Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Manželé Marek a Monika Šírovi se přestěhovali z Prahy na vesnici. Hodlali tady najít nejen lepší vzduch pro vlastního synka trpícího těžkým astmatem, ale i vstřícnější klima pro dva starší adoptované syny, kteří nezapřou svůj romský původ. Sen o svobodném "přírodním" prostoru však bere rychle za své, když postarší soused jejich syna Františka obviní z toho, že mu kamenem rozbil čelní sklo u auta. Vesničané nejsou k cizincům příliš vstřícní, soužití s otevřenou arogancí, která neskrývá chuť hnát svou kauzu až k soudu, však Šírovy dohání k neadekvátním reakcím. Marka a Moniku, odhodlané vybudovat rovnoprávné a láskyplné rodinné prostředí, navíc dovedou čas od času pořádně vytočit i samotní kluci. Mezi křehkým zázrakem lásky a strachem z nenapravitelných chyb se rodí rovnováha všedních dní. Střídmé komorní vyprávění nabízí otevřený pohled na otázky všednodenní tolerance a ekologie rodinného i společenského prostoru. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (156)

zipexx 

všechny recenze uživatele

Adoptovat v České republice romské děti je jako dráždění hada bosou nohou. Ale to si určitě Tereza Boučková brzy uvědomila. Česká společnost je holt taková. Napsat o tomto ožehavém tématu scénář byl dobrý nápad. Smradi se mi líbili, herecké výkony Trojana a zvláště Špalkové byly vynikající. Jediné k čemu mám výhrady je ten konec. Tak trochu mu dochází dech. A co vlastně měly znamenat ty detailní záběry tváří??? ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Smradi pro mě byli až překvapivě nevýrazným filmem. Po těch oceněních jsem čekal mnohem lepší snímek. Na vině je zejména slabý scénář a příběh. Zápletka je sice pozoruhodná, ale sama o sobě nestačí. Chce to její větší rozvedení. Celý film se točí jen v pár dnech a vlastně jen kolem jednoho banálního konfliktu, který navíc zůstane nevyřešen. Přitom tohle téma nabízí opravdu velmi mnoho. Nelíbila se mi ani hudba, která mě spíše rušila. Podivné hrátky s kamerou mě vždy také vytrhly z už tak slabého příběhu. Například ta rotující kamera u stolu? Kameraman se chtěl předvést? Ivan Trojan je možná náš vůbec nejlepší herec, tohle byl ale jeho nejslabší film, ohodnocený Českým lvem. Neměl zkrátka moc co hrát. No a poslední věty na závěr jsem taky nepochopil, bylo to hloupé a úplně mimo. ()

