foto

Joel Schumacher

  • nar. 29.8.1939 (76 let)
    New York City, New York, USA
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Čím menší rozpočet, tím lepší film. Právě takhle zní nepsané pravidlo tohoto režiséra, který se narodil 29 srpna roku 1939 v New Yorku rodině skandinávských emigrantů. Když absolvoval návrhářskou školu Parson School of Desing asi jej nenapadlo, že by se někdy mohl věnovat filmu a naplno se věnoval navrhování oblečení. Ale poté co přišlo několik neúspěchů v řadě, jak osobních, tak pracovních přešel k filmu.

Jeho premiérová asistence u filmu však moc úspěšná nebyla, protože film PLAY IT AS IT LAYS zaznamenal leda tak neúspěch. Pak se objevil režisér Woody Allen, který mu nabídnul aby mu vytvořil kostýmy pro filmy SPÁČ a INTERIÉRY. Poté se zkusil uplatnit jako scénárista filmů jako SPARKLE (1976) CAR WASH (1976) a THE WIZ (1978). Filmy se však nesetkali s větším ohlasem.

Režie se ujímá poprvé v TV filmu PŘÍBĚH VIRGINIE HILLOVÉ (1974), který byl divácky přijat s poměrně slušnou odezvou. NEUVĚŘITELNĚ SE ZMENŠUJÍCÍ ŽENA (1981), D. C. CAB (1983) a OHEŇ SV. ELIÁŠE (1985) se s velkým diváckým ohlasem nesetkali. Poté se ale objevil projekt, který Schumachera vynesl výš v očích diváků. Tím filmem se stali ZTRACENÍ CHLAPCI (1987), kde si hlavní role upírů zahráli Jason Patrick a Kiefer Sutherland. Film BRATRANEC A SESTŘENICE (1989) si větší divácký ohlas opět vydobyl spíše až v televizi. Svůj opravdu první velký úspěch si ale vychutnal až s filmem HRÁČI SE SMRTÍ (1990) o partě mediků, kteří si pohrávají s klinickou smrtí. Do filmu obsadil tehdy ještě málo slavné herce jako Julii Robetsovou a Kiefera Sutherlanda, ale tah mu vyšel a film slavil úspěch, když se dočkal nominace na Oscara v kategorii nejlepší zvuk. Zlatá soška se však nakonec neobjevila. Další spolupráce s Julií Robertsovou ZEMŘÍT MLADÝ (1991) však už tolik nevyšla.

Po těch všech (polo)úspěších a neúspěších přišel film, kterým Schumacher oslnil kritiku i diváky. VOLNÝ PÁD (1993) poprvé spočítal jeho nepřímou úměru, že čím menší rozpočet, tak tím lepší film. Film o muži, který se rozhodne, že si to rozdá se systémem, společností a obyčejnými kolemjdoucími byl postaven na vynikající Schumacherově režii a hereckém výkonu Michaela Douglase. Ten si spolupráci s Schumacherem pochvaloval a jeho kariéra dostala velmi pevnou podpěru.

Předloha autora soudních a právních románů Johna Grishama se stala základem filmu NEBEZPEČNÝ KLIENT (1994), který sice slavil menší úspěch než VOLNÝ PÁD, ale úspěch to přesto byl. Pak ale přišli dva největší omyly jeho režijní kariéry. Pokračování Burtonových kultovních filmů o Batmanovi BATMAN NAVŽDY (1995) a BATMAN A ROBIN (1997). Schumacher se dostal do nezáviděníhodné situace: kritika jej strhala, fanoušci původních filmů jej proklínali a obyčejní diváci se tvářili poněkud rozpačitě. Nic nezachránila účast hereckých hvězd jako George Clooney, který účast v BATMAN A ROBIN považuje za největší filmový omyl své kariéry, Val Kilmer, který si zahrál hlavního hrdinu v BATMAN NAVŽDY, ale taky Arnold Schwazenegger, Nicole Kidmanová, Tommy Lee Jones nebo Jim Carrey. Schumacher. Byl připsán na odpadní listinu režisérů. Nic nepomohlo ani to, že mezi Batmany natočil film ČAS ZABÍJET (1996) podle předlohy Johna Grishama, který byl i přes své kvality jednoduše "zapomenut".

Ale vrátil se. Drsný thriller 8 MM (1998), podle scénáře Andrewa Kevina Walkera (Sedm) s Nicolasem Cagem a Joaquimem Phoenixem v hlavních rolích zavedl diváky do odpadní stoky lidské existence, kterou protékalo to nejodpornější a nejsadističtější porno. Poté potvrdil nepřímou úměru svých filmů. Nízkorozpočtová ukázka tvrdého výcviku nováčků před Vietnamem TÁBOR TYGRŮ (2000) i hitchockovsky laděný thriller TELEFONNÍ BUDKA (2003) postavil na minimálním rozpočtu, zajímavém scénáři, hereckém výkonu Colina Farrella a hlavně na svém režijním umu. Trošku si zkazil pověst filmem ČESKÁ SPOJKA (2002), ale to už by to nebyl Joel Schumacher. Ve svém novém filmu VERONICA GUERIN (2003) zachytil část života irské novinářky, která se postavila proti mocné mafii.

Kritika jej vynáší do nebes, ale taky zatracuje do pekel, diváci jej oslavují jako kult a zároveň nenávidí. Své nejlepší filmy natočil za minimální rozpočty. Je to muž plný paradoxů od kterého se nedá dopředu čekat nic konkrétního. I když už podle názvu jeho nového filmu FANTOM OPERY (2004) by se možná dalo usuzovat, jakým směrem se Schumacher vydá.

Jiří "Isherwood" Valášek

Režijní filmografie

Herecká filmografie

Fanoušci tvůrce

<< 1-20 >>
všichni fanoušci
(447)
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace