Disk

Disk

Jaroslav Vávra

okres Cheb

homepage

73 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Touha, opatrnost (2007)

    Nádherná záležitost. Jiskření mezi Tang Wei a Tonym Leungem je neuvěřitelné. Zážitek a za čas si to pustím potřetí.____Po třetím zhlédnutí není pochyb o tom, že Touha, opatrnost je nejlepším filmem Anga Leeho.

  • poster

    J. Edgar (2011)

    Scénárista Dustin Lance Black. Režisér Clint Eastwood. Vzácná symbióza dvou naprosto odlišných tvůrčích osobností přinesla zcela výjimečný kinematografický počin, který však žel nebyl divácky doceněn. Přitom se jedná o dílo mimořádně promyšlené do sebemenšího detailu, ovšem vyžadující aktivní diváckou spolupráci. Jinými slovy - J. Edgar není filmem na zaplnění sobotního večera. Velkou výhodou je, pokud o J. Edgaru Hooverovi a jeho období něco víte už dopředu. Právě tohle totiž scénárista předpokládá, film se nezatěžuje nějakými explicitními vysvětlivkami. Máte-li rádi snímky, kde dominuje tzv. nespolehlivé vyprávění, u J. Edgara budete v sedmém nebi; u řady pasáží si nebudete jisti, zda se staly přesně jako ve filmu nebo zda tvůrci nadsazovali. Ne, to není zápor, naopak to přesně koresponduje s Hooverovou osobností. Herecké výkony jsou výjimečné. Každý pohyb, každá replika, všechno je přesně rozvrženo a ve snímku tak nezaznamenáte ani jednu zbytečnou pasáž. Často se J. Edgarovi vyčítají údajně nepovedené masky herců. S tím není možné souhlasit, jelikož herci jsou namaskováni přesně tak, jak vypadaly jejich předobrazy. Díky tomu se J. Edgar pohybuje na přesně vybalancované hraně uměleckého filmu a hraného dokumentu. Pokud jde o Hooverovu údajnou homosexuální orientaci, tak je nutné si uvědomit (a Dustin Lance Black to potvrzuje v dokumentu "J. Edgar: Nejmocnější muž světa" vydaném jako bonusový materiál na Blu-rayi), že něco jako veřejný coming out v Hooverově době jednoduše neexistovalo a zůstávají tu jenom spekulace. Homosexuální orientaci prvního šéfa FBI a jeho údajný milostný vztah ke Clydu Tolsenovi implikují některé skutečnosti (např. skutečnost, že Hoover se nikdy neoženil) a film postupuje úplně stejně. Staví na promyšlených náznacích (vzájemné pohledy obou mužů na sebe sama, dotyky rukou...), žádnou explicitní homosexuální scénu (natož sex) neuvidíte. Velkou pozornost si též zasluhuje minimalistický hudební doprovod, jemuž dominují klávesy, a pozoruhodná kamera Toma Sterna. Eastwoodův a Blackův snímek se českým a slovenským kinům vyhnul. Osobně to považuji za velkou škodu, na druhou stranu je to pochopitelné, možnost komerčního úspěchu by byla mizivá, což ostatně potvrzují tržby z amerických kin, kde J. Edgara zaznamenal málokterý návštěvník. Nelze se tomu ovšem divit, protože J. Edgar Hoover svou kontroverzní osobností v očích veřejnosti dodnes vyvolává nepříjemné rozpaky. 10/10

  • poster

    Kundun (1997)

    Nepopsatelné, magické, úžasné. Čekal jsem, že se mi tento Scorseseho snímek bude líbit, ale absolutně jsem nečekal, že mě svým pojetím a vyzněním doslova smete. Omračující a dechberoucí podívaná, ale zároveň je to natočeno velmi úsporně. V tom tkví síla tohoto životopisného filmu o 14. dalajlámovi. Hodně pomáhá geniální kamera Rogera Deakinse, výprava Danta Ferrettiho a hlavně duchovně přesahující hudba Philipa Glasse. Měl jsem v očích smutek po celou druhou polovinu. Třeba scéna, SPOILER ve které Mao Ce-tung řekne dalajlámovi, že jeho matka byla buddhistka a jedním dechem dodá, že náboženství je jed. KONEC SPOILERU To jsem cítil absolutní bezmoc. Závěr tuto bezmoc jenom korunuje. Krásný a velmi smutný film, který si zasluhuje mnohem větší pozornost, než jaká je mu momentálně věnována. Annaudových Sedm let v Tibetu (1997) se na Kunduna vůbec nechytá.

  • poster

    Paranoid Park (2007)

    "Píšu to na přeskáčku, nemám ten správný sloh", píše hlavní hrdina. A tak se tváří celý snímek. Na rozdíl od Alexe, který píše, co ho právě napadne, má režisér Gus Van Sant vše pečlivě promyšleno. Vyprávění je nelineární, často odbočuje od hlavní linie a o to, jestli Alex bude za svůj čin (ne)potrestán, jde prakticky nejméně, to si divák musí domyslit sám. Film vyžaduje aktivní diváckou spolupráci, u těch, kteří tak neučiní, se může stát, že snímek odsoudí jako manýristické sebeukájení. Děj je vypravován na přeskáčku, což není pro diváka jednoduché, pokud tento typ filmů nemá rád. Pokud je o rovinu kauzalita - následek, tak zde máme nejprve následek a až poté kauzalitu. To znamená, že spousta důležitých záběrů se opakuje, přičemž pokaždé tentýž záběr má vždy jiný význam. Mistrovské a žel značně nedoceněné dílo.

  • poster

    Nadaný žák (1998)

    Moje první setkání s Bryanem Singerem dopadlo na jedničku. Podařilo se mu natočit film, na jaký se nezapomíná. Dlouho jsem si neužil něco tak vymazleného jako právě Nadaného žáka. Jestli v něčem Singer vyniká, tak je to bezpochyby jedinečný výběr herců. Sir Ian McKellen si roli skrytého nacistického důstojníka náležitě užívá. Brad Renfro v roli zvídavého studenta Todda Bowdena mu ovšem neméně zdatně sekunduje, takže ti dva se skvěle doplňují a definují sousloví "herecký koncert." Při této příležitosti bych rád upozornil právě na dodnes nedoceněného Brada Renfra, jehož smrt ovšem zastínilo úmrtí Heatha Ledgera. Renfra pokládám za hereckého nástupce Rivera Phoenixe, kterého rovněž zabily drogy. Škoda, že po Nadaném žáka už toho tolik zajímavého, kde by mohl zúročit svůj nezpochybnitelný herecký talent, nenatočil. Co dodat, snad jen, že druhá projekce bude co nevidět..._______________Napodruhé ještě lepší. Opravdu neuvěřitelný film. Renfro a McKellen jsou výborní zlosynové. Každý trošku jiným způsobem, vzájemně se ovšem doplňují. Moc mě bavilo sledovat, jak Todda Dussander fascinuje. To vydírání, ta čirá nenávist, no prostě něco neuvěřitelného. K tomu si připočtěte výbornou Singerovu režii. Ano, tohle je první film Bryana Singera, který jsem v životě viděl. Absolutně nechápu, jak jsem někoho takového, jako je Singer, mohl tak dlouho přehlížet.

  • poster

    X-Men 2 (2003)

    Bryan Singer je génius. Z prvního dílu X-Men si vzal jen to nejlepší, přidal další nápady a vzniklo pokračování, na jaké se stěží zapomíná. Chemie mezi postavami je bezchybná nejen díky scénáři, ale především díky výborným hercům. Ostatně na ty má Singer nos (a vkus). Z mého pohledu je nejzajímavější postavou Kurt Wagner v podání brilantního Alana Cumminga, kterému jsem věřil naprosto vše, hlavně tedy nesmělost, kterou znám velmi dobře. Jinak ze Singerových filmů máme jedinečnou možnost poznat Singera. Jeden příklad za všechny: Vzpomínáte na scénu u Bobbyho rodičů? Vyměňte slovo "mutant" za slovo "gay" a hned porozumíte. Nezaměnitelný feeling a výborné tempo a unikátní Singerova režie vytvořily naprosto výjimečný film.

  • poster

    Superman se vrací (2006)

    Nemůžu si pomoci, ale můj oblíbený režisér mě zase dostal. A to jsem jako malý kluk Supermana nenáviděl. Srdce mi puká, ale musím to říct. Tohohle Supermana jsem si zamiloval. Nevím, co říct. Výborná režie, dost dobrých nápadů (letadlo rulez), výborná hudba Johna Ottmana (jako vždy) a hlavně vynikající herci. Kate Bosworth je krásná, James Marsden fajn, ale nejvíce prostoru si zaslouží někdo úplně jiný. Kevin Spacey je naprosto geniální záporák, svou roli Lexe Luthora si užívá, co nejvíc to jde. I když má méně prostoru, než by si zasloužil, přesto na něj nezapomenete. Ovšem hrdina je jen jeden. Superman. Přesněji řečeno Brandon Routh. Někde jsem psal, že Bryan Singer má skvělý vkus na herce. Zde to můžu jen potvrdit. Routh je charismatický na půdu, vyzařuje z něj něco, co se nedá slovy popsat, musíte to zažít. I jeden pohled do jeho modrých očí vás sežehne. Budete se ho chtít dotknout, bude s ním chtít mluvit z očí do očí. Co říci více... Nedoceněný film. 10/10

  • poster

    Neznámý od jezera (2013)

    Ve všech ohledech zcela výjimečný snímek, který si žádá opakované zhlédnutí. Francouzský art až na dřeň, impresionistická kamera, pečlivě gradující atmosféra, úžasná práce se zvukem a pečlivá režie. Fakt to není pro každého, ale tohle je přesně ten projekt, na který nikdy nezapomenu - v tom kladném slova smyslu.

  • poster

    Divoši (2012)

    Velkolepý návrat režiséra Olivera Stonea, v jaký jsem po rozpačitě přijatém Wall Street 2 už pomalu ani nedoufal. Divoši jsou mladí, draví a šlapou od začátku do konce, aniž by ani jednou klopýtli. Spisovatel Don Winslow evidentně napsal předlohu Stoneovi na míru a na samotném filmu je znát, že si režisér natáčení jaksepatří užíval. Na první pohled zaujme hlavně postmoderní forma s nespolehlivým vypravěčem (v tomto případě nespolehlivou vypravěčkou) a práce s kamerou, kterou obstaral dvorní Abramsův kameraman Dan Mindel, jenž stál za kamerou u filmu Domino Tonyho Scotta (a na Divoších je jeho přítomnost znát). Velkou radost mi udělalo také herecké obsazení, jež do svých rolí pasuje přesně. Herecké jistoty Benicio Del Toro a Salma Hayek coby nelítostní mexičtí gangsteři vytvářejí individua, před kterými je nutno mít se na pozoru (zvláště před Del Torem). Johna Travoltu nemám nijak v oblibě, ale v Divoších ztvárnil obojakého policistu poměrně solidně, navíc nemá tolik prostoru, takže jeho přítomnost je ve filmu tak akorát. Největší chválu si však zaslouží trojice "klaďasů". Blake Lively jako milenka obou protagonistů je výborná, nicméně jsou to oba pánové, kteří zcela právem zastiňují všechny ostatní. Taylor Kitsch jako válkou ošlehaný Chon je nečekaně příjemným překvapením, role mu sedla perfektně a zjevně se v ní našel. Aaron Taylor-Johnson jako humanitární pracovník Ben je ovšem ještě lepší a znovu dokazuje, že se vyplatí sledovat jeho hereckou kariéru a zde se jevil jako důstojný konkurent pro Jamese McAvoye. Jako celek fungují Divoši famózně a jsem rád, že na Blu-rayi se jim dostalo velmi kvalitní péče._________P.S.: Kitsch i Johnson se v pár záběrech objevují (polo)nazí a rozhodně se za svá pěkná těla nemusejí vůbec stydět.

  • poster

    Tramvaj do stanice Touha (1951)

    Jedinečný film, který dodnes nezestárnul. Marlon Brando si téměř celý snímek ukradl pro sebe a má takové charisma, že i silní heterosexuálové musí o své orientaci alespoň na chvíli zapochybovat. :)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace