Režie:
Richard KellyScénář:
Richard KellyKamera:
Steven PosterHudba:
MobyHrají:
Seann William Scott, Dwayne Johnson, Sarah Michelle Gellar, Mandy Moore, Jon Lovitz, Kevin Smith, Amy Poehler, John Larroquette, Wallace Shawn (více)Obsahy(2)
Horká vlna zaplavila L.A., všichni se chystají na velkolepé oslavy 4. července a svět stojí na pokraji katastrofy. Vlna veder zaplavila Los Angeles. Všichni se chystají na velkolepou oslavu 4. července 2008. Hlavní postavou je boxer Santaros, který trpí amnézií a jehož osudy se spojí s pornoherečkou Krystou, která rozjíždí vlastní televizní projekt. Svět stojí na pokraji společenské, ekonomické a ekologické katastrofy a policejní důstojník Ronald Taverner má důkazy o spiknutí obrovských rozměrů. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (367)
Pimprlové divadlo bez ladu a skladu a tvůrčí onanie Richarda Kellyho, který až příliš uvěřil své tolik vzývané genialitě. Mohl bych zde psát o jeho křečovité snaze o politickou agitku a myšlenkový přesah, o zdejším pochybném srovnávání s Lynchem, ale nakonec budu parafrázovat úryvek ze čtyři roky staré recenze Jiřího Peňáse k filmu Vaterland, který mi mluví z duše a dokonale se hodí i ke Kellyho dílku: „........Všemu vládne vágnost, nedotaženost, přibližnost, a asi to nejhorší, co se uměleckému dílu může stát: že v něm vlastně o nic nejde, protože v něm může jít o cokoli. Před ´Southland Tales´ lze také snobsky či bezradně sednout na záď a skládat holdy jeho originalitě (svévole bývá většinou originální) a tajemné atmosféře ( když něco postrádá hlavu a patu, je to ohromná zásobárna tajemností). Především je ale pro mne Kellyho film dokladem velké autorské sebestřednosti, toho, čemu kritik Andrej Stankovič říkal "geniálničení". Neomylný tvůrce hrne do díla, co se mu v hlavě zrodí, nechť divák žasne. Nedává to smysl? Pak je to určitě podobenství. Nudí to? Určitě v tom bude nějaké poselství. Mouchy? Tak to bude asi ten surrealismus!“ :o)........PS: Na ´Donnie Darko´ se přesto pořád těším. ()
Na chápání, správné vnímání a smysluplné interpretování tohohle prapodivného díla moje mozkové závity vážně nestačí (a asi ani nikdy stačit nebudou). Richard Kelly se po úspěchu Donnieho Darka zřejmě zcela zamiloval sám do sebe a myslel si, že mu nyní projde už úplně všechno. V mém případě se tedy šeredně spletl. 40 % ()
Málokedy sa mi stáva, že som po skončení filmu na pochybách ale v tomto prípade to platí stopercentne. Southland Tales je predovšetkým filmový experiment disponujúci slušnou atmosférou (svoju úlohu zohráva aj podfarbenie nádhernou, až hypnotickou Mobyho hudbou) a s castingom plnom tvárí, ktorých by ste v áčkových projektoch často hľadali márne. Ide však o áčkové umenie alebo ide o len rádobyintelektuálnu brečku v áčkovom spracovaní? Ťažko povedať, kde je ukrytá pravda či hlbší zmysel naozaj absentuje alebo je len tak dômyselne ukrytý. Pre niektorých geniálne dielo, pre niektorých totálna fraška a pre mňa hlavne nepochopená, hoc niekedy pôsobivá záležitosť. Ale vidieť znova to skutočne nemusím. ()
Když v roce 1941 infiltroval filmové dění Občan Kane, málokdo, respektive nikdo, netušil, že se přepisují dějiny. Obdobná situace nastává teď, kdy se objevila anti-žánrová pozérská satira Southland Tales, a je tedy na mně, abych ji označil za nový Brazil. Že je třeba odstupu, vnímavosti a otevřenosti, naznačuje casting. Kdosi vytáhl z vod béčkový romantiky (Gellar), béčkový komedie (S. W. Scott) a béčkovýho akčňáku (The Rock) tři herce a přidal k nim ještě pochybnější trio Labmert / Timberlake / Smith, a tohle všechno umístil do děje, kde není chytrý každý třetí záběr, ale každý první a význam má i střih je spojující. Richard Kelly jistě miluje rozmanitost, neboť film je poskládán z více stylů: nechybí tu tradiční vypravování z pohledu 1. a 3. osoby či deníková forma, ale najdeme tu i cestopis, odbornou přednášku, lékařskou diagnózu, mýtus a báje, duchovní řečnění a zpovědi ve verších. Očividně definoval nový žánr. To je komplikováno ještě tím, že se film opírá o politiku a o náboženství, a psychologii a sociologii nechává víceméně stranou (ve většině filmech je tomu obráceně). ()
Natočit Southland Tales japonci, tak z něj může být ultimátní kultovka pro několik generací dopředu. Jenže ho točil Kelly a ten sice může mít hromady nápadů, ale splácat z nich film který bude ultimátně divný takovým způsobem že si v něm každý najde to svoje se mu tentokrát nepodařilo. U Donnie Darka to vyšlo, jenže to má taky mnohem menší záběr a drží se v intencích jediného "žánru". Zato v Southland Tales je úplně všechno, snad všechny motivy které se kdy v kinematografii objevily, všechny zákadní žánry které si dokážete představit. A přitom je základní dějová struktura vcelku jednoznačná a myšlenkově mělká. Nicméně, i přesto že filosofických hloubek se tentokrát bez změněného stavu vědomí nedohrabete a při snaze o najití smyslu ve všem co uvidíte vám nejspíš v hlavě vybuchne termonukleární bomba, je to vlastně i při klasickém čtení filmu docela zábavné - díky béčkovým prerekvizitám se to nikomu nesnaží vnutit jako vážný film a sjetý Rock, šílení evil vědátoři i neomarxistické maminy zkrátka dokáží zabavit. 7/10 ()
Galerie (21)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (22)
- V novém sestřihu nechal režisér vstupy Justina Timberlaka předabovat, protože ty původní mu přišly až moc sarkastické. (hot_spot)
- Policejní lodě nesou latinský citát „oderint dum metuant“. Vyřkl ho slavný římský císař Caligula – „Let them hate so long as they fear“. (HellFire)
- Tržby v USA za první víkend: 123 428 dolarů (63 kin). Náklady na výrobu: 17 milionů dolarů. (CrypzzXD)
Reklama