Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Horor

Recenze (2 050)

plakát

Duna (2021) 

Zbytečně odtažité audiovizuální orgie, které diváky rozdělí více než by si kdy byli schopni připustit. Tak asi nějak takto lze ve velmi krátké větě popsat snímek režiséra Denise Villeneuvea honosící se jménem Dune, jež staví zejména na precizní obrazové a zvukové paletě. Kameraman Greig Fraser se “mazlí” s každým filmovým políčkem, takže je zde nabíledni tvrzení, že každý záběr by byl dokonalým obrazem na stěnu. Po celou dobu stopáže čítající neuvěřitelných 155 minut jsem si užíval hru s barvami a stíny, epicky rozmáchlé záběry krajiny a pouště či třeba i originální design vesmírných plavidel - zkrátka jsem měl sto chutí celý tento megalomanský cirkus zastavit a prostě a jednoduše se kochat. V kombinaci s nečekaně “těžkým” a dunivým soundtrackem Hanse Zimmera, k němuž si ne zrovna každý najde cestu, se tedy jedná o vypiplaný audiovizuální skvost, který rozhodně stojí za návštěvu kvalitně ozvučeného kina (Dolby Atmos!) s velkým plátnem. Co mi zde ale vážně vadilo a co tak markantně srazilo mé hodnocení a vlastně i nadšení, tak to je celková odtažitost a víceméně i emoční vykořeněnost příběhové stránky a postav. Nechápejte mě ale špatně -  všichni herci jsou vybráni vážně skvěle a upřímně si nedokážu na jejich pozicích představit nikoho lepšího, avšak jsem si téměř jist, že v knihách s postavami tak zbytečně zkratkovitě zacházeno není, byť jsem je (zatím) nečetl. Téměř s žádnou postavou si i přes olbřímí stopáž zkrátka nestihnete vybudovat žádný vztah, pročež si i díky neustálému přeskakování mezi dvěma příběhovými oblouky s nimi skoro nic nestihnete takříkajíc odžít. Když tedy postavy začnou padat k zemi jako mouchy, nic to s Vámi vlastně ani neudělá. Zde je ale třeba opravdu nutno pochválit srozumitelný scénář, který i diváky knižní předlohou nepolíbené bez větší námahy a otázek zapojí do tohoto úžasného světa, v němž všechno stojí a padá na zázračném koření z planety Arrakis. Chtěl jsem zkrátka ale víc, chtěl jsem lepší práci s postavami a příběhem, chtěl jsem větší zaměření se na “Vyvoleného”, či například na tajemné modrooké fremeny, kteří se zde vážně moc dlouho neohřejí. Ty všudypřítomné náznaky na epické pokračování v podobě dráždivých drobečků tu ale jsou, doufám tedy, že tvůrci a režisér je seberou a naservírují nám spektakulární filmovou jízdu bez těchto bolestivých kompromisů a opravdu už se vším všudy. Potenciál na hru měnící filmovou ságu tady prostě a jednoduše je. (Viděno v kině CineStar IGY České Budějovice) Dreams make good stories, but everything important happens when we're awake.”

plakát

Ukradené Vánoce (1993) 

Nesmrtelná vánoční klasika, k níž se každý rok vždy velmi rád vracím. “Divnotvorba” Tima Burtona je zkrátka něco, co má trvalé umístění v mém filmovém srdci. Výborná práce! „Merry Christmas!”

plakát

Kaštánek (2021) (seriál) 

Skvěle vypointovaný seriál z dánské kuchyně, který Vás díky svému chytře napsanému scénáři chytne a nepustí. Seriál Kastanjemanden rovněž zujme i hereckými výkony či pochmurnou atmosférou, která dokonale koreluje s nádhernou severskou krajinou, což z tohoto počinu činí vtahující a návykovou záležitost, u níž zamrzí pouze její příliš pozitivní konec, který mi do nálady a tempa seriálu moc nesednul. Avšak až na tento detail se jedná o velmi vydařený projekt, který byste určitě neměli minout. Dánsko má totiž hutné kriminálky vážně skvěle zvládnuté! (Netflix)

plakát

Můj syn (2021) 

Chladné drama v atraktivním severském hávu, které zaujme zejména skvělým hereckým výkonem Jamese McAvoye. Tak asi nějak takto bych v jedné větě popsal snímek My Son režiséra Christiana Cariona, který se vyjma hereckých výkonů může pochlubit i skvělou atmosférou, nádhernou krajinou Skotska a teskným soundtrackem. Jen škoda, toho průhledného scénáře, který je navíc v samotném finále ještě hodně zkratkovitý a neočekávaně naivní. Je to velká škoda, jelikož snímek The Son měl rozhodně velký potenciál stát se dalším vydařeným počinem zabývajícím se touto palčivou tématikou. Tak snad příště! „I know I'm a bad dad. I know I'm never here.“

plakát

Cry Macho (2021) 

Píšu to pořád a napíšu to i zde. Clint Eastwood je bourák a člověk, jehož tělesná schránka a osobnost je ukovaná z čirého charismatu, jež každý snímek pozvedne na vyšší level. Bohužel, po zhlédnutí jeho nejnovějšího snímku Cry Macho musím smutně konstatovat, že si to zřejmě řekli i samotní scénáristé, pročež se na nějaký smysluplný scénář vykašlali a vsadili všechny své karty pouze na Eastwooda. Ve finále jsme tedy dostali utahaný, nezáživný a vlastně i zcela zbytečný snímek, na němž stojí za řeč opravdu jen a jen Clint Eastwood. Nic jiného zde totiž vážně vůbec nefunguje. „His name is Macho, like me. Very strong roster.“

plakát

Free Guy: Hra na hrdinu (2021) 

Neotřelý nápad v neotřelých herních kulisách, který ale sráží dolů tuctový předvídatelný příběh a Ryan Reynolds, jehož herecká póza je k uzoufání stejná již od dob snímku "Deadpool". Snímek Free Guy režiséra Shawna Levyho ale zaujme třeba svou šílenou akcí, popkulturními odkazy či celkovou extrémně pozitivní atmosférou. Ve finále tedy dostaneme krásně vypadající komediální jednohubku s lehkou akční příchutí, která v rámci svých možností zabaví tak akorát na jedno zhlédnutí. Ale i to je vzhledem k nemalým ambicím celého snímku vlastně tak nějak málo. Škoda. „I've been scared my whole damn life. I'm not scared anymore.“

plakát

Půlnoční mše (2021) (seriál) 

Minisérie Midnight Mass není nic pro netrpělivého diváka. Režisér Mike Flanagan totiž vsadil na pomalé budování atmosféry a charakterů, na což umně narouboval fascinující symbiózu upírského mýtu a fanatické náboženské víry. Toto nezvyklé uchopení nezvyklé látky mně osobně velmi sedlo, pročež jsem si tuto delikátní atmosférickou záležitost s jen několika scenáristickými zádrhely vážně moc užil. Pokud tedy hledáte pro změnu něco, co má pomalé tempo a precizní práci s postavami, minisérie Midnight Mass je přesně tím pravým. Skvělá práce! (Netflix) „Bless me father for I’m going to sin.”

plakát

Viník (2021) 

Ani výtečný herecký koncert Jakea Gyllenhaala snímek The Guilty nezachrání od škatulky zbytečného a žádnou inovaci nepřinášejícího remaku severského snímku “Den skyldige” z roku 2018. Tento počin je tedy dle mého názoru absolutní zbytečnost, pročež raději věnujte svůj čas původnímu skvělému počinu z dánské kuchyně. (Netflix) „Broken people save broken people.”

plakát

Být Jamesem Bondem (2021) 

Daniel Craig společně s producenty vzpomíná na natáčení všech jeho předchozích snímků s puncem Jamese Bonda. Pokud tedy máte v oblibě Agenta 007, tak byste určitě tento dojemný medailonek neměli minout. (HBO GO)

plakát

Není čas zemřít (2021) 

007-25 Návrat ve velkém stylu a zároveň i velmi vydařená rozlučka s Danielem Craigem, jež “cejch” Jamese Bonda nesl neuvěřitelných 15 let. Již v samotném úvodu Vás režisér Cary Joji Fukunaga patřičně navnadí na věci příští svou trpělivou režií a vtahující kamerou. Celý snímek až na pár menších zádrhelů pak funguje jako dobře namazaný stroj, pročež Vám díky tomu uteče i olbřímí stopáž čítající rovných 163 minut. Nebylo by to ovšem ono bez Daniela Craiga, na němž je každou vteřinu kdy je v záběru vidět, že si svou roli užívá a dává do ní všechno. Právě díky němu a jeho nasazení budete fakt, źe se jedná o jeho poslední bondovský zářez na pomyslné pažbě odsouvat mimo svou mysl. Režisér ve Vás tyto myšlenky totiž dokonale rozptýlí precizně dávkovanou akční stránkou a také díky nečekanému, ale o to více vítanějšímu přeskakování mezi žánry a tempem, takže si zde vážně najde něco (téměř) každý fanoušek předchozích snímku Agenta 007. Co se dalšího obsazení týče, tak z něj poměrně markantně vyčnívá herečka Lashana Lynch v roli agentky s pořadovým číslem 007. A byť je její role pro mnohé kontroverzním krokem tvůrců, svou roli zvládla s grácií sobě vlastní. Nepotěší ale ovšem velmi nevýrazná pozice Léy Seydoux a hlavní záporné postavy s mimikrami Ramiho Maleka, což jsou dva elementy, které by si dozajista lepší práci s postavami zasloužili. Avšak pokud od tohoto faktu odhlédnu, dostanu i tak extrémně vydařený snímek, který úspěšně opravil chyby předchozího snímku “Spectre”. Co tedy dodat na závěr? No Time to Die je vydařenou a oku lahodící labutí písní Daniela Craiga, která až na pár věcí funguje jako dokonale vysoustružený stroj. Myslím si, že on a všichni tvůrci snad ani nemohli doufat v lepší výsledek. Tohle se jim totiž vážně moc, moc povedlo. Výborná práce! PS: Ano, i já zde musím kvitovat nevyvratitelný fakt, že Ana de Armas je neskutečná bohyně! PPS: Můj osobní tip na dalšího Jamese Bonda je Tom Hardy. Doufám, že se někdy vážně dočkám Agenta 007 honosícího se jeho tváří. (Viděno v kině CineStar Čtyři Dvory České Budějovice) „James, you gave up everything for her. When her secret finds its zway out, it'll be the death of you.”