Recenze (3 588)
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/163/779/163779458_5d05ca.png)
Rambo: Poslední krev (2019)
Aneb jak to dědek pořád dokáže rozjet i po sedmdesátce. Na druhou stranu se tu, mám pocit, Stallone trochu ztratil ve svejch životních rolích a z Ramba tady udělal mudrlanta Rockyho a tak je první rozjezdová třetina trochu moc "napínavá", tedy ve smyslu: Kdy už to kurva začne? , ale hned jak se neposlušná holka vydá do Mexika, je okamžitě jasný, že bude zle. Kapku jsem nečekal, že to až takhle slízne i Rambo a kapku mě vzhledem k jinak krutopřísným šplíchancům krve překvapila i zjevně vystřižená scéna odrovnání prvního kápa (nebo jsem sáhl po nějaký divně prostříhaný verzi), ale jinak jsem si v závěru s Johnem v tunelech pískal a těšil se na závěrečnou pomstu. A, ach ta byla fakt od srdce! 4 a půl, tedy pět.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/000/047/47544_9195cf.jpg)
Rambo: Do pekla a zpět (2008)
Krev a maso. Rambo v novým tisíciletí vyšperkoval klasickou akční osmdesátkovou jízdu nebývalou brutalitou a na chvíli tak fanouškům žánru dal naději, že by mohl být kopírován. Nebyl a akční žánr dnes umírá na souchotě, korektnost a bezkoulovitost. Nekompromisní jednoduchý přímočarý nářez!
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/167/663/167663912_g9qhoz.png)
Rambo III (1988)
Ze všech Rambů se tenhle bere nejmíň vážně a vzhledem k reáliím, které se nakonec staly prokletím pro obě světové supervelmoci dnes působí až nechtěně satiricky. MacDonald pak nebyl ani slušný řemeslník a akce, byť je jí hodně působí buď genericky nebo je zrecyklovaná z předchozího dílu. Stallone si ale pohlídal svou postavu a John je tady nádherné testosteronem nabušené hovádko, které přes všechny výtky drží trojku Ramba i docela vysoko nad vodou. A ty hlášky jsou tady prostě dokonalý. Za mě moc fajn čtyřka.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/167/663/167663913_69wiwk.png)
Rambo II (1985)
První Rambo svůj žánr překračoval, druhý ho definuje. Z Johna se se stává nabušená bojová mašina, která se s nepřáteli prostě nesere, jeho svět je jednoduchý, krvavý a dobře naolejovaný. Rákosníci ani Sověti proti němu prostě nemají šanci, stejně jako domácí připosránci. Mnohokrát napodobovaný, parodovaný a dokonalý. Závěrečný odchod středem se stal snem každýho drsňáka. Proč zase nepětkovat?
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/167/663/167663915_fyjtl5.png)
Rambo: První krev (1982)
Téměř po dvaceti letech změna hodnocení a recenze. To je už skoro stejná vzpomínka jako na první setkání s Rambem na VHS v rychlodabingu. Syrový akční a nečesaný snímek vyrovnávající se s americkým hnisajícím vředem v podobě vietnamské války. Legendární Stallonův příspěvek do kánonu osmdesátkové akce, který však svůj žánr v mnohém překračuje a nabízí až nepříjemně upřímný pohled na onen hnisající vřed a tak trochu se zadostučiněním plive do tváře květinových dětí, a proč ne. Formálně nemůže být geniálnější, anžto hudba, kamera a výprava, ach ta divočina Skalistých hor, vytváří oku a uchu lahodící jednotu. Pro mě osobně Rambo v Sylvestrově filmografii stojí po letech výš než Rocky. Už se těším na čistokrevnou dvojku. Původní čtyřka i komentář mizí v zasypaném dole...
