Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Animovaný
  • Komedie
  • Drama
  • Sci-Fi

Recenze (33)

plakát

Hra o trůny - Železný trůn (2019) (epizoda) 

Nikdy jsem nekomentoval epizodu seriálu a už asi ani nikdy nebudu, ale tady mi to zkrátka nedá. To, že bude mít poslední část téměř 10letého rozuzlení nejslabší hodnocení bylo poměrně patrné už od začátku osmé série. Hordy fanoušků zpucovaly a leckdy i oprávněně slabší scénář posledních 2 řad seriálu. A to že to bude pokračovat i ve finále bylo veskrze předvídatelné, koneckonců možností jak tento celý magnum opus zakončit bylo několik a každý ortodoxní fanoušek měl svoji vizi...která musela být ve většině případů pohřbena tím, co se "reálně" stalo. Nutno poznamenat - od 6. série si mohl divák omlouvat to co se mu nelíbilo, že už se to nezakládá na knihách GRRM. Tato berlička fungovala velice dobře i během 7. a 8. série. Ale nesmíme zapomínat, že úplný závěr a to jak to s postavami dopadne už je v režii GRRM, protože tvůrcům řekl, jak si přeje jeho životní dílo zakončit. Takže dávat odpad a podobné hodnocení za tento díl není vysvědčení dnes již pomalu nenáviděných D+D, ale odkaz originálního a nutno podotknout geniálního autora. SPOILER ALERT Člověk, co se aspoň trochu zajímá i o background celé této story, nemůže být vývojem celé události zas tolik šokován. Vlastně by se dalo říct, že poslední díl seriálu je jeden z těch nejvíce předvídatelných. V tom dobrém i špatném. To ale neznamená, že je to uspokojující závěr. Byl nám slíben bitter-sweet ending a já si stojím za tím, že to bylo dodrženo. Lze konstatovat, že ukončení děje slibuje lepší zítřky, takže de facto "happy end". ALE, za jakou cenu? V podstatě největší hrdina celé série skončí tam kde začal těch 8 let zpět. Protože konal tak jak považuje za správné a kde by mohl být, kdyby byl řekněme trochu větší cynik a pragmatik. Nicméně a navzdory současnému průběhu seriálů, troufám si tvrdit, že v tomto díle se postavy chovají naprosto přesně, jak by od nich člověk vzhledem k předchozímu vývoji a to je velké plus. Tyrion, John, Arya, Sansa, vlastně i ta Dany ve své opilosti mocí a Grey Worm. Chápeme všechny jejich pohnutky a náladu. Negativa? Dle očekávání. Z podobných důvodů otálí GRRM s dopsáním knih. Stalo se z toho takové "monstrum", že zaprvé ani tak geniální spisovatel jako on nedokáže ukončit svůj epos tak aby to pořád víc lidí nenaštvalo než potěšilo, a zadruhé se obávám, že není v jeho silách uspokojivě ukončit všechny příběhové linie tak jak by si to zasloužily. Seriál v tomto ohledu to vzdal už na začátku, ale ani kniha nemá šanci uspokojit všechny. Long story short, můžeme znovu a znovu rozebírat, co bylo dobře a co bylo špatně a s tím se budeme setkávat v následujících letech. Nicméně. Je potřeba si říct jednu velice důležitou informaci. Něco takového jako GoT tu nikdy nebylo a pravděpodobně dlouho (ne-li nikdy) nebude, takže když s odstupem člověk nechá vášně stranou, tak toto celé byla neskutečná 8mi létá jízda v rámci televizní zábavy a klobouk dolů.

plakát

Gladiátor (2000) 

Říkejte si co chcete o klasických holywoodských blockbusterech a jejich prvoplánovosti. V zásadě souhlasím, ale Gladiator je pořád o krok dál. A pokud to hodnotíme v rámci svého žánru ("pathetic yet epic hero sort of history-fantasy"), tak to de facto kromě Troy nemá konkurenci. Čím to je? Troja je taky skvělá, ale Gladiator dokáže ještě trochu více donutit diváky soucítit a identifikovat se s postavami. Russell Crowe pro mě není bůhvíjak komplexní herec, ale tuto konkrétní roli umí prodat na 100% a člověk mu věří každý pohyb a každé slovo od první do poslední scény. A pak se připomene Hanz Zimmer a celé se opět povýší na nový level. To by samo o sobě nestačilo, ale Joaquin Phoenix funguje zároveň geniálně jako slizký byť nebezpečný záporák a film má najednou vše co potřebuje mít. PS. Troja je taky fantastická, ale o tom jindy.

plakát

Coco (2017) 

