Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Recenze (112)

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

„Either you leave town or tonight be on that street alone.“ Videl som 124 min. verziu. Film nezačína šťastne, ale na westerny alebo postwesterny sa nostalgická nálada hodí. Nie je však dobré ňou bez akéhokoľvek iného trochu viac adrenalínovejšieho a dramatickejšieho prvku začať film. Lepšie by ju bolo do filmu pridať až po tomto prvku. Názov tiež filmu nerobí dobre, lebo je spoilerom. Na počiatku hrdinská hudba a úvodné titulky (celkom štýlové), ako to už býva. John Ford už vtedy mal skúsenosti s farbou, no rozhodol sa pre čiernobiely obraz. James Stewart dobre hrá komunikačný prejav sebavedomého senátora. Súčasnosť príbehu je nuda, aj keď v nej vidíme správne hodnoty, tak sa v príbehu presúvame do akčnejšej minulosti. Lee Marvin je rozpoznateľný podľa hlasu, keď žiada pohoničovho ochrancu vyhodiť náboje z brokovnice. Woody Strode je pomocníkom Johna Waynea, ktorý hlavného hrdinu nájde zbitého. Vera Miles zasa hrá girfirend of John Wayne (aspoň podľa plotu na wiki), čím vzniká milostný trojuholník. Je až čudné, ako sa ľudia vedia upnúť na ideály. Narážam na náklonnosť hlavnej ženskej postavy Hallie v podaní Very Miles a jej scénu, ako hlavný hrdina zistil, že nevie čítať. Niežeby reagoval hneď vzhľadom na jeho sympatie ku nej a povedal „Naučím ťa čítať.“ Nie, tvorcovia nám predkladajú človeka, ktorý na divokom západe nemá EQ a nie je to pritom zločinec, čo znamená, že jeho prežitie je dosť fantasy. Jeho reakcia, v ktorej sa jeho herecký predstaviteľ James Stewart príliš dlho a príliš vysokým hlasom čuduje „You mean can’t read at all?“ mi príde znova dosť mimo, lebo negramotnosť mi u kuchárky 19. storočia príde ako bežná vec, kým on sa nad tým potrebuje zastaviť pár minút, čím ju emocionálne zraní. Aj toto tohto hrdinu dosť degraduje na úroveň zbytočnej postavy závislej od druhých ľudí (spoiler alert). Ešte že sa dočkáme napätej scény medzi Johnom Wayneom a Leem Marvinom, ktorý v tomto filme ponúka z hercov najlepší výkon v úlohe hlavného záporného hrdinu. Lee Van Cleef ako jeho pravá ruka síce vyzerá drsne, ale výkony z Leoneho dvoch filmov dolárovej trilógie tu nedosahuje. Napätie tu nemá dosť kvalitných scén, čo je na škodu. Na drámu tu postavy príliš málo diváka chytia za srdce, keďže si vie pozrieť lepšie a intenzívnejšie scény v iných filmoch. Tento film sa navyše priveľmi zaoberá politikou, z ktorej ukazuje len nádej v naplnenie vyšších ideálov, ktoré nevieme, či tí politici naplnili. Vo filmoch sa oplatí viac zobrazovať priamy dopad určitých akcií, lebo tie sa dajú prežiť intenzívnejšie aj cez filmové sprostredkované rozprávanie. Ale aby som ostal v žánri, odporúčam o rok mladší Hud s Paulom Newmanom v hlavnej úlohe. Tento postwestern ukazuje, ako sa má využívať nostalgia na dramatické účely a nie na to, aby diváka uspala a taktiež je dobrým príkladom toho, čo je to dráma o troch postavách. The Man Who Shot Liberty Valance je béčko, kde sa nešťastne utlmila akcia a focus obsahu sa zameriava na trochu nereálneho kladného hlavného hrdinu, ktorý síce ostatných učí právo, ale tí ostatní mu poskytujú ochranu a pomoc, keď ich potrebuje a tak do žánru western v jeho hlavnej úlohe veľmi nezapadá. „Alright, dude, this time, right between your eyes.“ –„Whiskey, quick.“ Jazykové okienko: mend fences; dog's age; sound advice; who-hit-john; talk the ears off a wooden Indian; buckboard. () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Netradiční výborně natočený western, který se svým tématem blíží politickému dramatu. Setkání Johna Waynea a Jamese Stewarta v malém městě "amerického západu", kde se snaží prosadit právo i jiným prostředkem než zbraněmi - volbami do státního zastupitelstva. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Western černobílý jak smrtky poslední případ. Ze začátku hodně naivní, později ale zlo vystrčí drápky a rozjede se poctivá napínáková soustava. Film je zajímavý třeba i tím, že místo koltů se tady snaží hlásit o slovo politika, což mě příliš neoslnilo. Nicméně co naplat, právě možná díky tomu na něj jen tak nezapomenu. Pochybuju, že takových westernů někdo natočil víc. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $3,2miliónaTržby USA $7,891,143Tržby Celosvetovo $7,902,000║ výborne vyhrotený dej, opäť skôr dramatický dej, než klasický western s prestrelkami /80%/ ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Ford se přímo mazlí s vedlejšími postavami a humorem. Jemným, aby z filmu nebyla fraška, ale zároveň velmi zábavným, hřejivým a milým. A tím nemyslím jen v tomhle filmu, ale např. i ve Stopařích, či How Green Was My Valley. Někde jsem četl, že Fordovy filmy se pohybují na hranici sentimentu, stačilo by jen trošku přidat a spadly by. Jenže tam nikdy nespadnou a proto jsou to lidské, silné příběhy, které dokážou dojmout a oslovit. Možná proto jsou tolik považované za něco jako "národní americké bohatství." Není to Peckinpah, není to syrové, ale skvělá filmařina určitě. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Odvážný a šlechetný mladý právník (hraje celkem starý Stewart) dorazí na negramotný divoký západ s osvětou, vyměnit zbraně za law books. Mile starosvětský, idealistický tón doplněný o vysoká sdělení na téma civilizační změna, význam demokracie a občanská povinnost. Ač docela baví, nejvíc ze všech libový gauner Lee Marvin, tak ve finále spíše chladný dojem. ()

