Režie:
Danny BoyleScénář:
Simon BeaufoyKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
A.R. RahmanHrají:
Dev Patel, Saurabh Shukla, Freida Pinto, Anil Kapoor, Rajendranath Zutshi, Irrfan Khan, Azharuddin Mohammed Ismail, Ayush Mahesh Khedekar (více)Obsahy(2)
Džamal Malik pochází ze slumu v Bombaji, ale i tak se náhle ocitá ve finále indické adaptace soutěže „Chcete být milionářem?“ Ve finále bude Džamal hrát o 20 milionů rupií, ale moderátor ho po skončení prvního večera a získání 10 milionů rupií obviní z podvodu, a tak Džamala odváží policie k výslechu. Džamal je mučen a pak vyslýchán. Inspektor s ním prochází záznam pořadu a chce, aby mu Džamal vysvětlil, jak mohl znát všechny odpovědi. Díky tomu se dozvíme životní příběh Džamala. Džamal vyrůstal se svým bratrem Salímem a kamarádkou Latíkou. Vše začíná, když je Džamalovi přibližně 9 let a při nepokojích zahyne jeho matka. On, Salím a Latíka před nepokoji utekli a chvilku žili na ulici, ale pak se jich ujal jeden muž, který se o ně začal starat. Děti pro muže žebraly a ze Salíma se stala mlátička. Jednou v noci ale měli Džamalovi popálit oči, takže mu Salím pomohl utéct. Latíka chtěla utéct také, ale Salím ji schválně opustil. Bratři se jistou dobu živili prodejem a drobnými krádežemi ve vlacích, ale pak se dostávají k Tádž Mahalu, kde rozjedou byznys s kradenými botami a jako falešní průvodci. I když se jim daří dobře, po nějaké době se vrací do Bombaje a vyhledají Latíku, která pracuje stále pro stejného muže jako tanečnice. Džamalův bratr tohoto zločince zastřelí a všichni tři společně prchají. Salím se pak ale přidá k jinému gangsterovi a přivlastní si Latíku. Džamal je vyhnán. Džamal už pak dvojici nikdy neviděl, ale když začal pracovat jako nosič čaje v telefonní společnosti, podařilo se mu zkontaktovat svého bratra, se kterým se pak i sešel. Salím stále pracuje pro stejného muže, ale Latíka je prý navždy pryč. Salím chce, aby se Džamal nastěhoval k němu, čehož Džamal využije, a Salíma sleduje. To ho zavede za Latíkou, která žije se Salímovým šéfem. Džamal se pokusí Latíku osvobodit, ale Salím jí nedovolí utéct. Džamal se rozhodne využít soutěž „Chcete být milionářem?“, aby ho Latíka našla, protože ta na soutěž ráda kouká. Džamal je ve hře úspěšný a policii na svém životním příběhu dokáže, že nepodvádí, on ty odpovědi prostě zná. Jakmile se Latíka dozvídá, že je Džamal v soutěži, za pomoci Salíma uniká ze svého vězení... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (2 027)
Bollywoodský feeling bez písniček, britská škola bez tamních trademarků a americký patos bez hollywoodských hvězd. Pejsek Boyle na svůj dort nepotřeboval kočičku a narval do něj ty nejlepší ingredience. Chutná to skvěle, ale někde v půlce desáté lžíce si člověk začne uvědomovat, že je to možná až příliš ambiciózní a příliš kašírované a že to pravděpodobně bude muset dojíst až na druhý pokus. Ve Slumdogovi se toho děje TOLIK, což je ještě podtrženo rozsekáním do jednotlivých vzpomínek, že se nikdy nepřestanete soustředit na scénář jako takový. Pořád vám někde vzadu v hlavě bude někdo našeptávat, že "je to všechno dáno". Na režisérovu otázku z úvodu lze tedy odpovědět velmi rychle. Divák nevyhraje dvacet milionů rupií, příjemný pocit mu nicméně zůstane. Boyle sice ždíme publikum úplně jinak než Fincher v Buttonovi, ale úplně stejnou intenzitou. Oba však natočili pohádku pro dospělé, která si často nebere servítky, ale v globálu hraje spíš na slzné kanálky než haldu neuronů. Buď jak buď, Boyle přesto Fincherovi ujíždí, protože jeho film je díky hercům-nehercům bezprostřednější, díky exteriérům živější a díky omezenému rozpočtu vynalézavější. Srovnávám čistě proto, že jestli to Milionář na Oscarech projede ve prospěch renderovaného Brada Pitta, budeme moct Akademii přejmenovat na sbor profesionálních plaček. :) ()
Milionár z chatrče je významovo nový Tiger a drak. Bude rovnako vplyvný. Je to celosvetovo univerzálnym jazykom rozprávaný príbeh lásky z exotického kúta sveta, do ktorého bežný divák neprenikne. A Indovia budú márne tvrdiť (tak ako svojho času tvrdili Číňania), že takéto filmy doma nakrúcajú už desaťročia. Nie, nenakrúcajú. To niekto z vonku musí prísť medzi nich a vytiahnuť svoj západoeurópsky objektív. Milionár z chatrče nie je bollywoodský film, je to ohňostrojová oslava Bollywoodu ako filmovej kultúry aj so všetkým jej romantizmom. V krásnom príbehu lásky naplno zužitkováva lesk i biedu indického mikrokozmu, a nápaditou a sviežou formou jej dodáva divácky atraktívny šmrnc. Je to malý a nenápadný filmový drahokam, ktorý žiari viacej, ako všetky losangeleské klenotníctva, do ktorých chodí nakupovať Benjamin Button. Je to film oslavujúci život, vieru, pozitívne myslenie; film, ktorý nebol robený za účelom stať sa oceňovaným filmom roku. A práve preto si to zaslúži. V dnešnej dobe je tento film malým zázrakom. A Danny Boyle je Ježiško. P.S. Jen Lopez či Rosario Dawson majú črty Freidy Pinto, ale nemajú jej oči. Žiadna hollywoodská herečka nemá oči Freidy Pinto... ()
Neřeknu proč, ale něco mi na ovacích kolem Milionáře nehrálo a to je pak fér do filmu jít. Šla jsem, ale pořád mi něco nehraje a pořád nevím proč. Film je milej, ale zdá se mi to celý nějak chtěný, nějak vymodlený a jak cejtim byť malinkou levou, tak to na mě plnou vahou nepadne. Za kluky, za holky, za pravou v Dennym a tak vůbec ... chatrný 4*. ()
Co udělá z moderní pohádky o tom, jak se chudý chlapec z indického předměstí stal milionářem, film roku 2008? A) Umění Dannyho Boylea B) Dlouhé hlazení srdíčka až se divák rozpláče C) Skvělý soundtrack a výborné tempo D) Osud ... D je správně. Kdo by nechtěl zažít tuhle pohádku tisíce a jedné otázky, na které vám jen život (a diváci v sále:)) pomůžou najít odpověď? Úchvatné tempo, krásný vizuál, výborná hudba, překvapivě příjemní herci a celé to má hlavu i patu. Kouzelná záležitost. Takovouhle indickou sladkost s anglickou precizností divák nemá často vidět a o to víc je pohlcující. ()
Tak Danny Boyle to dokázal! Danny Boyle překonal prokletí, které postihne řadu umělců, ale prolomí jej jen málokdo, a sice natočil svůj druhý ,,Trainspotting". Milionář z chatrče je v mnoha aspektech skutečně dokonalý - předně je natočen podle naprosto strhujícího scénáře, který je vlastně adaptací literární předlohy indického autora Vikase Swarupa, která u nás vyšla pod názvem Kdo chce být miliardářem. Dokonalý průvodce pro cestovní kancelář Poznej Indii jinak než jen jako západní devizový turista. Příběh postavený na velmi sofistikovaném principu - specifika vybraného etnika (v tomto případě multikulturní Indie) jsou naklonována na internacionálně univerzální schéma televizní vědomostní hry a od jemných nuancí (oproti lokální mutaci - v našem případě Chcete být milionářem - zajímalo by mne, zda v podmínkách licence je i moderátorova vizáž á la Vladimír Čech?) se postupuje k stále většímu odchýlení se od divákovy známé herní verze, v čemž právě tkví síla Swarupova a Boylova postupu - většina okolností i celý kontext indické mutace Milionáře je z našeho evropského hlediska bizarní...ve spojení s dějovou rovinou hlavní postavy pak naprosto absurdní! Ještě zajímavější je ovšem Boyleova tvůrčí stránka - Milionář z chatrče je až naprosto dokonalá filmařina! Bravurní střih, pro Boyla příznačně dynamická a expresivní hudba, ty dokonalé akčně laděné scény (honička s policisty, cestování vlakem...), neuvěřitelně autentická mizanscéna, videoklipová estetika (postmoderně laděné zakomponování titulků do obrazu), neuvěřitelná dynamika, vynalézavá kamera, závěrečná taneční (a v podstatě i dějová) aluze a pocta Bollywoodu... Reflektoval jsem to jako správně vyvážené...ten film je o potkávání a prolínání světů, prostě postmoderně globalizační film... :-) Stranou nesmí zůstat ani herecké výkony - to, co předvedli snad všichni herci (zvláště pak dětští), mi doslova vzalo dech... Danny Boyle tedy natočil svůj druhý ,,Trainspotting", v němž nechyběly jeho stěžejní propriety - odklon od západního životního stylu, oslava života a vitality, silná hudební stránka ... a ano, došlo i na prolézání záchoda, stejně jako v původním Trainspottingu (ta scéna byla bizarně poetická, i když podstatně naturalističtější než ta na ,,nešpinavějším záchodku Anglie"...). Jestli je nějaký nejlepší film roku 2008, pak je to tenhle... Podobné filmy: Želvy mohou létat, Město bohů, Takhté siah, Lovec draků, Babel ()
Galerie (44)
Zajímavosti (49)
- V době natáčení filmu byla hodnota 20 milionů rupií přibližně 411 600 dolarů. Výhra 20 miliónů indických rupií byla v přepočtu něco přes 7 miliónů korun. (HellFire)
- Danny Boyle si prý přečetl scénář jen díky jménu scenáristy Simon Beaufoye. Samotný námět se mu zpočátku vůbec nelíbil. (Specs)
- A.R. Rahman skládal hudbu k filmu 20 dní. (Avalon820)
Reklama