Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píší se třicátá léta minulého století. Johnny Kovak hledá práci, a tak se přihlásí jako řidič do přepravní společnosti. Jeho ambice jsou ale mnohem vyšší. Zatímco šplhá v hierarchickém žebříčku organizace, jeho metody jsou stále neúprosnější a bezohlednější. Nakonec senátor Madison odstartuje kampaň, v níž chce prokázat Kovakovo napojení na organizovaný zločin. Hlavní roli v politickém dramatu, inspirovaném neprůhlednými životními osudy známého odborového předáka Jima Hoffy, sehrála tehdy čerstvě objevená hvězda Sylvester Stallone. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (48)

majo25 

všechny recenze uživatele

32-ročný Stallone v roli odborára je najväčšou devízou filmu, ktorý by sa iste zapáčil aj vtedajším komunistickým pohlavárom. Nenažrané podnikateľské prasce versus poctiví odborári s jasným posolstvom poháhať. Sly sa spolupodielal aj na scenári a najviac to vidno v úvode, ktorý pripomína jeho režijný debut Cesta k raju. Scény, kde sa odborári vyzbrojení bejzbalkami dostávajú do potýčky s policajtami a 'poriadkovými silami', patria k tomu najlepšiemu vo filme. Film sa v polovici skokovo dostáva do 50-tych rokov a výrazne sa mení aj jeho feeling, ktorý pripomína skôr uhľadenú politicko-mocenskú hru okorenenú o mafiánske praktiky. Ukazuje sa, že aj tí najväčší poctivci môžu byť nakoniec zlomení. Tu už prichádzajú aj menej záživné pasáže, stále si však dokáže udržať dostatočnú pozornosť. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Copak ty nikdy nepláčeš, Johnny ??" - "Ale jó, pláču, když krájím cibuli !! Ale ty vypadáš, že je to kvůli něčemu jinýmu.." Jewisonova v důsledku marná snaha o odborářského Kmotra působí nejinspirativněji paradoxně právě ve svých nejslabších pasážích.. Nicméně F.I.S.T. rozhodně platí za nesmírně zajímavý biják, jak v rámci Stallonovy filmografie, tak i v souvislosti s tématem, který Hollywood už dlouhá léta úspěšně a důsledně ignoruje.. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Po Rockym to měla být všechno pohádka a potvrzení velkého triumfu, ale publikum se s dalšími Stallonovými filmy neztotožňovalo. S diváckým ohlasem se nesetkal ani jeho režijní retro debut Cesta k ráji, ani sportovní drama z koncentračního tábora Vítězství, ani právě odborářské drama F.I.S.T. Žádný z nich nebyl vyložený průšvih, ale třeba právě osvědčený Norman Jewison utopil poměrně slušný příběh v šílené stopáži, navíc jeho sestřih zřejmě nebyl tím konečným, který se nakonec dostal do kin. Tak či onak dokázal, že víc než akce ho zajímají lidé a jejich jednání. Dramatická zápletka tady ovšem chybí, samozřejmě se toho děje hodně, ale nic z toho příliš nechytí. Maďarský scénárista Joe Eszterhas později zjistil, že diváci chtějí něco svižnějšího a údernějšího (Základní instinkt), tahle Stallonova odvážná prořízlá pusa nakonec zdaleka neuspokojí. Po všech stránkách obyčejné.. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Sylvester Stallone umí hrát (zahoďte předsudky a podívejte se třeba na skvělého Oskara), a proto se už v roce 1978 rozhodl dokázat, že úspěch Rockyho nebyla žádná náhoda a že na něm měl jeho talent velký podíl. Světe div se, P.Ě.S.T. dopadla dobře i navzdory tomu, jak dlouho trvá než hlavní hrdina někoho praští, a že kromě těch obličejových neukáže ani kousek svalu. První hodinu se na Stalloneho dobře dívá, jde si tvrdě za svým, je sympaticky prostý a nejde mu nedržet palce. Navíc režisér Jewison uměl navodit dobovou atmosféru a obě bitky mezi odboráři a fabrikanty natočil velmi sugestivně. Velký problém však přišel se skokem o téměř třicet let vpřed. Amerika se změnila, změnily se domy, automobily, hudba... Ale Stalloneho postava téměř ne. Nechápu, proč mu maskéři nepomohli více, protože třicátník dost dobře nemůže zahrát padesátníka jen nabarvenými šedinami, huhňáním a jiným držením těla, ač se snaží sebevíc. Masky, třeba jen umělé vrásky, přece nejsou podfuk, hercům mají pomáhat (například De Nirova fascinující proměna v Tenkrát v Americe nebo vlastně jakákoliv role Petera Sellerse) k lepším výkonům a divákům k nezapomenutelným zážitkům, kterým mohla P.Ě.S.T. klidně být. Tři a půl. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Stallonovy filmy jsem jako jeho fanda kdysi cíleně sháněl a cca mezi 1980-2000 jsem viděl všechny, některé klasiky mnohokrát. Jeho štěky, minirole i amatérské pokusy před Rockym už jsem viděl také. Ale dvojice dramat z roku 1978 P.Ě.S.T. a Cesta k ráji byly v éře videopůjčoven nesehnatelné, takže jsem se opravdu těšil. P.Ě.S.T. začíná výborně. 30. léta, chudinská čtvrť, rockyovsky omlácený loser co kouzelně balí svoji vysněnou dívku. A taky všudypřítomné vykořisťování dělníků, továrníci kteří nechápou proč by měli platit nemocenskou či přesčasy a místy aby ustoupili si najmou radši bandu mlátiček. Hrdina s kamarádem zakládá odbory doslova na koleně a vše vrcholí fantastickou řežbou v ulicích. Tady bych dal 4* ani bych nemrknul. Ale pak už to jde jen dolů. Nepochopitelný přesun o dekády dopředu, k tomu úplatky, zpronevěry, kšefty s mafií, zastrašování vlastních členů, senátní komise. Zkrátka typicky české odbory; sympatie k filmu i hrdinovi šly dolů. 3*, nicméně slušně natočené a Stallone dramatickou roli zvládl bez problémů. K tomu nepoznatelný Steiger, slizký Boyle a v menší roli Dennehy. PS SPOILER: A skončí to blbě, což je holt takový trademark filmů ze 70. let, ale tak nějak jsem to od filmu se Stallonem nečekal. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (4)

  • Snímka má dve verzie. 145 minút dlhá je určená pre americký trh a verzia pre zvyšok sveta má dĺžku 125 minút. (Paldiny)
  • Zkratka "F.I.S.T." znaméná "Federation of Inter State Truckers". (JORDY)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Reklama

Reklama