Slepejsek

Slepejsek

ivan chocenský

okres Kolín

1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4
    • 23.2.2020  17:31
    Sviňa (2020)
    **

    Čistě filmovýma očima mi to přišlo poněkud rozhárané, s poněkud uspěchanými dějovými skoky a místy až naivně nelogickými zjednodušeními (viz třeba novináři ve filmu, kde je ten hlavní vylíčen skoro jako nekňuba, který je sice naprosto bezmocný vůči šéfce ústavu pro mladistvé, ale o pár záběrů dál už má v kupě dokonale propracovanou bombu, která způsobí pád vlády). Autoři sice všude avizují, že jde o fikci a podobnost se skutečností je čistě náhodná, ale... 1) kdyby tomu tak opravdu bylo, jaký smysl by film měl? Ukážeme prosťáčkům, že politika je svinstvo, ať se o ni nestarají? Že politici jsou figurky, které kážou vodu a chlastají víno? Koho to dneska ještě překvapí? 2) nedávná realita na Slovensku je ještě příliš živá a paralela s ní má příliš chabé krytí, aby se mu dalo vážně věřit. Takže spíš politická agitka?

    • 11.2.2020  15:10
    Modelář (2020)
    ***

    Těžce politizující film, který bohužel střílí příliš vysoko. Americké válečné zločiny? Žaloba na prezidenta a nejvyšší státní exekutivu? Natočit to Američani (tenkrát v Hollywoodu) s Pittem (místo Hádka) a diCapriem (jako šišlavým Mádlem) možná z toho byly nové Tři dny kondora nebo Případ pelikán (paralela s křídly není náhodná). Takhle film světem profrčí jako moucha černou dírou. Myslím, že je škoda, že autoři nerozvíjeli víc tu méně efektní domácí linii s hledáním spravedlnosti v české kotlině. Naťukávají řadu pohledů, ale dřív než je stačí nějak rozvinout, zabalí fidlátka a nadhozený míček nechají napospas jakoby snad doufali, že zůstane viset jako vztýčený prsteník ve vzduchu (typicky spor o minulost kandidáta). Přesto, že film místy poněkud překotně poskakuje (než se divák rozkouká) a že mne trochu zklamalo pojetí dronů - čekal bych něco exponovanějšího, je to biják ke koukání i zamyšlení. A hlavně s výbornými herci - uvěřitelně umanutý Kryštof Hádek, skvělý Jirka Mádl (sotva rok začal, už je tady adept na Lva) a nemohu pominout ani epizodní (ale 100%ně vytěženou) postavu bratrance anarchisty (Kamil Halbich). Podtrženo-sečteno: poctivých 60%

    • 8.2.2020  19:00

    Komiksově zjednodušený příběh přebitý ve všech směrech vizuálním provedením. Poněkud paradoxně si musíte vybrat, jestli chcete sledovat příběh anebo vnímat jen vizuál na plátně, protože obojí jde 100%ně jen stěží (vyprávění je místy hodně překotné - vysvětlovací návraty či zbytečně široký prostor pro představování epizodních postav - zatímco podstatnější postavy si musíte "vygooglit"). Vůbec celý film je hodně podřízen vizuální stránce - zbytek se moc neřeší. Evidentně má jít o hodně divoký trip. Ten se bohužel ne vždy daří - autoři nemají moc cit pro zpomalení děje či zasazování hlášek, takže to sice sviští jak o závod, ale jaksi neřízeně, nekoordinovaně. Jakoby vymknuté z kloubů...

    • 8.2.2020  14:33
    Píseň jmen (2019)
    **

    Bohužel víc chtěný než poskytnutý prožitek. Silná myšlenka či poselství podkopnutá neschopností ji prodat v plné síle... I přes silný výkon Tima Rotha se nedaří u hlavní postavy propracovat motivy konání, což shazuje celý film... Ve finále tak bohužel víc prvoplánová agitka než skutečně zasahující film.

    • 2.2.2020  13:08
    Bídníci (2019)
    ****

    Běžný den policejní hlídky na přistěhovaleckém předměstí je jenom malou syrovou sondou zasunutou do břicha společnosti. Zatímco na povrchu vypadá všechno skoro jako idylka, uvnitř to bublá a vře. Zákon dávno nestačí, pravidla určují predátoři. Vypadá to sice jako sídliště, ale funguje to jako džungle. Za každým rohem číhá doutnák, který může bezvýznamný problém odpálit do ničivé laviny. A když tím proplujete a máte pocit, že požár byl zažehnán, připraví vám režisér děsivé finále. Skutečně mrazit vás ale začne teprve v okamžiku, kdy si uvědomíte, že přistěhovalecké prostředí tady je jenom katalyzátorem nikoli nezbytnou podmínkou.

    • 27.1.2020  16:33

    Samotný boj s všemocným družstvem je trochu zjednodušený (trochu mi to připomíná sledování hokejového zápasu v bufetu před stadionem), trochu mi v něm chybí tahy druhé strany a hlubší vykreslení dalších postav (takhle to vypadá jenom jako sveřepě zamlklý kompars). Ze všeho tak nakonec zůstává jen možnost nahlédnout pod pokličku farmářského hrnce. Bohužel, kdo nemá slabost pro Island a krávy, bude z kina nejspíš odcházet s pocitem, že tu hodinu a půl měl radši propařit...

    • 27.1.2020  15:16

    Na můj vkus těžce barvotiskový Deutchland s poněkud těžkopádným proklamováním humanistických hodnot. Přijde mi to blízké Tarantinovým Panchartům a to je pohled (udělej si s čímkoli cokoli, hlavně když to bude na plátně vypadat dobře), který mi nesedí. Vidím tu prostě příliš okamžiků, které tlačí víc na efekt než na podporu osy příběhu.

    • 26.1.2020  18:49

    Červená knihovna jak vyšitá. Patřičně zploštělý příběh, dokonale šablonovité postavy, konfekční slzy. Není to ale až tak hloupé, jenom zoufale chtěné... Děsivý dabing mužských postav - do konce jsem se nezbavil pocitu, že na scéně je nějaký neviditelný... PS: Nejzajímavější na celém filmu tak pro mne je, že navzdory všem hlasům volajícím po genderové vyváženosti překvapivě potvrzuje, že jako největší pipiny vycházejí ženy z filmů, které o sobě zplodily samy...

    • 23.1.2020  14:17

    "Tenhle je náš. Vy ho máte támhle." Je to takové aprílové počasí - originální fóry (dvd jako film s reklamou, "proklepněte mi je", večeře) střídají profláklé (policejní inteligence), překvapivé (rukojmí) očekávané (patolog), nekorektní (kafe) klišovité (uklízečka), intelektuální (portréty pachatele) přízemní (prohlídka počítače), některé fóry sedí (technici), některé jsou tak roztáhlé až se stávají otravnými (odchod manželky, kolega encyklopedie), některé nevyužité (kanál) a jiné profičí bez povšimnutí... Podtrženo-sečteno: major Maisner zůstává vzadu, ale do české parodické klasiky je ještě daleko...

    • 19.1.2020  13:30

    Dost drsný erotický trojúhelník v rodinném kruhu aneb když vezme žena své zbraně do rukou, obrací se genderové předsudky naruby. Film má pomalé tempo a dává si na čas s budováním atmosféry. Přesto působí poněkud roztahaným dojmem (více než dvě hodiny jsou chtě nechtě moc), některé scény by se daly vynechat nebo zkrátit. Naopak přes svou rozvláčnost nedokáže řadu podstatných věcí sdělit - poněkud ploše tak vyznívá zejména postava manžela Petera. Ještě hůř je na tom mladý Gustav, který není zmatený jen sám v sobě, ale zmateně vylíčený je i divákovi. Neustále se o něm hovoří jako o problematickém, ale nikdo nikde nevysvětlí, v čem jeho problematičnost vlastně spočívá. Sám na to žádnou odpověď nedá ani nenaznačí. Celým filmem projde de facto s jedním obličejem, ze kterého se nedá vyčíst v podstatě nic, takže jeho vnitřní pochody zůstávají zastřeny. Jak vnímá počáteční zneužití? jak jeho pokračování? kde se bere jeho finální touha po spravedlnosti? To všechno jsou otázky, ve kterých by se měla jeho osobnost propojit, ale na plátně bohužel zůstává každá sama za sebe osaměle vyčnívající z mlhy. Podobně neujasněná je i hlavní ženská postava Anny. Je nám sice vylíčena jako pracovně úspěšná (nebo aspoň zdatná) kurátorka mládeže, s pozlátkovým rodinným zázemím, přesto stále "cosi" postrádající. Ale... Motivů je nadhozeno mnoho (nuda? chybějící vášeň? neuspokojivá erotika? ženské ego? fascinace mládím? sklon k pedofilii?) bohužel mi přijde, že v reálných situacích se jeden po druhém spíš vylučují než podporují. Možná i to je důvod proč finální zlom sice dobře pracuje s hrdinčinou vnitřní nejistotou, ale na druhé straně ji podlamuje jaksi z čistého nebe napadanou hysterií zúčastněných - což po předchozí idylce vyznívá hodně jako přehrávání. Koukám, že jsem se nějak rozepsal... No, neberte to prosím jako výčet neduhů, spíš jako potvrzení toho, že jde o zajímavý film, který nenechá diváka klidně odejít a jen tak zapomenout na předchozí dvě hodiny ve tmě sálu...

    • 11.1.2020  22:41
    Na nože (2019)
    ***

    Pokus o zábavnou detektivku plnou nečekaných zvratů... Autorům bohužel příliš brzo dochází dech a film se pak stává jen nekonečným čekáním na to, jak z toho nakonec se ctí vybruslit. To se sice jakž takž zdaří (řešení případu není nepřijatelné, leč citelně pokulhává za očekáváním vytvořeným v úvodu), ale to nic nemění na tom, že výslechem podezřelých vystřílený prach zůstane už jen smrdět v ovzduší, místo aby odpálil další zvraty. Zatímco herecký ansámbl drží celkem jasnou detektivní basu, místy hodně přehrávající Daniel Craig balancuje až na hraně parodie (jakoby se nedokázal zbavit bondovské manýry), což filmu bohužel spíše škodí. O půl hodiny zkrátit druhou půlku, mohli jsme mít adepta na nejzábavnější film roku.

    • 11.1.2020  21:30
    Pod vodou (2020)
    odpad!

    Kam až se dá klesnout? Obávám se, že ani dno Mariánského příkopu není dost hluboko nato, aby skrylo tuhle slátaninu. Neoriginální nápad a braní kde se dá by se snad ještě dalo pochopit. Zoufalé plácání se v ničem nebo spíš v něčem, co nemá šanci přežít aniž by divák před vstupem do sálu neodložil mozek, je u hollywoodského spektáklu víc než trapné. Tápání ve tmě se dalo očekávat. Horší je tápání v logice, fyzikálních zákonech, respektování toho, co již bylo vyřčeno. Hrdinové jsou ploší, nezajímaví, nijak nevyprofilovaní, naprosto zaměnitelní (stejné jsou i herecké výkony). Většina podvodních scén je nasnímána tak, že netušíte, která bije - takže v tu chvíli vlastně ani nemáte čeho se bát, čemu věřit, komu fandit, co prožívat...

    • 11.1.2020  19:40

    Taková módní báchorečka z červené knihovny aneb co poudali bába Futeř o popelové děučici. Osa příběhu není zcela hloupá, jenom špatně zpracovaná. Místy rozvleklé (sezení kámošek), místy naopak netrpělivě přeskakující (vývoj operací), místy psychologizující a místy povrchní, tu a tam časově zmatené (těhotenství, svatba, rozvod), tu a tam naivní (zamilovaný podnikatel). A hlavně bohužel s nemastnými neslanými hereckými výkony (roztěkaná Cibulková, křečovitá Kostková, jaksi "studená" Svátková - nejlíp mi z té bídy nakonec vychází Rašilov).

    • 27.12.2019  22:59

    Bóže, jak hluboko se dá klesnout pod pláštíkem vánoční lásky a tolerance! Nemastní neslaní herci, úděsná motanice česko-slovenštiny, místy až stupidní, místy jenom trapný, ale pořád zaručeně zoufalý scénář, humor o level pod troškovic (dlouho to vypadalo, že vtip je tady synonymum pro sprostotu)… Možná jsem přišel špatně naladěn (sál se "vtipům" smál pět minut před tím než přišly) nebo jsem měl přijít jako žena (vychutnal bych si aspoň módní pistolnice). Bude to chtít dva dny na česnečce, abych se z takovéhle kocoviny vylízal.

    • 24.12.2019  00:56

    Nebýt (v tu chvíli) poněkud nepatřičné první oběti, vypadalo to dloooouho jako sonda do kolejních pošťuchovaček. K první oběti ale nakonec "naštěstí" přece jen přibudou další a film nabere rysy klasické "vyvražďovačky". Jenže než se odhodláte k první sázce na další padlou pipinu, vstoupí do hry genderově převážený feminismus a zoufalý pokus o něco jako magii. Holky nejspíš kdesi za kulisami pozobou nějaké modré prášky, protože se ztopoří jako královská garda a z béčkového horroru se stane něco jako kastrační účtování s odpornými mužskými půlmozky. Húúúúúf! Co jen se to lepí na paty???

    • 14.12.2019  09:27
    Špindl 2 (2019)
    *

    Ohlasy byly děsné, takže jsem šel do kina s očekáváním toho nejhoršího. A film nezklamal, dostal jsem to nejhorší. Místy to vypadalo jako sitcom (chyběl už jenom smích obecenstva), místy jakoby se Kameňákov přestěhoval na hory, humor místy hodně vyčpělý (klišé kolem kapely otřesně ztělesněné skamenělou kobrou a vidláckým Kohákem), herecké výkony hodně dietní - nebo spíš smutně zapadající do kontextu (viz Hrachovcová -na jedné straně sebevědomě sjíždějící divoké svahy a na druhé naprosto devotně oprašující ploditelovo cokoli jen aby se dočkala kýženého úkapu). A to všechno proložené idylickými záběry zasněžených plání (záběry krásné, ale ve filmu jen jako jakási čas nahánějící vata - asi aby si divák mohl odskočit na wEcKO, přinést nový popcorn anebo kopnout dvojitého panáka pro další přežití). Co je ovšem absolutně nejhorší je scénář. Že neumí vystavět příběh, to už mne nepřekvapuje, ale že už nedokáže vyrobit ani ty vymyšlené situace? Vezměte si třeba linii doktorky Silvie (Hana Vagnerová) a její účast u zásahů horské služby. Sakra v čem se tak lišily, že u prvního ji tvrďácký náčelník shodil jako pipinu a u druhého prohlásil za platnou? Pravda, v tom druhém případě nevykřikovala, že je doktorka...). A mohl bych pokračovat - ztracená dcera "na pokraji života a smrti", "drama" nevěry a další výhřezy...

    • 1.12.2019  10:38

    Poněkud nudná variace na Sněhurku a sedm trpaslíků. Jenom bez prince a bílého koně. Na pohádku bez ponaučení, na povídku bez pointy. Nebo mi něco hluboko(S)myslného uniklo? PS: že by Oskar pro veverky?

    • 24.11.2019  19:51
    Vlastníci (2019)
    ***

    Nejsem si vůbec jist, zda bych film označil za komedii. Spíš absurdní drama. Některé postavy (nejvíc pan Švec) mi přijdou poněkud přitažené za vlasy, některé naopak nedotažené (paní Roubíčková se sice ohání stanovami, ale čekal bych to i fyzicky). Lidé jsou různé a jejich schopnost domluvit se - nebo spíš nedomluvit se - je jako vystřižená ze života. Jenom ten poschůzový epilog si mohli autoři odpustit... Oslavné komentáře typu "český film roku" mi přijdou trochu přehnané, na to by musel být děj trochu lépe vystavěn a vypointován.

    • 23.11.2019  16:21
    Joker (2019)
    ***

    ..."Míváte nějaké negativní myšlenky?" "Mám jenom negativní myšlenky."... Vážně působivý depresák. Komu by nad Arturem neukápla slza pochopení a soucitu? Kdo by necítil v hrudi chvění při jeho zmrtvýchvstání na sociálně rozjitřené ulici? Kolik to stálo úsilí udržet se v řadě a nikdo to neocenil. A jak málo stačilo, aby se dočkal aplausu? Jenže všechno je příliš jednoznačně nalinkováno dopředu. Přes všechny barvy klaunské masky a převleku si od začátku do konce vystačí s černou a bílou. A když k tomu přijdou místy ještě po lopatě servírované pravdy, ztratí se možnost na hlubší zamyšlení nad osamělostí jedince postaveného mimo společností/většinou vymezené hřiště jako Gotham v dýmu a plamenech sociálních nepokojů. PS: Dobrý výběr hudby. Jaksi rušivý dabing.

    • 16.11.2019  18:13
    Amnestie (2019)
    ***

    Bezprostřední dojem z filmu je velmi silný. Děj je sice dlouho roztříštěný, takže divák musí dávat bedlivý pozor, aby se neztratil nebo neusnul, ale nakonec se všechno protne v jediném odhalení: mocipáni nového světa nejsou o nic lepší než mocipáni včerejší. To mne vede i k hlavnímu otazníku - a tím je samotný název filmu. On totiž onu historickou havlovu amnestii a následnou vzpouru vězňů v Leopoldově zase až tolik neřeší. Vlastně jsou to pro něho jenom takové kulisy, do kterých svůj spektákl zasazuje. Odvolání na skutečné události jakoby mu poskytovalo štít, kterým kryje svůj pohled na revoluční kvas (žádné oslavy, žádná idealizace, jenom sex, prachy a moc - v tom je blízký třeba 10 let starému snímku IrenyPavláskové ZEMSKÝ RÁJ TO NAPOHLED). K zamyšlení pak zůstává, zda název filmu neodkazuje na nějakou hlubší paralelu mezi děním před a za zdmi věznice. PS: 1) Není náhodou, že film jde do kin pár dní před oslavami 17.listopadu 2) Není nic děsnějšího, než Marek Vašut hovořící po slovensky

    • 10.11.2019  18:59

    Samotářský chlápek s dcerou vs. osamělá ženská se synem, horský samorost vs. městská panička, slanina vs. lišejník. A hory. A sníh. A vánoce. A to všechno ještě pořádně přitažené za vlasy. Chcete klišovitější rozdání karet? Nastavovaná kaše (prarodiče a pan Miler) a trochu předčasná vánoční tolerance. Krásné Tatry vs. přehrávající herci (dominují Polívková a Dejdar). Pohádka pro chytlavé. Chce to hóóódně vitamínu Béééééé. Brrrrrrrrrrekeke!

    • 3.11.2019  13:14
    Hra (2019)
    **

    Upřímně řečeno odcházel jsem z kina s rozpaky "co to vlastně mělo být?". Režisér provinčního divadla chystá premiéru nové hry a současně prochází manželskou krizí. Takže myslivecká historka o honění dvou zajíců najednou - s tím, že přitom stihne obskočit nadrženou zaječici, která mu ale samozřejmě taky uteče? Jenže paralela mezi oběma světy zůstává jen u toho, že oba jsou stroze bez emocí a oba se hroutí - režisér svou hru vlastně neřídí a manželé si jen otráveně předávají plod své lásky alias přítěž, jež jim brání v rozletu. Žádná z epizod (kromě sexu) nedostává tolik prostoru, kolik by potřebovala, takže vyznívají poněkud ploše a jediné emoce, které z toho vzejdou jsou hysterické výlevy. Jak paradoxně tady vyznívají nové obzory proti "nechci se vrátit k našemu starému životu". Navíc pseudoartový nádech s členěním do dějství/kapitol, které jakoby odkazovaly někam jinam, a závěrečný epilog v jedné posteli, který jakoby vše završil otázkou, jestli to nebyl jenom zlý sen, který - až se probudíme - bude pryč...

    • 3.11.2019  11:41
    Abstinent (2019)
    *

    Už z traileru jsem měl strach a film tohle očekávání bohužel naplnil. Je hodně špatný, tak nějak nevěrohodný a hlavně zoufale didaktický, poučný. Samotný děj přitom není až tak ztracený. To, co ho sráží je jeho zpracování. Nejsem odborník ani na mládež ani na alkoholismus, ale nemohu se zbavit pocitu, že tu někdo míchá hrušky a jablka, že zaměňuje hodinky a holínky. Alkoholismus má různé fáze - stejně jako láska - od počátečního okouzlení až po fyzickou závislost. Autoři jakoby v tom měli zmatek, takže u svého hrdiny míchají příznaky jednotlivých fází jako barmanský zajíc jednotlivé alkoholy. Vznikají tak scény, nad kterými se divák může jenom pousmát - vysrkání basy piva vs. lití tvrdého jako vody; rozhodování "pít či nepít" na školním záchodku či později dokonce na stužkovacím (?) večírku - mimochodem jenom absolutní hňup na takový večírek s předpokládanou konzumací jede vlastním autem. Mimochodnost těchto scén ještě podtrhuje následující léčebna s hrdinovým tvrďáckým postojem "mám to pod kontrolou" a faktem, že v léčebně nemá naprosto žádné fyzické problémy provázející závislost (opět "vtipná" scéna se vzpomínkou na pití na záchodku). Léčebna je vůbec kapitola sama pro sebe - její potenciál (alkoholici) je zoufale promrhán (zúžen do scén dvou příjmů delírií) a nahrazen dlouhými nicneříkajícími pohledy do tváře hrdiny. A tady se dostávám k největší slabině filmu, a to je Josef Trojan. Jeho tvář rozhodně není okno do duše. Nedokáže odzrcadlit duševní pochody a nechává diváka, ať si sám myslí, co si myslí. A může to být cokoli. Místy mám pocit, jakoby Trojan i vypadl z role a do jeho výrazu se vloudil úšklebek nad tím, že sám neví, jak z těch rozpaků ven, a střihač to tam nechal... Mohl bych pokračovat výčtem dalších much, ale rozumnější bude spláchnout to všechno pořádným panákem...

    • 30.10.2019  16:13
    Staříci (2019)
    ***

    Něco jako "eastern"? Film velmi přesný a působivý (až děsivě) ve vykreslení stáří (čím blíž jste, tím víc děsí).Po celou dobu sledujeme, jak staříci bojují především se svými věkově-zdravotními omezeními. Někomu to může přijít nudné, někomu úsměvné, ale není to ani nuda ani komedie. Tím spíš, když pod tímhle obalem se skrývá mocná síla, která je nezastavitelně táhne přes všechny překážky: touha vyrovnat staré účty, které společnost vyrovnat nedokázala. Žádné právní kličky, žádná politická korektnost, hezky pěkně po staru, po chlapsku - zub za zub, oko za oko. Trochu to připomíná nedávnou TERORISTKU. Jen s tím, že tady není nic nadsazeno a že tam, kde TERORISTKA uhne před posledním krokem, tady je dotažen. Spravedlnost je víc než zákon. PS: herecký koncert pánů Mrkvičky a Schmitzera (podobnost s Clintem Eastwoodem čistě náhodná?)

    • 28.10.2019  14:21

    Milan jezdí pracovat do Německa. Doma, na slovenské vesnici, tráví pouze omezené chvíle volna. Tentokrát dochází k tragické vnější události (spolužák jeho staršího syna skočí pod vlak), která nabourá idylu a vše otočí naruby. Film je velmi silný v tom, jak postupně stahuje hlavního hrdinu, a s ním i diváka, pod pokličku idyly. Kamenem - chcete-li katalyzátorem - při tom je hrdinův starší syn, který chtě-nechtě platí členské příspěvky v jakési mládežnické domobraně. Ta přitom funguje podle jasného hesla: kdo nejde s námi, jde proti nám. Kdo nejsi náš, zhyň. Falešná/vesnická solidarita, zaslepenost zaštítěná národem a Bohem vs. rozum a svědomí. Přes to, že vývoj je jasně daný, film nás udržuje v napětí. Bohužel v okamžiku, kdy má šanci přejít od obecných proklamací ke konkrétní společenské výpovědi, jakoby mu došel dech a koule. Škoda. Mohla z toho být bomba. Takhle jde jenom o velmi solidní rozehrání...

    • 28.10.2019  12:16

    Celkem zábavný napínák s poněkud bezradným finále. Od začátku je cítit, že všechno je trochu jinak (ach ty rodinné tradice) a že pod dokonale načinčaným povrchem se skrývá cosi, co se má ke svatebnímu veselí asi jako rozpálená pánev ke šťastným a veselým z pohledu mladého dobře narostlého kapra. pokud si načtete plakátované anonce, nemusíte se bát rychlé smrti a o to víc v klidu očekávat, co a jak autoři vymyslí, do čeho svou nevěstu namočí a jak ji z toho zase vytáhnou. Nutno říci, že se jim to vcelku daří bez křečí, zásadních přešlapů a totálních trotlovin (i když tu a tam jim nožka samozřejmě ujede - jakože slyšet někdy je a někdy není, čas je relativní a důsledky zranění jakbysmet). Možná by to autoři nemuseli brát zas až tak vážně a mohli na diváka pomrkávat dřív a častěji (viz třeba tarantinovské OD SOUMRAKU DO ÚSVITU) - některé momenty si o to přímo říkají. Výrazněji mi vadily jen dva momenty: jaksi nadbytečně vnucovaný satanismus (včetně v českých poměrech zcela jinak zapsaného "šém hám fóráš") - a pak ono již zmiňované kečupové finální zúčtování. Jako pěst na oko. rychlé a efektní, ale jaksi úplně mimo, bezradné. Jakoby celý film shodilo se stolu mezi hloupé frašky. Škoda.

    • 27.10.2019  01:31
    Ad Astra (2019)
    **

    Jako sci-fi hodně dietní, s prostoduchým dějem, bez nápadu. O jediné vzrušení se starají odbočky, které s dějem de facto vůbec nesouvisejí (ať už je to nesmyslná honička na Měsíci či záchranářská zastávka na norské lodi - kdo si v tu chvíli nevzpomene na Nostromo?). Řekl bych, že vesmír tu hraje jenom kulisu a všechny ty řeči o filosofování o lidstvu jsou jenom prázdné kecy. Stejně dobře to mohlo být moře nebo poušť. Jako psychothriller naivní. Povrchní. Doslova. Přesto, že ve filmu se několikrát opakuje monitoring psychického stavu hlavního hrdiny, o jeho vnitřních pochodech se dozvíme jen málo. Zvraty se projevují jen na chování a reakcích sledovaných zvnějšku. A když už se konečně objeví široký prostor (dvoutýdenní samota na cestě vesmírem), odbude se to sotva minutovým screeningem. Nebo mám věřit tomu, že emočně umrtvený chlápek, kterému v životě nestoupl tep nad 80, letí přes celou galaxii, aby svému domněle mrtvému otci řekl "mám tě rád, i když jsem si myslel, že tě nenávidím, protože jsi kvůli práci utekl ode mne a od maminky až na druhý konec vesmíru" a dokonce uronil slzu při mávání na jeho poslední cestu, a pak se vrátil na Zemi jako emoční opak svého dřívějšího já? Vivat happy end! A co si mám myslet o těch příšerných scénách, které mi cukaly bránicí a hlavou hnaly myšlenky, že James Bond se posunul do kosmu? Třeba šplh po startující raketě zakončený úspěšným vstupem na palubu, snahu posádky bez dýchacích přístrojů zlikvidovat chlápka ve skafandru vypuštěním smrtícího plynu nebo veleskok ledovou beztíží u Neptunu (včetně průletu meteoritovým pásem) z jedné kosmické lodi na druhou? Vážně to někdo může myslet vážně? (PS: nechápu, jak něco takového může v CINEMÉ dostat 100%)

    • 27.10.2019  01:08

    Situační komedie vystavěná na osvědčeném vzorečku cizinec v českém prostředí. Pak už stačí jenom domalovat pár schématických figurek (údržbář=hypochondr, hospodyně=alkoholička, kastelán=ojebávač, manželka=panička a ještě k tomu americká, šlechtický původ a rodinné sídlo, které se rozpadá) a o smích bude postaráno. A navrch samozřejmě morální happy end (protože tak se to v hollywoodu nosí). Ber kde ber. Na plátně z toho vychází něco mezi satirou Dikobrazu a lidovostí Kameňákova. Umělá sladidla se mohou tvářit jako cukr, ale cukr z nich nikdy nebude. Celým filmem se jako červená niť linou nářky na to, jak je rodina bez peněz, ale na jejím každodenním životě žádné strádání vidět není (pokud by nemohlo být zdrojem srandy- jako třeba telefonáty do Ameriky, spása ve formě vstupného od zbloudilé milenecké dvojice či narážka na bezplatné školství). Celkem přesně tyhle rozpory vystihuje otec, který jeden den bohorovně pustí dceru na projížďku s mladým sousedem na koních bůhvíkam, aby o pár dní později ostřížím zrakem rozehnal jejich nevinný polibek na štaflích u vánočního stromu. Komedie, která není o nic lepší než ty ostatní z posledních let. Ale taky o nic horší. Takový jednooký šeroslepý standard doby.

    • 13.10.2019  10:58
    Blíženec (2019)
    *

    Hodně slabé akční béčko (i když akční je tu vlastně jen kolumbijská honička na motorkách). Zoufale primitivní scénář s trestuhodně odfláklým využitím motivu klonu - takhle je z toho tak trochu romantický cajdák (i slzička mi ukápla). Hrají tady jenom Smith a Owen, ostatní jsou jen toporné loutky do počtu. Aspoň dík za ten fór s odpravením záporáka...

    • 11.10.2019  23:09

    Ač se tomu hlavní hrdina brání, co může, výsledkem je chtě-nechtě jakási variace na Kafku. Praha sedmdesátých let tady hraje jenom kulisu, a to kulisu vymalovanou v comicsových barvách. Bohužel mi to došlo pozdě, ale bohudík přece. Tohle není a nemůže být realita. Už jenom proto, že divákovi ji zprostředkovává spisovatel paranoik a zhrzelá hysterka. Ona tak trochu kulhá i logika - hlavní hrdina plánuje cestu do Prahy, účel tedy už musí být dán - nakonec si ho i několikrát potvrzuje s českou spojkou (bonviván Pavla Kříže) - teprve pak se dozvídá o nějakém rukopisu, ale v Praze to najednou vypadá, že o nic jiného než o rukopis nejde... - původní cíl - konspirační schůzka s Václavem Havlem z toho nakonec vychází jako úsměvná parodie špionážních klišé, která jakoby byla z jiného světa a přesto je - možná nechtěně - malým komickým vrcholem filmu. Jinak je to spíš smutný pokus udělat z komára velblouda. Paradoxně z toho všeho dramatického nejzajímavěji vypadá monolog ministra kultury. Iluze svobody nebo dekadence?!?

<< předchozí 1 2 3 4