Recenze (369)
Pozadí událostí - Pozadí událostí (2022) (epizoda)
Na české poměry docela inteligentní (ač samozřejmě záměrně absurdní) humor a chování jednotlivých postav vyhnané (opět záměrně) do přemrštěné nadsázky. Smůlu měl rozhodně ten, kdo tenhle čtyřdílný kousek vzal vážně. Pokud se divákovi podařilo nepropadnout pokušení a sledovat pouhou detektivku, pak se musel dozajista bavit. Samozřejmě, krimi pozadí zajistilo jistou dramatičnost a posuny děje. Domnívám se ovšem (možná ale i mylně), že o tohle tvůrcům ani tak moc nešlo. Spíš chtěli naservírovat jednotlivé "pratypy": viz. domino děkanka a její poskok, nebo role vždy milé a sympatické (myšleno obecně) Petry Hřebíčkové.
Lope - Nezkrotný básník (2010)
Historické filmy, pokud jsou kvalitní, stojí za to vidět. Minimálně se člověk dozví alespoň něco o tehdejším životě a osobnostech. A tohle je i tento případ, ač se mnou celkově film nijak mocně nezamával. A pokud jde o samotného básníka - jméno "Lope de Vega" jsem samozřejmě v souvislosti s uměním/literaturou, kdysi dávno zaregistroval. Ovšem bez bližších podrobností. A tak to nyní ihned doženu via Wiki.
Shane (1953)
Naivní, pradávný western, kde jsou na první moment rozeznatelní good guyes & bad guyes. Taková prkenná pohádka pro nedospělé dospělé. Ale přesto se na to dá koukat z několika důvodů: (1) pokud se člověk rád dívá na krásnou romantickou krajinu; (2) pokud má na pohádky momentální náladu; a (3) pokud se chce na chvíli očistit od dnešního složitého/komplexního světa a ponořit se do snů - což byl zrovna dnes večer můj případ. BTW: Na Garyho Coopera v "High Noon", natočeném o rok dříve (1952), to tedy fakt absolutně nemá.
Dvojitý milenec (2017)
Mixed feelings. (+): napínavé, mysteriózní, psychologické, okořeněné erotikou; (-): naopak téma dvojčat, naturalisticky a surově rozpitvané bylo pro mne fakt "disgusting". Takže jen 3*. Škoda.
Královna Kristýna (2015)
Zajímavý pohled na dějiny Švédska/Evropy včetně letmého odkazu k historii české. Kdo by zde ale hledal a byl natěšený na davové, akční, válečné scény, typické pro daný žánr kinematografie, bude jistě zklamán. Já naopak ocenil komorní atmosféru, okořeněnou genderovou tématikou.
Ahoj, Blondýnko (2012)
Provokativní komedie/drama o lesbickém vztahu dvou hlavních postav, Frances a Glorie, pocházejících z odlišných sociálních vrstev. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách, které se prolínají. V období jejich mládí a pak po jejich setkání, v době, kdy jim bylo více než 40 let. Děj není přímočarý, je spíše jen sledem scén plných pozitivních i negativních emocí. Někdy ne moc přesvědčivých, jindy právě naopak; autorkou scénáře & režisérkou je totiž slavná francouzská spisovatelka Virginie Despentes, sama lesbička). Pro někoho byl jistě film zklamáním. Pokud se ale podaří diváku ponořit do pocitů hlavních postav alespoň v jejich "adolescentní fázi", ztvárněné jinými herečkami, pak výsledný dojem není až tak špatný. Tolik bych zkrátka tento film rozhodně neodsuzoval.
Admirál (2015)
Krásně překvapující vhled do evropské (tedy zejména "NL" a "UK" historie). Atraktivně natočený film s nákladnou výbavou (reálie, kostýmy) a strhujícím zobrazením námořních bitev. Jedinou výtku bych snad vznesl ke "klipovitému" snímání některých scén. Styl možná OK pro teenagery a lid zpitomělý dnešním reklamním průmyslem. Ale rozhodně ne pro diváka, který se chce do příběhu ponořit a vnímat plně prostředí a historické souvislosti. A zde se dostávám k nadčasově-filosofickému poselství filmu: (1) historie se krutě opakuje - boj psychopatů o teritoria, suroviny, vliv, probíhá stejně dnes jako tehdy; (2) politické pletichy, podrazy, svinstva mocných ditto; (3) primitivní nevzdělaná lůza/dav zpitomělá jednoduchými hesly manipulátorů je schopna čehokoliv, i odporných krutostí, bez ohledu na to, ve kterém století existuje a ke které ideologii se zrovna hlásí.
Pan Batignole (2002)
Hořko-sladká komedie i drama. O lidských charakterech. O slušných lidech i krysách. O hamižnosti a prospěchářství primitivů. Tady zrovna z WWII a okupované Francie. Ale takové příběhy jsou staré jako historie celého lidstva. Čekal bych, že s kreaturami naší domácí provenience, které pro pár drobných také udávali za války Židy, se jednou filmově vypořádáme stejně tak břitkou a současně vtipnou, inteligentní formou....
Dáma ve zlatém (2015)
Dávám 4*. Důvody: (1) film historicky velmi informativní/obohacující; (2) připomínka krutého bezpráví, kterých se dopustili nacisté na židovském národě; (3) tento obraz Gustava Klimta je nádherný a stojí za pozornost; (4) Helen Mirren ve všech polohách své role exceluje.
Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun (2021)
Tedy u mne ztráta času. Absolutně mi neseděl jak zvláštní humor, tak i grafický styl tohoto bizarního kusu. Dokoukal jsem do konce jen kvůli English. Z těch třech povídek, z nichž každá se snažila samozřejmě něco docela podstatného (svým awkward způsobem) vtipně komentovat, jsem tak nějak skousl až tu poslední (policejní). Tu 1* dávám ovšem za estetický zážitek při pohledu na Léu Seydoux v povídce první.