Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (113)

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Great Gatsby? Little Gatsby. Viac než inokedy sa mi tu hodí anotácia k filmu Godzilla - Size DOES Matter. Romantika "nebezpečne" zachádzajúca do sentimentu mi vôbec nevadí (menujem trebárs film Vek nevinnosti, ktorý šialene zbožňujem), vadí mi, ak romantika "bezpečne" zachádza do nulovej emocionality. ()

Martinvon 

všechny recenze uživatele

Zpracování románové předlohy Francise Scotta Fitzgeralda snad nemohlo být zdařilejší. Pomalu plynoucí čas v předválečném životě znuděné smetánky je i do filmové řeči převeden do podoby pomalu plynoucího rytmu filmu. Čas jakoby nebyl. Teprve skutečné tragédie zahýbou i s časem - pro pumpaře končí život smrtí jeho manželky, bere spravedlnost do svých rukou a jde zabíjet. Jen pro Daisy a jejího manžela stojí čas na stále stejném místě. To, co je v tomto filmu pozoruhodné - samozřejmě kromě hvězdného obsazení - je vizuální řeč motivů. Především očí coby leitmotivu. Několikrát projedou všichni kolem reklamní tabule, na níž jsou dvě velikánské oči. Oči dohlíží na celé dění svrchu, podobně jako oko boží. Několikrát použije kameraman zajímavé detailní záběry - lampa v domě pumpařově přechází pomalým pohybem kamery v jeho (pumpařův) pohled. Detailní přiblížení na přední reflektory automobilu - tak podobné očím. Rozbité “oko” po nehodě, při které umřela pumpařova žena. A jsou to právě oči, které zradí pumpaře a vedou ho za domnělým vrahem jeho ženy. Při psaní tohoto komentáře si uvědomuji, jak je vlastně na první pohled nenápadná, uťáplá postava pumpaře důležitá. Právě na něm je vidět, jak velkou tragédii mohou způsobit zdánlivě banalní “přehmaty” mocných. Stává se nositelem děje. Gatsby je naproti tomu obrazem veleúspěšné kariéry, po celou dobu se snažíme prostřednictvím vypravěče proniknout jeho tajemství. Manželé Carrawayovi obrazem neměnnosti a jakési předurčenosti, plynoucí z vyššího společenského postavení. ()

Reklama

Sofia 

všechny recenze uživatele

Coppola sice vložil hercům do úst celé repliky z Fitzgeraldovy předlohy, ale nostalgii a atmosféru, která byla v knize, se mu vytvořit nepodařilo. Scény z Gatsbyho večírků jsou sice úžasné, ale i poskakování na charleston vám po chvilce začne lézt na nervy, když jste nuceni ho sledovat asi půl hodiny (hodně přepálená stopáž na tak jednoduchý příběh). Herecky mě zklamala i značně přehrávající Mia Farrow v roli Daisy a hlavně Karen Black jako Myrtle, její výkon hraničil až s hysterií a parodií. A co se týče Redforda - před 40 lety to byl sice fešák, ale nedokázal se do své role Gatsbyho vžít, celou dobu byl jakoby mimo. A neustále zpocená čela mužských představitelů tomu na zajímavosti taky nedodala... Srovnání film / knížka (F.S.Fitzgerald) - 2/8. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Je mi fuk, že je to podľa nejakej knihy. Z tohto filmu je cítiť akúsi obhajobu prehnaného bohatstva na úkor spoločnosti, akúsi mimoriadnu galantnosť a rozumnosť u bohatých ľudí, proste akúsi nadradenosť. Tiež tu akosi tie citové hľadiská sú príliš chladné a chlap sa tu nekresťanským spôsobom pokúša byť šťastný tým, že si uchmatne naspäť svoju bývalú lásku, ktorá nevie, čo chce a ktorá je akoby bez citov a len povrchná a výstredná žena. Redford tu má ozaj málo priestoru a tiež je to zbytočne pretiahnutý film a ani tá podľa mňa výrazne dobrá atmosféra doby tomu veľmi nepomáha, lebo scenár v spojení s dejom nie je nič romanticky výnimočné, či niečo na štýl tragédie ako Rómeo a Júlia. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

VELICE retro. Snímek je vystavěný na pomalém, melancholickém stylu vyprávění o zdánlivě bezstarostném, povrchním životě v hojnosti protkaném nekonečnou šňůrou večírků. Přiopilí zasněnými, podmanivými záběry kamery postupně zjišťujete, co všechno je zamilovaný chlap schopný udělat pro jednu krásnou, rozmarnou bytost … Až vás závěrečné titulky nekompromisně vrátí do reality, možná si s lehkou kocovinou a s neurčitým smutkem v duši odpovíte na otázku, jestli ta dotyčná za to stála. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Anachronismus: Nick krmí pěnkavu a kardinála červeného, kteří se na Long Islandu objevují až od 40. let. Do té doby se objevovali jen na západě USA. (NinadeL)
  • Mia Farrow byla v průběhu natáčení těhotná, což se režisér rozhodl zakrýt tím, že kamera herečku zabírala z blízka, případně s rozevlátými šaty, které její narůstající bříško do značné míry zakrývaly. (Karlos80)

Reklama

Reklama