Reklama

Reklama

Blade Runner 2049

  • USA Blade Runner 2049 (více)
Trailer 5

Obsahy(1)

Třicet let po událostech prvního filmu odhaluje nový Blade Runner a důstojník losangeleské policie K (Ryan Gosling) dlouho ukryté tajemství, které je natolik zásadní, že by mohlo zcela rozvrátit poslední zbytky lidské společnosti. Toto odhalení ho nutí zahájit pátrání po Rickovi Deckardovi (Harrison Ford), bývalém Blade Runnerovi losangeleské policie, který je už 30 let nezvěstný. (Falcon)

(více)

Videa (26)

Trailer 5

Recenze (1 320)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Třeba si jako já tohle užijete mnohem víc tohle než ubíjejícího kultovního předchůdce. Bylo to magnetičtější, mělo skvěle zlověstný soundtrack a pár oldies radůstek, podobně nelehký děj i dystopický svět mě tu najednou bavil sledovat, dobře táhnul Gosling a velice vkusně zapadl Ford. Mimochodem, ti dva v rozhovorech předvedli, že by spolu rozhodně měli natočit i komedii a je-li tento film nakonec opravdu tak prodělečný jak se píše, je to celkem k*rva škoda. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Nafoukané, sebevzhlíživé, povrchní, sexistické (a rozlišuji pornobyznys, který Villeneuve připisuje budoucnosti, od jeho pohledu na ženské postavy, jenže ono se to dost často překrývá), kýčovité a logicky i filosoficky fatálně nefunkční. **** Je-li podstata původního Blade Runnera (https://www.csfd.cz/film/8268-blade-runner/komentare/?comment=8420323) obtočená kolem zjištění, že replikanti jsou lidštější (empatičtější, soucitnější, bytostněji chápající krásu i bolest obětování) než jejich lidští stvořitelé, kteří na nich tím pádem páchají s ničím neporovnatelnou genocidu, z níž při sledování filmu, i opakovaném, dodnes mrazí, pak to má mnoho co morálně a filosoficky říci i k dnešku a dál k možnostem budoucího vývoje umělé inteligence a naší příští koexistence s ní, pakliže si bude poslušněji vědoma nezbytnosti harmonického splynutí s vyšším řádem než my - my obdaření svobodnou vůlí se řádu protivit i za cenu sebedestrukce a zničení celku včetně bytostí, jež nás ve všem podstatném nekonečně překonávají a navíc nás milují a odpouštějí nám. **** Je-li však podstata na tento zázrak navazujícího Villeneuvova snímku obtočena kolem subjektivně i objektivně (kartotéky a soubory se dají zfalšovat, každý může lhát) nerozhodnutelné otázky, kdo je člověk a kdo replikant a čí city jsou „pravější“ a jednání na jejich základě oprávněnější, pak je to mnohem banálnější a sprostší tázání (takové, jež P. K. Dick i Ridley Scott právem považovali za uzávorkovatelné a jalové – není o nic přínosnější než se ptát, nejsme-li náhodou motýli, kteří sní o tom, že jsou lidmi apod., protože na věci samé a naší vrženosti do života a jeho prožívání to vůbec nic nemění) – nicméně už tak povrchní snímek si pod sebou navíc trapně podřezává větev, když v jedné ještě celkem úvodní scéně natvrdo ukáže, že stačí hloubkový sken kostní struktury a u replikantů v ní na rozdíl od lidí objevíte vypálené sériové číslo. Tím se veškeré zbytky kouzla maří, celá už tak chatrná zápletka bere za své zabitá v dokonalém fiasku. Přestává dávat smysl celé teatrální tázání hlavního hrdiny po vlastním původu i po původu kohokoli jiného (zpochybňuje se jmenovitě i Deckardův pro změnu lidský původ). Stačilo by strčit jim ruku pod speciální mikroskop, a hned by věděli, na čem jsou. *** I méně sebevražedných vachrlatých momentů a oslích můstků bylo ve filmu naseto, např. mě dojalo, jak místo původu dřevěného koníka (a aby to bylo jednoduché, tak i aktuální útočiště starého Deckarda) pokoutný šmelinář určí tak, že nějakým šestým smyslem zjistí, že stopy ve dřevě nesou známky "ošklivé radiace", a to právě a přesně na chlup takové ošklivé radiace, jaká byla zrovna v té intenzitě ošklivosti právě a přesně jen na jednom jediném místě na Zemi. Ta Villeneuvova sebeztrapňující bohorovnost, s níž svoje efektní filmy bastlí z neústrojných zádrhelů, bolí už sama o sobě, o to horší bolest to je, když se tím mentálním freestylingem bezostyšně prospěchářsky otírá o největší ikonu filosofické scifi , aniž by si byl s to ve své ješitnosti uvědomit, že ho svou velikostí i po všech těch letech od svého vzniku o několik řádů přesahuje. *** Product placement nejhrubšího zrna (zvlášť ta láhev whisky snadno rozpoznatelné značky na nejkýčovitějším pozadí umělého západu slunce apod.) už v mých očích jeho vypočítavou přízemnost a zaprodanost masovému úspěchu jen stvrzuje. Ostatně celý film působí, jako by byl DV placený od minuty - pomalost se musí umět, člověk se musí chtít uhranutě dívat. Ale když jde K podle vzpomínky vytáhnout z popela dřevěného koníka a blíží se k němu dlouhé minuty, aby za dramatického vřeštění hudby nakonec opravdu udělal jen to, co celou dobu víte, že udělá, totiž že vytáhne koníka z popela a pak ho obrátí a vespod si přečte vyryté datum, a pak se musíte ještě nekonečně dlouho dívat na jeho vytřeštěné oči, aby vám jakože došlo, co mu právě teď jakože dochází, tak to není umění pomalosti, ale jen hrubé podceňování divákovy inteligence a přeceňování té své. Ostatně většinu scén v tomhle filmu posouvá na roveň kýči právě jalová doslovnost. () (méně) (více)

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Jedničku nemám prakticky vůbec zažitou, netuším, zda je to v případě pokračování zásadní problém, nicméně oslovit mě nedokázalo. Každopádně nejprve je třeba říct, že už předchůdce rozhodně nebyl filmem pro každého. Ano, přeformuloval estetické normy science-fiction, potvrdil, že Ridley Scott umí velké věci a že předlohy Philipa K. Dicka mají velký potenciál. Oceňuji jít nezvyklou cestou, než na co jsme zvyklí v případě běžného hollywoodského blockbusteru. Oceňuji preciznost, se kterou tvůrci k látce přistoupili, oceňuji výtvarné řešení, jenže z toho všeho pramení i hrozba odcizení. A zrovna to se stalo. Ona opulentní oslava designu, ona přesná, ale odcizená Deakinsova kamera, ony emoce, které se k nám prostě nedostanou. Herci se tváří, jak by zrovna přišli o vzácnou sbírku motýlů, jsou na můj vkus utlumení až příliš. S obří stopáží se navíc nelze ubránit pocitu monotónnosti, chybí dravost, zapamatovatelné scény. Je toho víc. A ohromná úcta k předloze je znát, což je možná i na škodu. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Podezřívám triviálnost zápletky, že měla jen za úkol příliš nerozptylovat od impozantní technické stránky. Básník Villeneuve komponuje jevy z antiutopistického prostředí originálně, ale přitom s respektem ke Scottově odkazu, production design je bezchybný, úderné duo Zimmer & Wallfisch rezonuje s Vangelisem a pak je tu čarovná, vždy v konkrétních barevných tónech laděná skutečnost, že 1.pád: Kdo, co? Deakins, 2.pád: Bez koho, čeho? Bez Dia. Divácky nekomfortní délka nevadila, naopak přispěla k plynulosti vtažení do bezútěšného světa budoucnosti bez budoucnosti. Když pominu diskutabilní funkčnost děje, drobné vady vidím jen v upozadění neo-noir motivů (náplast přes nos ještě nedělá z Káčka detektiva Gittese) a v některých hereckých představeních. Gosling nemůže skrývat svůj omezený rejstřík za to, že je replikant a Ford mně chvílemi připadal, že neví, co po něm vlastně chtějí. To snad viděl i Jared Leto, ale víte co. All those moments will be lost in time, like tears in rain… ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Blade Runner 2049 je jedním z těch filmů, na které se čekalo celé dekády. Svět z románů a povídek Philipa K. Dicka si žije dál svůj život mnoho let po autorově smrti (zemřel krátce před premiérou původního Blade Runnera) a znovu a znovu inspiruje. Mám slabost pro ten fenomén návratů, kdy se po mnoha a mnoha letech vrací i původní herci a Harrison Ford je tou tváří, která se díky Hanu Solovi, Indymu Jonesovi a Rickovi Deckardovi stala nesmrtelnou. Pokračování neudělalo původnímu filmu ostudu, příjemně rozšířilo svět a noví herci (Ryan Gosling a Jared Leto) do něj zapadli naprosto přirozeně. 2049 je ideální melancholickou postoapo pro současnou generaci. ()

Galerie (156)

Zajímavosti (40)

  • Na otázku, či sa diváci dočkajú aj alternatívneho zostrihu filmu, odpovedal režisér Denis Villeneuve, že jeho verzia je jediná. Pôvodný film Blade Runner (1982) je známy aj tým, že má až sedem rôznych zostrihov. (Trip)
  • Ve filmu je možné si všimnout mnoha log a značek, známých i z původního Blade Runnera (1982). Například Atari (v obou filmech při celkových záběrech města), Sony (zde v záběru na dům, kde bydlí K – Ryan Gosling), nebo Peugeot (při pádu K na smetišti) (UncleMorty)

Související novinky

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

18.10.2023

Režijní legenda Ridley Scott (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen) má v těchto dnech plné ruce práce s propagací a taky finálními úpravami Napoleona předtím, než jeho velkolepý válečný film s… (více)

Hercule Poirot bude řešit zločin v Benátkách

Hercule Poirot bude řešit zločin v Benátkách

11.10.2022

Kenneth Branagh (Vražda v Orient expresu, Smrt na Nilu) má nejenže hotový scénář ke třetímu filmu z jeho detektivní série na motivy knih Agathy Christie, ale navíc už i plné obsazení. Hercule Poirot… (více)

Filmový BioShock našel režiséra

Filmový BioShock našel režiséra

26.08.2022

Netflix, BioShock a režisér Já, legenda nebo Hunger Games. Tak přesně tahle kombinace teď má fanoušky dnes již kultovní herní série přimět k tomu, aby se začali mírně těšit na filmovou adaptaci.… (více)

Blade Runner se dočká seriálového pokračování

Blade Runner se dočká seriálového pokračování

12.02.2022

Amazon Studios pořídilo práva na seriálové zpracování kultovní sci-fi Blade Runner režiséra Ridleyho Scotta a rovnou tak oznámilo, že chystá hrané pokračování ke snímku Blade Runner 2049 od Denise… (více)

Reklama

Reklama