Režie:
Jonathan MostowKamera:
Oliver WoodHudba:
Richard MarvinHrají:
Bruce Willis, Rosamund Pike, Radha Mitchell, Ving Rhames, Valerie Azlynn, James Cromwell, Boris Kodjoe, Michael Cudlitz, Jack Noseworthy, Helena Mattsson (více)Obsahy(3)
Před 14 lety doktor Canter vymyslel takzvané náhradníky. Jsou to roboti, kteří vypadají jako lidé. Každý z nich má svého operátora, tedy člověka, za kterého a pod jehož vedením jednají. Operátor sedí doma ve svém relaxačním křesle a na náhradníka je napojen elektronicky. Prostřednictvím náhradníků, kteří vždy vypadají jako mladí krásní lidé, prožívají svůj každodenní život. Lidé už vůbec nevycházejí na ulici. „Otec“ náhradníků, doktor Canter, byl s ostudou vyhozen z firmy VSI, která je vyrábí, a stáhl se do ústraní. Ještě stále jsou však lidé, kteří s používáním náhradníků nesouhlasí. Ti jsou separováni na zvláštním místě, kterému se říká území Dredů, a vede je takzvaný Prorok. Zdá se, že používání náhradníků má minimálně jednu výhodu, a to snížení kriminality téměř na nulu. Jednoho dne se však všechno změní... Muž jménem Strickland s novou neznámou zbraní odstraní jednoho náhradníka, ale zároveň tím zabije i jeho operátora. Shodou okolností jde o studenta Canter, syna vynálezce náhradníků. Vraždu zde neměli již několik let a agent FBI Greer zahajuje vyšetřování. On sám také používá náhradníka a žije bezútěšný život v osamění. Před lety jim s manželkou zemřel při autonehodě jediný syn a nyní je každý z nich zavřený ve svém pokoji na svém relaxačním křesle a za pomoci náhradníků žijí své osamělé životy. Greer spolupracuje se svou parťačkou Petersovou. Zjistí, že zbraň, kterou Strickland použil, byla původně vyvinuta pro armádu. Říká se jí tsunami, měla najednou vyřadit operační systém náhradníků, ale bohužel se zjistilo, že zabíjí i operátory. Armáda se všech zbraní zbavila, je však zřejmé, že jedna přece jen zůstala. Stopa vede na území Dredů... Prorok a jeho nohsledi mezitím Stricklanda zabijí a seberou mu zbraň tsunami. Greer se za nimi vypraví, ale je velmi rychle a důrazně z jejich území vykázán. Pátrá tedy dál a další stopa vede k doktorovi Canterovi. Ten je ze smrti jediného syna nešťastný. Měl to být on, kdo měl zemřít, a nešťastnou náhodou se obětí stal milovaný syn. Rozhodl se pomstít. Jako vynálezce náhradníků dokáže řídit hned několik náhradníků najednou. Prorok, šéf Dredů, je sám náhradník, který pro Cantera a pod jeho vedením zbraň tsunami ukradl. Canter řídí i náhradnici Petersovou, jejíž operátorku, skutečnou Petersovou, zabil. Je rozhodnutý zničit všechny náhradníky na světě bez ohledu na to, že tím zabije i jejich operátory. Chce, aby lidstvo začalo znovu, od začátku. Greer se musí pokusit jeho ďábelský plán zvrátit... (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (898)
Vysokorozpočtové polobéčko. Zaujímavý nápad, trefne alegorizujúci umelosť súčasnej peroxidovo-shoppingovej kultúry. Ale chcelo to ambicióznejšieho scenáristu, ktorý by napísal niečo viac než iba akčnú prešumiteľnú jednohubku, predateľnú cez Bruca Willisa. Vo filme nájdeme motívy povedomé z Potomkov ľudí ("dredári" na okraji spoločnosti), ponúka atraktívny hi-tech vizuál Proyasovho Ja, robot a chce byť smrteľne vážny ako Spielbergova Minority Report. Lenže na rozdiel od týchto snímok sa neodváži urobiť jediný krok vlastným smerom a radšej pracuje s osvedčenými zvratmi, zbytočnou prekombinovanosťou sa robí rádoby inteligentným a minimálne v jednej (finálnej) scéne je scenáristickou bezmocnosťou až smiešny. Postava dredového "Proroka" Vinga Rhamesa rozpačitá; samotný Bruce ako jediná spojka diváka s reálnym svetom živých ľudí v pohode, ale bohužiaľ bez hlášok a nadhľadu, ktorý to celé mohol príjemne odľahčiť. ()
Jestliže Mostow až doposud platil za solidního řemeslníka, odteď z něj bude zoufalý rutinér… a vykradač k tomu. Dokud se ještě jede podle popcornových pravidel á la Já, robot, lze si užívat lehce béčkovou atmosféru, kterou táhne Willisův cynický úsměv a vtipný příčesek. Pak se začne mentorovat podle Issaca Asimova a Phillipa K. Dicka ve vizuální dikci třetího Terminátora a vše jde do kopru. Nemuselo tomu tak být, kdyby se někdo obtěžoval s trochou stopáže navíc, dal postavám trochu života a celé to mělo aspoň jedinou pamětihodnou scénu. Výsledkem je nejsměšnější blockbuster roku, kterému ale prorokuju do několika let kultovnost a povinné místo ve výbavě sběratelů ‚guilty pleasure‘ kousků. ()
Tak tomuhle chybělo hrozně moc. Herecky unylé, scénáristicky pitomé, režijně nevýrazné. Čekal jsem málo a dost snad ještě míň. Tvůrci se na nějakých osm desítek minut snaží zatáhnout do dost prázdného světa aneb takhle to někdy prostě vypadá, když se k troubě postaví pejsek s kočičkou a zpatlají všelijaký, jen ne poživatelný, dort. Jonathan Mostow se zřejmě nadobro vyplácal u třetího Terminátora a na Náhradníky mu nezbyla ani píď nadhledu. Chvíli se tváří jako velkohubá akční sci-fi, jindy jako rodinné drama, pak se zase snaží mít jakýsi společenský přesah.. ve finále je ale jen plochou a nudnou detektivkou, ve které je divák ošizený i o vysvětlení motivací, které vedly lidi k přechodu na náhradníky a ve které Bruce Willis vystřídá několik svých univerzálních výrazů a vydoluje spíš rozpaky na tváři. O ostatních radši ani nemluvit. Škoda.. Ruce pryč.. Každopádně ten tlouštík sedící za počítačem je, ano, Kevinům brácha Buzz McCallister.. ()
Jojo, svět zítřka je zase jednou krásné techno místo, kde se to zákonitě musí podělat, aby v Holýmvůdku mohli vyrábět zábavné oddechové žánroffky - a to je dobře, protože lepší, když se švec heršvec drží svýho kopyta, než když sedláček oře na hořké hoře, že... ;o] . . . Jojo, tak abych ten komentář nenahrazoval zase nějakýma svýma sentencema - tak tři hvězdy bez nějakých tnt - i za to, že Willísek nahodil s maskovači blond patku (...kde jsou ty časy, Bruci, co?... ;o) a nic nepokazil, to by mu ti naši státní stádní >zábavníci< mohli jen závidět... °-/ . . . Tak s lidstvem to zas jednou dobře dopadlo, Tomík nakonec v poslední vteřince (shit shift enter!!! ;o) v těle blondýny spasil svět, náhradníci pokapali jako jepice a v Hw si přišli na svoje, stádečko si šlo pustit nového Sedláčka a... A tak se Tom nakonec šťastně >našel< se svou ošklivkou (né, nebojte, tak krutý scénárista nebyl...) ženuškou - a to je ten přesah a... No jak říkám, svět je krásné místečko a to je pohádky konec... Zvonec. . . . Bez legrace - dobrá žánrová oddechovka! Tak se lidi mudrlantský proberte, až odlezete od těch svých prcíček... ;-[] - - - - - (Poprvé viděno aprílově na dvd /s původní zvukovou stopou a č. titulky a v originálním formátu obrazu/, hodnocení 9951., komentář zde lehce aprigilový jako sedmsettřicátýosmý - 1.4.2012) ()
Těžko hodnotit, těžko komentovat. Náhradnící staví na nosné myšlence, kterou by schopnější tvůrci jistě rozvedli do podoby společensko-kritické satiry. Třeba. Nebo působivé sci-fi. Třeba. Nebo intenzivního akčňáku. Třeba. Ze slibné výchozí pozice se ale Mostow odpíchl k formě i obsahu tak matným, krotkým a nevýrazným, že už hodinu po projekci dám jen stěží dohromady kdo, co, proč a jak. Za elektrické orgasmy, superhrdinku Radhu a zubožené operátory malé plus, za všechno ostatní imaginární facku. 50% ()
Galerie (40)
Photo © Walt Disney Studios
Zajímavosti (17)
- Pretože nespolupracujúci Bruce Willis odmietol znovu nahrať niekoľko línií dialógov, keď sa film reštrukturalizoval, bolo potrebné priviesť zvukového herca. (Arsenal83)
- Greer (Bruce Willis) má doma ve svém pokoji na dveřích vlajku profesionálního baseballového týmu Boston Red Sox. (bluejay)
- Předobrazem pro budovu VSI byla budova dallaské Bank of America Plaza. (HellFire)
Reklama