Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (687)
Ani tentokrát jsi mi, Hitchi, neukázal, že jsi pánem hororů a strachu. Skvělým režisérem ano, to ti vzít nemohu, ale ta nafouknutá bublina, co lítá kolem tebe je opravdu převeliká! Přesto před tebou smekám, protože jsi dokázal odtočit dvouhodinový příběh, odehrávající se v jednom pokoji a to z jednoho okna. Pro většinu tvůrců zcela nemožné, ty jsi to dokázal a mistrně vykreslil vztah mezi dvorním hercem Stewartem a krásnou Kelly. Ale tohle není thriller, a mysterioznost už v žádném případě. Více bál u teen verze Disturbia, tady vůbec, ani náznak. Rear Window je spíše romantická pecka, zaobalená v originálně napsané krimi, kde fotograf se svojí "crew" (ošetřovatelka a milenka:) pozoruje ze svého dvoupokojáče sousedy. __ Po druhém shlédnutí beru všechno zpátky a přidávám hvězdičku. Dokonalé! ()
Hitchcock by se asi nikdy nespokojil s obyčejným thrillerem, či "normálním" kriminálním případem a tak není divu, že i v Rear Window si zkusil něco nového a natočil celý film z jediné místnosti a ještě k tomu přes okno. Příběh je založen na zvídavém a charismatickém J. Stewartovi, který neustálým špiclováním lidí za oknem odhalí nekalé praktiky jednoho ze sousedů... Děj graduje jako boží mlýny (=pomalu, ale jistě) až do klasicky-Hitchcockovského vypjatého finále, režijně je to velice precizní a příkladná práce. Bohužel pro diváka zmlsaného dnešními hutnějšími a intenzivnějšími thrillery, které vyvolávají nátlak přímo na samotného diváka, než pouze na postavy ve filmu, se může Okno do dvora zdát poněkud vlažné... 8/10 ()
Výhled z jednoho okna vystačí Alfredu Hitchcockovi k natočení vynikajícího krimi thrilleru, v němž není nouze ani o vedlejší trochu romantickou linii mezi fotografem Jeffem a jeho přítelkyní Kelly. Příběh má od samého začátku výbornou atmosféru, objevují se zde i úsměvné scény a zní příjemná hudba. V kombinaci se znamenitými herci jako je James Stewart či Grace Kelly pak můžeme z tohoto snímku mít opravdový zážitek. Atmosféra zde pomalu houstne, jak je to u Hitchcocka typické, a posledních několik minut je skutečný nervák. Pád z okna sice působil lacině, ovšem to omlouvá rok vzniku. Pro mě v tomto případě neexistuje jiné hodnocení než plné. ()
(1001) Ty neustálé zatmívačky! Příliš okaté ukončení obrazu, příliš málo času na rozeznění pocitu. Nad pohyblivými rozhledy z okna se pousměji, ale chybí mi gradace, napětí, nějaké odlišení od formálního cvičení. Když jsem viděla, že Grace Kelly hrdinu políbila rty natřenými výraznou rudou rtěnkou a na jeho tváři po nich nezůstaly žádné stopy, tak jsem se musela zabavit představou, že její figuru nikdo jiný než hlavní hrdina nevidí a že je to duch, který ho pomáhá strážit před pocitem bezmoci poté, co se jeho naivní pohled na dobrodružný svět z odstupu přes foťák začal hroutit, a co si uvědomil, že je malý chlapeček uvězněný v těle starého muže, po jehož smrti se na světě nic nezmění. Jimmy Stewart je totiž ve své roli velmi úsměvný a v jeho klatě modrých očích mi chybí jiskra inteligence nebo nějaké vědomé přítomnosti. Kdyby se tak tvůrci nezaobírali zaváděním tekoucí vody do všech fiktivních studiových bytů a raději se soustředili na to, aby ten vesmír vypadal skutečný i na plátně. ()
Že je Hitchcock Majster, dokazuje i týmto filmom .... Je to vlastne psychologická hra na sledovačku, kde sledujeme len pantomímu bez slov, a význam činov si musíme domýšľať. A o to tu ide. Domýšľať si vraždu, samovraždu, milenecké orgie, či hádku.... alebo je to trochu inak .....? Napätie v Okne do dvora sa dá cítiť až v druhej polovici filmu. Škoda , že to nie je od začiatku .... BTW, nepochopil som, ako sa môže taká bohatá a distingvovaná slečna až tak "vnucovať", bez toho, aby nahnevane netresla dverami bytu muža, ktorý o ňu nestojí z dôvodu veľkých "sociálnych rozdielov" ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Alfred Hitchcock později přiznal, že mu jako inspirace posloužil případ dr. Hawleye Harveyho Crippena (1862-1910). Doktor podle původního výkladu žil s neúspěšnou varietní zpěvačku Corrine 'Corou' Turner, vystupující pod pseudonymem Belle Elmore. Když její finanční nároky narostly do neúměrné výše, otrávil ji, rozřezal její tělo a řekl policii, že ho opustila s uměleckou společností a přestěhovala se do Los Angeles - to se stalo v roce 1910. Zbytky ženského těla pak byly nalezeny ve sklepě Crippenova domku (Hilldrop Crescent) až při čtvrté policejní prohlídce. Doktor byl dopaden na palubě parníku Montrose plujícího do Kanady v doprovodu své sekretářky a milenky Ethel 'Le Neve' Neave - jednalo se o vůbec první případ v historii kriminalistiky, kdy byl pachatel dopaden díky využití bezdrátové telegrafie. Crippen byl odsouzen k smrti, Ethel Neave byla zproštěna obvinění. Na začátku 21. století díky testům DNA jeho příbuzní požadovali revizi procesu. (Robbi)
- Jednou z inspirací Alfreda Hitchcocka byl údajný milostný románek mezi válečným fotografem Robertem Capou (v roce 1954 jej v Indočíně zabila nášlapná mina) a herečkou Ingrid Bergman. (džanik)
- Film predstavuje Hitchcockov pokus uväzniť diváka v obmedzenom časovom rozmedzí, nakoľko od začiatku do konca je divák uzavretý v byte hlavnej postavy, ktorý opúšťa jedine s ním, na konci strmhlav oknom. Predsa len existuje jedna výnimka a režisér tak robí vtedy, keď Jeffries (James Stewart) spí. Táto výnimka je zámer tvorcu a je podstatná. Divák sleduje vraha Thorwalda ako opúšťa byt s nejakou ženou. Žena, ktorú je vidieť, môže byť pani Thorwaldová, čo môže znamenať, že sa Jeffries možno vo svojich analýzach mýli. Hitchcock tak divákovo stotožnenie sa s Jeffriesovým vedomím nedoťahuje do konca a podsúva pocit rozpakov nad morálkou jednania hlavnej postavy. Režisér tak chytá diváka do pasce a predkladá pred neho otázku mravného rozmeru nad jeho vlastným jednaním. (Biopler)
Reklama