Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (370)
Filmy od bratrů Coenů jsem docela dlouho nějak přehlížel, přestože Big Lebowski je jeden z mejch nejoblíbenějších filmů. Až v poslední době se mi dostaly do rukou další dvě jejich díla - Fargo a Zbytečná krutost. Fargo jsem viděl dřív a hodně se mi to líbilo, takže jsem byl zvědavej i na tenhle film. Věděl jsem, že to bude v podobnym duchu jako Fargo, ale spíš jsem čekal, že to až tak dobrý nebude. Přecejenom je to jejich první dílo, takže jsem žádný zázraky nečekal. Ale bezprostředně po zkouknutí je muj názor takovej, že Zbytečná krutost je ještě o trochu lepší než Fargo. Jinak mně teda nejlepší přišla část, která se odehrávala někde uprostřed filmu. Ostatní spíš vychvalujou konec, ale ten mi připadal možná trochu uspěchanej. Akorát scéna v koupelně s otevřenym oknem a se sprchovym závěsem mi zase připomněla Fargo (akorát tam to bylo přesně naopak a scéna se odehrála na začátku). V každym případě se mi film líbil a já už se těšim, až se podívám na nějakej další film od Coenů. ()
Excellentni Coen debut, ktery v jejich nasledujici kariere co se kvality tyce prekonal pouze Big Lebowski. Blood Simple je seriozni film tocen srdcem. Objevuji se tam sice nepochopitelne zbytecne sceny, ktere to cele viditelne brzdi, ale celkovy dojem je vice nez pozitivni. Skvely scenar, schopni herci, kteri si neprekazi a nikdo z nich nevycniva jako hvezda. Vyborna 80's hudba, zadny symfonicky bullshit, ale pekne 80's syntiky a pianko podbarvujici temny feeling celeho filmu. Skoda, ze hned nasledujicim filmem dali Coeni tusit, ze jejich kariera si takto kvalitni tempo rozhodne neudrzi. 8/10 ()
Coenovým filmům jsem jaksi na chuť nepřišel. Někdo je vynáší do nebeských výšin filmového nebe, jiný zatracuje jako roztahané a nudné. Jsem někde uprostřed. Zbytečná krutost je tím lepším z jejich tvorby. Byť se drama hlavních postav rozjíždí pomalu, nakonec zasekne drápek a strhne vás s sebou. Většina si rychle všimne, že postavy mají okolo sebe jakousi zeď, přes kterou se nedokážou domluvit. Bezradně na sebe koukají, hraje klavír a divák drtí opěradlo, aby nekřičel nahlas to, co si nejsou schopny sdělit. Nemožnost naladění se na stejnou vlnu Raye a Abby je předzvěstí blížící se tragédie. Od Bergmana přes Hitchcocka k Tarantinovi. Závěr je lahodný. ()
Dlouhou dobu jsem nemohl nalézt film, kterému bych s čistým svědomím udělil plný počet. Vložil jsem své naděje do rukou mých velkých oblíbenců a oni mě opět nezklamali. Čekal jsem hodně kvalitní snímek s haldou napínavých scén, ale pořád jsem byl silně skeptický. Přeci jen mě Francis McDormand nepřesvědčila ani ve Fargu a tak jako tak je to první Coenův film, tak těžko předvedou dokonalou jízdu. Ajaj, to jsem se zmílil. Vždyť já od půlky filmu jenom mlčel a zíral. Takové dusno, jaké dokázalo pár postav rozject v tak krátkém čase opravdu nevidíte často. Již dlouho jsem u filmu nebyl tak napjatý. Opět pochválím výborný hudební motiv. Vrcholem je pro mě ďábelský smích Emmeta Walshe. Zbytečná krutost je klenot. ()
"Vždy sa môže niečo posrať. Skúste sa ale posťažovať priateľom, poprosiť ich o pomoc. V tej chvíli sú všetci fuč. V Rusku vraj všetci ťahajú za jedno lano. Pravdaže len teoreticky. Ja ale viem, že tu v Texase si každý musí pomôcť sám." Drsný thriller z dieľne bratov Coenovcov. Ich oficiálny filmový debut. Kriminálna dráma, v ktorej sa to naozaj všetko poriadne skomplikovalo. Manželská nevera má za následok kolotoč udalostí, ktoré sa všetkým zúčastneným vymknú z pod kontroly. ***** ()
Galerie (102)
Photo © River Road Productions
Zajímavosti (21)
- Název filmu je založen na výroku z knihy ,,Rudá sklizeň" od Dashiela Hammeta. (MrCreosote)
- I když se jméno postavy M. Emmeta Walshe nikdy ve filmu nezmíní, ve scénáři je pojmenována jako Loren Visser. V titulcích je pak uveden jako "soukromý detektiv". (MrCreosote)
- Na radu Sama Raimiho obcházeli bratři Coenové celý rok studio po studiu s trailerem na film, jenž ještě nebyl vytvořen, než sehnali 750 000 dolarů do rozpočtu. (Othello)
Reklama