Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krátkometrážní
  • Animovaný

Recenze (2 569)

plakát

Svatební noc (1970) (TV film) 

Tohle mě bohužel totálně minulo, dokonalému obsazení a kameře navzdory. Děj mi přišel nesnesitelně nudný, a vlastně i nesrozumitelný, protože jsem veskrze nepochopil motivaci postav a jejich chování a celé to šlo mimo mě a působilo to na mě jako takový pokus o filmový dozvuk nové vlny, ale např. na práci s trapností takového Formana to nemá ani omylem.

plakát

Tetička za všechny peníze (1973) (TV film) 

Člověk si u toho nemůže nevzpomenout na snímek Přišla v noci, protože minimálně zpočátku to vypadá podobně. Jak se ale děj postupně rozvíjí, až konečně přijde zásadní zvrat, přišlo mi to o poznání méně zajímavé, a veskrze scenáristicky jalové, byť perfektní obsazení to samozřejmě zachraňuje. Přesto soudím, že za vidění to dnes už prakticky nestojí.

plakát

Štafle (1974) (TV film) 

Nepřišlo mi to prakticky vůbec jako komedie (i když chápu, proč se to za ni vydává), ale jako zpráva z jednoho nešťastného manželství, u něhož stačí jedna krizová situace, aby se hluboký nesoulad ve vztahu ukázal ve vší obnaženosti. V tomto ohledu jsem litoval to nebohé dítě, že musí žít v tak deprivujícím prostředí, a částečně si tím vysvětloval jeho kolosální neschopnost vyřešit tak banální problém. Btw. ta ústřední zápletka se zaseklými štaflemi mi přišla nesnesitelně stupidní a normálně se podobným archivním vykopávkám vyhýbám, protože současnost přetéká zajímavější tvorbou, kterou ani nejde usledovat, tak proč ztrácet čas něčím, co je tak zoufale zaseklé ve své době - ale nakonec to byl právě tento aspekt, který mi na tom celém přišel nejzajímavější, protože ten zásadní zvrat, kdy přátelé "zavřených" manželů propadnou paranoii, že opozdilci skončili ve vězení a jim také hrozí nebezpečí, je scenáristicky geniální, a lze už dnes jen spekulovat, nakolik to bylo odrazem profízlované doby a všeobecné nedůvěry, strachu a připosranosti normalizované společnosti, či jen náhodným scenáristickým nápadem, každopádně až v tu chvíli jsem přestal litovat, že jsem tomu filmu dal šanci, a docenil jeho kvality.

plakát

Krvavý Johann (2023) 

Má to fajn obsazení i herecké výkony (Marek Holý TOP), hudbu, kameru a celkově mi to je dost sympatické, ale je to příliš zahlcené postavami, mezi kterými se neustále přeskakuje z místa na místo, až to začne být dramaticky nefunkční a otravné, podobně jako v případě těch (praticky zbytečných) dronových záběrů na Prahu. V bídných poměrech současné česné kinematografie každý takový solitérní počin vítám s otevřenou náručí, ale zde přece jen k dobrému výsledku zůstalo jen nakročeno.

plakát

Zásah štěstím (2023) 

Krásné zakončení kariéry, po kterém si může Allen užívat zaslouženého důchodu. Hodně mě překvapilo, že je to natočené ve francouzštině, to bych nečekal, a zajímalo by mě, co k tomu Allena vedlo a jak to fungovalo na place, protože Allen podle mě francouzsky neumí (nebo o tom aspoň nevím). Z herců mi tam moc nesedl Niels Schneider, přišel mi pro tu roli příliš starý (ačkoli ve skutečnosti ho od Lou de Laâge - která mi btw. strašně připomínala Emmu Smetanu - dělí jen 2 roky, jak jsem teď zjistil), naopak filmoví manželé Lou de Laâge & Melvil Poupaud mi to bohatě vynahradili a koukalo se na ně skvěle, a zbytek castu je tam prakticky jen do počtu. Ještě bych dodal, že k tomu hraje fajn soundtrack, a celou dobu jsem se nemohl ubránit dojmu, že sleduji film Clauda Chabrola, byť samozřejmě podobnost s Allenovými staršími filmy a opakování jeho oblíbených motivů jsou zde nepřehlédnutelné - na rozdíl od některých jeho filmů z posledních let to zde ale nepůsobí dojmem vyčpělosti a vykrádání sebe samého, ale jako příjemná a důstojná tečka, které člověk leccos odpustí, protože je trochu naměkko z toho, že se uzavřela jedna éra. Mistře, klaním se a budete mi chybět - díky za všechny ty skvělé filmy.

plakát

Gympl (2007) 

Některé herecké výkony jsou dost hrozné, a koukat na takového Vorla jr. mě fyzicky téměř bolí, nicméně špatný film to není, jak by si člověk měl tendenci třeba předem myslet na základě příšerného plakátu. A i když jsem se u toho celkem pobavil, vlastně mi to nepřišlo moc jako komedie, spíš jako takové lehce depresivní drama (mj. protože všechny postavy rodičů a učitelů jsou strašní kreténi, snad s výjimou Bydžovské a Matonohy, byť u toho jsem zase nezkousnul ten jeho románek se studentkou), které je jen tak lehce komediálně šmrncnuté (místy z toho dokonce probleskuje starý dobrý Kouř - ta podobnost je nepřehlédnutelná), a asi mám i problém s celkovým vyzněním filmu, že ve světě, kde jsou všichni dospělí takoví kreténi, na ničem vlastně nesejde, a sprejerský vandalismus je ve světě bez budoucnosti to správný vzrůšo pro mladý rebely s výtvarným nadáním, ze kterých časem budou druhý Pastové - leda hovno, já na to, a nic mi nemůže být protivnější (osobně bych těm grázlům sekal ruce a prodej barev ve spreji postavil mimo zákon - včera bylo pozdě to udělat a nenávidím je za to, jak kvůli nim Praha vypadá, a že to musím denně snášet, na ten jejich všudypřítomný sprejerský hnus koukat - někdy mi přijde, že si na to už všichni tak zvykli, že na tom nikomu nepřijde nic špatně). Btw. zaujalo mě, jak šíleně ten film zastaral - taxikář jezdí favoritem, policajti felicií, v metru jezdí staré sovětské vagony, mobily zde teprve nesměle začínají, internet zde absentuje zcela, atd. - s odstupem let to působí jako mnohem starší film, než to vlastně je.

plakát

Kytice (2000) odpad!

Na Kytici jsme byli s gymplem, když to šlo premiérově v kinech (asi jako většina škol v té době), a pamatuju si doteď, že jsem se tehdy platonicky zamiloval do Lindy Rybové, a že naše učitelka výtvarky kritizovala samoúčelnou nahotu Geislerové - což měla samozřejmě pravdu, jak jsem si teď ověřil, když jsem si to po letech pustil znovu, podobně jako jsem opět propadl kouzlu Rybové, která je zde skutečně úchvatná. Pokud jde ale o ten film jako takový, skoro jsem se zhrozil, jak strašná sračka to je, a jak šokujícím způsobem je to filmařsky neinvenční (viz např. tupě doslovné záběry na ubíhající ručičky hodin "od klekání do klekání" či pospojování všech příběhů záběrem postupně zhasínajících svíček a postavou chlapce hrajícího na flétnu), bezděčně směšné (fejkový vodopád v lese, Polívka coby Polednice, prosekávání ledu někde na potoce, ačkoli postavy výslovně citují Erbena, že jde o jezero, mrtvé dítě položené na jídelním stole namísto v posteli, mrtvá matka pohřbená někde ve svahu namísto na hřbitově... člověk se u toho všeho musí jen ptát zoufalé proč?!), a překrucující Erbena tam, kde to nedává vůbec smysl (jako např. přidáním druhé vodníkovy partnerky nebo skonem Zázvorkové v kostele). Myslím, že ten film je dobrým dokladem toho, že když je někdo dobrý kameraman, tak to ještě neznamená, že bude i dobrý režisér, což Brabec jen po letech potvrdil děsivým Májem, který mi tehdy v kině připravil naprosto hrůzný zážitek, který si pamatuji doteď.

plakát

Ruža pre nevestu (2023) (pořad) odpad!

Neskutečný bizar, který je skrz naskrz fejkový, kýčovitý a stupidně přiživující překonané stereotypy (oč zábavnější by byl formát, v němž by skupinka mužů soupeřila o přízeň ženy). Přijde mi směšné už to, jak z toho nevýrazného chlapa s pofidérní minulostí dělají poloboha, ze kterého všechny ty slepice s napíchnou hubou houfně padají do mdlob, jako by všichni zapomněli na základní fakt, že nikdo normální by do takového pořadu nikdy nevlezl, a tak si o skutečné motivaci všech zúčastněných netřeba dělat iluze (touha po slávě a penězích maskovaná za kecy o čekání na lásku). Totálně neschopný moderátor tomu jen nasazuje korunu, podobně jako rádoby dramatické postupné vyhazování jednotlivých slepic, které u toho střídavě propadají slzám a střídavě se vzájemně posílají do horoucích pekel, a ostatně to jejich neustálé klevetění, hašteření, intrikaření, osočování, přetvářka, směšné konflikty a vzájemná řevnivost poháněná závistí, hloupostí a lidskou malostí nenechávají nikoho na pochybách, že se to sice vydává za seznamovací reality show, ale o žádné seznamování zde vůbec nejde, a celé je to jen o tom pobavit se na přehlídce těch slepic a toho, co se děje mezi nimi navzájem, a nechat diváka si myslet, že on je něco lepšího, což je sice stokrát ohraný princip, ale na nenáročné publikum podobných sraček to evidentně stále zabírá.

plakát

Projekt Z aneb Jak se točí zombie film (2021) 

Trochu jsem se bál, aby to nebylo něco jako ta japonská blbost Naneživo, ale naštěstí Norové to vzali za jiný konec a vůbec to není špatné, a tak jsem si opět - jako už tolikrát předtím - potvrdil, že Edisonline je už nějakou dobu VOD s nejzajímavějším výběrem filmů, a díkybohu za to.

Časové pásmo bylo změněno