Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (371)
Dlouhou dobu jsem nemohl nalézt film, kterému bych s čistým svědomím udělil plný počet. Vložil jsem své naděje do rukou mých velkých oblíbenců a oni mě opět nezklamali. Čekal jsem hodně kvalitní snímek s haldou napínavých scén, ale pořád jsem byl silně skeptický. Přeci jen mě Francis McDormand nepřesvědčila ani ve Fargu a tak jako tak je to první Coenův film, tak těžko předvedou dokonalou jízdu. Ajaj, to jsem se zmílil. Vždyť já od půlky filmu jenom mlčel a zíral. Takové dusno, jaké dokázalo pár postav rozject v tak krátkém čase opravdu nevidíte často. Již dlouho jsem u filmu nebyl tak napjatý. Opět pochválím výborný hudební motiv. Vrcholem je pro mě ďábelský smích Emmeta Walshe. Zbytečná krutost je klenot. ()
Coenovci začali s plnou parádou. Ich prvotina Blood simple. doslova nesie všetky prvky tak typické pre ich neskoršie filmy. Po prvé tu máme texas a texaských tvrdých chlapov a pekné ženy. Máme tu barovú hudbu v pozadí, a pár hrdinov, ktorý chrlia neskutočne dobre napísané dialógy, bez jediného zaváhania alebo zbytočnosti a hlavne je tu príbeh, z ktorého doslova presakuje hutná a temná atmosféra. Všetky tieto veci sú zvládnuté na výbornú, k čomu ešte pridám aj fantastických hercov až na McDormand - ja ju totiž naozaj nemusím - Z čoho najviac vyniká fantastický Walsh a Getz ale tiež kameru, ktorá je hravá a ak môžem byť taký trúfalý podotknem aj najumeleckejšia z Coenovských filmov. Veľmi sa mi páčila a vďaka nej som si okrem herectva mohol užiť aj prostredie a celkovo iné prvky, ktoré by som si inak nevšimol. Coenovci a ich zmysel pre existencionalizmus je badateľný aj tu a to v takej miere že posledných desať minút si doslova obhrýzate nechty či už na rukách alebo nohách a čakáte ako to dopadne. A práve títo ľudia zahnaní do krajnej situácie, v ktorej sa musia rýchlo rozhodnúť čo spravia ďalej , robí s coenovských trilerov doslova pôžitok, rovnajúci sa chladenému pivu, po celodennej šichte. Poctivý film, na ktorý mám len jednu jedinú výtku a to tú, že aj napriek skvelému scenáru, ktorý vám nedá ani na sekundu zapochybovať, že sa takéto niečo môže stať, sa postava súkromného detektíva skrátka chovala úplne iracionálne a práve nemu som mal problém uveriť, že to čo robí, má nejaké opodstatnenie, čo síce mal ale podľa mňa bolo podané veľmi hlúpo a nepozornejší divák si ho ani nevšimne. Inak perfektne odvedená práca, ku ktorej k dokonalosti chýbalo naozaj málo. no a ja si idem dať to pivko. ()
Coenovým filmům jsem jaksi na chuť nepřišel. Někdo je vynáší do nebeských výšin filmového nebe, jiný zatracuje jako roztahané a nudné. Jsem někde uprostřed. Zbytečná krutost je tím lepším z jejich tvorby. Byť se drama hlavních postav rozjíždí pomalu, nakonec zasekne drápek a strhne vás s sebou. Většina si rychle všimne, že postavy mají okolo sebe jakousi zeď, přes kterou se nedokážou domluvit. Bezradně na sebe koukají, hraje klavír a divák drtí opěradlo, aby nekřičel nahlas to, co si nejsou schopny sdělit. Nemožnost naladění se na stejnou vlnu Raye a Abby je předzvěstí blížící se tragédie. Od Bergmana přes Hitchcocka k Tarantinovi. Závěr je lahodný. ()
Aaale, čert aby to vzal! :-) Človek sa po pozretí nie-až-tak-dobrého No Country for Old Men rozhodne, že si dá ešte jeden film z raných coenovských čias, len aby zistil, že mu Coenovci skutočne nie sú po chuti, a potom zistí, že ich prvotina je takáto (nie zbytočne) krutá genialita. Sakra, teraz sa budem musieť pustiť aj do zbytku ich tvorby... ()
"Vždy sa môže niečo posrať. Skúste sa ale posťažovať priateľom, poprosiť ich o pomoc. V tej chvíli sú všetci fuč. V Rusku vraj všetci ťahajú za jedno lano. Pravdaže len teoreticky. Ja ale viem, že tu v Texase si každý musí pomôcť sám." Drsný thriller z dieľne bratov Coenovcov. Ich oficiálny filmový debut. Kriminálna dráma, v ktorej sa to naozaj všetko poriadne skomplikovalo. Manželská nevera má za následok kolotoč udalostí, ktoré sa všetkým zúčastneným vymknú z pod kontroly. ***** ()
Galerie (102)
Zajímavosti (21)
- Teaser (Dráždič), tedy prvopočáteční upoutávka byla natočena a dána do oběhu dávno před natáčením filmu. Hlavní roli v ní měl ztvárnit Bruce "Evil Dead" Campbel v roli, kterou pak později ve filmu ztvárnil Dan Hedaya. Zbývá jen podotknout, že teaser byl stejně drsný a krvavý jako později natočený film. Takže kromě toho že teaser dráždil, tak ani moc nelhal. (Rodriguez)
- V záverečnej scéne sa na stene záhadne zmení rozmiestnenie otvorov po guľkách. (beso74)
- I když se jméno postavy M. Emmeta Walshe nikdy ve filmu nezmíní, ve scénáři je pojmenována jako Loren Visser. V titulcích je pak uveden jako "soukromý detektiv". (MrCreosote)
Reklama