Maq

Maq

Česko

30 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 30.5.2011  16:02

    Solidní kriminální zápletka není největší předností tohoto filmu. Je to především příběh o mezilidských vztazích, věčné soutěži o úspěch a moc. Nemohu posoudit, zdali poměry uvnitř losangeleské policie tehdy nebo kdykoli jindy byly zrovna takové, ale jsem si jistý, že lidé takoví jsou. Prosazují se, dělají si nepřátele, vytvářejí koalice. Dokonce bych na základě svých zkušeností s místní policií řekl, že tento obraz je obecně docela výstižný. Ano, dá se říct, že všichni policisté víceméně akceptují svůj úkol potírat zločinnost, ale kromě toho mají v drsném policejním prostředí ještě řadu soukromých příběhů a vlastností, od různých hříšných slabůstek a sobecké ješitnosti přes bezohledný kariérismus až po vyslovenou korupci a spolupráci s podsvětím. Komplexností záběru na škálu lidských nedostatků dává tento film takovému Serpicovi pořádně na frak. --- Tahle ambivalence je k neprospěchu příběhu výrazně oslabena v jeho vyvrcholení, které je příliš bombastické, přímočaré a téměř dokonale happyendové. Ústupek obecnému diváckému vkusu. To je škoda. Ale jinak, pozoruhodný kousek, všechna čest!

    • 30.5.2011  15:58
    Mnichov (2005)
    ****

    Toto je film, který klade obtížné otázky. Což někoho rozčiluje. Jeden komentátor tady horlí: „Jaký smysl má kladení otázek, na něž neexistují odpovědi?“ Dovolím si vyjádřit názor právě opačný: to otázky jsou pramenem poznání a lidské svobody, odpovědi jsou jejich koncem. Židé si kladou otázku svého přežití již nejméně pětadvacet století. Uspokojivou odpověď nenašli, a sotva někdy najdou, ale pořád jsou tady. Naopak takový Lenin nebo Hitler měli všechny odpovědi pohotově. Spousty problémů krásně vyřešili, že…? --- Tento film je mistrovské, vyzrálé dílo. Po všech stránkách. Silný příběh, silné charaktery, skvěle zpracované, nabízí ve vyvážené míře napínavou zábavu a současně nešetří divákův intelekt a city. Je to příběh lidí čelících dilematům, které nemohou rozřešit, ale musí s nimi žít. Jako my všichni. Nevěřme na jasné odpovědi, ty jsou vždy nakonec jen lepším nebo horším omylem.

    • 30.5.2011  15:51
    Apokalypsa (1979)
    odpad!

    Tento film usvědčuje ze zaujatosti sám sebe. Všichni přítomní Američané jsou víceméně šílení, ale proč vlastně? Co z nich udělalo šílence? Jakému tlaku čelí, že jsou nervově zhroucení a vyšinutí? Vietnamci se v příběhu mihnou jen třikrát: jednou učitelky pospíchají schovat dětičky do bezpečí (a Američané je za to odmění Wagnerem a napalmem), podruhé rodinka poklidně pádluje na trh s jakýmsi karfiólem (a je postřílena do posledního), a potřetí nějací mysteriózní divoši střílejí šípy a vrhají oštěpy z křoví (za což obdrží kanonádu z kulometů). Všechno peklo vlastně dělají jen a jen sami Američané. Proč? --- Inu, odpověď zní, že jacísi lidé v New Yorku, kteří mají mnohem víc zkušeností s LSD než s válkou a Vietnamem, vyvrhli svůj vzteklý zvratek. Válka je šílená a Američané jsou šílenci jen a pouze proto, že tihle lidé Ameriku nenávidí. Žádný argument, žádná diskuse. Prostě to tak je. Vzhůru, bratři, pojďme protestovat! --- Málokterý film obsahuje tak silnou dávku falše a satanské zloby a nemohu se ubránit nepříjemným asociacím s různými fanatickými teroristy: bolševikům, náckům, kajdistům a všem podobným magorům je společná nebetyčná nenávist a pitvorně překroucené vidění světa. Coppolův film do téhle společnosti bezezbytku zapadá. Pol Potovi by se jistě moc líbil. Ostatně, on taky nenabral své šílené teorie v indočínské džungli, nýbrž mezi pařížskými studenty.

    • 19.5.2011  18:53
    Terminátor (1984)
    *

    Neodsuzuji paušálně všechny filmy různých pokleslých žánrů. Výjimky se najdou. Ale je pravda, že od Camerona se mi nelíbí vlastně nic (snad kromě Aliens, kde ovšem navazoval na mnohem lepší dílo Ridleye Scotta). Pro mě film Terminator dává konkrétnější obsah rčení „hledět do blba“.

    • 19.5.2011  18:50
    Predátor (1987)
    ****

    Modelová akční sci-fi podívaná. Charaktery jsou stylizované, dost šablonovité, a spousta faktických detailů hlavně v první, „pozemské“ polovině příběhu dost skřípe. Přesto tento film má své kvality. Příběh vcelku obstojí, výprava a akční scény jsou na vysoké úrovni, a závěrečný souboj mezi Dutchem a Predatorem je opravdu napínavý. Vynikající je hudba Alana Silvestriho. Celkem vzato, myslím, že tento film právem patří mezi klasiku.

    • 19.5.2011  18:43

    Zajímavý film, a přesto mi na něm cosi nesedí. Sellers a další vystupují zdrženlivě a kultivovaně, na druhé straně satirická nadsázka příběhu zavání až burleskou. Dobré, ale jaksi zvláštní.

    • 19.5.2011  18:42

    Poutavým a pohnutým osudem jedné ženy tento film prosviští, aniž by cokoli podal skutečně hlubokým a nezapomenutelným způsobem. A tak jedinou silnou stránkou díla je výprava; Afrika v dobách, kdy Evropanovi ještě mohla připadat jako ráj.

    • 8.5.2011  23:01
    Rain Man (1988)
    *

    Na mě tohle jaksi nefunguje. Charlie (Cruise) je příliš otravný, přehnaně hloupý egoistický floutek, jehož citové prozření není moc věrohodné. A Hoffman zahrál autistu. Budiž. Má to snad být epochální herecký výkon? Byl snad Náčelník v Kukaččím hnízdě slabší? A kolik dostal Oscarů, kdo si na něj vůbec vzpomene? --- Měl to být velký doják, ale mě moc nedojímá. Je to tuctová podívaná, jejíž vysoké hodnocení mi zavání snobismem.

    • 8.5.2011  14:51

    Tento film je po všech stránkách dobře zvládnutý, při jeho hodnocení se však člověk nevyhne konstatování, že je příliš konzervativní, příliš na jistotu. Skoro každému se líbí, mě nevyjímaje, vydělal pěkné peníze, a není důležitý.

    • 6.5.2011  20:09
    Neúplatní (1987)
    odpad!

    Tohleto dělám jen velmi nerad: vydržel jsem 50 minut a vypnul to. Trapností se tento klenot bez potíží vyrovná těm nejhloupějším televizním detektivkám. Lahůdka pro masochisty.

    • 5.5.2011  18:14
    Titanic (1997)
    *

    Filmový svět je plný trapných klišé, ale obdržet jich za jeden večer takovou titanickou dávku jest opravdovou vzácností.

    • 5.5.2011  13:45
    Až na krev (2007)
    ***

    Anderson se naštěstí hodně vzdálil od předlohy, takže ze Sinclairova sociálně kritického, až bolševického balastu nezbylo ve filmu skoro nic. --- A tak životní příběh Daniela Plainviewa není dramatem sociálním, nýbrž psychologickým. Je myslím omylem spojovat tuto analýzu z konkrétním místem nebo historickou epochou. Obdivuhodné schopnosti selfmademanů jsou bez ohledu na místo a čas mnohdy (ne však pravidelně) spojeny s pozoruhodnou citovou invaliditou. Plainviewovi v jeho heroickém úsilí o peníze, moc a velikost nezbývá čas a místo pro lásku a postupně ho ovládá tragická paranoia. Nakonec je smutnou obětí vlastní zarputilosti. --- Skvělý Day-Lewis, lahůdková kamera, veskrze originální hudební doprovod. Vynikající a chytrý film, pro mě ale (možná prozatím) ne tak zásadní, za jaký je mnohými pokládán.

    • 5.5.2011  13:39
    Osvícení (1980)
    *

    Kdybych si býval lépe přečetl, kdo je autorem předlohy, nebyl bych teď tolik zklamaný. Stephen King do žánru nevnesl nic, co by už před stopadesáti lety nevymyslel E. A. Poe. Docela trapas. --- A tak pokud je na filmu něco dobré, je to výlučně zásluhou Kubricka. Ten své řemeslo samozřejmě umí. Stejně tak je jasné, že Nicholson je vynikající herec, ale to co zde předvádí se ani zdaleka nevyrovná jeho mnohem citlivějším a komplexnějším výkonům v One Flew Over Cuckoo‘s Nest, As Good As It Gets nebo About Schmidt. Skoro se odvažuji tvrdit, že jeho herectví je zde karikaturou stejně, jako je karikaturou celý příběh. --- Horror je to dost dobrý na jedno shlédnutí. Při reprízách jen víc a víc vystupují na povrch všechna vyčpělá klišé a nakonec člověk jen žasne, proč se Kubrick do takové slátaniny pouštěl.

    • 3.5.2011  15:11

    Je to vážně těžká věc. Když film útočí na divákovy city, většinou nás otráví jako prvoplánový doják. A když naopak příběh zobrazí lidský život s jeho každodenními konflikty a bolístkami střízlivě a s citem pro míru, potěší se mozek, ale nerozbuší srdce. --- Tento film je velmi, velmi chytrým obrazem inteligentního muže okolo čtyřicítky v životní krizi. Kenneth Branagh se pro ztvárnění takového typu znamenitě hodí, on ho snad ani nemusí hrát. Nechybí jemný paradoxní humor, city ani citová lenost, drobné trapasy, pocit prohlubujícího se neúspěchu a bezradnosti, zkrátka všechno to, co milióny čtyřicátníků dobře znají. --- Jenže, to je právě ta potíž, tak jako se takový muž nechce vracet ke svým všedním dnům, tak i tento film se sotva stane hýčkanou a řádně ohmatanou perlou nesčetných filmových kolekcí.

    • 3.5.2011  15:09
    Boj o oheň (1981)
    *****

    Do jaké míry je lidské chování determinováno biologicky a do jaké míry kulturně? To je zásadní otázka. Je lidská agresivita „přirozenou“ součástí našeho charakteru, a pokud ano, jaké jsou její kořeny a jak ji máme vnímat v současném světě? Je společnost přirozeně hierarchická, anebo máme v genech rovnostářství a společenská nerovnost je pouhým kulturním rysem? Je rozlišování mužských a ženských rolí ve společnosti, ba i samo dělení lidí na dvě pohlaví, kulturním archetypem, jak tvrdí feministky, anebo biologickou konstantou, se kterou mnoho nenaděláme? Je člověku přirozená monogamie nebo polygamie? A co třeba kanibalismus? --- Annaudův ambiciózní film zobrazující příběh hominidů z časů před desítkami až stovkami tisíc let se ke všem těmto otázkám vyjadřuje. Nabízí správné odpovědi? To sotva. O těchto otázkách se přou i odborníci a výzkumy v oblasti antropologie, biologie, genetiky, medicíny a dalších oborů nabízejí stále nové a nové poznatky. Hodnota Annaudova filmu - tak jako hodnota všeho poznání - nespočívá v odpovědích, ale v kladení dobrých a důležitých otázek. A to v tomto případě navíc ve formě srozumitelné, a současně pronikavé a naléhavé. Vřele doporučuji všem myslícím divákům.

