Reklama

Reklama

Rozum a cit

(seriál)
  • Velká Británie Sense and Sensibility
Trailer

Epizody(3)

Obsahy(1)

Jít za hlasem srdce nebo si za každých okolností zachovat chladnou hlavu? A měly vůbec na vybranou? Britský seriál podle románu Jane Austenové.
Anglie Jane Austenové na konci osmnáctého století. Doba tradic a neporušitelných pravidel. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: vdát se a být svým manželům věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem a jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí - i se svou matkou a nejmladší Margaret - po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství.

Román Jane Austenové Elinor a Marianne byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovana do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. Jejich vztah - typické pro tehdejší dobu - přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných. Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem Rozum a cit, který je považován za klasické dílo anglické literatury. Jako ve většině románů J. Austenové i zde jsou hlavními postavami inteligentní, morálně silné hrdinky, jejichž životní přístup ostře kontrastuje s pošetilostí a pokrytectvím okolí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (49)

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Pustila jsem si film i seriál krátce po sobě a s překvapením jsem zjistila, že nejen příběh, ale i herci jsou si v obou adaptacích typově velmi podobní. I když je seriál o půlhodinku delší než film, v obsahu se to nijak zvlášť neodrazilo. Opět je třeba pochválit hudbu, krásné kostýmy i přírodní lokace, v nichž se natáčelo. Přestože v seriálu, na rozdíl od filmu, nevystupovali herci zvučných jmen, vůbec to nevadilo. Pouze pro roli Willougbyho by se mohl najít vhodnější - romantičtější a charismatičtější představitel, aby Mariannino okouzlení bylo snáz uvěřitelné. U mne ho plukovník Brandon v klidu převálcoval. K dokonalosti seriálu chybělo trochu té staré austenovské atmosféry a některé vysvětlující dialogy. Bylo to velmi příjemné podívání, ke kterému se ráda někdy vrátím, ale Pýchu a předsudek nezastínilo. ()

smrt.ka 

všechny recenze uživatele

Úžasné kostýmy. Hlavní představitelka mi byla ovšem silně nesympatická a přišla mi absolutně "neaustenovsky". Historicky to bylo asi ještě víc vedle než všechny předchozí filmy podle Austenové (normálně by mi to nevadilo, ale ten "polibek" se do viktoriánské přísné a decentní Anglie fakt nehodil). A občas jsem měla pocit, že koukám na parodii (možná je to problém autora, nikoliv tvůrců, kdo ví, co je te autor zač, že?). A mimochodem - zdálo se jen mě, že tenhle seriál tvrdě vykádá Leeho starší filmovou verzi? ()

Reklama

Jezinka 

všechny recenze uživatele

Od seriálu narozdíl od filmu čekám, že větší prostor dostanou vedlejší postavy a i větší prokreslení postav. Musím říci, že toto zpracování to nesplnilo. Spousta dialogů, byť podstatných, chyběla jako by byla vystřižena a naopak některé byly přidávány, a tak neznat předlohu a jiná zpracování, měla bych tento příběh za špatnou "červenou knihovnu". Volný prostor, který nedostaly postavy byl vyplněn zasněnými pohledy, příbojem a houpajícími mušličkami. Navíc jsem měla pocit, že některé scény jsem již viděla (Rozum a cit 1995 a Pýcha a předsudek 2005). Celkový závěr: scénář špatný a kamera rovněž (nevím, ale detailní závěr na oko bych čekala v nějakém biologickém dokumentu). Chybí tomu lehkost zpracování 1995 a věrnost 1981. p.s. to co udělali s postavou Marianny je až nemravné, velmi lehce přejde k plukovníkovi a při prvním polibku ví, že má otevřít pusu O tempores o mores ()

Simbet 

všechny recenze uživatele

Tohle zpracování se mi líbí ještě víc než verze z roku 1995 a je skoro na stejné úrovni jako Pýcha a předsudek z roku 1995, také z dílny BBC. Není se co divit, vždyť scénář napsal tak jako u Pýchy a předsudku Andrew Davies. Hlavní plus je, že má tři díly a tudíž nemusí dojít k tolika škrtům. Postavy se můžou o to lépe rozvinout. Největším hereckým přínosem pro tuto sérii pro mě je Hattie Morahan představitelka Elinor. Přesně zapadá do této role a zahrála ji opravdu s velkým citem, byť je ona v tomto případě ten rozum :) Velmi oceňuji zejména její chvilky o samotě. Charity Wakefield měla o něco těžší úkol, protože její role se srovnává s výkonem Kate Winslet z dřívější adaptace a to není jednoduché. Ale velmi se jí to povedlo, ačkoliv Kate je pro tu roli prostě jako stvořená. Dále určitě oproti roku 1995 upřednostňuji výběr Janet McTeer do role jejich matky. Vystihuje přesně její postavu a hlavně věk. Mladí pánové Dan Stevens a Dominic Cooper jsou také jak má být. Dan sice není takový milý stydlivka jako Hugh Grant, ale je pro změnu živější. A David Morrissey se na plukovníka prostě hodí. Sice jsou tam oproti předlohy přidány nějaké polibky, ale je to tak nějak do kontextu, takže mi to ani tak nevadí. Trošku to chtěli přizpůsobit dnešní rychlé době a tudíž je tato minisérie oproti verzi z roku 1995 mnohem živější. A výprava je prostě výborná. ()

eileen 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem nenacházela odvahu pustit si tuto adaptaci, příliš jsem od ní nečekala a musím napsat, že se mi líbila tak průměrně. Chvílemi jsem byla celkem nadšená, ale párkrát přišla doslova studená sprcha. Kdybych neznala tvorbu BBC, asi by mě odklony od předlohy tolik nešokovaly, ale takto to nedokážu pochopit, na začátku jsem si myslela, že distributor místo prvního dílu omylem vložil na DVD něco úplně jiného, úvodní scéna před titulky je jak z laciného amerického dojáku. Pak mě hodně zarazilo množství postav navíc. Polibky samozřejmě do Austenové nepatří, i když ten závěrečný bych autorům odpustila (slavná P&P 95 ho taky na konci má a není to přece brak). Starší verze je samozřejmě dokonale věrná předloze, obsazení postav bylo vynikající, pokud budu porovnávat, u této novější verze se mi nelíbila příliš Marianna, na Kate Winlet prostě nemá a naprosto nechápu, proč už po několikáte je do kostýmu navlečen Dominic Cooper, to je pro mě naprosto nevhodný kostýmový typ, jeho vizáž se hodí do Mamma mia, nikoliv do 18. století! Naopak velmi zde seděl Dan Stevens v roli Edwarda, to je jednoznačně výhra oproti Hugh Grantovi a ani plukovník Davida Morrisseye nebyl vůbec špatný, Elinor mi zde také seděla a asi víc, než ve starší verzi Emma Thompson, jakkoliv ji mám ráda, výborná byla i matka Hattie Morahan. Tato verze je pro mě taková plná rozporů - ani špatná, ani vynikající, takový lepší průměr. Podobně to mám i s celou touto autorčinou knihou, nepatří mezi mé nejoblíbenější kusy. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (9)

Reklama

Reklama