Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
Paul Thomas Anderson jako výjimečný režisér s pečlivě vybroušeným, leč flexibilním stylem. Dokáže chvíli točit ve stylu 70. nebo 80. let, pak na moment přidusit dváka drsnější atmosférou, aby posléze dál vyprávěl svůj příběh. Pro fajnšmekry možná jeden z nejzajímavějších režisérů své generace - a Hříšné boogie jeho formálně nejživelnější, ale stále velmi intenzivní film. ()
Paul Thomas Anderson točí filmy, které jsou jeden jak druhý stylisticky vybroušené, technicky brilantně natočené, scénáristicky tak košaté a mnohavrstevné, složité a sarkasticky sebereflexní a přesto neustále inteligentní a do nejmenšího detailu promyšlené. Proto je to jeden z nejlepších režisérů nového milénia, a také proto považuju Hříšné Noci za jeden z nejlepších filmů. I proto, že se na první pohled zdá, že se toho tolik ani říct nesnaží... ()
Koks, porno, margarita. PTA vytvoril neco podobneho Magnolii (i kdyz vlastne dva roky pred ni). Suchy humor se tu lame s tragickymi tematy jako ztrata syna ci sebevrazda. Chvilemi mate chut brecet, chvilemi se nezrizene smat. A taky za posledni dobu nejlepsi vyber pisnicek, jaky jsem ve filmu slysela. ()
155 minút bezpohlavnej "srandy"... Neviem čo som čakal, ale som dosť sklamaný. Zdlhavé, ukecané, miestami nudné... množstvo známych tvári, množstvo tých, ktorý v tomto filme rozbehli svoju karieru tak ako "Dirk Diggler", ale ako vravím, aj napriek zachyteniu skutočných udalosti... toto má byť o pornopriemysle, drogách, sexe? P. Anderson asi žije v 50. rokoch, chýba mi tu šmrnc, viac života, čaro... 6/10 s odrenými ušami. ()
Sex, drogy, divoké žúrky.... áno, celkom reálny obraz ako to mohlo vypadať v pornobranži posthipisáckych čias. Účastníci tohto spolku síce rozumovo nevynikajú, ale zato majú v gatiach naložené o čosi viac ako je normálne, to stačí... :). Bavil som sa celkom slušne, len škoda, že tá zábava bola často prerušovaná nudnejšími pasážami, kde síce bol aký-taký pokus o drámu s hlbšou pointou, ale vždy mi to prišlo nešikovné a šedivé (až na pár výnimiek, hlavne v spojení s W.H. Macym). Skoro stále sa len skĺzlo po povrchu problému, takže každý takýto pokus ostal len na úrovni zábavy a "odpočinkovej drámy". Možno by pomohla aj kratšia stopáž. Nedá mi však nevypichnúť P.S. Hoffmana, kedykoľvek sa v podobe zaľúbeného poloretarda niekde zjavil, tak zábava a pútavosť stúpli o sto percent, pričom každá scénka s ním dýchala jeho jedinečnosťou a osobitou charizmou. Neuveriteľná škoda, že už nie je medzi nami, kto teraz bude hrať všetkých tých čudákov a slizákov? Nikto lepší totižto nie je a tak skoro sa ani nenarodí. Za fajn pobavenie pohodlný nadpriemer. 75/100 ()
Reklama