rikitiki

rikitiki

Johana Jahůdková

okres Praha

46 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Rocky Horror Picture Show (1975)

    Naprosto uvolněná, svobodná a osvobozující atmosféra, která nakažlivě krásně zasáhne i diváka. Příběh nemá jednoznačný děj, ani logiku, ale v tomhle případě by to bylo snad i na škodu. Nesmysl střídá nesmysl, taneční i sexuální orgie se proplétají, hudba je hypnoticky rokenrolová a texty jsou skvělé. Dokonce i brutální vražda je podaná tak hravě, že nepohorší. A nikdy bych nevěřila, že Tim Curry někdy mohl vypadat sexy, natož ještě v makeupu, podvazcích a korzetu. /5. 7. 2010/ ____P. S. Po x-tém shlédnutí, kdy mě ten film vždycky rozveselí, musím pokorně doznat, že Frank n. Furter má v sobě víc ženskosti, než jsem kdy viděla dohromady. A přesto, potkat ho, stačilo by mu jen na mě kývnout...... Vlastně je to moralita: za to, že se oddáš absolutní rozkoši musíš vždycky zaplatit!

  • poster

    Život Briana (1979)

    Sarkastické, moudré, neponižující. Šokující a přitom s hlubokou znalostí věci. Tenhle film neparoduje křesťanství, ale tupos mas, které vyžadají vůdce, aby měly koho následovat a nemusely samy přemýšlet.

  • poster

    Harold a Maude (1971)

    Je tak snadné hodnotit 5 hvězdičkami známý, ujetý film, až jsem nad tím váhala. Úcta před filmovu klasikou je svazující. Počet bodů, které poslali ostatní uživatelé, minimálně nechtěně ovlivňuje úsudek. ____ Přesto plný počet bodů i sama za sebe a z hlubokého přesvědčení dávám. ____Už jenom za jiskřivý vodopád vizuálních gagů. ___Namátkou: pohřební průvod potkávající průvod sexy mažeretek - co už názornější bychom chtěli mít k Maudinu názoru, že všechno roste, vzkvétá, uvadá a hyne, aby to dalo podhoubí tomu příštímu, zase vzkvétajícímu v nekonečném koloběhu?. Opakující se přirovnání k rostlinám, které nepředou ani nesází a přesto mají roucho, které ani král Šalamoun nikdy mít nebude. Zmínka o svatbě a náslený ostrý střih do kostela s dlouhým švenkem zhůry s malebnou chrámovu hudbou, kdy se až po chvíli dozvídáme, že nejde o svatbu, ale o další pohřeb. Bublifuk zastupující cigaretu, která je v dané situaci tradičnější berlička, ale tady do detailů vystihuje Haroldovu hravou proměnu. Maudino zařvání Tarzana, které uvolňuje divokost. _____ A filmové mazlíkování pokračuje. Harold je zrpvu svým make-upem podobný mrtvole právě vykopané z hrobu, ale jak ho Maud začne učit, že se nesmí bát žít, tak postupně nabírá barvu. ____Bud Cort s tváří udivené porcelánové panenky a přitom s hlubokým mužným hlasem, je pro svoji roli ideální. Možná bych mu vytkla, že neumí plakat zjevně, ale jeho tichý pláč, jen se slzou ná krajíčku, je srdcervoucí. Pořád ještě dítě, ale už trochu i muž. Ruth Gordon s někdy až diblíkovským chováním, je podle mě ve scéně, kdy s odhaleným ramenem vykoukne zpoza bloku ledu, vážně sexy. Málo kdy se vidí, tak přesné obsazení. KOUSEK DĚJE. Škoda, že Paramount byl tak úzkoprsý a nedovolil názornější zobrazení jejich fyzické lásky. Scény z traileru - ve filmu nepoužité - ukazují jeden z nejroztomilejších filmových polibků, jaké jsem kdy viděla.____Tohle je snímek, který jen tak zlehka vzpomíná na revoltu 60tých let - učí se od ní, ale jde dál. Zatímco ta byla skupinová a bouřila se proti establishmentu, tohle je invidviduální revolta. O to těžší, že je to jenom cesta pro jednotlivce, která se nemůže zaštítit nijakou skupinou příznivců. Harold si musí svůj boj o svobodu vyvzdorovat sám a navíc bez potlesku. Jen Maud mu ukazuje cestu jako Orfeus svojí Euridíce z podsvětí. Takovému boji nikdy nevěnují noviny ani řádek, přesto je to jedna z nejdůležitějších bitev, jaké člověk může podstoupit. ____Takový film by dneska už těžko natočili. Nemyslím tématem vztahu tak tabuizovaného, že i v současné době stále platí. Dvacetiletý kluk a osmdesátiletá žena? To přece i dnes překročuje všechna pravidla. ___ Ale tak podstatné to není, aspoň pro tenhle film. Je to především snímek o svobodě a o osvobození. O přežívání a žití. O tom, jak se svými životy nakládáme a o tom, jakými pravidly se sami svazujeme, abychom nemuseli svobodně žít, protože to je to nejděsivější. ____ Svoboda a přijmutí následků, které z toho plynou, ta nekonečná možnost volby, která v nás budí hrůzu. Ale v tomhle snímku se bezbřehá volnost zobrazuje jako lék na zoufalství, ubohost a malichernost. ____ Otevřená výpověď o vzpouře, ale také o konstruktivní cestě z ní, platí do dnes. Skvěle a díky! /28. 10. 12./

  • poster

    Víkend (2011)

    Tohle je za plný počet bodů a to bez kompromisů. Jednoduchý film bez hudby a se skorodokumentární, nicméně nenápadně velmi chytrou, kamerou a scénářem, který tiše ohromí svou úderností, má sílu prvního májového polibku pod rozkvetlou třešní. A to hlavně kvůli hereckým výkonům. Jeden z mála filmů, kdy chci věřit, že ta láska byla opravdová. Bolestně upřímná výpověď, která je očišťující. Dechberoucí scéna, kdy jsou polibky už tak sladké, že nejdou unést a jediné, co zbývá, je, dívat se sobě navzájem do očí. ____ KOUSEK DĚJE Bože, kluci, ten víkend jste si měli prodloužit! Málokdy se vidí, takhle natočená láska. ______Vlastně je to příběh o jednom dotaženém a jednom neúspěšném comig outu. Protože nesmělému Russellovi se konečně podaří přijmout fakt, že je gay, zatímco extrovertní Glen, přestože je to zcela zjevné, si nepřipustí, že to, co tak zoufale chce, je vztah. Pořád se bojí, zatímco Russell už ne.

  • poster

    Keith (2008)

    Zamilovala jsem se do toho filmu. Pro podvratnost, s jakou nabourává teen romantické snímky, i pro urputnost, s jakou je naplňuje (mejdany středoškoláků na skále, ironické poznámky hlavního páru: "tohle je ta scéna na křižovatce", "tohle je rozlučková scéna", loučení v dešti....). Vyzdvihla bych přesvědčivé herecké výkony obou z hlavní dvojice a zajímavě, nejednoznačně, napsané charaktery. Rozhodně to chce vidět v originále. Zbytek komentáře obsahuje KOUSEK DĚJE, takže těm, kteří film ještě neviděli, ho nedoporučuji číst, protože tohle stojí za to vidět nepřipraveně. ____ Brala jsem to jako vztahovou detektivku. První scéna s Keithem jasně určí, že jí chce ublížit, nebo si s ní minimálně ošklivě pohrát. Ale až ke konci se dozvíme proč, což vytváří příjemné napětí. Spřízněnost s Nebezpečnými známostmi je zřejmá o to víc, že on je ten nejnepravděpodobnější Valmont. Jak to tak bývá, protože to, co tě vykolejí, se obvykle zprvu tváří nenápadné a neočekávané. O to víc je to pak zasahující. ____Kluk, který umírá a vztekle kolem sebe s nenávistí kope, protože všichni ostatní mají to, co on ne - budoucnost. Třeba trapnou a naplánovanou, ale on už si nic plánovat nemůže. Takže se straní a svět pozoruje z druhého břehu. Se spalující závistí se dívá na dívku, která má v ruce - zdánlivě - všechny trumfy a dostane chuť ji zničit. Anebo ne? ____ Každopádně, s láskou divno hrát a ať už jsou prvotní úmysly jakékoliv, spálit se vždycky můžou oba. Což znamená, že i ten, kdo se ze zoufalství umrtvil, je najednou svou vlastní hrou vržen zpátky do života a ono to bolí. Tihle dva si dali maximální dar. On jí vědomí smrtelnosti, ona jemu uvědomění si života. Je to zahrané přímo osudově ___ Hrdinka nemá šanci se ubránit, protože nalinkovaný život, který má před sebou, ji vůbec nevzrušuje, zatímco ten podivný kluk s bláznivými nápady a přeziravostí - k ní, královně školy! - vidí za její nálepku a dokáže si ji získat tím, jak ji baví, zajímá se skutečně o ni a zároveň jí pořád uniká. Být úspěšnou obdivovanou kráskou je svazující. A očekávání rodičů můžou být jen jednou ze zátěží, mnohem víc spoutávají spolužáci: nemůžu se přece zamilovat do někoho, kdo je pro všechny ostatní trapák! ___ Roztomile byl použitý motiv závěrečného polibku, který v romantických filmech znamená: "A žili spolu šťastně až do smrti." Tohle je jediný snímek, co jsem viděla, kde se téhle větě dá uvěřit. Až na to "šťastně" ___ A teď k realitě: v životě to takhle nefunguje. Zlo je přitažlivé a vzrušující, protože je zábavné a osvobozuje, ale chlapík, který se chová jako hajzl, taky hajzl je. Nemá cenu pátrat, jestli se pod drsnou slupkou skrývá zlaté srdce - je tam jenom popel o on nestojí ani za pohled na druhý břeh, natož za všechny ty mosty, které kvůli němu ona přešla a spálila. P. S. Ale pokud vám někdo takový vstoupí do života a vy nemáte příliš rozumné srdce, tak je zbytečné zkoušet zabouchnout před ním dveře. Bude to bolet a neskončí to dobře, ale rozechvělá vzpomínka zůstane asi už napořád.

  • poster

    Někdo to rád horké (1959)

    Plné hodnocení už jenom za to, jak se kroutí Marilyn zadeček, když na ní foukne pára z vlaku. Škoda, že si vybrala Curtise, Lemmon i jako Dafne byl mnohem víc pomilováníhodnější.

  • poster

    Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949)

    Au, au a zase au. Tanec na hrobě vlastní hvězdné slávy kinematografie první republiky s grácií palubního orchestru Titanicu. Neskutečně vtipné, neskutečně smutné u vědomí toho, že Oldřich Nový za pár let oblékal před kamerou montérky a Hana Vítová prostě údernice hrát nemohla. Snad v každé scéně tohoto filmu je obrazový nebo textový gag.

  • poster

    Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder (1980)

    Co dodat? Mix známých pohádek a příběhů tentokrát ve vesmíru. Jednoduché, primitivní, osudové, strhující. A, samozřejmě, ta vznosná hudba! P. S. A i když ho nemám v oblíbených, protože se mi tam už prostě nevešel a určitě má fanoušků víc než dost, tak miluji Harrisona Forda. Přestože nedokáže natočit milostnou scénu.

  • poster

    „Pane, vy jste vdova!“ (1970)

    Neskutečně vtipné dialogy v totálně šíleném příběhu. Nemá cenu nosit sovy do Athén, takže je zbytečné vyzdvihovat dokonalé herecké výkony i v těch nejmenších epizodních rolích. "To víte, umělci, mají jinou morálku, jsou jako ty včelky dělnice" :)

  • poster

    Život je krásný (1946)

    Donna Reedová je prostě úžasná. Milující a přitom sama sebou, vtipná a sebejistá i jistá si volbou svého muže. A James Stewart? Uznávám, že chvilkami přehrává, ale pro ten rozmrzelý kukuč dospělého kluka mu to odpouštím a hlavně za závěrečný úsměv, kdy si uvědomí, že je opravdu nejbohatší muž ve městě. Pohádkový film, jehož atmosféra mě nutí pominout třeba i přílišnou délku střední pasáže. Prostě mě zasáhlo filmové kouzlo, jsem tolerantní a beru se vším všudy, jak to je.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace