Režie:
Randal KleiserKamera:
Bill ButlerHrají:
John Travolta, Olivia Newton-John, Stockard Channing, Jeff Conaway, Barry Pearl, Michael Tucci, Kelly Ward, Didi Conn, Jamie Donnelly, Dinah Manoff, Eve Arden (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Americký muzikál Pomáda z roku 1978 patřil v době svého uvedení k nejnavštěvovanějším snímkům ve všech zemích. Vznikl podle úspěšné jevištní předlohy Jima Jacobse a Warrena Caseyho. Děj nás zavede do střední školy Rydell v padesátých letech. Danny Zucco, žák posledního ročníku, se po prázdninách opět setkává se svými kamarády. Ohromí je líčením svého milostného dobrodružství u moře. Mezi dívkami se objevuje nová žákyně Sandy. I ona se pochlubí svým prázdninovým setkáním s fantastickým chlapcem, s nímž prožila krásný milostný příběh. Když se "letní milenci" náhle setkají na Rydellu tváří v tvář, téměř ztratí dech. Jenomže láska v novém prostředí školy a spousty kamarádů má úplně jiná pravidla než na osamělé mořské pláži. V hlavní roli zpívá, hraje a tančí populární dvojice John Travolta a Olivia Newton-Johnová, kteří se tímto snímkem stali idoly mladé generace. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (707)
Dle mého názoru nejlepší filmový muzikál všech dob. Pěkná atmosféra padesátých / šedesátých let se vší tou hudbou, auty, koženými bundami a pomádou. John Travolta i Olivia Newton-John hrají a zpívají opravdu skvěle a přiznám se, že si občas brouknu i nějakou tu jejich melodii. Velice fajnový snímek, na který se vždycky moc rád kouknu. Rozhodně jeden z těch nejzábavnějších muzikálů. ()
Konečně mohu říct, že jsem viděl Pomádu. Legendární klasika mezi muzikály s frajerským Johnem Travoltou a na první pohled nevinnou Olivií Newton-John nabízí vedle jednoduchého příběhu pěknou choreografii a nezapomenutelné songy, které časem nestárnou. Zkrátka sympaticky laděný snímek, který dokáže oslovit i dnes a strčí nějaký Muzikál ze střední hravě do kapsy. ()
"That's cool baby, you know how it is, rockin' and rollin' and what not." Nestárnoucí klasika s úžasnou, a ještě jednou - úžasnou hudbou. Podpořená koňskou dávkou humoru v odlehčeně pozitivní kulise padesátých let; jež jsou lehce šmrncnuty náladou let sedmdesátých, v nichž se film točil. No a samozřejmě Danny Zuko a Sandy Olsen... pro mně jeden z nejmilovanějších párů filmové historie. ()
Je to jeden z mála muzikálů na který se i docela rád kouknu. Jak John Travolta tak i Olivia Newton-John jsou fakt skvelý a hudební doprovod se spostou vynikajících písniček spokených s příběhem nemá chybu, ale na druhou starnu zase nemůžu říct, že tam neni pár scén navíc. Ale na to že to je vlastně jedena z prvních pořádných rolí pro Johna travoltu, Newton-John a vlastně i pro režiséra Kleisera je to jedna z prvních možností se výrazně prosadit u filmu, tak to musim hodnotit jen kladně ()
Galerie (142)
Photo © 1978 Paramount Pictures
Zajímavosti (71)
- Olivia Newton-John (Sandy) musela mít na konci filmu zašité kalhoty, kvůli lámání zipu. Kostyméři jí je museli šít přímo na těle. Prý se v nich nedalo ani sednout. (Kulmon)
- Ačkoli se děj odehrává na střední škole, představitelé teenagerů byli starší. Johnu Travoltovi (Danny) bylo během natáčení 24, Olivii Newton-John (Sandy) 29 a Stockard Channing (Rizzo) dokonce 34 let. (Kulmon)
- Jeden z uznávaných amerických filmových kritikov zhrnul podstatu filmu slovami: „Je to hrubý a nepekný film, napriek tomu sa človek pobaví, keď sleduje, ako sa producenti nervózne usilujú zmieriť dve typy morálky, aby si zachovali priazeň rodičov i detí; dospelí sa domnievajú, že sex je v poriadku, pokiaľ ste zamilovaní, zatiaľ čo dospievajúci sa domnievajú, že sex je v poriadku, pokiaľ ste zamilovaní do nej“. (marlon)
Pomáda má v srdci mnoha muzikálových fanoušků speciální místo. Ano, Randal Kleiser možná v roce 1978 nerealizoval filmový muzikál, který by měl automaticky sloužit jako vzor pro všechny příručky při realizaci filmových muzikálů, síla téhle kultovní klasiky tkví ovšem v tom, že nestárne. Čerstvý věčný odchod Olivie Newton-John byl bohužel stejně nevyhnutelný jako jednou bude věčný odchod Johna Travolty, zrovna Pomáda je ovšem to dílo, které této skvělé a ikonické dvojici zajistí nesmrtelnost. Především i proto, že jde i po 44 letech o muzikál, kterému by kdejaký současný muzikál mohl jeho zábavnost a energii jednoduše závidět. Už v roce 1978 bylo jasné, že ve studiu Paramount vzniká adaptace úspěšného muzikálu Jima Jacobse z roku 1959, kdy si filmová adaptace ponechala časové zasazení a od počátku se stala muzikálem, který si diváka omotal kolem prstu a především šlo o jasnou trefu v rámci ideálního filmu na rande. Stačí se jen zaposlouchat do skvělých písní, nechat se oslnit výtečnou choreografii s neskutečnou energií a přitom pozorovat neskutečně živou kameru, střihové nápady a především sympatické obsazení, kdy John Travolta mohl po Horečce sobotní noci potvrdit status talentovaného mladíka a Olivia Newton-John s ním přitom dokázala držet krok. I jejich chemie poté byla klíčem k tomu, proč si dokázala Pomáda získat tolik diváckých srdcí. I přes fakt, že šlo do velké míry o film své doby, fakt, že si Pomáda dokáže získat novou základnu fanoušků i po letech dokazuje její nadčasovost. Příběh není dvakrát komplikovaný, přesto se Randal Kleiser a jeho tvůrčí tým s látkou vypořádali řemeslně impozantně a především v kontextu dnešních pokusů o muzikálu ze středoškolského prostředí je Pomáda něco jako památná relikvie, která je k popukání přesně v těch momentech, kdy k popukání být má a ne k popukání díky své ubohosti. Pomádu jde navíc vidět prakticky kdykoliv a ten film ani po letech neztratil ani kousek své neskutečné a až obdivuhodné energie. Kdekdo by v rámci sebezáchovy možná Pomádu osobně označil za guilty pleasure, to by ovšem byla chyba. Pod cukrkandlovým a nenáročným obalem se přeci jen skrývá i nějaká ta konfrontace s realitou, vlastním egem a částečně i dospíváním. Pod fasádou všech těch sympatických herců (kdy za zmínku stojí především Stockard Channing jako Rizzo) a živelné energie jde v jádru pořád pochopitelně o jednoduchou pohádku, v rámci zadání a měřítek by ovšem bylo těžké hledat lepší podívanou. Ať už se odkaz snažila pochcat dnes již prakticky zapomenutá Pomáda 2 s Michelle Pfeiffer a nebo se o to v nejblizší době pokusí chystaný prequel (ano, vážně!), kouzlo originálu bude nadále žhnout nejen díky faktu, že hity jako Summer Nights nebo Grease Lighting z diskoték asi jen tak nevymizí. Newton-John se i díky preferování hudební kariéry a v posledních letech i díky boji s rakovinou prsou nezvládla napsat skrz další várku výraznějších rolí, při každé repríze ovšem bude Sandy Olsson nadále žít a s ní i odkaz velmi sympatické a nadané herečky. Romance mezi Sandy a Dannym Zukem možná nebyla úplně vzorová, přesto se zapsala mezi nejlepší cukrkandlové příběhy 20. století.... () (méně) (více)