Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Životopisný film HOFFA zachycuje kariéru legendárního odborářského vůdce, který byl ve třicátých až šedesátých letech výraznou osobností americké politické scény. Vzpurný, nápaditý a charismatický James R. Hoffa vybudoval nesmírně silný odborový svaz, jehož základ tvořili řidiči kamiónů. Politický a společenský vzestup Hoffy byl ovšem provázen i temnými, neobjasněnými stránkami, především spojením s podsvětím. Proto byl Hoffa také odsouzen do vězení. Po předčasném návratu z výkonu trestu se pokoušel získat zpět ztracenou moc. 30. července 1975 zmizel za dosud neobjasněných okolností...

Scénárista D. Mamet se výrazně odchýlil od reality jednak vytvořením fiktivních postav Hoffova pobočníka Ciara a Carola DX Allesandra, jednak "domýšlením" konce Hoffova života - to znamená předvedeným atentátem. Vše ostatní je údajně autentické. DeVito se pokusil natočit realistické drama, inspirující se formálními postupy kinematografie 40. a 50. let. Příběh se odvíjí ve velkém časovém rozmezí v rozsáhlých retrospektivách. Jednotlivým sekvencím chybí jasné časové i místní určení, takže se v nich český divák jen těžko orientuje. Obdiv si nesporně zaslouží herecký výkon Jacka Nicholsona v titulní roli, i když nese určité známky přílišné sebestřednosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (62)

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

V politických filmoch divákom častokrát nejde až tak o umeleckú hodnotu, ako o historické fakty o historických postavách. Lenže k tomu si stačí prečítať pár riadkov na Wikipédii, ako už spomenul Matty. Tvorcovia týchto príbehov to tiež vidia inak. Vkladajú do nich svoju kreatívnu a názorovú optiku, a preto sú niekedy tak veľkolepé či kontroverzné (viď počiny Olivera Stonea). DeVitovi sa to podarilo tiež. Trošku amerického pátosu, ktorý má za úlohu glorifikovať osobnosť s pochybnou povesťou, a mnoho tvorivých perál vystavujúcich na obdiv kameru (kolážovité zábery pripomínajúce Briana De Palmu), scenár, aj hercov. Herecká zostava sa tu stretla skutočne kvalitná, čo mám práve na týchto "väčších" filmoch rád. Disponujú istým duchom doby, ktorý nám vždy bude pripomínať, ako to vtedy asi v šoubiznise vyzeralo. Podobne ako napríklad prostredie odráža tvár samotného miesta zachytenú v čase. Zase som sa nechal uniesť, ale na záver sa chcem ešte vrátiť k Hoffovi. Organizovaný zločin a politika možno k sebe inklinujú prirodzene. V oboch sa predsa jedná o individuality vzbudzujúce rešpekt más a tým nadobúdajúce niečo ešte hodnotnejšie než peniaze - moc. Toť vše, pod týmto textom si môžete ako podklad predstaviť americkú vlajku a následne si privodiť orgazmus alebo infarkt, to už podľa vkusu. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Táto časť americkej politickej scény, ktorú predstavoval Hoffa so svojimi odbormi je mi ďaleko vzdialená, takže film beriem aj ako minihodinku dejepisu. Čo je v tomto prípade pozitívne. Pozitívnych je ale viac vecí. Cez veľmi podarené double DeVita s majstrovskou podporou Nicholsona, veľmi efektné paralelné rozprávanie a strih až po pomerne nenudiace tempo. Film ale nie je žiadnym psychologickým rozborom, nenechá diváka načrieť do osobnosti ani jednej z hlavných predstaviteľov, čo je mimoriadna škoda. Opiera sa viac-menej len o vecné fakty, čo uberá aj na možnom vyústení, ktoré ponúka záver. 75%. ()

Reklama

igi B. 

všechny recenze uživatele

Toť zvláštní film. Střízlivou - až divadelní - formou natočený životopis pro našince nepříliš známé postavy amerických politických dějin, mafiánského odborářského vůdce, kontroverzní osobnosti s prapodivným koncem... Čtyři a půl zaokrouhleno tentokrát nahoru. Kde se to jen v tom malém chlapíkovi bere... - - - P.S. Jen tak mimochodem - přemýšlejme o těch našich vůdcích pracujících - bez legrace... ()

neoBlast 

všechny recenze uživatele

Hoffa přesně naplňuje škatulku "hodnotných" životopisných dramat i s absolutně nudnou filmovou estetikou 90. let. Vybavil se mi při sledování Stoneův mladší Nixon - také naprosto nevýrazný, předlouhý snímek, sloužící pouze ke zvýšení neuspokojitelného ega hlavního představitele. Fušérsky režírující Danny DeVito má navíc ještě smolíka, že "nějaký" americký odborář průměrného Evropana prostě nezajímá. 50 % ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Do teď jsem nevěděl, že nějakej James Hoffa vůbec existoval a upřímně řečeno, je mi život týhle odborářský vyžírky celkem ukradenej. Na film jsem se podíval, protože Jack Nicholson tam hraje hlavní roli. Jack Nicholson byl tradičně přesvědčivej a herecky mu zdatně sekunduje Danny DeVito. Jako režisér už je ale horší. Mam pocit, že film je natočenej pro lidi, který znaj životopis hlavní postavy a tady dostanou nějaký ty pohyblivý obrázky. Já třeba o Hoffovi nic nevěděl a tak jsem se v tom hned od začátku poněkud ztrácel. Asi po 3/4 hod jsem sledování přerušil a šel jsem o něm googlit nějaký informace. V češtině o něm nenajdete prakticky nic. Maximálně doslovně přeloženej článek z wikipedie, kde se dozvíte třeba to, že je Hoffa pohřben v novém svetru (New Jersey). Tak jsem si o něm teda něco málo zjistil a vrátil jsem se k filmu. Těch pár informací mi pomohlo v tom, že jsem se aspoň trochu orientoval v ději, ale žádnej extra filmovej zážitek mi to nepřineslo. Nevim, kde udělali soudruzi chybu, ale já jsem se u toho dost nudil a přitom život Jamese Hoffy rozhodně nudnej nebyl. Je tam několik zapamatovatelnejch scén (vrcholem celýho filmu je pro mě scéna ze soudní síně, kde Hoffa strašně stírá Roberta Kennedyho), ale v těch 140 minutách se ty lepší okamžiky poněkud ztrácej. Mam pocit, že se z toho dalo vyždímat víc... 60% ()

Galerie (35)

Zajímavosti (9)

  • Slovo "fuck" zazní ve filmu celkem 153krát. (don corleone)
  • Jako soudní síň posloužila budova státního soudu v Detroitu. Většina komparzistů byli zaměstnanci soudu. (don corleone)
  • Scéna v soudní síni byla natočená přesně podle televizních záznamů, především dialogy byly téměř přepisem původních. Především dialog mezi Hoffou a Robertem Kennedym je přesný na chlup. Nicholson napodoboval velmi přesně i gestikulaci Hoffy. (don corleone)

Reklama

Reklama