Režie:
Andrew DavisKamera:
Michael ChapmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Sela Ward, Julianne Moore, Joe Pantoliano, Andreas Katsulas, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L. Scott Caldwell, Tom Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a z vraždy podezřívá právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať. Kimblovi, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci, se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitě vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevině. Gerardovi je to však jedno. Má jej chytit a ne soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži. Zjistí si v nemocnici, jaký typ protézy vrah nosí, a poté si vytipuje pět mužů, z nichž jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže, o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten také jeden z jeho kolegů. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (809)
Akční thriller bez jediného nadbytečného záběru funkčně aktualizuje hitchcockovské schéma "nevinný muž na útěku". Film má především neskutečný spád. Ještě než doběhnou úvodní titulky, je Kimble odsouzen k smrti a ačkoli až do čtyřicáté minuty nemáme vizuální důkaz, že zločin opravdu nespáchal, držíme mu pěsti. Díky Fordovi, který je prostě "likeable guy" i díky tomu, že nám film svým tempem, při kterém nezbývá čas na vysvětlování, nedává na vybranou. Duel "kardiochirurg versus federální agent" je vzácně vyrovnaný, a jestli si film občas dovolí humor, pak se smějeme s vyšetřovateli, nikoli vyšetřovatelům. Spravedlivé rozložení pozornosti mezi lovce i loveného dovoluje naplno zapojit paralelní montáž, jejíž zásluhou je film výtečně rytmizován. Prostříhávání mezi dvojicí akcí jako hlavní prostředek k dynamizaci vyprávění přitom využívá od prologu, kdy pouze namísto dvou současně běžících dějů sledujeme přítomnost a minulost. Linie Gerarda a Kimbla se od sebe navíc liší také stylisticky, jak lze nejlépe sledovat na honičce pod tunelem (akčnost hudby, délka záběrů, nervnost kamery) - od této scény je zároveň naznačováno, že jediným východiskem pro Kimbla je kooperace s mužem, který mu jde nemilosrdně po krku (sladění stylů). Velmi důsledný je film také v distribuci informací a míře vědění, které nám v návaznosti na jednu ze dvou ústředních figur zprostředkovává. Podle potřeb vyprávění víme někdy více než Gerard, jindy zase více než Kimble - pořád jsme přitom napnutí a přesvědčeni, že hrdina má náskok jen pár kroků a jeho dopadení je na spadnutí. Uprchlík podobně jako Mlčení jehňátek za účelem vyvolání napětí či překvapení velmi uvědoměle pracuje se žánrovými schématy - více scén je vystavěno tak, abychom si na základě zkušenosti s podobnými scénami v jiných filmech mysleli, že Kimble už už bude dopaden - v jednom případě jdou ale policajti po známých jeho bytné, v jiném běží Gerard do jiného schodiště, než po kterém Kimble sbíhá. Při svém strhujícím tempu, přesně rozvrženým bodům obratu a výtečné gradaci pomocí cliffhangerů, jejichž vinou se ovšem film nedrolí do pomyslných seriálových epizod, Uprchlík zvládá zároveň prokreslovat postavy a přesvědčovat jak nás, tak Kimbla/Gerarda, že ten druhý to vlastně myslí dobře (scéna s chlapcem a rentgenem v nemocnici, důležitá, názorně předvedená skutečnost, že Gerard nevyjednává, sloužící k našemu docenění jeho odlišného přístupu ke Kimblovi, s nímž je ochoten komunikovat). V dětství jsem Uprchlíka sjížděl na VHSce stále dokola. O mnoho let později mi přijde pořád stejně boží a doufám, že jsem jej neviděl naposledy. Je málo takových. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, JitkaCardova ()
Film, který dává naději, že za spravedlnost se dá bojovat a vyhrát a že soudní a policejní systém je nakonec možné obrátit na svou stranu... Líbí se mi, že tenhle film ani po více než 25 letech nezestárl, jelikož tématika je stále aktuální a stále je třeba na ni upozorňovat. Bohužel se mi zdá, že v podobných filmech z poslední doby se už ten prvek víry v dosažitelnost spravedlnosti vytrácí (viz podobně silný film Tři dny ke svobodě, kde hlavní postava nakonec volí útěk od systému, jelikož nemůže vyhrát), a to je svým způsobem smutné, ale možná to skutečně odráží dnešní realitu. Je fakt, že presumpce neviny mnohdy nefunguje, přestože by měla... Každopádně, film Uprchlík má stále dost co říct, navíc je to velmi napínavý film s výbornými hereckými výkony a propracovanou dějovou linkou. ~(4,3★)~ ()
Tohle je jeden z imho nejlepších filmů vůbec. Harrison Ford hraje Richarda Kimblea, muže nařknutého z vraždy své ženy. On samozřejmě uprchne, odtud Uprchlík a začne unikat posedlému americkému šerifovi Samovi Gerardovi, kterého hrál brilantní Tommy Lee Jones. Film vás udrží u obrazovky po celou dobu svého trvání. Kdo neviděl, měl by se okamžitě postarat o nápravu. ()
Harrison Ford je pro mě Indiana Jones ! Harrison Ford je pro mě dokonce i Han Solo z Hvězdných válek. Kdo by se chtěl hádat, mohl bych říct, že Harrison Ford je pro mě Quinn Harris z filmu Šest dní, sedm nocí (čímž naseru odborníky, ale to mi je u prdele, protože ten film skutečně rád mám). Ale co je pro mě Harrison Ford nejvíc, tak teď momentálně hlavně uprchlík, který utíká Tommy Lee Jonesovi a ty dvě hodiny to brutálně odsejpá. Jen po mně nechtějte vědět, kdo je pro mě Tommy Lee Jones, protože to bychom tu byli ještě do zejtra. Ti dva na sebe prostě padli jako kosa na kámen a ten film to dokonale využil. Skutečně jsem si to užil. ()
Utečenec je jeden s tých filmov, ktoré sa zastavia až na konci titulok. Áno, až také neskutočne ma tempo. Herecké obsadenie je perfektné (Vynikajúci Ford vs Fantastický Tommy Lee Jones), úteky majú nápady (naháňačka v kanalizácii), nechýba dávka napätie, či správne vybičovaná hudba J.N Howarda, no predovšetkým hlavne príbeh stojí za to. Tak svižný a dynamický natočený thriller sa len tak nevidí. 90% - 5* ()
Galerie (57)
Zajímavosti (61)
- Film byl zvolen Americkým filmovým institutem jako 33. v žebříčku „100 nejlepších thrillerů“. (Varan)
- Celosvětová premiéra proběhla 29. července 1993 ve Westwoodu v Kalifornii. (Varan)
- Detektiv (Tommy Lee Jones) zde pronásleduje nevinně odsouzeného za vraždu. Ve filmu Říční krysa (1984) byl jako Billy uvězněn za vraždu, kterou nespáchal. (sator)
Reklama