Režie:
Tomas AlfredsonKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, Mark Strong, Ciarán Hinds, Stephen Graham, Benedict Cumberbatch, Simon McBurney, Roger Lloyd Pack, Kathy Burke (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Píše se rok 1973 a svět je ve studené válce. Britská vláda ale tuší, že má problém. Právě byl při jedné z akcí zpravodajské služby v Budapešti zabit britský agent. Zdá se, že tajná služba má ve svém středu zrádce, tajného nepřátelského špióna, takzvaného „krtka“. Bývalého člena tajné služby, George Smileyho, vyhledá člen vlády a pověří ho pátráním po krtkovi. Smiley si k sobě vyžádá dva pomocníky, Petera Guillama a bývalého spolupracovníka Mendela. Smiley vychází z úvah, které měl ohledně „krtka“ bývalý velitel tajné služby, jemuž neřekl nikdo jinak než „řídící“. Řídící uvažoval, že krtek se musí nacházet mezi nejvyšším velením. George Smiley tedy zúží okruh podezřelých na čtyři hlavní postavy. Těmi jsou současný „řídící“ Percy Alleline s krycím jménem „Švec“, jeho zástupce, Bill Haydon/Krejčí, Roy Bland/Voják a poskok a bezskrupulózní oportunista, Toby Esterhase. George se vrací hluboko do minulosti a vzpomíná, jak právě Percy přišel s celou řadou zajímavých informací, jejichž zdroj ale nechtěl odhalit. Tehdy to přímo před řídícím na poradě vyvolalo velkou hádku. Nicméně tajemný zdroj informací byl označen jako součást operace „Magie“. George má za to, že krtka řídí ruský diplomat Polyakov, kterému v tajné službě přezdívali „Karla“. S Polyakovem se George už v minulosti potkal a moc dobře ví, že Polyakov je nerovný soupeř, protože je fanatik. George začíná mapovat změny, které nastaly po odvolání původního řídícího. To, že postupuje správně, mu potvrdí návštěva bývalé agenturní analytičky, Connie Sachsové. Právě ona si všimla důležitosti Polyakova v hierarchii sovětské londýnské ambasády. Obratem byla z tajné služby vyhozena Tobym Esterhasem a Allelinem. George také záhy najde oficiálně mrtvého britského agenta, Jima Prideauxe, který měl být zabit v Budapešti. Jim je nedobrovolně uklizen na venkov, kde učí v jedné malé škole. George má rovněž nečekanou návštěvu přímo ve svém domě. Najde tam na druhou kolej odsunutého agenta Rickiho Tarra. Ten mu vypráví, jak se na misi v Istanbulu sblížil se sovětskou agentkou Irinou, která byla ochotná přeběhnout k Britům výměnou za informace o „krtkovi“. Tarr tehdy o Irinině nabídce vedení informoval, to však nereagovalo. Kdo však o sobě dal vědět, byli Rusové. Irinin manžel byl zavražděn a sama Irina zmizela. Tarr, který se do ní zamiloval, by jí rád pomohl do bezpečí Británie. George začíná hledat důkazy přímo v tajné službě. Ty mu tajně opatřuje Peter, který je z úřadovny vynáší... (TV Prima)
(více)Videa (33)
Recenze (874)
Jo, je to kvalitní snímek - ale koho dnes v Česku roku 2012 zajímá jaké problémy měla britská tajná služba v 70 letech? Ano, správě namítnete, že tu máme třeba Mnichov od Spielberga či Baader Meinhof Komplex z podobné doby a podobným tématem. Ale tento film se snaží být věrnou rekonstukcí něčeho (reálného?) a tak nějak kašle na diváky. Navíc mu předlohou byla opravdu pořádně tlustá kniha, bez jejihož načtení se lehce ve filmu samotném člověk ztratí - minimálně v tom kdo je kdo a za koho vlastně kope. ()
"YOU CALVINISTIC, PENNY-PINCHING SCOT!" ---------- Alfredson natočil tak neuveriteľne nudný thriller, že to snáď nie je ani možné. Priveľa chôdze, dlhej chôdze, priveľa zbytočných dialógov, dlhých zbytočných dialógov, priveľa prázdnych záberov, dlhých prázdnych záberov. V skratke, omáčky o ničom. Aj keď na druhú stranu beriem do úvahy, že pravdepodobne takto vyzerá skutočnosť a viac menej typický špionážny svet. Tak to ale bohužiaľ je. Realita je vo väčšine prípadov veľmi nudná a inak to asi nebude ani u MI6. ()
Na film jsem se díval dvakrát. Poprvé jsem vydržel asi do půlky, protože jsem se totálně ztratil v ději a vůbec jsem nechápal, o co tam jde. Před druhou projekcí jsem si nejdřív naštudoval obsah filmu, ale asi jsem úplně blbej, protože jsem opět měl pocit, že nic nechápu. Ale když už jsem to teda dvakrát vydržel do půlky, tak jsem se odhodlal dokoukat to celý. Ve druhý půlce opět pokračoval zmatenej děj a nuda. Vlastně přijde jedna aspoň trochu napínavá scéna. A to bylo, když šel nějakej načesanej hošík ukrást jakýsi dokumenty do archivu. Na špionážní thriller dost málo. Pak mě ještě pobavilo, když jsem si uvědomil, že ta tlustá bába je vlastně Perry z Klubu sráčů. ()
Alfredson je precizní hodinář, který pod ledovým příkrovem formálně dokonalé a fetišisticky stylové režie dokáže nacházet překvapivé emoce. Film, v němž se de facto pouze přemýšlí a vzpomíná... a přesto mě dokázal napnout jako strunu. Pokud jsem v případě nedávného špionského retra Dluh vyzdvihoval jako vrcholnou scénu precizně zkomponovaný "únos přes čáru", musím v případě tohoto kousku vyzdvihnout celek - protože načasování, správná vibrace a ten nejčistší konzervativismus se tu prolíná s drobnokresbou charakterů a nesmírně zábavnou aktualizací dobových kulis. Nelze si nepovšimnout, že Jeden musí z kola ven je s ohledem na svou stylizaci místy až absurdně důsledný a vypadá (záměrně) jako kulisová podívaná. Kulisami je tu paradoxně to, co tradičně bereme za jádro výpovědi (napínavý příběh, ideologický kontext) - svůdnost Alfredsonova filmu je právě v těch detailech, které by jinde byly jen pro "efekt reálného". Lahůdka, kterou chci vidět znovu... ()
Film s pointou, která ve chvíli, kdy nad ním užuž lámete hůl, zlomí vaz západnímu dvacátému století s jeho špiony a studenými válkami, uštvaností a ničením osobních životů "ve jménu služby", a také s jeho špionážními filmy. Tenhle film je už nový, účtující se starými pořádky. Tenhle film popravuje špionáž a s ní celou západní společnost založenou na lživíře ve službu ("service") nadřazenou vlastním životům. **** Záměrně útržkovitý, nepřehledný a zahlcující způsob, jímž před vás snímek pokládá informace, logicky vyústí v moment, kdy si řeknete, že se v tom snažíte vyznat marně, že už je toho moc - a v tu chvíli se vám změní optika - dojde vám, jak oni sami, všichni ti špioni, jsou v tom ztracení - a najednou se vám přesně poskládá, co tak velikého sleduje a říká tenhle film. **** V tu chvíli se mimochodem také sama zápletka sesbírá a urovná, ale to už je vedlejší, protože vy už sledujete jiné sdělení, to skutečné. **** Čerpáte z uplynulých čtyř pětin snímku a vytanou vám všechny ty porůznu nenápadně utroušené osobní postesky jednotlivých hrdinů a - v tak dokonale esteticky nasnímaném sledu záběrů - se vám vyjeví jejich vlastní šedivost, ztrhanost, únava, osamocenost, nechuť. A v tu chvíli se také v poslední pětině začne vyjevovat, že mezi všemi postavami existovaly potlačované osobní vztahy, lásky, náklonnosti, nerozvíjené, zpětně křičící promarněným potenciálem. Neprožité osobní životy. A tehdy si to začnou uvědomovat i samy postavy. **** Nakonec se ukáže, že celá pětice nejvyššího ústředí vlastně podvědomě věděla, kdo to mezi nimi byl "krysou, krtkem, shnilým jablkem" - dvojitým agentem, který si vybral, že bude hrát pro Rusko, zrazovat Británii, a potažmo Ameriku - a že ho celé roky mezi sebou nechali konat. Protože podvědomě jeho volbu schvalovali: "Nebyla to jen morální, ale také estetická volba. Nevidíte, jak je Západ ošklivý?" Čímž Bill Haydon myslí: nešťastný. **** Podvědomě nechtěli žít tak, jak žili, a sloužit tak neestetickému, šedivému, únavnému, nešťastnému systému. Toužili, aby tomu byla učiněna přítrž, aby se Západ zhroutil, aby skončila společnost, která lidi nutí nežít krásně, nežít zalíbeně, nežít doopravdy, vzájemně se mučit a zabíjet, přeneseně i doslova. Každý z nich cítil touhy, které nenaplňoval, a které se během filmu postupně vyjeví. (Ricki a jeho fantom-andělské zjevení: Irina, jeho touha "mít rodinu, nebýt jako oni", jako ta stará generace špionů. Vzájemná skrytá náklonnost mezi Jimem a Billem. Smiley a jeho Ann, ale také Smiley a Karla -- Karla, ruský šéf tajné služby, který Smileymu sebere zapalovač, dárek od Ann, jako symbol, že Smiley osobní vztahy přezírá, byť o nich právě tu noc jejich jediného setkání ve jménu systému tolik žvaní - Karla, Smileyho podvědomý pravý hrdina. Toby a jeho "oddanost", bytostná potřeba věrnosti. Mateřská Connie. Etc.) **** Pro generaci těch, které sledujeme, je už pozdě, aby svůj život prožili krásně, vyplnili své touhy. Ale přestože ho obětovali v systému, nakonec se ukáže, že jsou to právě jejich navenek potlačené touhy, které motivovaly ty nejdůležitější činy - a že pracovali uvnitř systému, v jeho čele, k jeho zániku: nechávali mezi sebou celou dobu špiona, aby jejich činnost úspěšně mařil. **** A jejich osobní touhy, nyní už uvědomované, určují dění o to rozhodněji i dál: Ani poté, co jsou sami před sebou nuceni špiona odhalit, přiznat si ho, ho nepředají ruským Inkvizitorům a jejich mučení - Jim Prideaux ho raději zastřelí - motivován roky potlačovanou vzájemnou náklonností, láskou, kterou v tomhle systému, v západním světě beze smyslu pro krásu, nemohli prožít. Zastřelí člověka, kterého nemohl naplno milovat, a zastřelit ho musí vlastně proto, že ten člověk stejně jako on ten systém nenáviděl a rozhodl se ho zničit. Tentýž Jim Prideaux, který - dokud byl uklizený jako učitel na venkově -, se snažil vychovat si z malého samotářského kluka následovníka, příštího špiona, nikoli náhodou pojmenovaného Bill, a který od sebe stejného chlapce v závěru filmu odhání a řve na něj: "Už za mnou nechoď, rozumíš? Běž si hrát!" Posílá ho žít vlastní život, sledovat své touhy, být sebou, místo aby sloužil a obětoval se. **** "Service", služba, je ve filmu jedno z kíčových slov. Dalším je právě "estetika". Estetika snímku vs. neestetičnost západního světa, v němž snímek vznikl a o němž vypovídá - aby ho pomohl rozložit, aby ho popravil a poslal všechnu pouhou formální estetiku nadobro k čertu. **** Závěr filmu je otevřený: Smiley se vrací k Ann, k lásce, k osobnímu životu, a zároveň se stává novým šéfem tajné služby, Řídícím. Bude to počátek rychlého konce systému, který nutí lidi sloužit, obětovat se, místo aby žili? Nebo se nechá semlít, jako se to těm nahoře stává? Smiley se jenom záhadně usmívá. Závěrečné titulky. **** Plus: I grafifti načmárané na zdi v pozadí je výmluvné, jde tady o to, že systém se musí změnit, od tvrdého řádu k měkké intuici: "Future Is Female" **** Plus: Smileyho nové a staré obroučky brýlí fungují jako indikátor mezi záběry z minulosti a přítomnosti. **** Plus: Pan Hitchcock by měl radost. Jeho hrdinové žili ve stejně elegantním prostředí (auta, nábytek, obleky, doplňky), ale s grácií, nikdy nebyli systémoví, zato vždycky živoucí a šťastní. Špioni v tomhle filmu jim (přiznaně) skládají veliký hold. () (méně) (více)
Galerie (96)
Zajímavosti (30)
- Na začiatku produkcie sa s filmom spájali aj mená ako Ralph Fiennes, David Thewlis či Jared Harris. (rscott)
- Gary Oldman (George Smiley) v rámci přípravy sledoval výkon sira Aleca Guinnesse v dřívějším seriálu Tinker, Tailor, Soldier, Spy (os r. 1979). Také navštívil tvůrce předlohy Johna le Carré, k čemuž řekl: "Způsob, jakým se dotkl mé košile, jak mluvil a tak dále, všechno jsem to použil do filmu. Doufám, že mu to nebude vadit, ale Smiley je v jeho DNA. " (šerminator)
- Tvůrci hledali herce do role Smileyho 18 měsíců. Už chtěli zrušit natáčení, když si producent Tima Bevana vzpomněl na Garyho Oldmana. (Kiyoshi)
Reklama