poster

Fahrenheit 9/11

  • USA

    Fahrenheit 9/11

  • Slovensko

    Fahrenheit 9/11

  • Velká Británie

    Fahrenheit 9/11

Dokumentární / Historický

USA, 2004, 110 min

Režie:

Michael Moore

Producenti:

Kathleen Glynn

Střih:

Woody Richman
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marigold
    ***

    Fahrenheit 9/11 je doposud nejúspěšnější a tím pádem i nejvlivnější Moorův film. Je tomu cele prodřízen. Byl stvořen, aby oslovil běžného amerického konzumenta. Proto neopakuje sofistikovaný přístup svého předchůdce, narozdíl od Bowlingu není pomalu se skládající mozaikou fakt a příběhů, které vyústí do velmi působivé myšlenky. Je ilustrací počáteční teze. Demagogií a propagandou. Ovšem – přiznanou. Je protiváhou oficiální mediální prezentace osoby a politiky George W. Bushe, a právě proto užívá do značné míry zbraně propagandy oficiální. Zkratku, příval fakt, jednostranný pohled. Jímavé příběhy. Slzy. Emoce. Patos. Nejprve dostanete na tácku myšlenku generalizovanou, posléze dokreslenou patřičně jímavým a citově vyděračským příkladem. Naštěstí je tu stále Michael Moore, člověk s humorem a takřka haškovským citem pro absurditu situace, na kterou se nemá okatě ukazovat, ale která se má dovést do důsledku. Člověk s citem pro groteskní efekt hudby, glosy, ale i nekomentovaného záběru. Buřič a anarchista, který možná stojí na extrémním protipólu, ale přesto je pro současnou Ameriku nezbytným glosátorem (i manipulátorem). Naštěstí je tu George W. Bush, idiot a rozený klaun, přesně korespondující se Švejkovým výrokem: já mám hrozně rád, když lidi blbnou na kvadrát. Jeho blbnutí na kvadrát je žel na jedné straně vtipné, na druhé straně nebezpečné, protože se ve svých principech nápadně blíží konceptu strachu a věčné války z Orwellova 1984... Fahrenheit 9/11 rozhodně není tak kvalitním dokumentem jako Bowling For Columbine, chybí mu jeho komplexnost i inteligence. Je prostě úpornou snahou odkrýt začerněná místa v dokumentech historie. Nutnou shanou.(22.9.2004)

  • ripo
    ****

    Typický Mooreovský investigatívny dokument, ktorého cieľom je tentokrát spraviť z Busha totálneho idiota a pokrytca , čo sa mu za môjho súhlasného ´´oléééééé´´ aj podarilo. Z druhej strany - ktorá politická smotánka je čistá ?!? No najčistejšie bola médiami podávaná tá, Made in U.S.A. .... (plnému hodnoteniu by pomohlo skrátenie záveru filmu cca o 10-15 minút)(11.9.2006)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    Nepotřásl jsem si pravicí se všemi americkými vládci vesmíru, vlastně ani dopodrobna neznám jejich rodokmeny, ale přesto si troufnu tvrdit, že v Bílém domě nikdy neseděl agresivnější idiot, než velevážený George W. Bush. Jeho nerozhodné posedávání na trůnu bylo samozřejmě výzvou pro mistra subjektivity Michaela Moora, aby nejmocnějšího muže světa představil jako nesvéprávnou loutku s vražedným IQ hluboko pod bodem mrazu. Nebudu zastírat, že mne moc baví tento demokratický pohled na zabržděného republikána.(8.10.2011)

  • Subjektiv
    *

    Nepatřím k obdivovatelům Bushe, ale tenhle Moorův dokument se mi hnusí. Pokud má Moore na Bushe nějakou špínu, je chvályhodné ji zveřejnit. Ovšem pouze v případě, že ona špína není vylhaná, jako velká část tzv. "faktů" ve Fahrenheit 9/11. U člověka, který tvrdí, že nebezpečí terorismu je vymyšlené, mě to ani nepřekvapuje. Případně, že si za něj může USA díky své politice. A hlavně Bush, že? Co na tom, že útoky se plánovaly a připravovaly už za Clintona. A jistě Bush může i za všechny zabité Brity, Španěly, Izraelce, Thajce, Indy atd. atd. Některé nepravdy, polopravdy či "vynechávky" si Čech ověří těžko, ovšem něco snadno. Vzpomenete si, jak Moore zesměšňuje tzv. alianci proti teroru (státy, které podpořily invazi do Iráku), tím, že vyjmenovává některé členy? Panamu a pár dalších menších států. Jednak je to od něj docela urážka oněch států a za druhé pro jistotu zapomněl na státy jako je Velká Británie, Španělsko nebo Polsko. Britové, Španělé a Poláci se mu nehodili do krámu? A takových "vychytávek" je tam celá řada. Lež v dokumentu, obzvlášť lež účelová, je pro mě to nejhorší, čím se může dokument provinit. Jedna hvězda za technickou stránku věci.(1.3.2007)

  • Isherwood
    ***

    Jestli už Bowling for Columbine nebyl dokumentem, ale snůškou osobních názorů Michaela Moora, tak co je potom Fahrenheit 9/11 ? O Mooreově objektivnosti lze úspěšně pochybovat asi tak, jako lze s jistotou určit jeho politickou příslušnost. Stodvaceti kilový sympaťák, který nosí na čele jasně viditelnou nálepku Levičák , je hlavní zárukou úspěchu svých filmů. Zatímco ale v Bowling for Columbine chodil, vyptával se, polemizoval a do placu házel spoustu objektivních informací, tak Fahrenheit 9/11 vypadá spíše jako kdyby Moore usedl k televizi, nahrál zprávy ze všech možných televizních stanic a pak je dle svého gusta sestříhal, aby dávali jistý celek. První polovinu, která je čistokrevnou kritikou rodiny Bushů, Moore vyloženě odfláknul. Do diváka hustí hromady zbytečných informací, ze kterých sice uvidíme, že George W. Bush je ještě větší křivák než se zdá, ale do kontextu filmu vůbec nezapadají. Svou reputaci si následně napraví díky kritice války v Iráku, která má však jeden háček. Všechno, co Moore uvede jako fakt, si dal každý rozumnější člověk už dávno dohromady už dávno. Proč útočí Bush na Irák? Že jde o ropu a peníze z ní už dávno vím. Jak válku v Iráku vidí samotní vojáci? Podívejme se na úvod k filmu Černý jestřáb sestřelen , to myšlení se nezměnilo. A koho zajímá názor samotných Iráčanů, ten ať si pustí film Control room Katarské televizní stanice Al-Dzazeera. Přesto však Mooreovi nelze upřít verva, zanícenost a hlavně vtip, se kterým všechno podává. Kdybych měl Fahrenheit 9/11 hodnotit jako dokument, tak půjdu s hodnocením výš, ale jakožto nezávislý (má politická příslušnost je stále nejasná), který si situace (o které Moore mele dlouhatánské dvě hodiny) všímá, tak přece jenom zůstanu na středu.(15.6.2005)

  • - Fahrenheit 9/11 se dostal během víkendu 25. – 27. 6. 2004 na čelo amerického žebříčku návštěvnosti se sumou dosahující téměř 24 milionů dolarů, což je čtyřnásobek nákladů na jeho natočení. Stal se nejúspěšnějším dokumetem v kinech Severní Ameriky, když si celkem odnesl 118 milionů. (imro)

  • - Michael Moore svým filmem překonal rekord filmu Rocky 3 s nejvyšším openingem pro film promítaný v méně než 1 000 kinech a jako první dokument v historii zdolal 100-milionovou hranici. Za první víkend také vydělal tolik, co Moorovo předcházející dílo Bowling for Columbine (2002) za tři měsíce. (imro)

  • - Kvůli dokumentu připravil Moore také rozhovor s Nicholasem Bergem, který byl později unesen a zavražděn v Iráku. Ze závěrečného střihu ale rozhovor, s ohledem na Bergovu rodinu, nakonec vypadl. (imro)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace