluci, si nakopat vlastní zadek.

plakát

Napoleon (2023) 

Napoleon - jako historická postava i jako film si zasloužili teda rozhodně víc, než tuhle epicky vypadající bramboračku. Mlátí se to od ničeho k ničemu, nenabere to ten správný šmrnc a hlavní postava - jedna z nejdůležitějších postav novodobých evropských dějin - vyjde z filmu jako docela tuctový nuzák, který mi nestojí ani za nějaký ucelený názor. Tohle není život Napoleona, to je takové průměrné chození okolo témat, kterým se film ne a ne pořádně pověnovat. Film selhal. Přes dvacet let stará čtyřdílná série to strčí do kapsy i s chlupama.

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

Fraška.  (edit) Tak tohle ne-e!!! Film totálně roztrhal knihu na hadry, chybí neuvěřitelné množství obsahu, postav, logiky. Všechno na úkor jakéhosi vztahového románu a marketing proroctví, které tam absolutně nemá co dělat, určitě né v téhle míře. O čem by měl být tkz. třetí díl, když se přeoralo tolik věcí v závěru? Alibisticky zničený závěr s příslibem pokračování nepřijímám a neděkuji, tohle je výsměch, který zadupal sám sebe. Jedna postava zničená. Další dvě dramaticky pochroumané. Jedna bezdůvodně zvýrazněná. Další vynechaná. Jo vlastně docela důležitých postav zmizelo víc na úkor.. eh.. ničeho. Kdy prodělal Stilgar ten strašný úraz hlavy co z něj udělal retarda? Na úkor Paulova bezúčelného trajdání po poušti, odmítání poselství (wtf???) a povrchních dialogů? Pár dost důležitých momentů dostalo červenou kartu. Špatně vysvětlený plán barona s Rabbanem a Feydem (původně načtrlý, ale naprosto odstraněný / zničený) - ale tak co zbývalo, když z filmu prostě zmizel Hawat, že? Dodrbaný plán Bene Gesseritu (film ovšem z nějakého neznámého důvodu tohle maluje přesně naopak, to jsem se hodně zakymácel v křesle), totální nevysvětlení sňatku s Irulan a strategie s Gildou (na tyhle bezvýznamné šašky se zde prostě nedostalo, pešek no).  To hýkání nad třetím dílem - a o čem to bude, smím se zeptat? Spasitel přímo na první knihu nenavazuje, tzn. třetí díl si bude muset scénárista vycucat z prstu komplet. Dvojka tedy připravila půdu pro třetí díl, který ovšem neexistuje. Takže to bude trvat tři hodiny, dvě hodiny se bude usmiřovat Paul s Chani v poušti (což nikdo nechtěl), pak se ho někdo pokusí rychle odstranit v poslední půlhodince protože už na to skrz sáhodlouhé dialogy nebude čas a dopadne to happy endem, ve kterém Chani vůbec neumře a Paul nikam neodejde, případně se opět zapomene, že byla těhotná? Fakt humor tohle. A kdyby neměl třetí díl vůbec nakonec vyjít, tak to dopadlo takhle? No tak to jako posvětit Lynche. Villeneuve naprosto u fans Duny selhal, co se týče převedení knihy, tak druhá část směle obsadila naprostý chvost pelotonu toho, co kdy na Duně vzniklo. Tříská z toho uměla snaha udělat třetí díl za každou cenu, aniž by film ztratil tu jednu kolej po které jede - i kdyby to znamenalo (a bude muset znamenat!!!!) že si ten třetí díl v podstatě scénárista bude muset vymyslet, nebo obsah Spasitele totálně přeorat. To je totální facka, chce se mi blít. Pro ostatní lidi uplně super biják a epické sci-fi edit po diskuzi: aby bylo jasno, to výše je můj čistě subjektivní postoj a názor, nikomu neberu že se mu film líbí, i podle mě je to (viz výše) epicky udělaný film, na kterém se režisér fakt parádně vyřádil a to, že je takhle vysoko hodnocený mě absolutně nepřekvapuje. Že na něj mám takový a makový názor, to je funkce, do které vstupuje moje zkušenost s knižní sérií, tím jaký maluje svět,  příběh a postavy a tím, jak je udělaný film. Podle mě se to hrubě rozchází, ale nechť to není brané tak, že ten film považuju by default za sračku z nějaké pózy. Pokud ten film motivuje někoho si třeba přečíst originál, tak absolutní win win pro všechny.

plakát

Nadace - Série 2 (2023) (série) 

Asi jako bylo jasné, že po první sérii se seriál nezvrhne v předělávku knížek, takže jediná otázka byla - jak moc to bude prznit předlohu a pak hlavně - jestli to bude dávat smysl aspoň. A bohudík - jo, celý narativ se tak nějak stočil k předloze, byť naprosto šílené zametání s postavami, vývojem událostí a tak vůbec - to tam zůstalo a dostalo ještě vyšší obrátky. Bohudík,  říkám - nějak došlo asi k revizi scénáře a když nic, tak to aspoň po Nadaci smrdí a ta sada skutečně nosných pilířů tam tak nějak je. Vlastně nutno říct, že tématická lavina Seldonova plánu je tu fakt velká, asi si tím seriál vynahrazuje skutečnost, že v první sérii na nějaký plán skrz řešení marginalit a naprosto zbytečných dialogů nebyl čas. Na druhou stranu, co zůstalo - Demerzel, tady je obří skulina a propálená šance seriálu, tohle nevím jak sešijí dohromady v další sérii.

plakát

Nadace - Záhady a mučedníci (2021) (epizoda) 

Dávám za tři, díl co se tak nějak k něčemu reálně posune. Ale je to hrozně bolestivé, linka s Anakreoňany je hrozně tupá už několik dílů. Fakt by to potřebovalo už nějaký šmrnc, jinak se nemá šanci už scénář nějak vysekat z pasti. Tohle nucené tahání série ala Got tomu fakt sakra nesluší.

plakát

Nadace - Smrt a Panna (2021) (epizoda) 

Mám dost zásadní problém podlehnout jakékoliv jedné linii. Fair je říct, že předloha taky nebyla kdovíjak zběsilá akce, ale Asimov měl cit děj pečlivě stavět a jím budovaný konstrukt dával každou stránkou větší smysl. Autoři seriálu jdou (zatím) opačným směrem - dějovou kosmopolitost spíše bořit a drobit na kousky. To ovšem nemůže absolutně fungovat. Psal jsem to někde u druhého dílu, stejně jak to již někdo psal tady - autoři se snaží vybudovat sci-fi GoT, ale to je dost zásadní nepochopení rozdílné rétoriky a zbraní sci-fi vs. fantasy. Fakt špatné, nefunguje to, je to od desíti k pěti, půlka dílu jde v pohodě přeskočit, postavy jsou mizerné a divák s nimi fakt nemůže nějak prožívat děj, focus na nepodstatné záležitosti. Hardin v podání absolutní neherečky je asi už jen třešnička.

plakát

Columbo - Série 5 (1975) (série) odpad!

Pátá série je nejslabší ze všech. V podstatě všechno špatně.