Reklama

Reklama

Nebraska

  • USA Nebraska (více)
Trailer

VOD (1)

Bruce Dern jako umíněný senior, který věří, že vyhrál milion dolarů. Americký režisér Alexander Payne se prosadil oceňovanými nezávislými tituly Občanka Ruth (1996) a Kdo z koho (1999), ale uplatnil se i v Hollywoodu pozoruhodným příběhem ovdovělého důchodce O Schmidtovi (2002) s nezvykle uměřeným výkonem Jacka Nicholsona. Hrdinou jeho filmu Nebraska (2013) je také senior, i když trochu jiného ražení. Woody Grant (ve vynikajícím podání Bruce Derna) má na rozdíl od Schmidta pevné rodinné zázemí, ale viditelně chátrá, jak tělesně, tak i duševně. Reklamní leták na odběr jakýchsi časopisů považuje za výherní tiket a jako umíněné dítě se chce vydat z Montany do Nebrasky za jeho proplacením. Mladší z Woodyho synů se stává jeho průvodcem na cestě, která je zavede mj. k dávno neviděným příbuzným. Snímek byl záměrně natočen na černobílý materiál, zdůrazňující bezútěšnou strohost zimní krajiny amerického středozápadu. Payne několikrát přiznal velký vliv, který měla na jeho dílo tvorba Miloše Formana. A Nebraska je v tomto ohledu přímo učebnicovým příkladem. Payneovo hořce humorné nahlížení na rodinné vztahy i na život samotný zjevně souzní s Formanovou tvůrčí filozofií. Snímek posbíral řadu ocenění, z nichž je patrně nejvýznamnější herecká cena pro Bruce Derna z prestižního festivalu v Cannes. Ze šesti nominací na Oscara (nejlepší film, režie, scénář, kamera a herci Bruce Dern a June Squibbová) Nebraska bohužel žádnou sošku nevytěžila. (Česká televize)

(více)

Videa (16)

Trailer

Recenze (227)

Matty 

všechny recenze uživatele

„He just believes stuff that people tell him“ Nejenže Nebraska otázky života a smrti nezjednodušuje a neservíruje v sentimentálním balení jako Děti moje, v podstatě je antitezí Payneova předchozího filmu. Bez pohledných herců, hřejivých barev a nepatřičného optimismu. Věcná a bez sentimentu. Stejná jako Woody. Nebraska je intimní, melancholickou dvougenerační road-movie. Ne zcela bezvýchodnou a humoru prostou, nicméně prostoupenou pocitem stesku. Stesku za opravdovými hodnotami a upřímnými mezilidskými vztahy. Je otázkou, zda si hledáním ztracené společné řeči (což se projevuje například neporozuměním vtipům toho druhého) otec a syn nekompenzují, že selhali na většině ostatních front (vztahy se ženami, kariéra). David by se rád vyrovnal otci, jenomže není v čem. Pokud tedy nechce stejně jako on přijmout bar za své přirozené prostředí a vlašku whisky za svého nejlepšího kámoše. Oběma je vlastní neambicióznost, která nakonec alespoň Davida, možná pod vlivem zjištění, že je nositelem určitého rodinného odkazu, vyprovokuje k vybočení z cesty věčného loosera. Neuspěchané tempo a strohá forma jsou v dokonalém souladu s neakčními postavami příběhu a s prostředím, v němž se zastavil čas (také díky nemoderní výbavě bytů a prostému oblečení postav nepůsobí film současně). Payne nechává záběry doznít, nikdy prudce nestříhá, používá pomalé prolínačky a statické kompozice, často vtipné tím, jak mnoho je v nich objektů a jak málo pohybu (bratři sledující televizi). Inspirován režiséry klasických westernů (jmenovitě se hlásí k Mannovi), využívá vysoce kontrastní širokoúhlou černobílou kameru k zachycování obrazů jak poetických (panorámata krajiny), tak naturalistických (zašívání hlavy) a ve výsledku se mu daří podat mnohovrstevnatý portrét konkrétní doby i místa. Z amerického středozápadu sám Payne ostatně pochází, díky čemu není jeho líčení povah tamějších lidí jednostranně jízlivé a výsměšné, ale zohledňuje také ekonomické faktory, ač – pravda – ne dost, abychom dostali příležitost stranit některé z vedlejších postav. Film poněkud rozporuplně vyžaduje soucit s dvojicí průměrných Američanů, zatímco chování mnoha jiných průměrných Američanů ironizuje s kousavostí vlastní Payneovým raným filmům. Proč by měli být zrovna Woody a David hrdiny, kteří navzdory místnímu předurčení dokázali převzít režii nad vlastními životy? Inu, třeba proto, že je hrají dva herci, kterým zkrátka věříte. Od úsměvně trpkého začátku až do trpce úsměvného finále. 90% ()

nirvanafan 

všechny recenze uživatele

Podobné indie konverzačky často narážejí na problém jak působit dostatečně civilně a realisticky a zároveň tím diváka nenudit. Nebraska si s touto překážkou poradila, jako by nikdy ani neexistovala. Dialogy jsou přitom tak vybroušené, že by je pekelně dlouho potil i zkušený autor divadelních her, ale neuslyšíte při nich ani náznakem zašustění papíru. Takhle to vypadá, když se sejdou herci, mezi nimiž nepoznáváte žádné známé tváře a o to snadněji se při svých kvalitách stanou životnými postavami, kterým věříte každé jejich gesto. Nebraska pak obsahuje velké množství absurdního situačního humoru, nijak přetažené dramatické sekvence a především je nádhernou vztahovou studií otce a syna, aniž by zapomínala na ostatní členy rodiny a obyvatele amerického maloměsta, ve kterém si všichni čumí do oken. Paynovi tímto děkuji, že jsem se konečně dočkala cynické, kousavé, bilanční, sentimentální, ale přitom nikoliv ufňukané indie, ze které jsem byla na závěr na měkko, aniž by mě někdo systematicky citově vydíral. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Mnoho ľudí túži po výhrach, ktoré nikdy nedostanú - na tom sú založené všetky lotérie, herne aj hracie automaty. Niekedy však prostredníctvom túžby po výhre je možné dostať niečo celkom iné - vzájomné poznanie jeden druhého. V čiernobielej road movie o ceste za chimérou, plnej svojrázneho, no trefného a neuhýbajúceho humoru sa presne toto medzi mlčanlivým otcom, čo si ľúbi vypiť a synom, ktorého opustila frajerka, odohrá. Okrem toho je v Nebraske trefne vystihnutý život na americký spôsob vo vnútrozemí - v ľubovoľnej dedinke, neoplývajúcej turistami ani blízkosťou prírodnej atrakcie. ()

Janek 

všechny recenze uživatele

Emocionálně o dvě třídy nad ´Descendants´. V Nebrasce se toho příliš nevysloví, hraje se obrazem a film má tendenci vámi prorůst a komunikovat tak trochu jiným způsobem. Nebraska působí velmi ´klasicky´, člověk si vzpomene i na Bogdanoviche a jeho první filmy. Payne vsadil na super-obyčejné lidi, což je v poslední době osvěžující prvek většiny ´těch méně závislejších´ filmů. Uvidíme, jak si s Nebraskou pohraje čas; podle mě se Paynovi povedla nadčasová věc. (PS - jestlipak poznáte Buzze ze Sám doma!!!) ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Trochu o stárnutí, trochu o smutnění, trochu o rodině. A vzhledem k houpavému indie duchu vlastně tak trochu o ničem. Herecky je sice Nebraska zvládnutá na jedničku, ale režisérský rukopis Alexandera Payneho se projevuje tím samým, co mě kdysi nepříjemně zaskočilo u Bokovky a dvě oscarové sezóny zpátky zklamalo u Dětí mých. Chvíli se totiž vypráví ničím nepřibarvená story ze života obyčejných lidí, aby se následně začalo klimbat v nadnesené náladě lásek, tužeb či nostalgie. A několikrát dokola. Takové snění a střízlivění asi dokáže leckoho uspokojit, což vlastně docela dobře chápu. Já se ale stejně jako u dvou výše zmíněných případů cítím poněkud ošizený. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (9)

Související novinky

Tarantino chystá nový western

Tarantino chystá nový western

20.01.2014

Ačkoliv westerny nejsou příliš v kurzu, Quentin Tarantino rozhodně patří mezi hrstku filmařů, kteří si můžou dovolit je točit. Nespoutaný Django se rychle stal jeho nejvýdělečnějším filmem, není tedy… (více)

Reklama

Reklama