Reklama

cross 

všechny recenze uživatele

Zdeněk Týc chtěl patrně natočit pohled do naší společnosti, plné rasistických nadávek, nespravedlnosti a životních útrap. A to se mu povedlo - na výbornou. Neuvěřitelně mu k tomu dopomhla dvojice hlavních představitelů - duo Špalková + Trojan je naprosto bezchybné (jak ve svých rolích, tak v hereckých výkonech), (někteří) dětští představitelé jsou většinu času také nadprůměrní. Film doplňuje příjemná hudba a ... tady pro mě výčet kladů končí. Celkově slušná kamera se mohla vyvarovat určitých výstřelků (resp. k použití "handky" jsem nepostřehl ten správný význam...), ale především - nemůžu si pomoci, ale tenhle film je v podstatě o ničem. Ukazuje sice na podstatu tvarované myšlenky, ale nedokáže ji správně podat a zaobalit skutečným příběhem. Mnoho načrtnutých charakterů a příběhů zůstává nedotaženo a třebaže jde pouze o ústřední pohled na zajímavou rodinu, příběh v podstatě končí ve stejné rovině jako začal. Tím pádem je jedno, jestli by byl o půl hodiny delší, nebo o 10 minut kratší (a že by je nebylo problém najít - především některé dlouhé záběry mi přijdou až příliš dlouhé a příliš zbytečné...). Celkově však příjemná, velmi dobře odehraná a mírně vtipná podívaná. A na svoji kritiku - dokáži si představit i přesně opačný úhel pohledu, kdy by se dalo říct, že Týc natočil nadprůměrný a vynikající film - tento názor však ve mně zůstává mírně potlačen na úkor tvůrců... ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Filmařsky to samozřejmě hodně zestárlo (dlouhé detaily na obličeje - proboha!), ale tematicky a herecky jsou Smradi i po patnácti letech stále aktuální - bohužel. Petra Špalková a Ivan Trojan předvádějí jedny ze svých životních výkonů, dětští herci geniálně hláškují a hudbou vše doplňuje skupina Jablkoň. Takových filmů je v naší společnosti stále potřeba. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Smradi žel poněkud selhávají v tom nejpodstatnějším, totiž v režii, místy dosti schématické, nevýrazné a nevynalézavé. Spíše než zajímavý děj často sledujeme sled jednotlivých, dosti statických záběrů, z nichž si divák teprve zpětně rekonstruuje, co se vlastně stalo a proč. Poměrně koukatelná a experimentující Hoznauerova kamera tento handicap naštěstí poněkud vyvažuje, ovšem místy byla touha po experimentu zjevně silnější než bylo zdrávo. Záběry snímané přes hlavu některé z postav, z radikální podhledu nebo naopak nadhledu, nezaostřené pozadí nebo naopak zbytečně neostré popředí, to všechno je spíše samoúčelnou hříčkou než nosným výrazovým prostředkem. Velmi příjemná je hudba kapely Jablkoň, ovšem s tou zásadní vadou, že ji režisér doslova zneužívá k vytváření "tklivých" míst, často ve spojení s těmi mnohokrát a oprávněně kritizovanými pohledy do prázdna. Zmíněné nedostatky ovšem velmi podstatně vyvažuje jednak velmi obstojné herectví a to i v dětských, velmi suverénně a téměř bez jediného zaváhání podaných rolích, a dále nesmírně silná a hutná knižní předloha, přímo autorkou převedená do podoby scénáře, velmi plasticky a živě zprostředkovávající reálně prožité situace. Tereza Boučková evidentně nemínila celý problém nikterak zjednodušovat. Smradi jsou z tohoto hlediska v podstatě hraný dokument, velmi přesně a syrově pojmenovávající mnohé z toho, co adoptivní rodiče či pěstouni s romskými dětmi reálně prožívají. Češi jsou žel vskutku velmi nesnášenlivým a xenofobním společenstvím. Zároveň je ovšem velmi jasně řečeno, že latentní rasismus není ani zdaleka jediným problémem podobné adopce. Tím největším jsou děti sami, velmi temperamentní a nezvladatelné, někdy nezdravě důvěřivé a manipulovatelné, navíc velmi podstatně poznamenané obdobím, ztráveným v kojeneckém ústavu či dětském domově. Dobře vystižené jsou i selhávající a nespravedlivě sortýrující učitelky, které své svěřence v zásadě nezvládají a vedou s nimi podivnou zákopovou válku, obdobně nezvládající rodiče, kteří se v zásadě snaží prostě jen "přežít" a na nějakou výchovu už nemají sílu. Výborně je ostatně vystižen i klukovský svět, prost vší idealizovanosti, jimiž dětství mnoho dospělých tak rádo obaluje a krášlí... Velmi důležitý, byť ne zcela zvládnutý film! Celkový dojem: 70% Zajímavé komentáře: Matty, Lima, Tosim, Lynn, stration, zipexx ... Komentáře na přesdržku: honajz, salahadin, Wormboy,The Viper, Monoxid, kubal18, benqsiemens, WarholsC, don_mingo, Niggo ()

Galerie (7)

Zajímavosti (7)

  • Autobusová zastávka nacházející se na návsi obce byla postavena pouze pro potřeby natáčení, Obě skutečné autobusové zastávky v obci totiž leží na hlavní silnici, která přes náves nevede. (ČSFD)
  • Detailněji a bez příkras se věnuje autorka scénáře Tereza Boučková své rodině v knize „Rok kohouta“. (sator)
  • Petra Špalková (Šírová) ve filmu působí dojmem, že je mnohem starší, než v době natáčení ve skutečnosti byla: "Na tom jsme byli domluvení. Jednak tomu pomohlo chování a pak - úplně jsme odstranili líčení. Řasy mám namalované snad jen když jedu pro kluky do školy a přijedu z Prahy. Shodli jsme se, že nemáme rádi, jak hollywoodské herečky vždycky vstanou s tou učesanou hlavou a dokonalým make-upem, protože je to tak málo podobné životu... Navíc jsme chtěli, aby maminka Šírová byla psychicky i fyzicky krásná i ošklivá. Někdy je člověk zmačkanej a nezpůsobilej a někdy naopak duch tak krásně prosvítí tvář a pohyb... A to hledáte asi vždycky. Aby to v sobě mělo vzestup i pád, kouzlo i nepůvab. Aby to nebyla vymyšlenina, ale člověk." (NIRO)

Reklama

Reklama