    • 1.5.2011  22:36
    Sedm (1995)
    ***

    Docela chytrá detektivka, hvězdně obsazená a přiměřeně bestiální. Vše dobře promyšleno, propočítáno a provedeno. Úspěšný obchodní počin.

    • 1.5.2011  13:48

    Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti. Snad nám nakonec nebude líto dívčiny, která svou budoucnost programově budovala na podvodech a vraždách, a nakonec to na ni byla přece jen příliš silná káva. --- Jak tvrdil už Hayek, nejhorším následkem socialistické tyranie není materiální bída, nýbrž demoralizace. --- Dobrý příběh, svérázné filmařské umění. Jenže, jak už poznamenali jiní, uvidět jednou, pochválit na festivalech, a za pár týdnů si nikdo nevzpomene. Příčinou je zřejmě fakt, že tenhle střízlivý až chladný přístup nevyvolává skoro žádné emoce.

    • 1.5.2011  13:23
    Město bohů (2002)
    **

    Je to opravdu tak dobré, anebo spíše skandální? Tak půl na půl, řekl bych. Aby to bylo skutečně cennou sondou do pro nás nepředstavitelného prostředí, muselo by si to všímat a vysvětlit mnoho věcí stojících okolo. Většinou to působí dojmem, že je to svět, kde kromě ozbrojených kluků nikdo nežije. Čímpak to, že děti jsou gangsteři a jejich rodiče jen pasivní neozbrojení statisté?

    • 1.5.2011  13:22

    Nezaměnitelný Leoneho pozérský rukopis. Na rozdíl od Once upon a Time in the West v tomto příběhu jednání postav přece jen dává jakýsi smysl, takže jej hodnotím o poznání příznivěji.

    • 28.4.2011  12:45

    Pozoruhodný a chytrý kriminální thriller. Vadilo mi několik prohřešků proti dokonalé detektivce - místy není dost jasně vysvětleno, jak aktéři uvažovali a jak sledovali stopu. Pokud jde o myšlenku vyjádřenou názvem filmu, myslím, že příběh ji příliš nepotvrzuje; démoničtí vrazi a peněz chtiví gangsteři nejsou nic nového. Určitě ne v Texasu.

    • 28.4.2011  12:44

    Dost staromódní a nepůvodní námět, řekl bych. Totiž, možnost zneužití psychiatrie je dobrá a důležitá otázka, jenže Scorsese (na rozdíl od Formana) její naléhavost pohřbil tím, že ji vylíčil jako dobový fenomén studené války. Takže mi opravdu vrtá hlavou, proč Scorsese zrovna teď vytvořil takovýhle film? --- Odpovídám si, že jeho ambice tentokrát nemířily nijak vysoko. Chtěl nafilmovat inteligentní psycho thriller, a řekl bych, že se mu to docela podařilo. Zajímavě a chytře kombinuje osvědčené prostředky budování napětí (uzavřené prostředí, z něhož není úniku, bouře, stará pevnost - vězení, maják) s možnostmi moderní filmové techniky. Scénář nevybočuje z mezí žánru, ale nikdy neupadá do hlouposti. Hvězdné obsazení (jen škoda, že DiCaprio je hvězda - ví někdo proč?). Vynikající zvuk.

    • 28.4.2011  12:41
    Počátek (2010)
    *

    Filmům tohoto druhu říkám „lunapark“. Jsou to díla, ve kterých je scénář podřízen záměru vodit diváka od jedné atrakce ke druhé (a vyprázdnit mu kapsu). --- Někdo tady napsal, že u tohoto filmu je nutno přemýšlet. Dovolím si oponovat; nejen že to není nutné, není to dokonce ani možné. Příběh se řídí vlastními pravidly, která v reálném světě neplatí, takže jakákoli zkušenost a schopnost dedukce je nepoužitelná. Divák musí jen dávat pozor, co postavy říkají. Vždycky nám hezky polopatě vysvětlí následující autorem vymyšlené pravidlo a vzápětí hurá do dalšího chumlu atraktivních obrázků.

    • 25.4.2011  14:46
    Vrtěti psem (1997)
    ***

    Dustin Hoffman nevynechá příležitost zahrát si v angažovaném filmu. Angažovaný v jeho pojetí je ten, kdo nadává na Ameriku. Přitom občas participuje na dílech vysloveně dementních (Schlesingerův Marathon Man). --- Wag the Dog naproti tomu je film chytrý, až trochu nedoceněný, řekl bych. Vadí mi dramatická nadsázka, totiž že prezidentova administrativa bez skrupulí kráčí přes mrtvoly, která je navíc do příběhu vložená dost neorganicky: cynický profík se zničehonic zblázní z touhy po popularitě. --- Tomuto závěrečnému lapsu ovšem předchází skvělý příběh s mistrovskými dialogy. A námět, který bychom neměli brát na lehkou váhu. Z vlastní obchodnické zkušenosti (pochopitelně na mnohem provinčnější úrovni) jsem poznal, že komerčními médii zásadně a nikdy neprojde nic s nezištným cílem „informovat veřejnost“. Všichni to víceméně tušíme, ale rozměry tohoto problému obecně podceňujeme. Za sebe se přiznám, že už řadu let nečtu běžná periodika a nedívám se na televizi, protože neznám jiný způsob, jak před všudypřítomnou komerční masáží uniknout. A mluvím-li o komerci, mám na mysli i demokratickou politiku, protože i ona je vlastně odvětvím showbusinessu. --- Tahle děsivá komedie naznačuje, jak se vyrábí krmivo, které nám média denně servírují. Dobrou chuť!

    • 25.4.2011  14:08

    Mysteriózní atmosféra tohoto díla je jedinečná. Nic podobného neznám. Skvělý příběh s dechberoucí pointou. Velmi citlivý, netypický herecký projev Bruce Willise, snad ještě lepší je jeho dětský partner Haley Joel Osment. Příjemná hudba Jamese Newtona Howarda. Autor a režisér Night Shyamalan dokázal z béčkového příběhu udělat prvotřídní podívanou.

    • 24.4.2011  14:02

    Když jsem komentoval Hallströmova Gilberta Grapea, napsal jsem, že „chybí hořkost“. Hallström jakoby každým filmem postavil misii. Místo, kde jsou lidé navzdory svých chybám a trápením bez výjimky krásní a ušlechtilí. V jeho pojetí jsou i sirotčinec a nádenická kolonie místy vyzařujícími nadpozemskou lásku, dobrotu a moudrost. --- Hallström své dílo dost možná vnímá jako poslání. Jako misii. Ale není to o lidech. Lidé nejsou hříšní andělé. Lidé jsou tvorové mnohem, mnohem nižší.

    • 24.4.2011  13:47

    Navzdory slavným jménům Pollack a Redford je tenhle film polozapomenutý klenot. Dá se to pochopit. Příběh je prostý a nikam nespěchá, moc se nemluví, žádné velkolepé scény, a když už dojde na boj a zabíjení, Pollack se vyhýbá všem obvyklým pomůckám - žádné efektní masakry, žádný načančaný heroismus, žádné zbytečné kecy. Soupeř je mrtvý dřív, než ukáže tvář. Surovost scén a celého příběhu je niterná. Lidé v divočině žijí a umírají bez vznešených gest a proslovů. --- Příběh je ze Západu, ale kvůli zmíněným vlastnostem bych ho neoznačil za western. Je to mistrovské, velmi silné umělecké dílo.

    • 24.4.2011  13:21
    Kmotr (1972)
    **

    Připadá mi to jako takové „vybrané ukázky z románu“. Snaží se ukázat všechno podstatné (nebo spíš efektní?), ale na nic není čas, navzdory předlouhé stopáži. Uznávám, že Brando a Pacino jsou dobří, styloví, ale divák, který nezná Puzův román, z tohoto filmu získá jen velmi vágní představu, jaký byl Don Corleone a jakými způsoby vykonával svoji moc. Román představující referenční špičku svého žánru tak ve filmové podobě klesá na úroveň, s níž jsou mnohé filmové gangsterské historky bezezbytku srovnatelné.

    • 22.4.2011  17:11

    Charakter tohoto filmu lze vystihnout jeho vrcholnou scénou: koktavý král zdařile přednáší svou válečnou řeč a k tomu hraje druhá věta Beethovenovy Sedmé symfonie. První věta Páté a čtvrtá věta Deváté už jsou bezmála lidovými hity, a hned za nimi stojí co do bezprostřední působivosti právě druhá věta Sedmé. Správná volba, na jistotu, tutovka. A takový je celý film; výpravný, působivý a vkusný. --- Což mi připomíná jiný oskarový kus, Formanova Amadea. A toto srovnání ukazuje rozdíl mezi výborným a velkým. Příběh Salieriho, vynikajícího a úctyhodného muže nesnesitelně zastíněného od Boha nadaným géniem, to je přece jen o stupeň vyšší liga. --- King‘s Speech je krásný film. Filmovou legendou se ale podle mého soudu nestane.

    • 22.4.2011  17:05
    Gran Torino (2008)
    *****

    Údajně závěrečný herecký počin Clinta Eastwooda. A rovněž jeho politická konfese, jak nepochybně rozpoznala Americká filmová akademie, která dílo ostentativně ignorovala. --- Walt Kowalski je dědek, který zbožňuje Ameriku, která mu mizí před očima. Patriot, nerudně křesťanský, bílý a ozbrojený. Nemá pochopení pro své liberalizované a charakterově ochablé potomky. Nenávidí všechen svinčík, lehkomyslnost, lumpy a otrapy a pokládá za své ústavní právo a občanskou povinnost je potírat vlastním přičiněním. Cítí nechuť k barevným, kterým přičítá vinu na postupujícím rozkladu. --- Sue mu řekne: „Kdyby tak můj otec byl jako vy. On byl tak konzervativní.“ Walt: „Já jsem taky konzervativní.“ Sue: „No jo, ale vy jste Američan.“ To je klíčový moment filmu! Žádné multi-kulti, žádný guláš rovnocenných kultur. Eastwood říká jasně, že americká civilizace je ta správná, ta nejlepší, a přistěhovalci (tak jako Kowalského polští předkové) mají šanci ji přijmout jaká je, ne ji rozmělnit a negovat. --- Takové prohlášení je svrchovaně politicky nekorektní. Je pozoruhodné, že Kowalského heroický boj za právo několika Asiatů žít jako řádní Američané získal tak jednoznačně příznivé přijetí v komunitě csfd. Kowalski je totiž ztělesněním té Ameriky, kterou česká veřejnost převážně nesnáší. Kowalského nelze oddělit od Ameriky bojující v Koreji, ve Vietnamu, v Iráku, od Eisenhowera, Reagana a obou Bushů, od radaru v Brdech. Měli bychom si ve svých pocitech udělat pořádek: milujeme nebo nenávidíme Kowalského Ameriku?

    • 22.4.2011  15:08
    Šaman (1992)
    ****

    Mám pro tenhle film slabost. Připouštím, že jeho romanticko-dobrodružná zápletka není nijak světoborná. Ale příběh není špatný, dialogy jsou slušné, zaujme i hudba, a především nádhera a relativní věrohodnost zobrazení deštného pralesa. Moc příjemná, uvolněná záležitost.