movie 

všechny recenze uživatele

70% Skvělá filmařina, spousta super scén a hodně dobře postavených záběrů, ale nemůžu jít výš. Největší slabina jako u spousty dalších filmů Johna Forda je scénář. Postava Liberty Valance, chlapíka co obchází město, morduje a okrádá lidi, aniž by ho kdokoliv zastavil, včetně otylého šerifa, který se před ním klepe strachy a když vejde do hospody, pár odvážnějších ho tak maximálně pokárá za klukovinu (=vražda / přepadení) - působí to docela absurdně a většinu filmu mě to spíš štvalo. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Tento western je příběhem tří silných mužů, které hrají tři herecké legendy. John Wayne představuje místního lídra Toma Doniphona, James Stewart je neohrožený právník Ransom Stoddard a také je zde k nepoznání divoký Lee Marvin jako padouch Liberty Valance. V jednom z nejlepších filmů Johna Forda vytvářejí jejich vzájemné střety dech beroucí drama z časů přerodu Divokého západu na právní stát. "When the legend becomes fact, print the legend." Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=EVXuo2WiU_I ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Další western v podání Johna Forda a Johna Waynea. Wayne hraje stále totéž, což jej pasuje na mého neoblíbeného herce. Zato mu sekunduje (trochu nepřesně, protože hraje prim) Jimmy Stewart. Opět v roli právníka, který tvrdošíjně hájí právo (podobně jako v Pan Smith přichází nebo Anatomie vraždy). Zatímco všichni na onom Divokém západě znají pouze zákon pušky, Stewart třímá v ruce ústavu. Western, který má velmi slušný timing a místo střílení se více mluví, ale k dobru věci. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Bydlím tam, kde si sundám klobouk." Liberty Valance byl zkrátka svůj a já bych bych mu svůj steak a volební hlas s koltem u hlavy asi taky dobrovolně přenechal. Jenže na Divoký Západ právě dorazilo právo. Tedy spíše jeho podivný předvoj - fyzicky nepříliš vyvinutý právník Stoddart. A tak vznikla legenda, která je důležitější než pravda. Na můj vkus se přitom moc kecalo a málo střílelo, ale když tomu chce někdo říkat western, tak proč ne. Hrál tam přece John Wayne, tak to western být musí. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Rozvoj nebo úpadek žánru obvykle představuje dlouhodobý proces, který se nedá symbolizovat jediným titulem nebo jménem tvůrce. Určitou výjimku představuje klasický western, který by na případném pomníku mohl mít uvedené jako datum úmrtí premiéru snímku Muž, který zastřelil Liberty Valance. Ne, že by western už pár let nechřadl, ale právě tento titul dokonale vystihuje jeho strnulost, vyčerpanost a především neschopnost bavit. Vůbec přitom nepomáhá, že se na jeho natáčení podílela silná osvědčená sestava v čele se zkušeným režisérem Johnem Fordem a hereckou legendou Johnem Waynem. Snímek se neumí vymanit z pasti žánrových schémat a jeho tvůrci nedokážou přesvědčivě a působivě porušovat žánrové konvence dokonce ani tam, kde se o to snaží - jako je motiv zastřelení padoucha Valanceho ze zálohy a neprávem získaná sláva hrdiny za zneškodnění zločince. Film atakuje hranice směšnosti tam, kde vzdává hold americkému právnímu řádu a politickému systému, v určitém smyslu mi připomíná éru budovatelských československých snímků 50. let. O renesanci žánru se o několik let později zasloužil Sergio Leone svými spaghetti westerny, když do nich přinesl nové nápady, energii a hravost. Doporučuji zhlédnout v jednom dni Liberty Valanceho a Leoneův snímek Hodný, zlý a ošklivý. V té konfrontaci se nejlíp vyjeví, co všechno je na Fordově dramatu špatně. Celkový dojem: 40 %. ()

brit84 

všechny recenze uživatele

Protnutí hereckých linií dvou filmových hvězd té doby je opravdu zajímavý zážitek. Wayne je westernový mazák, ale i Stewart, kterého divák zná spíše z dramatických filmů, si s rolí čerstvého absolventa práv poradil na výbornou. Právem se o tomto netradičním westernu říká, že je jedním z nejlepších. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Dobry western musi mat dobrych zaporakov a v tomto pripade to bol prave Liberty Valance v podani Lee Marvina vdaka ktoremu ma tento film celkom bavil, ale zaujimave bolo divat sa aj na to, ako si s nim poradi advokat James Stewart a velmi rychly strelec John Wayne. Film ma aj vela dialogov, teda nie je to len o nasili ale aj o ceste, akou sa bude James Stewart uberat alebo aj o politickych zmenach v krajine behom niekolkych rokov. ________ John Wayne - (Tom Doniphon) +++ James Stewart - (Ransom Stoddard) +++ Vera Miles - (Hallie Stoddard) +++ Lee Marvin - (Liberty Valance) +++ Edmond O´Brien - (Dutton Peabody - novinár) +++ Andy Devine - ((Maršál Link Appleyard) +++ Ken Murray - (Doc Willoughby) +++ John Carradine - (Maj. Cassius Starbuckle) +++ Woody Strode - (Pompey) +++ Produkcia: John Ford +++ ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Westerny mám rád, stejně jako Johna Waynea či Jamese Stewarta. A The Man Who Shot Liberty Valance nebyl vůbec špatný film, ale neoznačoval bych ho za western. Je to spíše takový ukecaný film zasazený do prostředí divokého západu, kde neplatí zákon, ale puška. A i když mě film trošku nudil (místy by to chtělo prostříhat či přidat na tempu, holt ne každý umí dělat takovéhle filmy s dlouhou stopáží jako Leone) tak jsem rád, že jsem si jej nenechal ujít. Přeci jen, taková jména jako Wayne, Stewart, Miles, Marvin či Van Cleef… v jednom filmu to je bašta a divák, který má rád staré filmy, bude nadšen. 80 %. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Pravděpodobně lepší film než na tři hvězdičky, jenže ten zmršený novácký dabing mi ho úplně zkazil. Něco tak otřesného jsem už dlouho neslyšel. Snad si časem seženu DVD a na Muže, který zastřelil Liberty Valance se podívám s titulky, vychutnám si herectví pánů Wayna, Stewarta a Marvina (který nebude mít trapný hlas), možná dokonce zaslechnu hudbu a snad se také zasměju vtipům, jež dabing proměnil v neskonale trapnou záležitost. Televizní ostuda, třikrát fuj. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Trošku netradičný western s podstatne väčšou porciou politiky, ako som vo westernoch zvyknutý, ale ja to beriem ako plus. Aspoň je ľahšie rozoznateľný od hromady iných. John Wayne dostáva menej priestoru ako J. Stewart, ale inak je to presne ten Wayne akého poznáme. V momente, keď dostal Wayne od Stewarta po hube, som sa musel nachvíľu zamyslieť...Kedy som ja vlastne videl aby John Wayne dostal po hube? Inak fajn western s mnohými vtipnými momentami, hlavne na úkor pažravého a bojazlivého šerifa. 80%. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, originální, netradiční, nevídaný, nějak takhle by se dal vystihnout tenhle Fordův příběh. Tady jde vidět, že není western jako western. Tady se skoro vůbec nestřílí, neprohání se na koních, spíš hraničí to s politickou konverzačkou, kde se sešli hvězdy prvního kalibru, John Wayne, opravdový tvrďák s hlubokým hlasem a charismatem až na půdu & James Stewart, který sice malinko přehrával, jak jeho zvykem, ale ten do toho vnesl takovou pohodu, což bylo taky jeho zvykem. Dvě hodinky uběhnou jako voda a režie Forda je brilantní, bez trhlin. ()

Reklama

Reklama