Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (320)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v květnu 2020. Kristián je lehoučké kavalírské osvěžení o mužské potřebě poezie do všední a nenápadně tíživé každodennosti obyčejného života. Martin Frič, pro melodramatické potřeby trhu, vrhl Kristiána do změti nepochopení toho blahodárného vlivu povznášejícího účinku zasnění se v ideály romantismu, kdy pod vlivem nasládle dovádivé chuti života se nechává unášet vlněním poezie v něžných půvabech neškodného a zároveň nakažlivého opojení hmatatelnou velikostí existence. Právě v těchto povznášejících náladách se nejsmysluplněji naplňujícím elementem vnitřního světa stává láska, opětovaná, nesobecká, plně zářící v kráse a velikosti. Spořádaností života trápeným hrdinou té étericky vzdušné poezie je Alois Novák vulgo Kristián (elegantní Oldřich Nový), úředník cestovní agentury s nepříliš zajímavým ruchem manželského soužití. Potřeba setřást okovy všednosti skládá poezii, milostné písně magického opojení, aby jednou nalezl nepochopení, z něhož potom život často v sebeobraně alergické reakce osciluje mezi noblesním šarmem a pokornou podřízeností, mezi bezstarostností a strojenou škrobeností. Hlavní ženskou postavou je Zuzana Rendlová (příjemná Adina Mandlová), mladá žena dobrého původu v samotném středu intenzivního mužského zájmu. Nakažlivě opojná nezvyklost je začátkem pátrání po vlastní budoucnosti. Pocit okouzlení tak musí být dostižen a zajat. Výraznou postavou je Josef Novotný (velmi příjemný Jára Kohout), Aloisův kolega a důvěrník nejniternějších pocitů. Jízlivost, ze zkušeností načerpaná bojácnost, vůle k drzosti a faktor smolaře, klaun obstojně obstarává zlehčení. Důležitou postavou je Mařenka (zajímavá Nataša Gollová), Aloisova cudná manželka. Obětavost se obejde bez fantazie, a nepochopení se třese vztekem. Lékem je poezie v oboustranném a pravidelném podávání. Z dalších rolí: bohatý a žárlivý Zuzanin snoubenec Fred (Raoul Schránil), uctívaná vrchnost, hlavní Aloisův nadřízený a ředitel cestovní kanceláře Král (Jaroslav Marvan), Fredův nejlepší kamarád i utajený sok v lásce Petr (Bedřich Veverka), šatnářka Orient baru Lída v pokušení (Aša Vašátková), tu melancholii úspěšně léčící Mařenčina tetička (Anna Steimarová), trik s kapesníčkem do zemdlení opakující osamělý mužík v Orient baru (Čeněk Šlégl), decentní ředitel Orient baru (Josef Bělský), či spolehlivý vrchní číšník Orient baru Robert (František Paul). Film Kristián patří k těm vůbec nejoblíbenějším kusům pamětnických filmů, pravidelně vysílaných na televizních obrazovkách. Je to osvěžující pobavení poetickým okouzlením života. Obrazové kompozice poezii vše obětují. Kavalírské filmové odlehčení! ()

andrii 

všechny recenze uživatele

..."Bojíte se proto, poněvadž s Vámi nemluvím již slovy, ale údery svého srdce." Otevřete oči, pozvěte ho dál, přichází nezapomenutelná elegance sama, neodolatelný Kristián. Pro tu nezaměnitelnou, omamnou chvíli, výjimečně snový sen okamžiku. Drazí diváci, milé divačky, rozlučte se na čas s obyčejností a všedností, probuďte též své kristiánovské přednosti. ()

Reklama

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Nejlepší český film natočený do roku 1945. V mnohém nedotažená a spíše průměrná divadelní hra Yvana Noého byla přepsána Josefem Grussem a Martinem Fričem v kouzelnou brilantně vypilovanou společenskou komedii, která se plně vyrovnává tehdejší hollywoodské produkci. Opravdu nejlepší filmová role Oldřicha Nového (a že je z čeho vybírat). V době, kdy hlavní smysl "dvojrole" spočíval ve výměně masky, popř. mizerné snahy o pitvoření druhé postavy, se objevil herec, který vás hned dvakrát dokáže pozvat do Orientu. Poprvé jako muž velkého světa okouzlující půvabnou Zuzanu (bez jakékoliv naivity a sentimentu, jak bývalo v kraji zvykem), podruhé jako snaživý úředník, který odříkává reklamní prospekt. Zatímco Julinka Svobodová z Přítelkyně pana ministra byla nejsympatičtější rolí Adiny Mandlové, je Zuzana Rendlová jednoznačně nejsmyslnější a nejpůvabnější (zároveň se zde a ještě v Nočním motýlu jasně ukazuje haasovská škola). Nataša Gollová hraje Mařenku se smyslem pro jemnou komickou drobnokresbu, aby se záhy proměnila plně v rámci svého přirozeného půvabu v Mařenku, která může směle konkurovat předchozím objektům Kristiánova zájmu. Vynikající a naprosto civilní(!!!) Jára Kohout, ovšem nejkouzelnější postavou tohoto filmu je elegán s kapesníčkem v podání Čeňka Šlégla. Po všech stránkách skvostný film od dialogů přes hudební doprovod až po takovou maličkost jako je zapálení cigarety. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Uživatel Oskar to napsal přesně. Zápletka je dobře a přelomově poskládaná. Mohli bychom nejprve vidět nesmělého úředníčka, kterého teprve napadne se z nudy vydávat za významného gentlemana, ale to bychom pořád čekali, kdy udělá malér a snová atmosféra by byla pryč. Stejně jako ta neposkrvěná nálada úniku z reality, která  je zde ukázana jako vzrušující slast, ale je i potestána a nakonec vše dopadne, jak má. Takže i když mám osobně trošku problém s energickou Natašou Gollovou v roli manželky, od které je potřeba utíkat, tak ta závěrečná krásná scéna to dokonale vynahradí. Ostatně jestli je zase nějaký film, kde mi příjde, že Adina Mandlová není jen pěkná, ale i hraje, tak bych řekl, že tady a té roli terperamentní Zuzany dává dokonce opravdu šťávu. Herectví Oldřicha Nového je uvizlé ve své době, ale moc pěkně. Nese všechny znaky poctivého staromilectví a oboje polohy (Kristiána, úředníka Nováka) dokázal zdařile odlišit a tato role mu prostě patří, takže ten je úplně bez debat. K tomu si připočtěme pěknou salónní atmosféru, legendární hlášku ,,Zavřete oči´´ a šlágr Jen pro ten dnešní den, který si sám rád často pustím a musím říct, že Kristián fakt patří k oblasti pamětnickým filmům k tomu nejlepšímu a pokud to nestačí na pět hvězd, tak na poctivé čtyři určitě. Tak díky a já odcházím..komentovat ještě včerejší velkou předsilvestrou projekci. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Československé filmy nie sú mojou krvnou skupinou, no Kristián je svojou dvojitou identitou či následným zamotaným dejom natoľko unikátny, že 4* udeľujem bez výčitiek. Veľmi milé dielko, Oldřich Nový a najmä vtipne škodoradostná Adina Mandlová hrajú perfektne a vylepšili mi náladu na celý deň minimálne. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (55)

  • Meno Kristian je v súčasnosti v Čechách ojedinelým menom. K roku 2022 bolo nositeľom tohto mena iba 7 mužov. (Raccoon.city)
  • V knize „Nataša Gollová 2, Černobílé vzpomínání“ od Aleše Cibulky je velmi zajímavá informace týkající se barev ve filmu Kristián. Z poznámek tehdejší skript-girl, která měla na starosti kulisy v první scéně v salónku Orient baru lze vyčíst, že karafiáty s pivoňkami, které byly ve váze na stolku, měly červenou a růžovou barvu a šaty Adiny Mandlové (Zuzana), včetně půvabného kožešinového plédu, byly zelené. (selfesteem)
  • Oldřichu Novému (Alois Novák / Kristián) hodně záleželo na tom, aby vypadal dobře – uvědomoval si, že má pravou tvář pohlednější než levou, a tak se ke kameře snažil téměř vždy otáčet pravou stranou. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno