Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Horor
  • Drama
  • Akční
  • Krátkometrážní
  • Komedie

Recenze (3 588)

plakát

Rambo: Poslední krev (2019) 

Aneb jak to dědek pořád dokáže rozjet i po sedmdesátce. Na druhou stranu se tu, mám pocit, Stallone trochu ztratil ve svejch životních rolích a z Ramba tady udělal mudrlanta Rockyho a tak je první rozjezdová třetina trochu moc "napínavá", tedy ve smyslu: Kdy už to kurva začne? , ale hned jak se neposlušná holka vydá do Mexika, je okamžitě jasný, že bude zle. Kapku jsem nečekal, že to až takhle slízne i Rambo a kapku mě vzhledem k jinak krutopřísným šplíchancům krve překvapila i zjevně  vystřižená scéna odrovnání prvního kápa (nebo jsem sáhl po nějaký divně prostříhaný verzi), ale jinak jsem si v závěru s Johnem v tunelech pískal a těšil se na  závěrečnou pomstu. A, ach ta byla fakt od srdce! 4 a půl, tedy pět.

plakát

Rambo: Do pekla a zpět (2008) 

Krev a maso. Rambo v novým tisíciletí  vyšperkoval klasickou akční osmdesátkovou jízdu nebývalou brutalitou a na chvíli tak fanouškům žánru dal naději, že by mohl být kopírován. Nebyl a akční žánr dnes umírá na souchotě, korektnost a bezkoulovitost.  Nekompromisní jednoduchý přímočarý nářez!

plakát

Rambo III (1988) 

Ze všech Rambů se tenhle bere nejmíň vážně a vzhledem k reáliím, které se nakonec staly prokletím pro obě světové supervelmoci dnes působí až nechtěně satiricky.  MacDonald pak nebyl ani slušný řemeslník a akce, byť je jí hodně působí buď genericky nebo je zrecyklovaná z předchozího dílu.  Stallone si ale pohlídal svou postavu a John je tady nádherné testosteronem nabušené hovádko, které přes všechny výtky drží trojku Ramba i docela vysoko nad vodou. A  ty hlášky jsou tady prostě dokonalý. Za mě moc fajn čtyřka.

plakát

Rambo II (1985) 

První Rambo svůj žánr překračoval, druhý ho definuje.  Z Johna se se stává nabušená bojová mašina, která se s nepřáteli prostě nesere, jeho svět je jednoduchý, krvavý a dobře naolejovaný. Rákosníci ani Sověti proti němu prostě nemají šanci, stejně jako  domácí připosránci. Mnohokrát napodobovaný, parodovaný a dokonalý. Závěrečný odchod středem se stal snem každýho drsňáka.  Proč zase nepětkovat?

plakát

Rambo: První krev (1982) 

Téměř po dvaceti letech změna hodnocení a recenze. To je už skoro stejná vzpomínka jako na první setkání s Rambem na VHS v rychlodabingu. Syrový akční  a nečesaný snímek vyrovnávající se s americkým hnisajícím vředem v podobě vietnamské války. Legendární Stallonův příspěvek do kánonu osmdesátkové akce, který však svůj žánr v mnohém překračuje a nabízí až nepříjemně upřímný pohled na onen hnisající vřed a tak trochu se zadostučiněním plive do tváře květinových dětí, a proč ne. Formálně nemůže být geniálnější, anžto hudba, kamera a výprava, ach ta divočina Skalistých hor, vytváří oku a uchu lahodící jednotu. Pro mě osobně Rambo v Sylvestrově filmografii stojí po letech výš než Rocky. Už se těším na čistokrevnou dvojku.  Původní čtyřka i komentář mizí v  zasypaném dole...

plakát

Než se rozední (1958) 

Ženský svět pana Bergmana se mi líbil.  Ze začátku mě  silně iritovala nešťastná Cecille, ale to se brzy rozplynulo a tohle komorní  intimní drama člověka i pohltí a což jsem nečekal, tak i dojme.  Ve své podstatě krásně banální myšlenka, že všechno zlé je k něčemu dobré, vyprávěná citlivě, upřímně a s porozuměním. Příběh, kde bych rád věděl, jak se těm holkám dařilo dál a přál bych jim jen to nejlepší. Čekal jsem beznaděj a přes všechnu bolest převládala naděje. Bergmana tímhle samozřejmě ještě neznám, ale nečekal bych, že o jeho filmu řeknu, že byl milý. Život i bolí, ale pokud se žije a je s kým ho žít, přebolí.

plakát

Krvavý trůn (1957) 

Shakespeare po japonsku. Atmosfericky zdařilá jízda plná deště, mlhy a zlých duchů.  Formálně dá mnohdy vzpomenout i na horor.  Ačkoliv ve filmu není de facto žádná skutečná akční scéna, tak akce je víc než dost. Víc než Mifune mě nakonec bavila jeho žena Asadži v podání Isuzu Yamady, ta byla totiž přímo démonická.  Až monstrózně strašidelný konec  rovněž potěšil.

plakát

Verdikt (1982) 

Zase mě Lumet vcelku dostal, možná tedy i kvůli angažmá páně Newmana, jehož herectví je prostě samo o sobě zárukou prvotřídní kvality. Tady navíc dostal velký prostor a jeho zpočátku odevzdaný looser, právník Frank Galvin,  který v sobě najde poslední špetku lidskosti a cti, si pro sebe krade, a je to dobře, veškerou pozornost. Hodně se mi líbilo i to, že Lumet se prakticky nepokusil vydírat diváka skrze hry na city, přesto  je velmi rychle jasné, kdo je kdo.  V mnoha ohledech atypická soudnička, která sice nepostrádá ono obvyklé napětí, jak se asi porota rozhodne, ale taky nejde o stejně obvyklý epický souboj, kde se nýmand stává géniem a vše  spíš vrcholí až s poklidnou intimností okamžiku. A možná i o to je vše působivější.  Tedy pět.

plakát

Equus (1977) 

Těžká dusná deka, kterou jsem se musel zakrývat několikrát, anžto když na tenhle film nejsou správné podmínky, jako byste na něj nekoukali. Pro každého tahle filozoficko-psychologická pouť za smyslem našeho bytí opravdu není. Oficiální text distributora pak psal taky nějaký bulík, co film vůbec neviděl a něco si někde blbě přeložil, anžto onen mladý kentaur byl týrán tak maximálně vlastními představami  sodomisty nováčka, který si své absurdní erotické představy taví do podoby osobního náboženského kultu, kde s ním po nocích křepčí  Freud a Kristus.  Byl jsem ale nevědomě, možná podvědomě, okouzlen.

plakát

Serpico (1973) 

Příběh o skutečném hrdinovi, který nepotřebuje elasťáky a superschopnosti a dokonce ani nažehlenou košili Johna Wayna.  Sice mi tady ten morální úpadek amerického policajtstva přišel až trochu přehnaný aneb být poldou, kterej  se denně hádá s kurvama, sbírá po ulicích posraný a pochcaný feťáky a opilce, nasazuje život v temnejch uličkách  a špinavejch barácích, možná bych se v kině i krapet urazil, co že mi to tady  pan režisér vykládá o tom, že všichni berem a kdo ne, ten je mrtvej chlap. Ale na druhou stranu nikdy jsem členem americkýho policejního sboru nebyl, že.  Co do filmových a zejména hereckých, Pacino je Bůh!, kvalit není ale Serpicovi moc co vyčítat. Pohled neúplatného klaďase není vůbec zkalen proklamací velkých mouder a tak mu nelze nevěřit, koneckonců to byl chlap z masa a kostí, že. Velmi, opravdu velmi, silná ale jen čtyřka. Ta nemorální jednoznačnost na druhé straně mě přece jen trochu pálila..