Komentáře uživatelů k filmu (36)

  • Karlos80
    ***

    Komunistická propaganda lehce po převratu nebo před, budovatelský film? Pche.:o)! To nejspíš až vládní garnitura po roce 48' mu tuto nelítostivou nálepku udělila. Co je podstatné, tak to že nebejt v té době už hereckého esa Jaroslava Marvana (kterému vlakové prostředí zřejmě svědčilo), dopadla by tato lidová komedie s železničářského prostředí o poznání hůř..Je až neuvěřitelné v jak křečovité době, on sám téměř nekřečovitě hrál. Měli to ale tenkrát stejně ty všici tvůrci filmů, čich na správný výběr herců do hlavních rolích že? Hodnotím tedy čistě jen kvalitu filmu, výkony herců, z nichž právě nejvíce dominoval strojvůdce před penzí starý Tonda Matys, ale dobrý byl i třeba Neumannův zřízenec Hanousek. Pokud bychom měli film a jeho obsah rozebírat dnes po nějaké ideologické stránce, určitě by to bylo o něčem jiném.. Ale koukatelný jako jeden z mála v těchto těžkých letech, tento film určitě byl a stále je...Takže lepší průměr..2,5/5*.(19.9.2007)

  • LiVentura
    ****

    Po válce bylo vše levicové, logicky, odlehčenější drama o muži, který životně miloval lokomotivy a železnici. Skvělý výkon Mistra Marvana.(10.3.2011)

  • packa
    **

    Marvan budovatelem? Smutný pohled.(16.11.2008)

  • Marthos
    ***

    Únorový komunistický převrat zcela převrátil dosavadní koncepci výroby celovečerních hraných filmů. Bylo ustanoveno šest výrobních skupin, v jejichž čele stanuli přední režiséři (Vávra, Steklý, Frič, Čáp a jiní) a vznikly tzv. tématické plány, které podporovaly pouze určité žánry (jasně privilegovaným se stal socialistický realismus). V letech 1948 až 1955 vznikla řada tzv. agitačních snímků, jejichž děj se z valné části odehrával na polích, v továrnách, dolech, na vesnici či podnikových rekreacích. Lidová veselohra režiséra Václava Kubáska Železný dědek se těmto zásadám víceméně vyhýbá. Prostředí dráhy má sice punc dělnické lokality, ovšem samotný dějový příběh je míněn spíše jako skromná pocta železničářskému řemeslu. V titulní roli se objevil Jaroslav Marvan, který se po válce téměř jako jediný předválečný umělec uplatnil i v nově zestátněné kinematografii. Stal se vyhledávaným představitelem bručovitých pedantů, procházejících povinnou proměnou v uvědomělé pracanty, což se z dnešního hlediska jeví jako šablona, ale Marvan je svým temperamentem a přirozeností povýšil na lidsky přijatelné figury. DĚDEK zároveň tvoří jakýsi most mezi pozdně protektorátními snímky s výchovnou tendencí a ranými socialistickými agitkami. Současný divák pak v závěrečném hodnocení volí zlatou střední cestu, bohužel často navzdory skutečným kvalitám.(28.1.2009)

  • Šandík
    ****

    Budovatelský? To snad může tvrdit pouze někdo, kdo budovatelský film nikdy neviděl. Ani slovíčko o lidu, který by měl vládnout, ani větička o tom, že někdo je nebo není ve straně, ani žďibet jakékoli politiky nebo propagandy... Jenom starý strojvůdce Matys, který miluje železnici a svou lokomotivu. Ba co víc, dokonce si s ní povídá jako s živým tvorem... Jestli neznáte podobně zapáleného železničáře tak platíte pivo! Já jich znám hned několik. Jaroslav Marvan ve filmu exceluje. Je zcela přirozený a krásně umanutý. Slušná je i režie, a kamera dosyta si užívající kolejí a dýmajících lokomotiv. Srdcová záležitost... Zajímavé komentáře: Karlos80, Marthos, vypravěč, GIK(26.1.2008)

  • Big Bear
    ***

    Snad to bylo tím prostředím výtopen, železnice a krásných mašinek, ale na rozdíl od jiných brutek té doby mi železný dědek přijde celkem koukatelný. Ono to bude asi i tím, že se to odehrává za okupace. Máme tak možno vidět celkem běžné chránění lokomotiv před kotláři včasným zajetím do tunelu atd... Ta bouda opilců mi přišla jak z nějakého westernu. Samozřejmě se zde rozjuchaně buduje což je opepřeno krádežemi nářadí, ale jak říkám - dá se na to celkem pohodlně koukat. Navíc Marvan v hlavní roli... a nemyslete si, že ta postava milovníka vlaků je nějaká vymyšlená figurka. Takových milovníků železnice mezi námi běhá spousta Tři nýty. * * *(9.3.2016)

  • vypravěč
    ****

    Podceňovaná poválečná komedie, neprávem házená do jednoho pytle spolu s pozdějšími budovatelskými filmy, na níž mne těší skvělý Jaroslav Marvan, baví věrohodná povahokresba lidí kolem dráhy a okouzluje přitažlivě zachycené železniční prostředí i vlaky samy. Pocta světu na trati.(23.8.2010)

  • Tuax
    ****

    Přišlo mi to vyloženě jako drama o řidiči lokomotiv, než propaganda, jak zde zaznívá v různých komentářích. S filmy, které jsou tak zaměřeny, se to nedá srovnávat, tohle bylo takřka čisté, překvapivě na dobu vzniku. Navíc pohodově pojato i přes tu hlavní dramatickou linii, takové komorní, citlivé a fajn. Scéna s Ouklicemi a vším okolo toho to bylo bezvadné. Je v tom ukázáno ale i co dokáže s člověkem nadělat když dá na předsudky a není schopen krotit svou ješitnost. Marvan jako obvykle nezklamal. Nevadí mi jednou za čas zabrouzdat do tohoto období, které je v pozadí celého filmu. 8/10(18.12.2012)

  • blackrain
    ****

    Marvan byl jako vždy vynikající. Řekla bych, že tenhle příběh stojí celý na něm. Většina lidí včetně mě by se na tenhle film ani nepodívala, kdyby tu nehrál Jaroslav Marvan. Možná, že kdybych byla fanda do mašinek, tak bych ho zřejmě vyhledala. Ale to jsou jenom sama kdyby. Nezařadila bych tenhle film mezi ty, které nesou označení budovatelské. Vždyť je to snímek o nádražácích, mašinfírech a lokomotivách. Tak je naprosto normální, že tam jsou dělníci ve špinavých monterkách. Už vidím někoho, jak jde házet uhlí do kotle nebo opravovat lokomotivu ve velké večrní róbě. Taky jsem si nevšimla, že by tu někdo mluvil něco o straně nebo o vládě lidu nebo tady byly nějaké jiné náznaky, které by tenhle příběh zařazovali do takové škatulky.(17.2.2012)

  • rt12
    ***

    Marvan tyhle namručený dědky uměl. Jinak stojí film za pendrek.(28.5.2014)

  • dyfur
    ***

    ...na 8O minút filmu sú tu: i vojnové časy i budovanie socializmu a dokola o starej lokomotíve .... Jaroslav Marvan dokáže podržať i takto biedny scenár a i vďaka nemu sa to dá pozerať-žiaľ len veľmi slabý priemer.(1.1.2014)

  • italka63
    ***

    Vždycky jsme se na to s tátou koukali a nikdy žádnou ideologii nehledali. Pan Marvan měl prostě rád velké mašinky a nádraží....a dnes je to nostalgie.(8.6.2014)

  • zette
    ***

    Prijemny film z prostredi zeleznice a klasicky vyborny Marvan v hlavni roli. Zajimalo by me, jak by se Matys tvaril dnes, kdyby kontroloval zpozdeni vlaku CD:-)! Nijak ale tento film prumer neprevysuje.(17.9.2007)

  • tuntavala
    ***

    Laska k zeleznici.(11.4.2011)

  • honz
    *****

    Film s tematikou a z prostředí již zestátněné železnice je natočený v roce "vítězství pracujícího lidu", avšak není ještě prodchnut proletářskou agitací a budováním šťastných zítřků. Jako vždy výborný Jaroslav Marvan v roli železničáře Matyse ztvárnil poctivě pracujícího člověka, který má vztah ke své profesi. Film, jako jeden z posledních před nástupem socialistického realismu, tak nostalgicky připomíná prvorepublikové či protektorátní snímky a je stále velmi příjemným diváckým zážitkem.(12.3.2012)

  • jatamansi
    **

    Marvan nemůže za to, že musel hrát ve filmu, neprávem označovaném za agitku. Bylo mu 47 a hrál dědka a o dvacet let později hrál radu Vacátka v hříšných lidech a nikdo si už na tohle nevzpomněl. Na druhou stranu ve své době to musel být úžasný počin, dát mu zdání takzvaného budovatelského! filmu a přitom vynechat stranu a spol. Na druhou stranu (ne tu vládnoucí) bylo těsně po únoru a tak vlastně žádné budování ještě tak nelezlo do všeho. Berme film jako poctu železničářům a poctivé práci, fakt bez ironie.(23.5.2008)

  • ghatos
    **

    Nevyčítal bych tomu nějaký budovatelský patos, on tam totiž skoro není. Spíše je to obyčejné, ničím zajímavé. 43%.(30.4.2012)

  • celuloid
    ****

    Solidně natočený film, režie a kamera, mám rád Jaroslava Marvana a železnici, proto ty 4 hvězdičky.(11.9.2007)

  • klúčik
    **

    Jasný príklad o tom aká bola doba. Herci zahodili žakety, fraky a vrhli sa do montérok opravovať lokomotívy. Hold budovanie novej budúcnosti aj niečo stojí. Príbeh Matysa a lokomotívy Lízy. Obaja boli odpísaný do šrotu, ale bojovali a nevzdali sa. Je zaujímavé, že tam hral aj Ľubomír Lipský, jeden z nemnohých , možno jediný čo sa dožil súčastnosti... Ale lokomotívy to boli parádne.... 45%.(13.10.2010)

  • lukano
    *****

    Film o tehdejších mašinfírech. Jsem rád, že takový film vznikl, protože je to i dobrý dokument tehdejší doby. Já jsem ještě zažil konec téhle éry a nemůžu říct, že by doba tehdy byla vyloženě zlá.(8.9.2014)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace