Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
A pak, že ze slávisticko (Forman, Ondříček) - sparťanské (Šebánek) spolupráce nemůže vzniknout nádherný gól? Všechny velké šance jsou proměněny, odkopů do autu je minimálně, střídání netřeba. A bez velkých hvězd. Takže trofeje mohou být rozdány (rozkradeny). Až budu jednou sestavovat žebříček deseti nejlepších filmů z domácí historie, tento tam bude. A vysoko. P.S. Je až k neuvěření, že za pouho pouhých osm let, natočil Miloš Forman v Hollywoodu jeden z nejslavnějších filmů světové kinematografie (s velkým přispěním Jacka Nicholsona). Pane Formane, jste formát. ()
Bože, takhle jsem se nesmál už hodně dlouho. Celou první půli se opakují pořád dva vtipy - rozkradená tombola a výběr dívek pro soutěž -, ale tak kouzelným způsobem, že jsem se nemohl přestat smát. Ani pak to však dech, kouzlo ani vtip neztrácí. I střídmá stopáž zřejmě dělá své. S nutností roztahat film alespoň na hodinku a třičtvrtě by to jistě takhle nedopadlo... 100% ()
100% - Podle mě se jedná o jeden z nejlepších filmů české kinematografie. Přirozenost a plynulost naprosto nadčasového děje spolu s věrnými a vysoce přesvědčivými hereckými výkony je u mě za *****. Žánrové označení Komedie / Drama je celkem sporné. U filmu je legrace dost, avšak komedie to není. Zároveň se jedná o zcela vážné alegorie, a místy člověka zamrazí, ale drama... to to taky neni. Těžko zařaditelný film Hoří, má panenko si rozhodně NEJEDNOU užijete! ()
Nějak se nad tím filmem nerozplývám. Některé situace působí až moc absurdně a asi absurdní být měly (především volba královny krásy), potom přijde rozkradená tombola, a ačkoliv mně tohle třeba pobavilo, tak stejně při zpětném ohlédnutí to opět působilo až tak nějak násilně a nic moc vtipného na tom neshledávám. Vůbec řada situací zde byla vklíněna až moc násilně. Herci neherci byli ovšem brilantní a právě jejich výkony dodávaly filmu na autentičnosti. Vzhledem k tomu, že se 90% filmu odehrává v kulturním sále hasičů, je shořelý barák jednoho z místních obyvatel dost odtažitá záležitost, tuhle scénu bych úplně vynechal. Některé gagy opravdu stály za to, ale jako celek tuhle komedii nehodnotím závratně vysoko. Mně tento film nepřijde ani trochu kontroverzní, vzhledem k jeho "trezorovosti", a nemám ho tolik v oblibě jako jiné české filmy. ()
On je to vlastně smutný film o tom, jací jsou lidé hlupáci a pokrytci. Musím říct, že až na pár scén jsem se nebavila, spíš mi bylo do pláče, když jsem to viděla. To, že jsou tam neherci, dialogy skoro jak ze života a režisér je Miloš Forman, mě naprosto nechalo chladnou. Pokud po shlédnutí budete chvíli lidi nenávidět, snad se vám ani divit nebudu. ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Film vznikal v československo-italské koprodukci s účastí slavného italského producenta Carla Pontiho. Rozpočet ve výši 80 tisíc amerických dolarů byl na české poměry velmi vysoký a mimo jiné umožnil natáčení v barvě. Pontimu se však nelíbil Formanův sarkastický tón, z projektu se stáhl a žádal své peníze od Československého státního filmu zpět, oficiálně kvůli nedodržení smlouvy. Objednal si prý film dlouhý 75 minut a obdržel film dlouhý 73 minuty. Formanovi proto hrozilo soudní obvinění s možným desetiletým trestem za „poškozování socialistického majetku“. Situaci zachránil nákupem zahraničních práv francouzský producent Claude Berri. Uhradil tak Formanův dluh vůči Československému státnímu filmu a navíc zajistil promítání filmu po celém světě. (Kubrickon)
- Natáčení probíhalo ve večerních hodinách, jelikož komparzisté chodili přes den do práce. Plat komparzistů činil 29 korun československých za den. (ZHODNOTITEL)
- Ve filmu zaznívá několikrát v různých úpravách trio z pochodu "Castaldo". Nejdříve od ústřední hudby ČSLA jako originál a později od Filmového orchestru. (HJ-FILIP)
Reklama