Režie:
Adrian LyneScénář:
Stephen SchiffKamera:
Howard AthertonHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jeremy Irons, Melanie Griffith, Frank Langella, Dominique Swain, Suzanne Shepherd, Keith Reddin, Erin J. Dean, Ed Grady, Angela Paton, Ben Silverstone (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1947 a čtyřicetiletý anglický profesor Humbert Humbert přijíždí do USA učit na univerzitě. Když si pronajímá pokoj v domě Charlotte Hazeové, spatří v zahradě majitelčinu dvanáctiletou dceru Lolitu. Zjišťuje, že potkal svou osudovou lásku a je ochoten udělat vše proto, aby byl Lolitě stále nablízku.Využije lásky Lolitiny matky, a přestože ji nesnáší, ožení se s ní. Vztah Lolity a Humberta se naplno rozvine - Humbert Lolitě zatají smrt matky a odstartuje s ní divokou cestu Spojenými státy. Po celý čas jsou sledováni. Po dvou letech Lolita Humberta nečekaně opouští... Příběh graduje. Hluboká žárlivost a pocit viny z nevhodné lásky začnou Humberta měnit v psychicky labilní trosku... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (396)
Tak tohle mě moc nebavilo. Lolita je hodně známý dílo, takže jsem zhruba věděl, o čem to bude. Ale fakt mě nenapadlo, že po půl hodině se děj smrskne na to, že hlavní dvojice jezdí z jednoho hotelu do druhýho a občas tam spolu souloží. Jinak se tam vůbec nic neděje. Vlastně jim jednou během tý cesty praskne pneumatika. K nějakýmu zvratu v ději dojde zase až asi půl hodiny před koncem. Pak se tam začne odehrávat něco aspoň trochu zajímavýho. Asi by to chtělo prostřední pasáž hodně prostříhat a celej film zkrátit tak na 90 minut. ()
Nabokovova knížka mě kdysi docela bavila, ale její zpracování už zdaleka tolik ne. Ani kdysi poprvé, ani teď podruhé. A vinu na tom má jen a pouze obsazení role Lolity nesympatickou kobyloidní dívčinou, která jelikož opravdu nevypadá na dvanáct, tak o to vehementněji svou roli přehrává. Její kreace diblíkovité holčičky s rovnátky je z mého hlediska naprosto odpudivá, ne přitažlivá... což je možná taky dáno tím, že nejsem pedofil. A i když Ironsův jemný kultivovaný pervert i Griffithové matka "kráva" jsou postavy výborné, i když finále v Quiltyho domě je zábavné a působivé, co naplat, ta divná holka mi film prostě znechucuje. ()
Laneova Lolita je ve vykreslení pocitů hlavní postavy Humberta komplexnější než Kubrickova verze. Divákovi jeho tragický příběh zprostředkovává poetičtěji, skrze zasněný výraz a hlas Jeremyho Ironse, podbarvený melancholickým Morriconem. Prolog se zde po všech těch vztahových strastech tak hezky propojí s epilogem... Druhým Laneovým esem v rukávu je otevřenější, ovšem pořád decentní zobrazení intimního vztahu dvojice. Dobrým rozhodnutím byl taky menší focus na Lolitinu mámu a její vztah s Humbertem, který měl u Kubricka opodstatnění leda jako náhrada za to, co si v jeho době nemohl dovolit do filmu dát. A taktéž doceňuji skrytější postavu démonického Quiltyho. Celkově výmluvnější a uspokojivější film než “originál”. ()
Kontroverzní dílo ruského spisovatele Vladimira Nabokova jsem zatím nečetla, ale tento filmový přepis mě utvrdil v tom, že si ji musím přečíst. Životní role Dominique Swain, ta holka je úžasná! Člověku je až líto, když se podívá, v jakých filmech skončila. Jeremy Irons v jedné ze svých nejvíc sexy rolí. Lolita byla k pomilování, stejně jako by ji někdy člověk nejradši trochu propleskl. Ale za co vlastně? Vždyť to bylo ještě dítě, malá, nevinná holka, která toužila být milována, chráněna, opečovávána. Co vlastně chtěla? Co si myslela, že chce? Milence nebo tátu? Byla to jen osudová hra, které podlehli oba dva aktéři? Nebo jen jeden... ten, který byl okouzlen to mladistvou krásou, nevinností, stejně jako smyslností a vychytralostí. Osobitý a provokativní snímek, v němž se divák neustále snaží hledat jakousi tu hranici mezi pedofilií, zneužíváním, poblázněním, zakázaným vztahem, nebo čistou manipulací. Je to paradox, že je to právě "civilizovaná" společnost, kdo určuje normy "normálnosti" a toho, co je běžné, všední a předpokládané. A není to náhodou ta stejná společnost, která dokáže způsobovat ta největší zvěrstva na sobě samých, na zvířatech i přírodě? Ta, která od počátku světa vede války, vraždí a ničí. Ta společnost, která se svou krutostí, arogancí, bezohledností a nadřazeností nevyrovná žádnému jinému živočichovi. A ta, která za zavřenými dveřmi dělá ty největší ohavnosti, zvrácenosti a zla. Taková společnost bude vymýšlet nějaká pravidla o "normálnosti." A bude hovořit o fungování společnosti. Jak pokrytecké a směšné. ()
Soundtrack Ennio Morricone: 1. Lolita [2:22] ,2. Love in the morning [3:38] ,3. I'm in the mood for love - Vera Lynn [2:57] ,4. Amor - Andy Russell [2:58] ,5. Take me to bed [2:53] ,6. Lolita on Humbert's lap [3:36] ,7. Tain't what you do (It's the way that cha do it) - Ella Fitzgerald [2:58] ,8. Lolita in my arms [1:38] ,9. Requiescant [2:13] ,10. Civilization (Bongo, Bongo, Bongo) - Louis Prima [3:20] ,11. I wonder, I wonder, I wonder - Eddy Howard [3:02] ,12. Open the door, Richard! - Jack McVea [3:01] ,13. Quilty [4:17] ,14. What about me? [1:43] ,15. Togetherness [2:35] ,16. She had nowhere else to go [3:21] ,17. Humbert's diary [2:58] ,18. Humbert on the hillside [1:45] ,19. Stardust - Artie Shaw [3:33] ,20. Ladies and gentlemen of the jury [2:23] ,21. Lolita (finale) [4:08], ()
Galerie (72)
Zajímavosti (18)
- Kvôli dĺžke filmu boli viaceré pasáže z knihy vypustené. Rovnako dopadlo aj 8 natočených scén. (dobso)
- V době dokončení snímku byla v Americe znásilněna a zavražděna dětská královna krásy státu Colorado a kvůli ožehavosti tématu filmu se ho žádná společnost neodvážila distribuovat - proto byl film promítán jen v Evropě. (cubajz)
- Natalie Portman odmítla roli Lolity (Dominique Swain), protože nesouhlasila se sexuálním obsahem. Tvůrci zvažovali obsazení Jennifer L. Hewitt. A konkurzu se zúčastnilo 2 500 dívek, mezi nimiž byly Christina Ricci a Melissa J. Hart. (Zdroj: notstarring.com) (Kulmon)
Reklama