Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (956)
Ke kladům se vyjadřovat moc nebudu, napsalo to tady již hodně jiných přede mnou. Collateral je prostě chytrý film a Tom Cruise je po Eyes Wide Shut a tomto kousku v žebříčku mých oblíbených herců hodně vysoko. Trošku mě zamrzelo, že některé části filmu mi připadaly jako úlitba masovému publiku - nějaké ty zbytečně vtipné dialogy atd. Cruisův zabiják patří mezi jedny z nejlepších. ()
No tak od tohohle jsme cekal vic. Napad s taxikarem a vrahem je sice dobrej, ale moh bejt lip propracovanej. Sice se furt neco deje, ale moc napinavy mi to neprislo, az na par scen. Navic je film zbytecne dlouhej, takze mi to prislo pak furt dokola, Foxx rika, ze to neni pekny zabijet, Cruise zabiji. Navic zaver, kdy se z ustrasenyho taxikare stane neohrozenej zachrance, kterej riskuje zivot kuli zensky, kerou ani nezna, je dost neverohodnej a vrchol je scena v metru, ktera je sice asi nejnapinavejsi, ale zakoncena dost divne. A samozrejme tu nesmi chybet klasickej problem s mobilem. Co se tyce hercu, tak Foxx byl skvelej a Cruise vypadal nehorazne cool, jenze presto mi neprisel jako bezcitnej vrah. Pronasi drsny reci, strily kazdyho kdo ho nastve, ale az na par vyjimek, kdy udela drsnej vyraz, se tvari vesele a privetive. Nejvic se asi povedla kamera, ktera pusobi do jiste miry skoro az dokumentarne a skvele zachycuje nocni mesto. Hudba pak dej dobre doplnuje. Jsou to lepsi 3*, ale vic nedam, protoze jsem se docela nudil. ()
(1001) -"Man, I don't know any Rwandans." -"You don't know the guy in the trunk, either." Bez chuti. Bez zápachu. O čem to bylo? Pamatuji si kamennou tvář Toma Cruise. Pamatuji si také, že ji mívá i ve filmech, kde nehraje kamenné lidi. Proti své vůli vzdělán. Kdo - divák, drožkař. Noční město? Noční můra. ()
Tak tenhle taxík si s chutí stopnu ještě jednou.Ne že bych chtěl pokecat s Maxem,který pořád všechno odkládá a už vůbec bych se nechtěl setkat s Vincentem(zvlášt když má v šichtu :-)).Stopnu si ho hlavně díky Mannovi,který tento taxík uřídil dokonale.Jeho taxík má sice trochu pomalý rozjezd,ale pak už ho jen tak nezastavíte a napětí se ve vás bude vařit opravdu hodně dlouho,nebot Mann vás nenechá vydechnout(teda až na ten konec).Stejně výborní jsou i pasažéři,Cruise,Foxx a dokoce i Ruffalo.Cruise si zahrál svého zabijáka s velikou chutí a na výsledku je to znát.O Foxxovi ještě určitě hodně uslyšíme Raffalo mile překvapí.No a ke všem těmto kladům týhle nadupaný káry připočtěte ještě opravdu dost dobrou hudbu,která je ve všem tom stresu dost uklidnující.Tak Manne jaká bude tvá další šichta ()
Malinko zklamán. Mann je machr, jako režisér se nevtírá a myslí mu to. Ale tady se do hry až příliš často zapoujují nelogičnosti, ohraná klišé (natahovaný závěr mě neskutečně vytočil) i pár nelogičností (Jamie mohl párkrát utýct a neudělal to jen z vůle tvůrců, pak ale zariskoval naprosto nesmyslně...). Místy mě hodně rušila digitální kamera, která nepomohla vůbec ničemu a v kontrastu s obrazově lahodnými pasážemi na klasický film, zabíjela kouzlo některých okamžiků. A to se radši nebudu pozastavovat nad tím, že hrdinové filmu pořád dokola mluví o "velkém Los Angeles" a sedmnácti milionech lidí v něm, aby byl příběh nakonec založen na neustálém potkávání hlavních postav. Takovýhle sled náhod opravdu nesežeru. Naštěstí Cruise podle mého předvádí svůj životní výkon, naprosto přesvědčivou a cool studii "oscarových rozměrů" (a to ho nemám fakt moc v lásce), a Jamie Foxx nemá moc času kazit dojem svým neumělým a strojeným tichošlápkem, kterýmu jsem nevěřil ani ten průkaz taxikáře. A pak je tu Michael Mann, který neumí natočit vyloženě blbou scénu. Režisér, jehož mýtické souboje muži proti muži mají cosi hlubokého do sebe. Lehce zklamaných 70%, ale jináč fajn. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Snímek nemá žádné úvodní titulky: první a zároveň poslední se objeví až v závěru. Název filmu se divák "dozví" až na úplném konci. (imro)
- V počátcích vzniku filmu se o hudební stránku měl postarat Hans Zimmer, který však kvůli zaplněnému diáři nakonec odmítl. (imro)
- K osvětlení obličejů ve vozidle taxi využil režisér Michael Mann jako první elektroluminiscenční panely ELD. (korect)
Reklama