Reklama

Reklama

Kókaku kidótai: Stand Alone Complex

(seriál)
  • Japonsko 攻殻機動隊 STAND ALONE COMPLEX (více)
Japonsko, (2002–2005), 21 h 40 min (Minutáž: 25 min)

Předloha:

Masamune Širó (komiks)

Kamera:

Kódži Tanaka

Hudba:

Jóko Kanno

Hrají:

Akio Ócuka, Acuko Tanaka, Kóiči Jamadera, Ken Narita, Šin'ičiró Miki, Robert Axelrod, Tóru Šinagawa, Daran Norris, Murphy Dunne, Kazuja Ičidžó, Akiko Jadžima (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(52)

Obsahy(1)

Kôkaku kidôtai: Stand Alone Complex je Japonský cyberpunkový anime seriál. Původní tvůrce manga předlohy Masanori Ota, známý pod svým pseudonymem Masamune Shirow, zasadil děj svého díla do Japonska ne až tak vzdálené budoucnosti. Hlavní postavou je mladá majorka ze speciální jednotky SEKCE 9 Motoko Kusanagi. SEKCE 9 slouží jako policejní jednotka, mající na starosti problémy spojené s hackery a zločiny, které páchají, což rozhodně nejsou pouhé úniky dat a převody peněz z konta na konto, ale například ovládání cybermozků ochranky prezidenta policie za účelem jeho atentátu a podobné. To vše je zabaleno do slušivého sci-fi kabátku. (Mr.Crowley)

(více)

Recenze (74)

TERRORDROME 

všechny recenze uživatele

Podarený seriál ktorého najväčším nepriateľom je dĺžka jednotlivých dielov. Tých zhruba 23 min. (nepočítajúc záverečné titulky ) je plne postačujúce pre sitcom, ale trochu vražedný termín na serióznu cyberpunkovú historku. Takže to vyzerá asi tak, že v úvode je predostrený problém, hrdinovia potom chvíľu tápu a nakoniec príde bleskové rozuzlenie. Vyšetrovací tím sekcie 9 má síce tuším 8 členov, ale svoj priestor väčšinou dostane len ústredné trio Motoko-Batou-Togusa+vyčúraný šéf Aramaki s účesom Keitha Flinta. Našťastie sa tvorcovia každým dielom zlepšujú a hlavne je tu ten prípad smejúceho sa muža ktorý sa ťahá cez viacero dielov a môže byť teda poriadne vygradovaný. Posledných asi šesť dielov je naozaj parádnych, akurát že po tom nerváku príde zrazu finálny, veľmi pokojný, rýdzo vysvetľovací diel a musím sa priznať že som niektoré aspekty toho geniálneho plánu veľkého šéfa nepochopil. Animácia je veľmi solídna, najmä tie Tachikomi sa podarili ( až na tie odpudivo švitorivé hlásky, to si japončíci nemohli odpustiť ) a aj tie digitálne úvodné titulky sa mi na rozdiel od viacerých páčili. A samozrejme, podarená hudba. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Nejznámější animovaný přírůstek do žánru cyberpunku mám rád jak v celovečerní, tak (jako jeden z mála) i v hrané hollywoodské podobě, takže jsem po dlouhých letech odkládání nakonec zamířil i do jeho seriálové verze. A i přes přítomnost všech známých postav a povědomé kulisy mě čekalo nečekané vystřízlivění. Pryč jsou akční symfonie nebo salvy myšlenek, které nejdou vždy adekvátně uchopit nebo pár větami vysvětlit, částečně je navíc pryč i specifická nálada, neodmyslitelně k Sekci 9 patřící. Ze Stand Alone Complex se totiž vyklubala epizodická sci-fi kriminálka, která je sice tu a tam ozvláštněna nečekanými žánrovými zatáčkami, ale ve své podstatě zůstává stále tím samým. Kartotékou případů, které se ve velkém otřou o politiku, v menším záběru pak o ekonomiku, sociologii či historii, aby vše zakončily střídmou akční scénou nebo nostalgickou rozmluvou. Chvíli jsem takový přístup dokázal přijímat, ale když se podobně nenápaditě vyvíjela i ústřední linie s Vysmátým mužem, která se první tři čtvrtiny seriálu zdá spíše povinným přívěskem, nebylo mi zrovna do zpěvu a marně jsem se snažil pochopit, proč právě Ghost dosahuje v žebříčcích nejpopulárnějších japonských seriálů tak kultovní úrovně. Jenže pak přijde poslední sedmička epizod, které míří tak vysoko, že jsem se málem ujišťoval, jestli sleduji stále ten samý seriál. Místo nicneříkajících dialogů se přistupuje k činům, na osudech hlavních charakterů mi záleží až bolestivě moc a zpětně divák pochopí i velmi pozvolné tempo nebo občas až neexistující gradaci jednotlivých zápletek či epizod. Stand Alone Complex je hodně specifická vize a přestože k ní mám nejednu výhradu, má v sobě zároveň tolik jedinečnosti, že jí v hodnocení rád trochu pomůžu a jsem rád, že nakonec dostála slavnému jménu. ()

Reklama

dennykr 

všechny recenze uživatele

Éra Laughing Mana stále zůstává mým nejoblíbenějším příspěvkem ze světa Ghost in the Shell. Extrémně chytře vystavěná sezóna neustále přeskakuje mezi vyšetřováním a prozkoumáváním fikčního světa. Z lásky k téhle netradiční, ale fascinující řadě jsem se vyznal v zde. ()

Aquarius

všechny recenze uživatele

Na tomto anime mi vadilo, že je strašne ukecané, používa zložité slová a vety, a aj keď som v angličtine celkom dobrý, často som musel pauzovať nielen preto, aby som to stihol prečítať, ale aj aby som pochopil obsah vety. Preto v závere prvej sezóny som v tom mal už úplný bordel a druhú sezónu som po zhliadnutí prvého dielu radšej nechal tak. Kebyže sa americký titulkovači radšej riadia zlatým pravidlom "netreba prekladať od slova do slova a.k.a počkaj, kým si to chalan prečíta", bol by výsledný dojem omnoho lepší. ()

mandelbrot 

všechny recenze uživatele

1. série: Kdybych měl hodnotit jen díly týkající se případu Smějícího se muže, neváhal bych s 5*. Skvěle promyšlený příběh, ve kterém není nouze o překvapivé zvraty, strhující akční sekvence ani dojemné momenty (poslední bitva Tačikom mě téměř dohnala k slzám). To vše navíc podpořeno dobrou hudbou a špičkovou animací. Naneštěstí "stand alone" epizody se po příběhové stránce nemohou těm komplexním rovnat a nutí mě z celkového hodnocení jeden stupeň ubrat. ________ 2. série: Platí v podstatě to samé, co o jsem napsal o první sérii. "Dividual" epizody jsou prostě slabší než hlavní příběhová linie, i když bylo například zajímavé se dozvědět něco více o ostatních členech Sekce 9 (Pazu, Saito). Hlavní dějová linka je i tentokrát slušně propracovaná, ale obsahuje na můj vkus trochu moc politických konspirací a nemá v závěru nemá takovou gradaci, jakou měla první série. I přes to se ale 2nd GIG může řadit mezi to nejlepší, co v anime vzniklo. ________ Nastal čas na Solid State Society. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • V 18. epizodě je ve scéně, kdy Batou pozoruje ze sochy anděla Berlín, možné najít podobnost se scénou z filmu Nebe nad Berlínem (1987), ve které neviditelní andělé pozorují město a jeho obyvatele. (Jigvell)
  • Druhá epizoda je z velké části poctou k filmu Taxikář (1976) od Martina Scorseseho, a to včetně monologů, zacházení se zbraní před zrcadlem a záchranou prostitutky. V této epizodě jsou také zahrnuté odkazy na New York a fakt, že stejně jako Travis (Robert De Niro) se i Gino, hlavní postava této epizody, vrátil z války, na kterou se společnost snaží zapomenout. (Jigvell)
  • V 12. epizodě je ve scéně, kdy Motoko mluví s filmovým režisérem, vidět na zďi plakát, na kterém stojí "Go see bananafish". Devět krátkých povídek J. D. Salingera obsahuje povídku "A Perfect Day for Bananafish", v překladu "Den stvořený pro banánové rybičky". (Jigvell)

Související novinky

Pán prstenů dostane anime prequel

Pán prstenů dostane anime prequel

11.06.2021

Studia Warner Bros. a New Line Cinema se vrací ke značce Pán prstenů. Oznámili totiž čerstvě anime prequel k trilogii režiséra Petera Jacksona The War of the Rohirrim. Příběh samostatně stojícího… (více)

Reklama

Reklama