Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Manželé Jeff a Amy Talorovi jedou přes Nevadskou poušť do San Diega. U odlehlé benzínové pumpy si jejich luxusního džípu všimne řidič Earl, se kterým má Jeff drobný konflikt. Když mají o něco později poruchu na voze, nabídne jim pomoc řidič kamionu Red Barr, který slíbí, že Amy odveze k telefonu v blízkém motelu. Když pak zjistí, že závadu někdo způsobil úmyslně, spěchá za manželkou. Ta však zmizela. V motelu, odkud měla volat pomoc, ji nikdo neviděl. Jeff dohoní kamion, Barr však Jeffovi i zastavené policejní hlídce tvrdí, že jeho ani jeho ženu nezná... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (219)

sedm.1 

všechny recenze uživatele

Jonathan Mostow hned na začátku kariéry dokazoval, že jde o veliký režisérský talent a je jen velká škoda, že má tak málo příležitostí to dokazovat i nadále v daleko větší míře, než doposud. Únos je totiž přesně ten typ filmu, na kterém se ukáže právě onen tvůrčí um a potenciál. Minimum herců, jednoduché prostředí, miniaturní a navíc šablonovitý scénář a prakticky nulový rozpočet. S tím si umí poradit skutečně jen hrstka filmových tvůrců a Mostow mezi ně právě díky strhujícímu zpracování Breakdown určitě patří. Přestože měl totiž jen ony velmi omezené prostředky, tak stejně dokázal natočit opravdu napínavý thriller, kdy hned od úvodních titulků nasadí strhující tempo, které nepoleví až do závěrečných titulků. Prostředí nekonečných pouštních silnic pak dokázal využít při navození atmosféry na 100%, jednoduchou zápletku dokázal oživit dynamickými momenty, gradujícím napětím a nečekanými zvraty a ikdyž nakonec vše dopadlo dle očekávání, tak i díky sympatickému a charismatickému obsazení to v tomto případě vůbec nevadilo. V případě Breakdown zkrátka platí, „Za málo peněz, hodně muziky“, a ikdyž tedy nejde o nějaký zásadní a originální počin, tak díky své působivosti a žánrové funkčnosti si svou pozornost jistě zaslouží! ()

Sabrewulf 

všechny recenze uživatele

Brutálně ale naprosto brutálně nedoceněný film. Nevím, jestli si vzpomenu, kde jinde jsem viděl tak geniální pocit bezmoci jako v tomhle filmu (scéna v bance + na záchodcích to vystihuje asi nejvíc). Velkou zásluhu má na tom povedená režie i dramaturgie a taky Kurt Russell, který, troufám si tvrdit, odvedl nejlepší herecký výkon své kariéry. Nechápu, jaktože nebyl alespoň nominovaný na Oscara. Casting se povedl na jedničku a akční závěr je třešničkou na dortu. SPOILER ---- Poslední záběr totálně přirozený, žádné vtípky a nesmyslně usměvavé tváře (tímto zdravíme např. Cliffhangera), ale oba jen sedí a koukají do prázdna. Majstrštyk! ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Ak sa vozíš púšťou na takomto fáre, to už si naň rovno môžeš ceduľu som hovado a koledujem si o malér.“ Poctivý deväťdesiatkový triler za 36 miliónov. Tá prašná atmosféra opustených amerických ciest! Desiatky kilometrov máte po pravej strane púšť a po ľavej tiež. Geniálne. Určite si mnohí spomenú na Stopára s Rutgerom. Únos je miestami strhujúci, po väčšinu minutáže svižný (skoro) akčný triler s krásne jednoduchou a pritom ráznou hitchcockovskou zápletkou. Prvú polovicu si uznanlivo vravíte: hm, to je fakt zaujímavá a zapeklitá situácia, čo by som na hrdinovom mieste asi tak urobil ja? Nikto nič nevie, hrdina ani postavy okolo neho, ale ako hrdina, aj my z nich máme pocit, že niečo taja. Ale čo? A prečo? Občas bohužiaľ tempo uvädne. Kurt Russell je sústredený ako diabol a ťahá film k záverečným titulkom s usilovnosťou bobra obhrýzajúceho strom, ale pravdupovediac už v 90. rokoch, keď som to prvý raz videl na VHS, mi tu nesedel. Typovo sa sem podľa mňa nehodí. Kathleen Quinlan (ktorá sa neskôr do nehostinnej púšte vrátila v remaku Hory majú oči) ešte menej, tá je ale našťastie na plátne minimálne. O Únose je najlepšie nič nevedieť a nechať sa voľne unášať relatívne nepredvídateľným dejom. Na konci sa ukáže, že to celé v skutočnosti bolo strašne jednoduché. Niekomu to môže vadiť, iný naopak ocení, že gauneri nie sú žiadni mraziví zlosynovia, ale obyčajní chlapi v šiltovkách v čele so spoľahlivým J.T. Walshom (zomrel o rok neskôr na infarkt vo veku 54 rokov). Určite to má niečo do seba, Únos si vždy rád pozriem a niektoré scény sú vskutku napínavé a minimálne prvá polovica je fakt realistická, uveriteľná. Potom sa to postupne rozpadne, hoc naozaj poteší vysvetlenie, ktoré je rovnako realistické a uveriteľné, ako prvá polovica. Režisér Mostow odviedol dobrú prácu. Ale ako celok skôr priemer a scenár obsahuje viacero nepekných klišé. Občas vás hrdina príjemne prekvapí tým, ako sa zachová, inokedy sa ale chová ako s prepáčením blbec a občas si ťukáte prstom na čelo (premena džípu na loď). Výprava ako taká je síce super (nekonečné a temer opustené cesty uprostred nehostinnej americkej púšte s len kde-tu roztrúsenými pumpami a motorestami). Zvláštne pôsobí strážca zákona, ktorého scenárista do deja absurdne montuje do najnečakanejších momentov. ()

coscarelli 

všechny recenze uživatele

Niekedy si clovek potrebuje len tak z prdele otvorit plechovku s thrillerom v atmosférickom naleve. Mne osobne velmi chutila, ale ku koncu som toho mal dost. Od prvého hryzu ma unasal prud tajomna, bezradnosti a nedovery. Kurt mal plne oci piesku a kedze velmi lubi, robi aj veci , ktore su vacsine az "ne-lo-gi-cke". Kurt na to moze zvysoka srat a riadi sa preciznym reziserskym svihom mistra Mostowa.ktory to napinanim drti az na kost. Dalo by sa povedat ze vsetko v poho, ale potom pride "classic end" , vsetko to posere a splachne do kanala. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Mírně nadprůměrný thriller - a až na zbytečně akční (a tím i poněkud ku škodě příběhu znevěrohodňující) konec napínavá, téměř (v rámci hollywoodských trendů :-) realistická podívaná o boji muže za život své unesené ženy a vlastně i svůj. Tak dlouho parta zlotřilých vidláků odkudsi z malé díry v nevadské poušti se se džbánem pro vodu chodí, až narazí na umanutého městského chlápka z Bostonu, který nedá svou kůži lacino... Dobré herecké výkony postav jako ze života - až člověka zamrazí, když si uvědomí, že (jak z tisku víme) takoví jsou i mezi námi... Tři a půl hvězdičky, ovšem za ten závěr zaokrouhlené dolů... ()

Galerie (42)

Zajímavosti (9)

  • Coca Cola v špeciálnom balení, ktorú popíja Carver (Kim Robillard) v šerifovej kancelárii bol odkaz na Letné olympijské hry Atlanta 1996, ktoré sa konali práve v dobe natáčania. (m.a.t.o.)
  • Basil Poledouris musel hudbu k filmu komponovať dva krát. Prvá verzia, ktorú zložil bola totiž zamietnutá. (m.a.t.o.)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno