Hudba:
Tadeáš VěrčákHrají:
Lída Baarová (a.z.), Lída Baarová, Helena Třeštíková, Alena Šislerová (vypravěč), Vladimír Borský (a.z.), Gustav Fröhlich (a.z.), Joseph Goebbels (a.z.) (více)Obsahy(1)
Lída Baarová. Herečka, pro kterou byla její krása největším darem i prokletím zároveň. Mladá a atraktivní dívka se rychle stala největší československou filmovou hvězdou a dokázala si podmanit i nejobávanější muže své doby. Vztah s ministrem říšské propagandy Josephem Goebbelsem z ní však obratem učinil národního nepřítele a symbol kolaborantství. Dokumentaristka Helena Třeštíková se s Baarovou setkala v jejím zahraničním exilu. Na sklonku hereččina života natočila otevřenou zpověď kdysi milované a následně zatracované hvězdy na pozadí unikátních materiálů z několika evropských filmových archivů i ukázek slavných rolí Lídy Baarové. Příběh sebedestruktivní lovestory s proporcemi antické tragédie je fatálně spjat s evropskými dějinami a ukazuje mimořádně upřímný portrét ženy, jíž na vrcholu kariéry ležel svět u nohou. O to monumentálnější byl pak její pád do zapomnění a samoty. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (171)
+3* O životě Lídy Baarové jsem něco věděl, ale zajímalo mě, jak se s tím popral Renč či Třeštíková a proto tento srovnávací komentář. Nejdřív jsem zkouknul hraný film a i když jsem předpokládal, že to žádná sláva nebude, tak výsledek na mě zapůsobil ještě hůř. Podle mě bylo zásadní chybou, že se Renč soustředil hlavně na to, aby to "dobře vypadalo", takže kostýmy byly dokonalé a kamera kýčovitě slušná. Ale přitom pozapomněl, že film je hlavně postaven na kvalitních hereckých výkonech a ty mi přišly hodně nepředvědčivé a nepřirozené. Když pominu že Lídu přehrávala necharismatická herečka a vystihla ji spíš jako manipulativní a namyšlenou naivku. Tak třeba Pavel Kříž mě překvapil jak je Hitlerovi hodně podobný, ale jeho pojetí bylo spíš k smíchu. A tak to bylo skoro u všech. Výsledek je na jednu hvězdičku, ale když si představím kolik je za tím peněz, tak nemůžu dát víc než odpad. Naopak dokument Třeštíkové se povedl. Hezky zkloubila autentickou výpověď Lídy Baarové s dobovými materiály a výsledek je celistvý, plný emocí a lze její naivní chování lépe pochopit. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Viděla jsem to trošku po sezóně - přesto nejzajímavější bylo slyšet, jak LB mluvila o Hitlerovi jako o něžném chlápkovi, kterému se líbilo Panenství. Jinak Helena Třeštíková tomu překvapivě nedodala nic navíc, ani se na nic pořádného nezeptala; jen za ní prostě jela a stihla ji ještě naživu. LB z toho celého posezení vyšla jako chladná, egoistická a sobecká kráva, což nejspíš asi i byla. ()
Vypálím to hned na začátku: Jsem z toho neuvěřitelně nadšený! Tento snímek od matadorky českého dokumentu krásně ilustruje ten kontrast nesmírně kvalitní dokumentární tvorby vůči katastrofální úrovni českých dějových filmů. A tady to máme na stříbrném pdonose Renč vs. Třeštíková. Ten film má všechno, co prakticky všem (ne)povedeným velkým českým filmům chybí. Má to emoce, skvělou sklatbu děje, která je i na dokument prostě epická, hrozně mne bavil stříh v kombinaic s hudbou a vůbec hra s časovou rovinou a dobovými záběry, jednoduché, ale účelné. Vůbec to nechci hodnotit z hlediska faktografie nebo snad pravdivosti, už jenom protože mne fenomén Baarová prakticky vůbec nezajímá. Ale jako výpověď zlomeného člověka na pozadí retrospektivy osudových událostí to působí dokonale. Příjemné je, že to vyvolává emoce bez normativního přístupu a ohýbání reality, protože bohužel tohle nejenom u nás stále ještě dost tvůrců považuje za umělecký prostředek, ano dívám se na tebe Klusáku! 10/10 ()
Tak za á by mě zajímalo, kam dali mužové oči, páč Baarová žádná kráska nebyla. Možná, kdyby se na ní změnilo pár maličkostí, např. zaoblil její hranatý obličej, vyměnily oči a pusa, tak by byla holka k světu. Jediné, co na ní doopravdy stálo zato, byl její hlas plný tragiky. Báječně by se hodila do šejkspírových her, popř. do nějakého dokumentu o veganovi, vyprávějícím svůj nejhorší životní zážitek, když v salátu překousl žížalu. Za bé, Baarová by mohla dávat kurzy rétoriky. Sice mluvila pomalu, ale snad ani jednou se nezapletla, vždy dokončila větu, nepoužívala pomocná slůvka jako "jako", "jakoby", "eeee", "éch" a "tak podívejte se, pane redaktore". Používala dlouhá souvětí, žádné holé věty. A to ještě vezmeme v úvahu, jak by její projev vypadal, kdyby v sobě neměla flašku bechera. Je k nevíře, že jí to v jednaosmdesáti tak pálilo, když pálila jednu cigaretu za druhou a mohutně se konzervovala alkoholem. Třeba ten její monolog na konci, o nesmyslnosti života, tomu nezbývá než tleskat. ()
Samotný film je působivý, byť si mnohdy lacině pomáhá - v momentech, kdy neumí pořádně odvyprávět reálný příběh - nesouvisejícími archivními záběry a tklivou hudbou. To ale do dokumentu nepatří. Druhou věcí je, že řadu důležitých momentů, jako je smrt matky, sestry a nemoc otce, přejde jen vlastně namátkou. Se zpožděním a po načtení pramenů vidím i faktografické chyby, které překvapí u filmu, na který měla HT 15 let a fůru peněz z dotací. Celkově za samotnou Baarovou 5*, krásná a působivá žena. Za práci HT 2-3*. Celkově 4*. Ale neberte to zle, jako celek mě to v kině poměrně bavilo. ()
Reklama