Režie:
Roger CormanScénář:
Richard MathesonKamera:
Floyd CrosbyHudba:
Les BaxterHrají:
Vincent Price, John Kerr, Barbara Steele, Luana Anders, Antony Carbone, Lynette Bernay, Larry Turner, Mary Menzies, Patrick WestwoodObsahy(2)
Nicholas Medina je synem neblaze proslulého španělského inkvizitora. Nicholasova žena Elizabeth zemřela za velmi podivných okolností, což jejího bratra Francise přiměje k tomu, aby je jel na Medinův zámek prověřit. Zdrcený Medina věří, že byla Elizabeth pohřbena zaživa, a je přesvědčen, že slyší její hlas, který na něj volá. Elizabeth ve skutečnosti zosnovala se svým milencem, doktorem Leonem, plán, jak dohnat Medinu k šílenství, jehož součástí bylo předstírat vlastní smrt. Podaří se jí dosáhnout vytyčeného cíle (i když k vlastnímu zármutku, jak odhalí poslední záběr filmu), a Medina přijde o rozum. V domnění, že je svým vlastním otcem, si Medina oblékne inkvizitorské roucho, připoutá Francise ke stolu a spustí nad ním obrovské kyvadlo s ocelovou čepelí, které pomalu, pomaloučku klesá k jeho bezbranné oběti. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (183)
Po Havranovi, který ve mě nechal hořkou pachuť v ústech, jsem obden zasedl k další Cormanovce. Velice pozitivní pocit získaný z tohoto vynikajícího hororu by se dal tedy označit jako z poloviny překvapivý, jelikož vše ostatní, až na zmiňovanou prvotní zkušenosti s tvůrci, dávalo naději pro nevšední hororový zážitek - ať už je to inspirace samotným tvůrcem žánru E.A.Poem, charismatickým, charakteristickým a obdivuhodným Vincentem Pricem a také dobou, v němž byl tento snímek vyroben, jelikož je to ideální čas pro hrůzostrašné příběhy, které ještě díkybohu postrádají digitální efekty, ale zároveň už mají svou technickou kvalitu. I to způsobilo, že téměř po celou dobu sledování jsem měl nepříjemný tlak na plicích ( i když si nechci připustit, že by to způsobil film, takže to svaluji na nezdravý posez :-)) a v rámci možností jsem se i trochu bál, komorní atmosféra tajemného paláce byla totiž vskutku děsivá. Škoda, že v závěru se vytratí strach z neznámého a celou závěrečnou pasáž bych si dovedl představit trochu, lépe řečeno úplně, jinak. I tak ale mohu počítat Jámu a kyvadlo mezi ty nejlepší horory co znám a k pěti nechybělo zas tak moc. ()
Cormanovská klasika v hlavní roli s jako vždy výtečným Vincentem Pricem. Krom něj stojí za zmínku úvodní a závěrečné titulky, v nichž se přelévá barevná tekutina, v kombinaci s hudbou vyvolávají příjemné mrazení v zátylku. A závěrečná sekvence s jámou a kyvadlem je tak sugestivní, že bych se nedivil kdyby v 60.letech slabší povahy zavíraly oči. ()
Další lichá obava. Nojo, pořád mám na paměti ten Prokletý palác:/ Nu, zatím až na onen povídkový triptych, velmi dobré. Posl. 20min. napínavé jak kšandy. Až jsem si říkal ve druhé pol. a začal jsem okolo toho býti poněkud zle rozvrkočen, kde je xakru ta jáma? A kyvadlo? Nebo alespoň jedno z toho, heh. To si tedy dali na čas. To vám povím. Ale za to to byl nervák, jak prase. Ohledně samotného zařízení...velmi divácky efektní je i v the Raven 2012, pokud vás to zajímá. Tam ovšem dokoná svou hrůznou kývající se, cestu. A jsem rád, že jsem to viděl ve dne a ne jak, Zánik domu Usherů. Ve kterémžto případě bylo naopak velmi prozíravé, si jej pustiti pozdě večer. Z Poeovky se nám tu opět stala až Shakespearovská tragédie, kosmických rozměrů. Jo, taky si někdy dovolím kousek té LovecraftovskoPoeovské theatrálnosti.;-) Tentokráte poukáži i na zajímavé music main theme. Corman/Matheson = POWERHOUSE. Sic! ()
Cítím se jako v pohádce. Vidím kočár jedoucí po kamenité cestě podél pobřeží. Dřevěná kola rachotí, když přejíždějí mnohé nerovnosti. Zahledím se do dáli a v mlžném oparu spatřím mohutný zámek, k němuž nyní směřují kroky muže v černém, kterého k zámku přiblížil onen zmíněný kočár. Jakmile muž projde vstupní branou, zaobalí se příběh ponurou atmosférou a úplně změní svůj ráz. Už se necítím jako v pohádce. Napnutě sleduji strašidelné osudy pána domu a společně s ním kráčím zaprášenými chodbami, které v pravidelných intervalech nesou na zdech husté sítě pavučin. Sestupuji po točitých vrzavých schodech a ocitám se v podzemních kobkách děsu. Do útesu, na kterém zámek stojí, mezitím naráží stále intenzivnější příbojové vlny. S přibývajícím časem odhaluji šokující tajemství, které jsou skryta za každým tmavým koutem a tíživá atmosféra se mnou cloumá jako vítr se stéblem trávy. Nad temným zámkem zuří bouřka, na nebi se válí těžká mračna rozrytá klikatými blesky a zpěněné moře se tříští o skály a výhružně hučí. Když společně s posledním dějstvím vstoupím do tolik očekávané pekelné jámy a nade mnou se začíná pozvolna rozpohybovávat nejdůmyslnější a nejkrutější místní mučící nástroj, tají se mi dech a srdce bije jako zvon. Ano, kyvadlo se téměř neslyšně přemisťuje ze strany na stranu a scéna je tak krásně atmosférická a obestřená krutou bezmocností, že se místy vyrovnává Poeově knižní předloze. Film vrcholí hrůzným a pro mě památným záběrem. Klaustrofobická hudba štípe po celém těle a už při závěrečných titulcích vím, že jsem měl tu čest vidět jeden z nejlepších snímků žánru. 300 tisíc dolarů(rozpočet) ()
Další film, který jsem chtěl vidět jako malý. Tak teď jsem už konečně viděl obě filmové adaptace Jámy a kyvadla. A překvapivě obě se povídkou jen inspirují, žádná není plnohodnotnou adaptací (asi ta 1991 je povídce blíž, než tahle, i když jsou obě poněkud mimo). Jenže z nějakého důvodu se mi líbily obě dvě - jak tahle, tak za z roku 1991. Tahle se mi ale líbila hlavně prostředím, jelikož to vypadalo úžasně a pro horor jako stvořené. Je tu i nějaká atmosféra, i když ne vždy. Kdybych přivřel oči, na slabé 4* by to bylo, ale jelikož mě to zas tolik nezaujalo a obě verze Jámy a kyvadla mám v hodnocení překvapivě nastejno, zůstanu radši u silných 3*. ()
Reklama