Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Dokumentární

Oblíbené seriály (10)

Perníkový táta

Perníkový táta (2008)

Pravděpodobně nejlepší seriál, jaký jsem kdy viděl. Cranston je fenomenální - ta proměna charakteru je až neuvěřitelná. Scénáristicky i režijním pojetím natolik nápadité, že to neztratí na kvalitě ani jednu sérii. Ukončeno možná trošku v nepoměru vzhledem k vyhrocené tendenci průběhu seriálu (já osobně bych seriál zakončil jinak), ale na druhou stranu jde o celkem uvěřitelný konec. O to víc fascinující je fakt, že jde o poměrně nenápadný seriál s perfektním castingem a příběhem, který tak nějak sám od sebe plyne a divákovi je servírováno prvotřídní (vzhledem k TV produkci) drama přesně po dávkách, které odpovídají tempu seriálu. Je to celé vlastně strašně jednoduché a o to víc geniální. Stejně tak musím uznat, že je seriál i dost filozofický, chytrý a s přesahem. Chytrý potom hlavně scénáristicky, pln náznaků a příběhových zkratek/skoků, které do sebe zapadnou např. až za několik dílů a divák je potom správně napnutý a neví, co očekávat. Vrchol tvorby, definice slova TOP.

Odpočívej v pokoji

Odpočívej v pokoji (2001)

Skvostné vyobrazení obyčejnosti a zároveň výjimečnosti každodenního života, které po celých 5 sérií neztratí na kvalitě, a jež posledními 10 minutami závěrečného dílu překoná dosavadní vyprávění a celý seriál vystřelí někam daleko do galaxie jménem "Co lze sdělit filmovým řemeslem". Trefné, jednoduché, skvěle nastříhané, sakra ironické a bez jakýchkoliv zábran bořit předsudky a stereotypy. Perfektně napsané postavy - celé je to vlastně založeno na tom, že nikdo z nás není dokonalý, každý má svá pro a proti a jen opravdu málo z nás se nad tento fakt dokáže ve výsledku povznést a nesoudit ostatní všude kudy chodí na základě svého pohledu na svět a zkušenosti. Zcela určitě jeden z nejlepších seriálů vůbec.

Domek z karet

Domek z karet (2013)

Hodnotím a komentuji po dokoukané třetí sérii, která je kvalitou zase o úroveň jinde než dvě předchozí. Nemůžu jinak, protože pochybuji, že tvůrci dovolí, aby kvalita byť jen o trošku spadla. Nevím o jiném seriálu, který by byl natolik vyspělý, vážný, skvěle napsaný, zahraný, natočený, sestříhaný, pln symbolismu a hlavně SOUČASNÝ. Série od série jde naprosto s dobou. Vyvíjí se. Nestojí na místě. House of Cards je a bude už navždy minimálně v jednom první: přinesl do formátu seriálu jiný rozměr blížící se víc filmovému dílu, s precizně propracovanou psychologií postav, které jsou velmi uvěřitelné, zranitelné - dělají chyby. Nejsou to žádní hrdinové. Frank Underwood, ač se to nemusí zdát, není hlavní postavou celého díla - je to přesně tak, že jako v běžném životě, tak i tady, celý stroj je tvořen všemi jeho články a tedy i zde se zcela správně příběh vyvíjí díky těm nejmenším detailům a činům všech zainteresovaných, a to i těch, kteří nejsou v této velké hře na první pohled třeba tak důležití. Proto obdivuji to, jak je House of Cards napsáno. To všudypřitomné fyzično a "opravdovost" z seriálu sálá díl od dílu víc. Tohle je vysoká škola scénáristiky. Také je úctyhodný fakt, že je celý seriál v podstatě o velmi nezáživných politických hrátkách a ne vždy se v seriálu dějí nějaké zvraty a podobně vyhrocené situace, aby to muselo být za každou cenu zajímavé - a i přesto jsem každou sérii zatím zhlédl na jeden zátah v podstatě během jednoho dne. Neuvěřitelně návyková záležitost, ve které nevíte, jestli postavám fandit nebo je nenávidět, kde se postavy vyvíjí, transformují se na základě prožitých zkušenosti a událostí, padají a opět se zvedají jako fénix z popela. Kevin Spacey se pro tuto roli narodil a stejně tak Robin Wright zde dokazuje, jaká je to femme fatale. Pokud se tvůrcům podaří seriál zakončit v rozumně dlouhém horizontu a nebudou jej protahovat na kdo ví kolik sérií (a tím bude tedy logicky od začátku jasný konec celého příběhu a nebude se nastavovat na základě diváckých preferencí), a kvalita se nesníží - půjde určitě o seriálovou událost nového milénia a pravděpodobně bude House of Cards redefinovat zažité mantinely toho, jak by měl vypadat seriál 21. století. 100 %.

Bratrstvo neohrožených

Bratrstvo neohrožených (2001)

Snad nejlepší mini-série vůbec. Vlastně určitě. Je to ve všech ohledech tak dokonalé, že se tomu jen stěží něco vytýká. Režie, vizuál, obsazení (není tam jediný charakter zbytečně nebo špatně obsazen), scénář, sound design a takhle bych mohl pokračovat dál. Jasně, stálo to obrovské peníze, ale byly na druhou stranu do posledního dolaru využity správně. Tohle vás chytne od prvního dílu, a koukáte najednou na poslední a ani se nestihnete najíst. Co je na tom, že to má dost hollywoodský pohled na problematiku. Rozhodně to není kýč a tak je to správně. Dobová atmosféra se dá krájet a pokud doopravdy žil tenkrát někdo jako charakter Winters, klobouk dolů. Ryzost jeho rozhodování, postojů a zásadovosti je neuvěřitelná. Jednoznačně nejlepší postava z celé série. Takhle si představuji někoho, o kom se říká, že "má koule".

Temný případ

Temný případ (2014)

I po druhé sérii si seriál udržel vysokou kvalitu a v určitých aspektech mě dokonce druhá série bavila víc jak ta první. Herecký koncert Vince Vaughna mnohdy směle strká do kapsy výkon Matthewa z první řady - rozhodně jsou kvalitou velmi srovnatelné. Vince dokázal, že se za ty dlouhé roky vypracoval v Ačkového herce, který bez zaváhání zvládá i surové dramatické role. Ani další obsazení neztrácí tempo - druhá řada je skvěle zahraná i zrežírovaná, zápletka je zasazená trošku jiným směrem než u první série, ale to je jen dobře. Pouhých 8 dílů mě trošku zamrzelo - nemyslím si, že druhá série ztrácela dech a nezvládla by další alespoň 2 díly. Naopak mi finále přišlo uspěchané oproti vývoji celého příběhu a tedy i jeho konceptu. Zakončení bylo potom pro mě velmi emotivní a přesně takový konec si druhá řada zasloužila, tleskám! Hudba opět vynikající. O první sérii toho bylo napsáno již mnoho - ve výsledku byla přece asi jen o trošku lepší jak ta druhá. Atmosférou, celkově psychedelickým naladěním, dialogy, myšlenkami... Pokračování True Detective ale rozhodně nepřineslo (alespoň pro mě) zklamání, jak se píše všude možně na různých webech - naopak z celkem okoukané a méně zajímavé zápletky vykřesali tvůrci a herci skvělých 8 dílů, které mohou celý seriál nakopnout bez problému k dalším pokračování. A jako bonus přinesla druhá řada spoustu pamětihodných scén a memorable quotes, ze kterých bych vyzvdihl jako jednu z TOP tu, kde Vince Vaughn hovoří k malému chlapci a mluví o životních pádech, prohrách a o tom, jak důležité a nepostradatelné jsou pro každého z nás bolest a utrpení. Ač se to může zdát sebevíc nelogické a nespravedlivé - vždy nás takové zkušenosti mílovými kroky posunou kupředu.

Živí mrtví

Živí mrtví (2010)

Hodnotím a komentuji po 5 sériích, jelikož pevně doufám, že ta 6. bude poslední a tvůrčí tým to nějak rozumně zakončí. Motivy se opakují, celý příběh už neví kam by se měl vydat, aby přinesl něco alespoň trošku originálního. Popravdě jsem docela zklamaný. Sleduji to už pouze z jakési povinnosti a proto, že k některým postavám jsem si utvořil pouto. Ale každá série je totožná jako vejce vejci, příběh se nikam nevyvíjí. Vizuálně stále na TOP úrovni, herecky taktéž a občas se objeví silnější pasáž nebo scéna. Ale nic překvapujícího. Mé doporučení je, aby byl seriál zakončen příští sérií, snažili se vymyslet nějaký nečekaný ale zároveň uvěřitelný konec, aby celý seriál vygradoval (možná skončil i špatně - proč ne). Určitě ale již neprotahovat. Koncept seriálu je nastaven a již vystavěn po několik posledních sérií a nelze jej měnit v nějakou hlubokou psychologickou pitvu postav hlavních hrdinů v postapokalyptickém čistě hypotetickém světě, aby se tím tvůrci snažili přijít jakoby s něčím strašně nadčasovým - a tím pádem tedy měli ještě teoretickou možnost příběh a osudy hrdinů někam vyvíjet, aniž by docházelo k zamotávání se v kruhu. Od začátku se jedná o survival thriller "drama", které má nabízet hlavně akci, nečekané zvraty a napětí. Dělat z toho nějakou rádoby artovou záležitost plnou filozofických mouder a tedy jakýchsi klišé, které jsou obzvlášť v poslední řadě seriálu vidět víc něž kdykoliv předtím, je zcestné a celému seriálu to zbytečně ubírá na kvalitě. Méně je více, Franku Darabonte! Ty bys to měl vědět ze všech nejlépe.

Fargo

Fargo (2014)

Fargo je boží. Sice je nastavena laťka prvními několika díly dost vysoko, ale i tak se kvalita v podstatě až do konce série nesníží. Martin Freeman hraje skvěle, ale Billy Bob Thorton je zde naprosto fenomenální. To, jakým způsobem ztvárnil charismatického a bezcitného nájemného vraha se vidí jednou za dekádu a přirovnal bych jej vyjímečností např. k roli Javiera Bardem v No Country For Old Men. Milujete jej a zároveň nenávidíte, je odpudivý a stejně tak k němu vzhlížíte. AMC prostě válí a chrlí jeden TOP seriál za druhým, kvalitou blížící se filmové produkci. Údajně potvrzená další série mi radosti moc nepřináší. Série je uzavřená, vše je vyřešeno a tedy jako jediná možnost se jeví skutečnost zasadit do prostředí nové postavy a zcela nový příběh. A to mi přijde jako škoda, jelikož AMC by mohlo přinést jinou minisérii, z jiného prostředí, jinou dramaturgií apod. Prostě něco nového. Koncept podobný True Detective (tedy vytvářet jakýsi ucelený seriál z minisérií) zde úplně nefunguje - TD a jeho univerzum bylo (je) natolik magické a hluboké, že se příběh může bez problému nabalovat a odkazovat i na původní látku. To u Farga neplatí - příběh (a stejně tak postavy) je zde poměrně přímočarý a jednoduchý a v TD narozdíl od Farga je (pokud si pamatuji správně) spousta otazníků i po "řádném" ukončení celé minisérie a zdánlivém vyřešení "temného případu". Jinými slovy - prostředí je dle mého vyčerpané a v AMC by se měli pustit spíš do jiné látky. Ale doufám, že se pletu a bude nám naservírována stejně kvalitní a fungující minisérie se stejně charismatickými hrdiny. Uvidíme. Za mě plný počet, protože až na pár drobností jde o velmi kvalitní kriminálku, která hypnotizuje hlavně nádherně strohou kamerou a režií, prací s hudbou a zvuky obecně a hlavně vynikajícími hereckými výkony.