Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zrušení monarchie a vznik demokratické republiky. Jaké drama tomu předcházelo? Co prožíval Masaryk a ti druzí? V roce 1914 odjel Tomáš Garrigue Masaryk z Prahy, opustil Rakousko-Uhersko a vydal se na cestu, která nevedla zpět. Na cestu za osvobozením Čechů a Slováků z područí rakouské říše. Na cestu za zničením rakousko-uherského mocnářství. Nebyl to jednoduchý sen a Masaryk nebyl jednoduchý člověk. Dnes už největší událost našich dějin, rok 1918, vnímáme spíše jako legendu, jako velký příběh o zrození Československa. Ale je tu i realita: Masarykova cesta za vítězstvím. Jak vypadala nejen z politického, ale i lidského pohledu. Jaké otázky i námitky ji sledovaly. S čím se musel Masaryk politicky i lidsky vyrovnávat, s čím se trápil, v co doufal? Čemu až do krajnosti věřil? První díl televizního cyklu České století dramaticky vypráví o zásadní otázce naší novodobé státní existence – jak, proč a proti čemu Československá republika vznikla. A o postavě nejdůležitější – o prvním československém prezidentovi. (Česká televize)

(více)

Recenze (31)

laepus 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nejlepší je scéna Masaryka s Lloydem Georgem. Člověka neznalého historie sice může trochu poplést, ale líbí se mi, že je tam až přehnaný ten jiný pohled na naše české dějiny, na ty slavné dějiny, kterými se někdy chlácholíme. Každopádně Masaryk je zaslouženě hlavní postavou a opravdu dominuje každému setkání, jak to údajně bylo i ve skutečnosti, že svým charizmatem dokázal získat kohokoli. Některé scény působí trochu toporně a školácky, ale moc jich není, naštěstí. Proč dávám tu jednu dolů je i z faktického hlediska - chybí mi tam Štefánik. Bez něj by nebyl Masaryk nic. Ale chápu, že všechno se tam prostě vejít nemůže. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První epizodu jsem si pustil jako doplněk k nedávno viděným Hovorům s TGM a přestože není nijak oslnivě skvělá, nalákala mě k dalším dílům. Někdo vidí její vrchol v Masarykově dialogu s Lloydem Georgem, ovšem mě mnohem více zaujala slovní výměna s Českým místodržitelem Thunem. Tam padly nejdůležitější myšlenky, včetně té, že na pokračování Rakouska-Uherska neměli zájem už ani sami Rakušané. Zbytek je jen variace na to samé téma. Takže silný argument pro realistického a vizionářského britského premiéra měl znít, že Británie bude buď vyjednávat s deseti novými malými státy spolupracujícími proti Berlínu, nebo naopak s posíleným Německem ovládajícím vše mezi Rýnem, Dunajem a Dněprem. Vynikající Huba a Donutil, velice slušný Igor Bareš. ()

Reklama

gombarix 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Škoda že celý díl nemá takový spád jako dialog TGM s DLG. Zbytek jsou spíš papírem šustící deklamace, do nichž se autoři snažili nacpat co nejvíc informací - ale takhle se dobré scénáře nepíšou. Silnou stránkou je obsazení, Huba je až uhrančivý (a aspoň nějaký Slovák na scéně, když brat MRŠ nestál ani za zmínku). ()

Nach 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Robert Sedláček je silný v komorních a dialogových scénách. Jakmile má dobrý scénář, dokáže udržet diváka u obrazovek. A zde byl i výborný casting. Martin Huba je jako Masaryk skvělý a vidět ho debatovat s Donutilem jako britským ministrem, to byl prostě zážitek. Jejich monology si můžu stále pouštět. Na první epizodu slušný začátek. 75% ()

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Už v prvním díle si určitě povšimnete specifického Sedláčkova režisérského stylizování - Mluvící hlavy. Pro někoho úmorně dlouhé scény a dialogy, plné filozofických obratů a životních pravd. Kosatík však ukazuje, že i v tomto množství dialogů dokáže zkušeně manévrovat, a krom učebnicě dějepisu dostáváte i spoustu výborných dialogových výměn (Donutil - Huba a spousta pravd o mnohonárodnostních státech; Příjezd Masaryka do domoviny; Huba - Navrátil a prozření o skutečném nebezpečí zevnitř). Martin Huba tu předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů, a jeho stylizace do Masaryka je výborné i díky precizní práci maskérů. Pochopitelně, nelze být nekritický, výprava není asi taková, jakou by si to zasloužilo, a to, že všichni napříč světem mluví jedním jazykem, je takové filmařské klišé. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (3)

  • Ve scéně, kdy přijíždí prezident Masaryk (Martin Huba) na pražské Hlavní nádraží, si můžeme na lokomotivě všimnout umístěných erbů českých zemích a Slovenska. Jde však o moderní úpravu těchto znaků, jak je můžeme na státních znacích vidět v současnosti. (tommahol)

Reklama

Reklama