Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ryze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě. Kamera ho v roce 2008 opouští v jeho sedmatřiceti letech, tedy přesně o dvacet let později, jako nemocného člověka, muže stále se pohybujícího na hraně zákona, který napsal a publikoval dvě knihy. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy. Reného příběh začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla. René se ale brzy vrací zpět do kriminálů, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň. V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vydal dva romány, vykradl byt samotné režisérce, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Krk hlavního protagonisty tohoto časosběrného dokumentu „zdobí“ anglicky nepřesně vytetovaný nápis „Fuck of people“. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (216)

campix 

všechny recenze uživatele

Helena Třeštíková je pro mě synonymem slova český dokument spolu s tvůrci Českého snu pány Remundou a Klusákem. René je další z jejích časosběrných dokumentů, ve kterém můžeme sledovat cestu do největších sraček ve kterých člověk může být po celých 20 let. René si za všechno může sám a je vcelku odstrašující sledovat jeho životní pouť z vězení do vězení. Sice ve mě Katka ( další časosběrný dokument H. Třeštíkové) zanechala hlubší pocit, ale i René by si zasloužil své promítání na školách. Odstrašující případ člověka, který se nedokázal přizpůsobit. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Časosběrný dokument je zajímavý formát. Není to úplně nepodobné šmíráckým show, kde lidem koukáte do soukromí a sami jste skrytí. Tady je to trochu jiné hlavně tím, že je natáčení vždy jednou za čas a kamera tak nesleduje danou osobu pořád. To tak objektu dává značný prostor pro sebestylizaci (což také René činí). Zhodnocení dokumentu: v krimu jsem nikdy nebyl, ani moc neznám tuhle sortu lidí, takže pro mne to byl zajmavý exkurz do života recidivisty. Režisérka sestřih nijak dramaticky neobohatila o další prvky (proto ta hvězdička dolů). Výjimkou jsou snad jen ta skládání prezidentských slibů, která Renda pravidelně sleduje v kriminále (cca 3x Havel, 2x Klaus) a pak střihy typu 1997 - René opouští věznici...pár záběrů na svobodě, povídání o životě, teď už to bude jinak.... 1998 - René, Valdice... Zhodnocení Reného Plášila: Čert ví, co s ním mohlo být, kdyby nestrávil hned první mladé roky v kriminále... Každopádně teď už je to beznadějný asociál. Ke cti mu slouží jen to, že nikdy nedělal násilnou kriminalitu. Celkově je to ale člověk bez pořádných hodnot, prospěchářský a prolhaný. Tak snad aspoň napíše třetí knížku... ()

Reklama

Martrix 

všechny recenze uživatele

Dokument. Nehodnotíme herecké výkony, dokonce ani scénář a když pominu výsledný sestřih, tak ani režii. Co se hodnotit sluší, je obsah, téma a způsob jakým je toto téma pojmuto. Časosběrný dokument je už sám o sobě velmi zajímavá forma vyprávění příběhu. Kontinuita životního příběhu je něco, co nás všechny fascinuje. Pí Třeštíková si vybrala Reného. A ať už je to náhoda, nebo dobrý odhad, sledujeme osudy recividisty, který je údajně nadprůměrně inteligentní, ale přesto jasný sociopat. A co je důležité, který se navíc rád předvádí. Nemůžu si pomoct, ale spoustu věcí dělal a říkal René právě proto, že byl objektem pozorování a tudíž pro mě tento dokument postrádá autentičnost. Což je u dokumentu docela podstatné. René si rád hraje nejen se slovy, ale i s lidmi. Místo aby inteligenci použil na to, aby si urovnal život, rozhodl se udělat ze sebe obětního beránka. Přitom jde jen o nepřispůsobiveho slabocha, kterého těší být středem pozornosti. Ta inteligence navíc, to je jen trochu zlomyslný dárek od Pánaboha. Nejspíš za to, že na Něho René vše svádí a taky že na Něho prásknul, že čte porno. Dobrý komentář: petaspur ()

Mononoke. 

všechny recenze uživatele

Kolik takových René potkáváme denně na ulici? Spoiler: Tak určitě za to, jakým byl jako mladík mohla rodina (otec který něj nestál, flegmatický matka)a šedivá doba ve které vyrůstal. Člověk by čekal, že se poprvé poučí a když ne poprvé, tak podruhé, ale žádný happyend se tu prostě nekoná. Byly chvíle, kdy mi ho bylo líto. Dostat 2.5 roku za vykradený auto anebo 11 měsíců za 3 ukradené lahve ferneta mi připadá jako dost silný kafe. Jde o to, že se stejně nepoučil a tou ukradenou kamerou na závěr filmu jenom ukázal jaký doopravdy je a že v podstatě může děkovat Třeštíkový, že z velké části díky ní začal psát, nespadnul do drog, že překousla to, že jí vykradl byt a stále s ním točila (ano, ukázal jí svý nitro, ale zároveň měl díky tomu obrovskou šanci, dokázat mnoha lidem, že ve vězení nemusí být jenom ztracené existence a že on sám je něco víc). Můžeme jenom hádat na jak hluboký dno by si bez ní dosáhnul. ()

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Již tradičně příběh o chlapovi, který už nějakých třicet let krade a každé Vánoce si odsedí ve vězení, se Heleně Třeštíkové daří z dokumentu o jediném člověku udělat celovečerní dokument plný naděje, zklámání, pochybností a tentokrát i filosofických úvah, protože René čte Einsteina i Freuda. Časosběrné dokumenty této režisérky se mi líbí - snad i proto, že její účast na projektu je cítit i z prostředí před kamerou. Zajímavý nápad byl s těmi televizními zprávami a sliby prezidentů. Možná by bylo zajímvaé připojit do toho víc názorů lidí z Reného okolí (ta Katka, matka, bratr - proč najednou všichni z Reného života zmizeli?). Z trojice dokumentů Katka - Marcela - René je posledně jmenovaný nejalibističtější. Zatímco Katka neustále věřila, že může být čistá, René o fetu neprohodí ani zmínku, neusiluje o svobodu (ač ji neustále svým postojem deklamuje), píše svoje knížky a nakonec ještě prohlásí směrem k Třeštíkové, že ho vlastně vykrádá ona. Tregéd. Fakt od začátku mi jeho postoje vadily a jeho osud je vlastně předem docela jasnej. Smutný. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (1)

  • Helena Třeštíková vyhrála v anketě nejlepší dokument roku 1.místo na předávání Evropských filmových cen 2008. (ulikman)

Související novinky

Evropské filmové ceny

Evropské filmové ceny

10.05.2017

Od roku 1988 uděluje evropská filmová akademie filmové ceny pro evropskou kinematografii. Původně se ocenění jmenovalo Cena Felix a od roku 1997 bylo přejmenováno na Evropské filmové ceny. Udílení… (více)

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

21.10.2009

Od 21. do 26. října budou na www.docalliancefilms.com zdarma k vidění filmy oceněné na MFDF Jihlava 2008: nejlepší český dokument Ivetka a hora režiséra Víta Janečka, jihlavskými diváky a evropským… (více)

Reklama

Reklama