Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Šuflandia je legendární trpasličí země, takový malý stát ve státě velkých lidí schovaný v nepoužívané části jakéhosi státního úřadu. Nejsou tam ženy, alkohol a největší pochoutka, kterou si můžete dát v byfé na rohu je čerstvě grilovaná moucha. Těm nejlepším pracovníkům je umožněno za odměnu žít ve světě lidí dávkou látky zvané Kingsajz. Olgierd Jedlina (Jacek Chmielnik) je také zasloužilý pracant, ale stejně jako mnoho jiných v lidském světě emigruje a snaží se o záchranu svých utlačovaných přátel z područí tyranského vládce Nadšiškovníka Kilkujadeka (Jerzy Stuhr), jenž udělá vše, aby jeho utopickou totalitu nikdo nerozvrátil. A když se Olgierdovu příteli podaří vytvořit dosud režimem pečlivě utajovaný Kingsajz, Nadšiškovník začíná jednat. (monolog)

(více)

Recenze (84)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Kingsajz jsem viděl už koncem 80. let a v paměti mi tenhle kousek utkvěl jako silně nadprůměrná záležitost, nicméně jsem měl pocit, že to je jeden z filmů, které jsou úspěšné jen v určitém historickém kontextu a s odstupem doby bude ten film nezbytně stárnout. Viděl jsem ho po řadě let znovu a byl jsem překvapený, jak dobře funguje i po tak dlouhé době. Výrazně lepší ovšem je v originále než s českým dabingem. Už výtvarná podoba filmu je velice zajímavá a řada hlášek a ztřeštěných situací dodává ingredience k filmové lahůdce. Machulski několikrát úmyslně připomíná některými replikami a jednou postavou svou slavnou Sexmisi. Použité rekvizity jako vězení v cedníku nebo malá baterie coby nastražená past s vysokým napětím fungují jako vtipy před dvaceti lety i dnes. Celkový dojem: 90 %. Největší hvězdou je pochopitelně Jerzy Stuhr, který i na relativně malém prostoru exceluje coby vysoký funkcionář trpasličího totalitního státu. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Když se kouknu na ročník filmu mám narpsto vyražený dech z toho, jakým způsobem ve filmu dostává sodovku fungování totalitních režimů, některé věty Jerzyho Sthuhra dodnes používají například naši komouši jako advokacii tý svý zkurvený vlády. Juliusz Machulski mě opět přesdvědčil, že patří do režisérské elity. Spoustu záběrů jsou skvělou kombinací hravosti a fantazie. Příběh může zpočátku působit nepřehledně, ale postupem času se vyjasní a pak už je sledování Kingsajzu takovej pohodovej beach time. ()

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Když je ti vše malé, tak vyřeš to trikem, svůj rozměr změň a staň se trpaslíkem." Tak trochu Matrix, trochu Ať žijí duchové, trochu Franz Kafka a trochu Miloš Macourek. Juliusz Machulski se netají svou inspirací fantastickými komediemi Václava Vorlíčka, Oldřicha Lipského a spol. a v Kingsajzu používá mnohé patenty jejich kameramana-vynálezce Vladimíra Novotného. Ale málo se ví, že i polskou kinematografií se v 60. a 70. letech přehnala vlna absurdních komedií, kde do života znormalizovaných Poláků zasahovali superhrdinové a šílené vynálezy. Tyto filmy byly narozdíl od českých adresnou satirou na politický režim a Sexmise i Kingsajz na ně volně navazují. Teď, když jsem film viděl znovu asi po dvaceti letech, překvapilo mě, jak dobře mu slouží neuvěřitelně hnusná móda 80. let. Všechny ty dámské pudlí účesy, vulgární líčení, neforemné oděvy, které měly signalizovat zálibu nositele v nedbalé eleganci... To vše dnes vypadá jako bizarní futuretro, vymyšlené speciálně pro fiktivní svět této městské fantasy, i když šlo jen o kulminační bod tehdejších trendů v oblékání. Proto nakonec i ten "normální" svět mimo vybájenou Šuplandii upoutá divácké oko a pomůže překlenout některé nudnější scény. Kingsajz je možná zbytečně dlouhý, ale stále poměrně zábavný. Kde jinde uvidíte například strhující dramatickou scénu horolezení po záchodovém prkénku a visení na splachovadle, aniž by působila trapně? "Małe jest piękne." 80% ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Neškodná rozprávočka pre dospelých, ktorú už trocha nahlodal zub času. Bláznivý príbeh s cielenou politicko-spoločenskou satirou a názornou ukážkou ako funguje priemerný totalitný štát. To všetko s humorom, nadhľadom a štipkou erotiky. 70/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Když pominu, že je to největší zobrazení totalitární společnosti, jakou Machulski natočil, musím říct, že je to taky velká sranda. Smršť nápadů a vtípků, které tvůrci zakomponovali do příběhu (vůbec jen nápad, že v naší společnosti žije mnoho původně trpaslíků, že jediný způsob, jak můžou zůstat velcí je pít určitou limonádu, a potom ta trpasličí země Šuflandie a všechny ty drobnůstky jako oblečení, menu v hospodě v podobě vařené mouchy, obranný nástroj čili sichrhajska=zavírací špendlík, bydliště a život v Šuflandii, konec filmu atd), si zaslouží uctivé ticho. No a nesmím, jako starej prasák, zapomenout na nádherný erotický scény (a tohle je erotika, ne to soft porno, kterým nás krmí jisté televize). Je to jiskřivý, vzrušující a neznám chlapa (samozřejmě asi kromě teplejch, protože ti by chtěli pravděpodobně jinýho partnera), kterej by tohle nechtěl zažít. a Katarzyna Figura má sakra figuru. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (4)

  • Postavy ztvárněné Janem Machulskim a Leonardem Pietraszakem se jmenují Kwintek a Kramerko, čímž film naráží Machulskiho filmy Vabank (1981) a Vabank II (1984), kde Jan Machulski ztvárnil kasaře Kvinta a Leonard Pietraszak jeho komplice, později majitele banky Kramera. (DavidHodan)
  • O speciální efekty se postaralo československé Filmové studio Barrandov, konkrétněJiří Šimůnek, Boris Masník a Boris Moravec. (Ganglion)
  • Režisér Juliusz Machulski do tohoto filmu opět obsadil nejen svého otce Jana Machulského, ale i Leonarda Pietraszaka a Witolda Pyrkosze, se kterými už předtím natočil oba díly své krimikomedie Vabank (1981). (DavidHodan)

Reklama

Reklama