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/160/866/160866655_4df411.jpg)
Než se rozední (1958)
Ženský svět pana Bergmana se mi líbil. Ze začátku mě silně iritovala nešťastná Cecille, ale to se brzy rozplynulo a tohle komorní intimní drama člověka i pohltí a což jsem nečekal, tak i dojme. Ve své podstatě krásně banální myšlenka, že všechno zlé je k něčemu dobré, vyprávěná citlivě, upřímně a s porozuměním. Příběh, kde bych rád věděl, jak se těm holkám dařilo dál a přál bych jim jen to nejlepší. Čekal jsem beznaděj a přes všechnu bolest převládala naděje. Bergmana tímhle samozřejmě ještě neznám, ale nečekal bych, že o jeho filmu řeknu, že byl milý. Život i bolí, ale pokud se žije a je s kým ho žít, přebolí.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/164/113/164113515_b9aafb.jpg)
Krvavý trůn (1957)
Shakespeare po japonsku. Atmosfericky zdařilá jízda plná deště, mlhy a zlých duchů. Formálně dá mnohdy vzpomenout i na horor. Ačkoliv ve filmu není de facto žádná skutečná akční scéna, tak akce je víc než dost. Víc než Mifune mě nakonec bavila jeho žena Asadži v podání Isuzu Yamady, ta byla totiž přímo démonická. Až monstrózně strašidelný konec rovněž potěšil.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/160/592/160592446_5eb396.jpg)
Verdikt (1982)
Zase mě Lumet vcelku dostal, možná tedy i kvůli angažmá páně Newmana, jehož herectví je prostě samo o sobě zárukou prvotřídní kvality. Tady navíc dostal velký prostor a jeho zpočátku odevzdaný looser, právník Frank Galvin, který v sobě najde poslední špetku lidskosti a cti, si pro sebe krade, a je to dobře, veškerou pozornost. Hodně se mi líbilo i to, že Lumet se prakticky nepokusil vydírat diváka skrze hry na city, přesto je velmi rychle jasné, kdo je kdo. V mnoha ohledech atypická soudnička, která sice nepostrádá ono obvyklé napětí, jak se asi porota rozhodne, ale taky nejde o stejně obvyklý epický souboj, kde se nýmand stává géniem a vše spíš vrcholí až s poklidnou intimností okamžiku. A možná i o to je vše působivější. Tedy pět.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/163/119/163119674_8650b6.jpg)
Equus (1977)
Těžká dusná deka, kterou jsem se musel zakrývat několikrát, anžto když na tenhle film nejsou správné podmínky, jako byste na něj nekoukali. Pro každého tahle filozoficko-psychologická pouť za smyslem našeho bytí opravdu není. Oficiální text distributora pak psal taky nějaký bulík, co film vůbec neviděl a něco si někde blbě přeložil, anžto onen mladý kentaur byl týrán tak maximálně vlastními představami sodomisty nováčka, který si své absurdní erotické představy taví do podoby osobního náboženského kultu, kde s ním po nocích křepčí Freud a Kristus. Byl jsem ale nevědomě, možná podvědomě, okouzlen.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/162/262/162262625_228f1e.jpg)
Serpico (1973)
Příběh o skutečném hrdinovi, který nepotřebuje elasťáky a superschopnosti a dokonce ani nažehlenou košili Johna Wayna. Sice mi tady ten morální úpadek amerického policajtstva přišel až trochu přehnaný aneb být poldou, kterej se denně hádá s kurvama, sbírá po ulicích posraný a pochcaný feťáky a opilce, nasazuje život v temnejch uličkách a špinavejch barácích, možná bych se v kině i krapet urazil, co že mi to tady pan režisér vykládá o tom, že všichni berem a kdo ne, ten je mrtvej chlap. Ale na druhou stranu nikdy jsem členem americkýho policejního sboru nebyl, že. Co do filmových a zejména hereckých, Pacino je Bůh!, kvalit není ale Serpicovi moc co vyčítat. Pohled neúplatného klaďase není vůbec zkalen proklamací velkých mouder a tak mu nelze nevěřit, koneckonců to byl chlap z masa a kostí, že. Velmi, opravdu velmi, silná ale jen čtyřka. Ta nemorální jednoznačnost na druhé straně mě přece jen trochu pálila..