Tim Burton meets Kubo and the Two Strings? Je prima vidět, že Pixar pořád umí dělat precizní, krásné a dojemné rodinné originální filmy a nespoléhá se jen na sequely. Neberte mě špatně, Cars 3 byl pořád nadprůměrný animák, který si člověk užije a je to stále lepší než 3/4 animované produkce (Despicable Me 3 atd.), ale vždy raději uvidím něco nového (a to i navzdory tomu, že v tomto případě se Coco částečně inspirovalo u The Book of Life), protože od sequelů člověk prostě ví, co čekat a málokdy ho něco překvapí, mluvím teď výhradně o animovaných filmech. Studio vezme fungující koncept a naroubuje na něj nový příběh, protože to vyšlo minule. Coco v sobě mísí standardní koření Pixaru - fungující postavy s reálnými pohnutkami a motivacemi, což je činí uvěřitelnými, příběhový oblouk, který vcelku dává smysl a nědělá z diváka debila a emotivní finále s určitým životním poučením, které se ale zároveň vcelku dobře vyhýbá takovému tomu typickému "pohádkovému" patosu. Zkrátka a jednoduše na té ploše 105 minut mě to baví. Nemyslím si, že to bude taková trvalka jako byla Inside Out, kterou si člověk jednou za čas rád pustí, ale rozhodně stojí za to Coco alespoň jednou vidět a nechat se unášet tím skvělým koktejlem, který umí Pixar namíchat a jak nám vždy jednou za čas připomene, tak pořád to umí sakra dobře, tedy když má tu možnost ukázat to.

plakát

Osudový dotek (2004) 

Ne ne ne ne, prostě ne. Kam se hrabou všechny ty nechutnosti jako Taxidermia a Serbian Film a podobné věci. Jestli ve mně nějaký film zanechá tak intenzivně a akutně nepříjemný pocit, tak je to právě Butterfly Effect. A přestože se na to nekouká příjemně, je za tím sakra dobrý kus kinematografie. Jen zaměřený směrem, který v jisté out of the box rovině dokážu ocenit, ale potřetí už to skutečně vidět nechci.

plakát

X-Men: Budoucí minulost (2014) 

Naprostá pecka! Už First Class trochu napravila trpkou pachuť po tom směru, kterým se ubíraly poslední X-men filmy (Last Stand, Origins). Days of Future Past dílo dokonalo a dalo toužený knock-out nepříliš povedené trojce. In your face Brett Ratner. Už dlouho nepamatuji tak skvěle zobrazenou tíživou a depresivní post-apo atmosféru jako právě na začátku Days of Future Past. I takový Snyder by se mohl jedné či dvěma věcem přiučit. V kombinaci se scénami z minulosti to funguje skvěle, Sentinelové jsou jako tišší a efektní zabijáci správně děsiví a akorát to skvěle dokresluje fakt, že tohle není jakási válka, ale čistý a zoufalý boj o vlastní přežití. Nutno říct, že ve většině případů boj neúspěšný. Střídání mladého a starého hereckého dua je pak jakési pomyslné předání žezla do dalších let pro další filmy. McAvoyem jsem si ještě ve First Class nebyl úplně jistý, ale tady mě přesvědčil že na to naprosto má hrát postavu Xaviera a vůbec veškeré přechody mezi mladými a starými herci člověk vnímá velmi přirozeně a že se jedná o jednu a tu samou postavu filmu naprosto věří. Závěr a celé finále je také ve velkém stylu, tudíž očekávání pro další filmy je zase opět jako kdysi over 9000.

plakát

REVENANT Zmrtvýchvstání (2015) 

A Oskara získává... Přijde mi, že akademie tento rok doháněla především resty z minulých let. DiCaprio samozřejmě pro tento snímek obětoval hodně, ale stále se jedná o ceny za herectví a nikoliv za soucit nebo lítost, že? Tím rozhodně nechci jeho výkon nijak shazovat, ale všichni moc dobře víme, že prostě toho Oskara měl dostat za Vlka z Wall Street a ne za Revenanta. Naopak takový Hardy byl i zde naprosto skvělý a klidně by si tu sošku i zasloužil. Pořád z něj má ale člověk pocit, že ty zachmuřené, mračící se bad ass typy nemusí až tak hrát. Iñárritu zde opět předvádí to co mu jde nejlépe a to samé Lubezki, jehož rukopis je mezi kameramany rozhodně nejvíc viditelný a rozhodně budu jeho další projekty bedlivě sledovat. O náročnosti snad nemusím ani začínat, když je nutné natočit bez jediného střihu 3-5 minut akce. Přesto pro mě osobně snímku někde ve 2/3 mírně došel dech a na emotivně vypjatý závěr ho již nestihl naplno načerpat. Celkem vzato jde ale stále o velmi solidní práci.

plakát

Šílený Max: Zběsilá cesta (2015) 

Holy sh*t, takový adrenalinový nářez asi čekal málokdo. Trailery lecos prozradily, ale že se ty veškeré eye candy nádherné a nápadité akční scény roztáhnou do celé stopáže 120 min, tak to je pecka. Jistě, příběh lze shrnout asi tak, že nejdřív jeli jedním směrem a když tam dojeli, tak to otočili a jeli zpátky. Film jako Mad Max ale jistě nemá ambice sahat po Oskarech za scénář, zato v jiných kategoriích drtí konkurenci dost přesvědčivě a člověk se nestačí divit, jaká smršť se na něj celé ty 2 hodiny valí. Tím spíše potěší, když i takové snímky dokáže akademie ocenit. Herecké duo zde funguje výborně, hlavně Charlize Theron si zase u mě šplhla ještě o stupínek výš, u Hardyho jsem naopak od začátku nijak nečekal, že by jeho výkon neměl být opět výborný jako je už pomalu standard, role Maxe se k němu navíc zatraceně hodí.

plakát

Deadpool (2016) 

4 hvězdy za kvalitu filmu, 5. hvězda za tu snahu, zapálení pro projekt a odvahu vypustit něco takového do světa, kterému současně dominují politicky korektní PG13+ uhlazené komiksovky vyráběné podle jednoho stejného mustru. Tleskám. Originality totiž začíná být v poslední době v komiksovém světě kritický nedostatek a výhled do dalších let neslibuje nic lepšího než každý rok 5 X-men filmů od Foxů, 5 marvelovek, 5 DC filmů a 99. restart Spider-mana. Snímku lze samozřejmě vytknout tisíc věcí, ale nic z toho není tak klíčové, aby to člověku zkazilo dojem, pokud ho nějak výrazně neuráží řekněme intelektuálně méně náročné fóry a hlášky, někdy více někdy méně zdařilé. Navíc to co následně film dokázal prostě nelze Reynoldsovi nepřát. Teď ještě prosím o jeden kvalitní film o Wolverinovi, děkuji předem.

plakát

Star Wars: Síla se probouzí (2015) 

Nedokážu se rozhodnout, jak moc se mi to líbilo. S tímto pocitem jsem vycházel z kina a čekal jsem, že to přejde. Nepřešlo. Na jedné straně nám J.J. servíruje řemeslně skvěle zvládnutou space operu, skvělé efekty, úžasnou atmosféru a celkový feel, zajímavé nové postavy, které navzdory některým trailerům nejsou "annoying" a celkově velice příjemný návrat do oblíbeného světa. Na druhé straně by ale člověk chtěl víc. Víc všeho. Víc emocí, víc temnoty, víc osudovosti, víc soubojů, víc bitev, víc kulervoucích scén (nebo alespoň jednu?), víc informací atd. Lze to ale brát jako negativum, když očekávání byla prakticky nesplnitelná? Lze vůbec film s tak obrovským očekáváním natočit tak, aby nezůstala aspoň z části nenaplněna? Jak jinak si totiž vysvětlit tak "nízké" hodnocení srovnatelné s E1 nebo E2. Domnívám se, že se člověk už dnes dívá na novou trilogii částečně nostalgicky a rád zapomene na hromadu negativních momentů těchto filmů. Z hlediska zážitku je tedy pro mě E7 rozhodně o mílový krok dál než většina nové trilogie (srovnání se starou trilogií, na kterou se Force Awakens tak moc snaží odkazovat, bych se rád vyhnul). A přesto bych asi váhavě označil například E3 za mírně lepší film. Nikoliv díky režii nebo kameře, která jednoduše je v E7 o třídu lepší, ale právě kvůli tomu, o čem vlastně celý film byl a pak kvůli těm několika scénám, na které člověk nezapomene. Nicméně tak jak jsem E3 odpustil lobotomické dialogy mezi A+P a musel i tak dát plný počet, nemůžu udělat jinak u E7. I zde je pár drobností, které by si člověk přál jinak, některé jsem již zmínil výše, další z nich jsou třeba zbytečná klišé jako další "hvězda smrti" verze 2.01. Nefungovalo to ani v SW literatuře a Andersonův (jinak vcelku solidní sci-fi autor) drtič sluncí rychle poslal celou jeho knižní trilogii mezi to nejhorší, co bylo vůbec kdy ze SW napsáno. Ale přes to všechno pro mě byla E7 zážitek a podobně jako u Hobita i radost z toho, že zase vidí další příběh z jeho oblíbeného prostředí, tudíž nevědomky sem tam to jedno oko zamhouří. Navíc je to velice solidní příslib, že nás v budoucnu čeká ze SW ještě hromady materiálů. A pokud budou "alespoň" na stejné úrovni jako Force Awakens, budu vždy rád za ten den, kdy Disney koupilo práva a celá značka nezůstala jen u jakési vzpomínky na pár filmů bez žádné perspektivy do budoucna.