Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
|| Scenár: Paul Thomas Anderson | Hudba: Michael Penn | Produkcia: Paul Thomas Anderson | Distribúcia: New Line Cinema | Rozpočet: 15 miliónov $ | Tržba: 43,101,594 $ || Ak chcete vidieť jeden z najdepresívnejších snímkov o svete trojitých X filmov, Boogie Nights je najlepšiou voľbou. Jediným mínusom je prehnaná minutáž, čo by sa mohlo zdať katastrofou s Markom Wahlbergom v hlavnej roli, no divák bude milo prekvapený: Ten chlap tu hraje o život a ešte k tomu s nevídanými kvalitami... :D (...) Príbeh je dokonalým obrazom zrodenia sa a padaní umeleckých hviezd, meniaceho sa života z jednoho dňa na druhý. Vykresluje tiež neúnosný psychický nátlak každodennej neistoty a trémy na osobu umelca, s nevľúdnosťou okolitých ľudí. Film je mimo iného i reflexiou krutej pravdy, ako ľudia rýchlo zabúdjú. ()
Velice příjemně chytrý (pojem "chytrý film" je dokonce s Anderesonovými filmy nyní v jistých diskurzech používán jako terminus technicus) a zábavný film, který táhne vynalézavá režie (nekonečně dlouhé kamerové jízdy hravě předčí slavný průjezd restaurací ze Scorseseho Mafiánů), pestrý dobový soundtrack a opravdu zábavné, silné herecké výkony. Z té poslední kategorie je třeba vypíchnout hlavně Juliane Moore, která svou mateřským komplexem zmítanou pornohvězdu vystřihla brilantně, otcovského Burta Reynoldse a samozřejmě Wahlberga, kterého jinde nemusím, ale do role sedmnáctiletého hřebečka, kterému dal osud do vínku sice jedinou, ale pořádnou devízu, sedl přesně. Zbylé role snad s výjimkou Rollergirl Heather Graham jsou pak už určeny především pro pobavení, resp. podtržení tragičtějších podtónů příběhu (Macyho Little Bill). Anderosnova prvotina tedy boduje téměř na všech frontách, vytahuje taky řadu silných scén (které si nezadají s deštěm žab v Magnolii) - za všechny ona tragická sekvence podbarvená táhlým duněním zvonů. Pátou hvězdu si však schovám na další projekci, trochu mě totiž nesedla dvou a půl hodinová stopáž. A to navzdory úžasné poslední scéně ;-) "Jsem hvězda. jsem hvězda, jsem hvězda!" 80% ()
Kdo má v džínách, bude hvězdou. Do té doby umýval nádobí na noční diskotéce, teď se chystá na svůj pornografický debut obklopený několika bizarními figurkami. Otrlí členové filmového štábu byli v onen okamžik hodně šokovaní. Dirk Diggler a jeho nádobíčko na scénu! Dobu divokých mejdanů a nezávazného sexu v sedmdesátých letech zkoumá ve stylu vzestup a pád talentovaný Paul Thomas Anderson (v době natáčení pouze sedmadvacetiletý scénárista a režisér) a dělá tak velmi obratně. Volí šikovný střih, dbá na dobový detail, nabízí předlouhé záběry bez přerušení, daří se mu budovat atmosféru. A vlastně i přes stopáž nenudí. Divák chvíli cítí Altmana, chvíli Scorseseho, pak zase Tarantina. Komunita pornohvězd je plná temperamentních postaviček, které do jedné mají svých pár okamžiků slávy, a režisér se snaží, aby ukázaly, kde je jejich potenciál. Snaživý (do té doby prakticky neznámý) Mark Wahlberg tuhle výzvu ustál, potěší i Burt Reynolds, Philip Seymour Hoffman nebo William H. Macy. Ač jsou tyhle minipříběhy skládající úsměv, fascinaci, křeč i kritiku pornosvěta poutavé, Anderson měl víc používat nůžky. I tak velmi solidní tragikomické retro. ()
Paul Thomas Anderson má nesmírný dar pro filmovou režii, práci s herci a divákem. Dokonale naplněný příběh bez jediného kazu. Délka stopáže nádherně plyne a divák nepozná pocit na mrknutí na hodinky, nebo bez dotyku emocí - Magnolia, Až na krev - tvůrce, který točí geniální filmy a zasluhuje obrovskou pozornost. ()
Paul Thomas Anderson a jeho první úder a ihned knock out všech soupeřů. Kvalitní snímek stavějící na příjemném scénáři, který si z něčeho jako je sex, drogy nebo pornografie dělá víc legraci než se za ně stydí. Nadhled ve snímku je patrný a je první velkou metou Marka Walhberga na cestě mezi elitu Hollywoodu. PT Anderson krom svých režisérských kvalit, také ukazuje jak si umí vybrat herce. Marka Walhberga znaly jen milovnice pánských katalogů se spodním prádlem. Philipa Seymoura Hoffmana možná neznal vůbec nikdo a William H. Macey zde započal svou "hvězdnou" kariéru vedlejších rolí. Další a další jako třeba Heather Graham, Alfred Molina nebo Julianne Moore můžou poděkovat právě PT Andersonovi za tento hit. Film ukazuje svět pornografie a všechny salonní triky lidí, co v této branži chtěli uspět. Žádný film o tomto ožehavém tématu nebyl tak lehce natočený, příjemný a ani v jedné scéně neurážející diváka. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (35)
- Věta z úst Williama H. Macyho "Moje žena má prdel v jeho čurákovi" byla přeřeknutím. Měla znít "Moje žena má čuráka ve svý prdeli". P. T. Andersonovi to přišlo vtipné a ve filmu to nechal. (Kulmon)
- Role Bucka Swopea byla nabídnuta Samuelu L. Jacksonovi. (HOODY)
- Slovo "fuck", nebo jeho variace, zaznělo ve filmu celkem 165x. (HOODY)
Reklama