Reklama

Reklama

Kapitán Phillips

  • USA Captain Phillips (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 2

Recenze (1 384)

Dadel 

všechny recenze uživatele

Srovnání s dánským filmem Únos se nelze vyhnout. Ale zatímco v Únosu bylo půvabné sledovat, jak unesení námořníci kromě příbuzných, pojišťovny a lodní společnosti nikoho nezajímají a vyjednavači se dohadují o každý dolar, v Kapitánovi Phillipsovi kapitánovi Phillipsovi už za pár hodin přispěchají na pomoc letadlová loď, vrtulníky, snipeři.... Filmu taky neprospělo, že loď opustíme poměrně záhy a po zbytek filmu jde už jen o záchranu jednoho rukojmího - kapitána Phillipse, kterýžto je pochopitelně übersprávňák a nikdo jiný než Tom Hanks jej nemohl hrát. Taky mi připadá, že Greengrass se už trochu vyčerpal a po slibném začátku napětí spíše uvadá, závěrečné finále je strašně natahované a vy už se nemůžete dočkat, kdy už je konečně postřílejí a bude konec. Perlička na závěr - skladba před závěrečnými titulky je solidní vykrádačkou Zimmerovy Time. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Je len otázkou, do akej miery bol tento film realistický. V každom prípade bol ale celkom dobre nakrútený - tak povediac po hollywoodsky. Skoro si myslím, že somálski piráti, takto zahnaní do úzkych, by konali úplne inak, ale to je samozrejme vec filmárov. Ak je ale fakt, že sa na záchrane jedného človeka podieľala celá americká vojnová flotila, potom pekne ďakujem. Tom Hanks vo svojej ďalšej viac než vydarenej hereckej perforácií plnil, tak ako každý ďalší člen posádky, svoju očakávanú úlohu. Možno práve čitateľnosť postáv, ich rolí a zjednodušujúci scenár, bol tým, čo mi bránilo v úplnom napojení sa na film. Film som videl v originálnom znení a záverečné dojatie Hanksa ma nútilo k slzám. Je to pán herec. ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Hodný bílý námořní kapitán si se skupinou černoušků hraje na honěnou, pak na schovávanou a na závěr zkusí i slepou bábu. Copak o to, jsou to klasické hry, ale mne pan Ray nenavnadil scénářem, pan Ackroyd mne štval neustálým škubáním kamery a pan Greengrass tomu nasadil korunu nudnou tak, že jsem celkem třikrát usnul. Pravděpodobně jsem v těch krátkých nepřítomných okamžicích přišel o nějaký významný mezník filmových dějin, neboť zdejší komentáře superlativy nešetří, ale taky je možné, že od filmu zkrátka vyžaduji něco jiného než to ropou zamořené NIC, které jsem dostal. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Darwin by zaplakal! Tenhle film ukazuje v plné nahotě, na co zhebne civilizovaná společnost, když v rámci utopické ideologie humanity a multikulti naprosto ztratí pud sebezáchovy. Komentář obsahuje spoilery, tak ho nečtěte, nebo se neposerte. Nákladní loď Maersk Alabama je sice větší než kravín s fotbalovým hřištěm a letištěm i s hangárem dohromady, přesto jde o snadné sousto pro vychrtlého Timura a jeho partu chcípáků. Jelikož Timur a jeho chcípáci jsou sice 4 (slovy ČTYŘI) Somálci, které inteligenčním kvocientem předčí i ty necky, na kterým připádlovali, mají však kalachy a ochotu je použít. Početnější posádka lodi Maersk Alabama naproti tomu má smrtelně nebezpečné předpisy, hadice nabité čůrkem vody a pár na hovno "protipirátských" mříží. V normálním, duševně zdravém prostředí by měli na palubě kulomet nebo šikovného snipera a mohli by z líných, agresivních niggaz nadělat krmení pro žraloky dřív, než by Timur a jeho chcípáci zařvali: "Nouplís!" Ovšem bílá rasa, stižená pocitem viny za všechno napáchané zlo světa, ztratila rozum, potřebu bránit své životy, majetky, kulturu... Raději si nechá nasrat na hlavy kdejakými opicemi. Proto musí "vyspělé civilazace" pořádat rozsáhlé námořní, vojenské či policejní manévry kvůli několika fanatikům z doby kamenné, proto naši hrdí předkové rotují v hrobech jak v mixérech, proto se tahle zeměkoule v prdel obrací! Formálně nemám filmu co vytknout, ale dementní scénář založený na skutečných (přesto neuvěřitelných) událostech mě celou stopáž příšerně rozčiloval. 70% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Všichni máme šéfy.“ Obavy, že oproti nestrojenému dánskému Únosu půjde o heroické drama, byly Greengrassovým filmem naplněny v mnohem menší míře, než jsem se obával. Ano, (morální) středobod vyprávění namísto řádového zaměstnance tvoří svědomitý Američan na významné pozici, navíc ztvárněný hercem, jehož jméno je synonymem slova „důvěryhodnost.“ Vlastní přežití však Phillips realisticky upřednostňuje před nasazováním masky hrdiny, což s nehollywoodskou syrovostí dokládá zejména finále. Jde o poslední doklad toho, jaký důraz film přikládá intenzitě viscerálního prožitku. Dvakrát použitou metodou „desentimentalizace“ je vyjádření starosti o manželku (znatelně nevyužitá Catherine Keener) méně emotivní písemnou formou. ___ Zatímco Lindholm po celý film neztrácí ze zřetele sociokulturní kontext a vývoj událostí nahlíží jako následek nekompromisního uplatňování korporátní logiky, Greengrass po úvodu odkládá širší kontext stranou a namísto úvah nad střetem kultur a tříd (a generací) z nastalé situace těží zejména silné emoce. Během druhé poloviny nicméně rozšířením narace, omezené dosud na oba kapitány, o vševidoucí hledisko americké armády, kritiku nerovnoprávnosti zesiluje. Ze záběrů příslušníků námořnictva číší chladný profesionalismus, nápadně kontrastující s „kutilskými“ posupy pirátů i posádky Phillipsovy lodě. ___ Politický je Kapitán Phillips také následováním trendu současných žánrovek ukazovat jedince odkázaného na sebe samého. Protagonista je postupně zbaven všech civilizačních výsad i téměř veškerého svého vlastnictví (včetně šatů) a svými manévrovacími možnostmi se ocitá na stejné úrovni jako piráti. Jisté politikum lze vidět také ve snaze o vyvážené zohlednění příčin jednání jedné i druhé strany konfliktu. Od úvodních minut jsou vytvářený paralely mezi životem a způsobem obživy Phillipse a pirátů. Jak on, tak oni chtějí jenom odvést zadanou práci, vydělat peníze a vrátit se mezi své. Neboť rozdělení rolí na kořisti a oběti není fixní, může ve druhé polovině filmu dojít k jejich přehození. Nedůslednost tohoto vyhýbání se černobílému vidění reality vychází najevo při pozornějším sledování práce kamery. Hlediskové záběry patří výhradně Phillipsovi. Protagonista sám je oproti tomu snímán záběry hlediskově neutrálními, které zdánlivě nikomu nepatří. Piráti jinými slovy nemají kontrolu nad obrazem. ___ Bez ohledu na ideologické implikace je Kapitán Phillips zejména dokonale rytmizovaným dramatem, s body obratu dávkovanými ve zhruba dvacetiminutových intervalech, s blížícím se koncem rychleji, díky čemuž je vyprávění strhující i tehdy, znáte-li skutečný příběh dopředu. Zásadní zvrat a na něj vázané rozšíření vědění pak přichází po hodině vyprávění. Náhlá změna místa dění přitom neslouží jenom k vyvedení diváka z míry („tohle jsem nečekal"). Metaforicky komentuje vývoj postavení hlavní postavy, která postupně ztrácí své zázemí, doslova půdu pod nohama (poslední fáze této destabilizace je vzhledem k prostředí nabíledni). ___ Hromosvodem mnohých problémů dnešní společnosti se podobně jako v Gravitaci stává jedinec, jehož proměna se ale u Greengrasse ubírá odlišným směrem než u Cuaróna. Reakcí na neklidnou dobu je v tomto případě film neklidný (stylem) a zneklidňující (pocitově). Paradoxně hlavně díky tomu, že někdo dlouze a v klidu přemýšlel, jak jej natočit. 85% () (méně) (více)

Galerie (106)

Zajímavosti (43)

  • V skutočnom živote sa piráti plánovali stretnúť s inými pirátskymi skupinami v pobrežnej oblasti, ktoré zadržiavali ďalšie unesené obete a mohli im poskytnúť bezproblémový útek. (Arsenal83)
  • Během jízdy na letiště, kdy Andrea (Catherine Keener) sedí v autě s Richardem (Tom Hanks), se jí v jednotlivých záběrech mění její účes. Vlasy jsou střídavě volně, za uchem apod. (Dalfor)

Související novinky

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

30.11.2023

Jsou tomu prakticky už tři roky od doby, kdy na Oscara nominovaný režisér Paul Greengrass vydal svůj zatím poslední celovečerní film, kterým bylo westernové drama pod názvem Zprávy ze světa s Tomem… (více)

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

08.02.2019

Herec Tom Hanks (Most špiónů) a režisér Paul Greengrass (Bourneovo ultimátum) oznámili další spolupráci. Na svůj předchozí společný snímek Kapitán Phillips naváží dramatem News of the World, který… (více)

Tom Hanks znovu kapitánem

Tom Hanks znovu kapitánem

11.09.2016

Novodobý James Stewart byl dlouho kapitánem Millerem ze Zachraňte vojína Ryana. Tři roky zpátky si ale střihnul kapitána Phillipse a teď je v kinech jako Kapitán Sully, což naznačuje, že ho… (více)

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

26.10.2014

Britský režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) má velkou zálibu v dramatech podle skutečných událostí. Jeho Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří mezi špičku… (více)

Reklama

Reklama