rikitiki

rikitiki

Johana Jahůdková

okres Praha

44 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 21 41 60 80
    • 16.11.2017  16:51
    Pod jedním nebem (TV seriál) (2017)
    *****

    Němci už zase dokázali, že ve vypořádávání se s minulostí jsou bez konkurence. Příběhy několika lidí z rozděleného Německa sedmdesátých let pojednali jako antickou tragédii oblečenou v dederonu a panelákových kulisách. Ústřední postavu zprvu přesvědčeného špiona vrhne nelítostný osud do romance, o které netuší, že je zapovězená. Tělo snaživé plavkyně se mění vlivem nebezpečných pilulek podobně, jako když metamorfózou procházeli dávní antičtí hrdinové a změna jejich těl téměř vždy končila tragédií. Po svobodě žíznící učitel si sám naplánoval osud Ikara._____ Síla německé trilogie spočívá v názorné ukázce samozřejmosti, s jakou lidé ve východním (ale zčásti i v západním) Německu přijímali okolnosti, které jsou nepřijatelné. Normální bylo udávat sousedy, nutit dítěti chemické sloučeniny, souložit za vlast a hlavně lhát a lhát. Lhát tak často a všude, až se linie mezi lží a pravdou rozpily a člověk sám věřil, že takhle to má být. Nenormálnost byla vydávaná za normu a stala se oficiálním programem země. _____ Chválit můžu i výpravu, kostýmy a účesy (ledově krásná blondýnka od radarů vypadá jak ze staré reklamy na Niveu). Herecké výkony všech zúčastněných (mým oblíbencem je Tom Schilling, kterému bych – coby agentovi Romeovi – nejspíš už na druhém rande prozradila všechna strategická tajemství, která bych znala) jsou uměřené, ale i tak neokázale emotivní. Scénář si vybral klišé, která člověka napadnou při představě NDR. Lidé kopající tunel, státem adorovaní plavci i agent Stasi jsou ukázáni v až schématických situacích, kterým ale seriál dokázal vdechnout život. Proto divák cítí porozumění i soucit k postavám, které jsou vlastně záporné. ____ S KOUSKY DĚJE Všechny dějové linky končí otevřeně, což je dobře. V neodřeknutých momentech, které nemohly skončit šťastně. Všechny spěly k tragédii, a to, ať už by dopadly jakkoliv. Kdyby agenta stáhli zpět na Východ, ztratil by svou lásku, ale co by se stalo, kdyby ho s ní nechali? I kdyby dívka vyhrála Olympiádu, co s ní bude za pár let? Pokud by učitel dokázal přeletět hranici, jak by se mu žilo ve světě, kde nikoho neznal, když všechny své známé nechal za sebou? Tohle nemá, nemělo a ani nemůže mít dobré řešení. _____ Perfektním propracováním, reálným dějem se složitou, ale logickou, strukturou, skokově navazujícím střihem, výpravou – tenhle seriál mi prostě vyrazil dech.

    • 16.11.2017  15:49
    Turečtina pro začátečníky (TV seriál) (2006)
    ***

    První řada: je to spíš o hledání se jedné šestnáctky než o soužití německo-turecké rodiny. Holka neví, co se sebou a pořád mluví o lásce, ale evidentně jí chybí, aby ji někdo chytil, stisknul a …. Holka je jinak fajn a na šestnáct let to má v hlavě srovnaný. Druhá řada: totální haluz. Všechny postavy ztratí tak 50 bodů IQ, chovají se jak banda sobeckých, ukňouraných fracků a veškerý děj a napětí pochází jen z různých nesmyslných nedorozumění. I hlavní postava Lena se najednou z celkem rozumné puberťačky změní v totální slípku. Alex se z fajn kluka stal stalkerem. Třetí řada: trochu se to zlepšilo. Postavy už nejsou všechny na facku, ale pořád přetrvává jako jediná a několikanásobně opakovaná zápletka nedorozumění na sto způsobů. ______ S KOUSKY DĚJE No. Seriál je cílený na puberťáky a občas se jim podbízí. Centrální sebestřednou postavou je Lena. Dramaturgie je nezvládnutá. Ve druhé a třetí se často vynoří nějaká postava, která pak trapně mizí, když scenárista neví, co s ní. Tak je to s podnikavou tureckou babičkou, chameleonským Alexem, s fašizujícím dědečkem, který hibernuje na půdě a hlavně s Ullou, která se naopak povedla až moc. Roztomilá dcera faráře se specifickým humorem se totiž k nabušenému, tupému, ale i sexy Cemovi hodí mnohem víc než vlastně jen tuctová a ničím zajímavá Lena. Takže chudák Ulla musela pryč a já několikrát znovu navazované milostné lince mezi Cemem a Lenou nejenomže nevěřím, ale ani nefandím. ____ I v komediálním seriálu jsou patrné předsudky k soužití s nenadále nabytými příbuznými z Turecka. Některá klišé o muslimech a Turcích jsou urážlivá – a to přestože se někdy seriál snaží tvářit tak, že si z nich dělá legraci. _____ Jako bonbonek dávám varování mladším: nikdy si nedávejte rande s nápadníkem, kterého znáte jen z chatu, když ještě navíc jako místo prvního setkání zvolí opouštěnou fabriku a zaváže vám oči.

    • 16.11.2017  15:11
    O uloupené divožence (TV film) (2007)
    **

    Bez jediné sympatické postavy a absolutně bez příběhu – nuda o ničem a ještě špatně zahraná a oblečená v kostýmech z druhořadé půjčovny.

    • 16.11.2017  15:09

    Dokument diváka zavalí přehršlí faktů. Kromě historiků a vážných zájemců o tuhle etapu dějin se snad nikdo nemůže orientovat v lavině faktů o jednotlivých postavách, hnutích, několikanásobných převratech a politických intrikách zběsilého ruského roku 1917. Když tohle divák přijme jako skutečnost a nechá se zavalit, odměnou je mu snímek skvěle doplněný unikátními záběry a fotografiemi a celkovým obrazem, který se před ním zjeví: totální chaos rozkládající se Ruska, který mohl dopadnout téměř jakkoliv a snad jen iniciativa několika mála jednotlivců, pár náhod a několik dobře zvolených strategických kroků rozhodlo, že se pozdější rudá říše vydala snad tou nejpříšernější cestou, jakou tehdy mohla zvolit z mnoha jiných. ___ Komentář je občas rušivý, protože střídá pompézní fráze se suchým popisem situace, což ještě zhoršil český dabing, který se někdy uchyluje k teatrálnímu přehrávání. Jinak ale: hodně faktograficky vyargumentovaný lék na iluze o diktatuře proletariátu.

    • 16.11.2017  14:48

    Němci dokázali věcně, téměř bez emocí, jednoduše popsat svoji ne tak dávnou krvavou minulost. Nevysvětlují souvislosti (to je mínus pro diváky, kteří tuhle historii podrobně neznají – v ději nabitém postavami a různými teroristickými činy se lehce ztratí), nevysvětlují motivy (novinářka Meinhofová působí, že se k teroristům náhodou přichomýtla a pak jen udiveně kouká). Velký prostor je věnovaný závěrečnému soudnímu přelíčení s teroristy a taky bezradnost, s jakou se tehdejší policie, justice i vězenství vyrovnávali s něčím, co nikdo nečekal. Byla to ještě nevinná doba, která dovolila teroristům na celách televize, vysílačky, předměty, které mohli využít pro jiné účely, a zejména vzájemný kontakt. ____ Není to jednoduchý film. Je dlouhý, hutný a není příjemný. Tvůrci evidentně šli do detailů, aby popsali vše, jak se skutečně stalo. Přesto však, že jde jen o popis, ze snímku čiší neskutečná a zlá energie (radikalizace teroristů a jejich následné akce) i rezignace a totální rozklížení skupiny (závěrečný úmorný soud). ___ Němci si na tom dali záležet, i epizodní role hrají špičkoví herci.

    • 16.11.2017  14:37
    Případy 1. oddělení (TV seriál) (2014)
    ***

    Hodně mužská záležitost, až lehce mačistická: muži pátrají, muži se perou mezi sebou, soupeří s vnějším světem a ti dobří z nich pak vítězí. Ženy mají roli pouhé stafáže: jsou nejčastěji oběťmi, hysterickým nebo otravným pozadím. Výraznější ženské role jsou jen tři: mluvčí, která občas povlává na tiskovce, tváří se zarputile a když má štěstí, tak v některých dílech pronese i jednu celou větu. Státní zástupkyně, která občas policistům vyhoví, ale občas je prudí. A vlezlá novinářka, která nechtěně způsobí svému milenci velké patálie a on ji pak sprostě zradí. Seriál to nepodává tak, že se jí tím pomstí, ale skoro to tak vypadá. ___ Ostatně vykreslení novinářů je zkarikováno šíleným způsobem. Jasně z toho vysvítá těsná spolupráce autorů s reálnými policisty, kteří mají takový strach z médií, že je zobrazují jako téměř démonickou říši, jejímž cílem není nic jiného, než co nejsprostějším způsobem ničit čestné a pracovité muže zákona. _____ OK. Tenhle druhý plán seriálu je nepříjemný a myslím, že i nebezpečný. Když ale vezmu seriál jako kriminálku, tak je vydařená. Jednotlivé příběhy, inspirovány skutečností, jsou věcné, reálně je popsaná práce kriminalistů (spíš hledání v archivu a kombinování zkušeností s kriminalistickými metodami než nějaké zběsilé akční scény). Soukromých záležitostí detektivů je naštěstí ukázáno jen pomálu. Charaktery jednotlivých postav jsou zajímavě a přitom jednoduše vykreslené, nezatěžují seriál přílišnou psychologizací. Vydařené jsou i spojovací linky proplétající se každou ze sérií – v první pátrání po zrádci, ve druhém boj o moc. Dobré herecké výkony a neošizená výprava tohle povyšuje nad průměr české televizní tvorby.

    • 8.11.2017  16:30

    Komedie se Němcům povedla napůl. A to odděleně. Úvodní část je vážně vtipná, trochu rošťácká a se vtipy, které, kupodivu, vycházejí. Velkou roli v tom mají dobří herci v hlavních rolích. Prostě povedený, ležérní humor, který vzbuzuje příjemný úsměv. Druhá část odsune milostnou linky netypické dvojice (kromě rozdílu ve věku, je tu i dost velký rozdíl ve výšce a hřmotnosti), najednou se objeví dramatické prvky, které do takto načaté komedie nepatří a milostný motiv se už jen povinně dokodrcá do konce. Ale kvůli začátku to stojí za zhlédnutí, protože snímek je důkazem, že i Němci někdy prokáží smysl pro humor.

    • 8.11.2017  16:23

    Ludva byl řádný mešuge, ale zase ty jeho disneyovské zámky přinášejí Bavorsku dodnes peníze z turistického ruchu, takže ho čas prověřil jako panovníka s větší vizí, než měla jeho suchopárná vláda, která ho kvůli tomu vykopla z trůnu. U historických filmů divák musí počítat se zkreslením, proto se ani nedá zlobit, že z Ludvíka udělali sympatičtější personu, než jakou byl ve skutečnosti. Jeho příběh je podaný jako legenda o výstředním mučedníkovi s příliš křehkou duší a příliš zrádným okolím. Když budu uvažovat nad touto základní myšlenkou, tak ji beru. Svět potřebuje snílky. Jako inspiraci, jako krásu, jako jiný úhel pohledu. Ale země, sakra, nepotřebuje snílky ve svém vedení, když stojí před válkou s nenažraným sousedem.

    • 7.11.2017  22:51
    Zapomenutí vůdci (TV seriál) (2016)
    odpad!

    Jsem opravdu ráda za brilantní ukázku postsovětské propagandy, na kterou dala ruská vláda prostřednictvím tamního ministerstva kultury dostatek peněz. ____ Divák se tak může dozvědět, jak byl Dzeržinskij obětavý, až se upracoval k smrti a jak na jeho popud vznikaly domovy pro sirotky, aniž by však v dokumentu příliš zaznělo, že jako šéf Čeky se sám vydatně přičinil, aby stále noví sirotci vznikali. Dojemné bylo také vylíčení jeho zklamání, když se Polsko nechtělo připojit k Sovětskému svazu, přičemž z komentáře snímku vyplývá, že teda Poláci byli pěkně nevděční, když neviděli tu nádheru, která by se jim ve svazovém náručí otevírala. ___ I Vorošilov miloval děti a o své tři adoptované se vzorně staral. Dokument už příliš nezdůrazňuje jeho starost o sovětské vojáky, kteří kvůli jeho absolutní nekompetenci hynuli po tisících. ____ Je to vyfutrovaný dokument, s názornou grafikou, nerušivými dotáčenými scénami i archivními záběry, ale je to nebezpečná propaganda, protože je chytře udělaná. Zmíní pár chyb, ale hned je odůvodní situací nebo nezbytností a nenápadně divákovi podsouvá obraz hrdinných a, přes drobné chybičky, velikých mužů bojujících za velkou věc. Jedním slovem: je to hnus.

    • 30.10.2017  00:03

    Opravdu mi vadily ty rasistické scénky, které tehdejší publikum považovalo za humorné.

    • 30.10.2017  00:00

    Tak jako jo, je to kýč bez nápadu. Ale na rozdíl od podobných opruzů německé provenience, je tenhle líp natočený i zahraný a taky výprava je honosnější. A hlavní hrdina je sympaťák.

    • 29.10.2017  23:58
    Divoška (2008)
    *

    Hlavní hrdinku měly spolužačky hned první den v britském internátu umlátit kriketovou pálkou. Nesympatický fracek, který ostentativně dává najevo své pohrdání vším neamerickým, si ale nesmyslně získá jejich náklonost. A tak začnou pomáhat holce, která se jich očividně štítí. Připadá vám, že to dává smysl? Nedává.

    • 29.10.2017  23:54

    Kýč jako Brno s hrdiny, kteří by měli být asi jakože rebely, zatímco oni se chovají jak skautíci, co jdou právě ze zpovědi.

    • 29.10.2017  23:50

    Dobrý nápad o pokynech k nápravě ze záhrobí. Ale příběh z jihoamerické džungle s teroristy se sem žánrově absolutně nehodil a celý film shodil. Pohledná mamka s přemoudřelou dceruškou je sousto, které zaskočí nechutným citovým vydíráním.

    • 29.10.2017  23:48
    Kanadská soda (TV pořad) (2011)
    **

    Můžete se dívat bez obav, že by vás ze smíchu rozbolelo břicho.

    • 29.10.2017  23:47
    2001: Vesmírná prda (2000)
    odpad!

    Ubohé, trapné, fekální.

    • 29.10.2017  23:46
    Švadlena (2015)
    **

    Je to fantastická představa, že v australském prdelákově, kde psi dingo dávají dobrou noc, se najednou otevře salon s haute couture a místní hospodyňky vymění zástěry za modely z přehlídkového mola. A k tomu jim asistuje ještě transka šerif, který miluje flitry. ____ Snímek s lehce detektivní zápletkou se láme v polovině a námětem připomíná Návštěvu staré dámy. Zlom ve vyprávění je příliš násilný, působí jako neumětelská scénáristická schválnost a závěrečná msta je nedomrlá. Film má místy téměř hysterickou atmosféru. Ale ty modely jsou opravdu krásné.

    • 29.10.2017  23:38

    Když on Emmerich vždycky tak krásně umí pobořit státní instituce a známé umělecké památky! Paradoxně dávám o hvězdu víc než u jedničky. Buď jsem si zvykla nebo mi tolik nevadila strašlivá americká nadřazenost, protože tady ji uplatňují nad mimozemšťany, nikoliv nad zbytkem obyvatel Země. Bylo mi líto Charlotte Gainsbourg, protože ta tady působila vysloveně bezprizorně.

    • 29.10.2017  23:35

    Zrození hrdiny, jeho váhání a závěrečné zapojení do akce - obvyklé schéma komiksových předělávek, díl první. Z obvyklého vyčnívá bitva v Hong Kongu, která je podaná v obráceném toku času, takže místo boření se staví a místo zabíjení oživuje.

    • 29.10.2017  23:32
    Sherlock - Unaired Pilot (TV film) (2010)
    ****

    Ještě bez všech těch technických okras nasnímaný pozdější trhák. V BBC fakt mají čuch, protože takhle by to byla jen velice dobrá, ale nijak výjimečná detektivka. I když chemie mezi Cumberbatchem a Freemanem už tady funguje neskutečně.

    • 29.10.2017  23:29
    Až na konec světa (TV seriál) (2005)
    ***

    Halucinogenní nekonečná cesta přes půlku světa se změní na noční můru, kdy hrdinové už o nic neusilují, vše je jim lhostejné, jen zoufale přežívají a ani se neupínají na konec výpravy. Jako by jim už ani nezáleželo na tom, jestli se do Austrálie nakonec dostanou. Hrdina si vybere nevěstu na základě následků otřesu mozku, zatímco jediná sympatická ženská mu proklouzne mezi rukama. I když i ona je na štíru se vkusem, protože se nechá ukecat zprvu se progresívně jevícím chlapíkem, který ji ale patrně chce jen do kuchyně a postele a nepokládá ji za rovnou muži. ___ Ledacos mi v příběhu nesedělo. Nevěřím, že by několikaměsíční cestu zvládli bez mezipřistání pro doplnění zásob. Nevěrohodné pro mě bylo i jednání kapitána a posádky s knězem. Přece jen to i dnes, natož tehdy, bývá vážená osoba, nebo je aspoň vážený jeho úřad. A co ti lidé v podpalubí, kteří měsíce ani nevylezli na denní světlo? To mi taky připadá nereálné.

    • 29.10.2017  23:22
    Tenká modrá linie (TV seriál) (1995)
    ***

    Někdy až moc zbytečně dětinské. Postava úřednicky zapšklého inspektora se Atkinsonovi nepovedla.

    • 29.10.2017  23:20

    Jako bych se dívala na ročníkové video střední školy pro netalentované děti bohatých a ambiciózních rodičů. Herecké výkony jsou vpravdě otřesné. Proč do hlavní role obsadili ženu, je nepochopitelnou pitomostí. Victoria Justice má ještě k tomu sice velký rozsah, ale pro mě nepříjemné zabarvení hlasu. Snímek kopíruje předlohu do detailů, vlastní nápad téměř žádný. Snad jen ten úvod ve starém kině a náhrobek Mary Shelly na hřbitově, kde se hrdinové zasnoubí. Tohle neměli nikdy pustit do světa. Musela jsem si na spravení chutě hned pustit originál.

    • 29.10.2017  23:12

    Místo stvoření Frankensteinova monstra tu jde o stvoření sluhy Viktora. Z okrajové figurky se stává hlavní postava s původně velmi slušně vytuněnou motivací. Pak ale nastane pel mel beze smyslu. Nádherná výprava, ale nevěrohodné jednání postav, hlavně umanutého detektiva a protivného Frankensteina.

    • 29.10.2017  23:09
    The F Word (2013)
    **

    Oni furt jen kecaj a kecaj. Nic jiného se neděje, jen ze začátku je tam občas zařazená animovaná sekvence, aniž by bylo jasné proč.

    • 29.10.2017  23:08
    Big Eyes (2014)
    **

    Když se dá dohromady workoholická kýčařka s kšeftařským hochštaplerem, mohlo by to vést k velice úspěšnému spojení. Což na pár let i bylo. Kdyby ona netrpěla iluzí, že je umělkyně, a kdyby on jí projevil více uznání. Zajímavá historka, která ztrácí tím, že nemá nadhled a dělá umění z neskutečných podbízivých mazanic.

    • 29.10.2017  23:04

    Těšila jsem se na zajímavý technický rozbor následku nárazů letadel do mrakodrapů. O tom tam bylo jen pár povrchních scén, zbytek tvořily obvyklé emoční výpovědi (nic proti nim v jiném dokumentu, ale tenhle měl odlišné zadání). A k tomu nablbý komentář, který několikrát zopakoval variaci na větu: "Když šel pan X. Y. 9. září do práce, tak vůbec netušil...." No, to netušil skoro nikdo, to nám říkat nemusíte.

    • 29.10.2017  23:01

    Podle názvu jsem čekala, že proti budou stát hodnoty, dejme tomu, "naší" společnosti a hodnoty odlišného společenství s jinými pravidly. Jenže ono jiné společenství žádné hodnoty a pravidla nenabízí, jen parazitování na hlavním proudu, vlastního nic. A příběh je o ničem.

    • 29.10.2017  22:57

    Redford má rád polické thrillery, ale zde to už s tou konspirací přepísknul k neuvěření.

    • 29.10.2017  22:53

    Kdyby tohle viděl Philip Dick, tak se zblázní ještě víc. Udělat z románu hysterického misogyna romantickou záležitost, to chtělo hodně přehlížení původní předlohy. Ale tak to u zfilmovaných Dickových románů bývá, většinou z nich nezůstane kámen na kameni. Takže tu máme průměrně mysteriózní snímek s romantickou zápletkou.

<< předchozí 1 2 3 4 21 41 60 80
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace