poster

Carmen

  • Španělsko

    Carmen

  • SK název

    Carmen

Drama / Muzikál

Španělsko, 1983, 102 min

Režie:

Carlos Saura

Scénář:

Carlos Saura

Komentáře uživatelů k filmu (67)

  • Houdini
    ***

    Oscar 1 nominace: Cizojazyčný film. . . . . Zlatá Palma - výběr(30.6.2004)

  • Pohrobek
    *****

    Po Krvavé svatbě druhý Saurův krok do světa tance. Tentokrát vznikla podivuhodná syntéza flamenca a opery, klasického díla a moderního dramatu. Příběh se opět odehrává takřka pouze ve zkušebně a opět je podán jakožto film ve filmu, drama v dramatu. Struktura je složitější, tentokrát už navenek vystupuje i samostný "hlavní" příběh, jenž - zdálo by se - může upozadit ústřední Merimého záplatku. Ovšem tak tomu není, možná s překvapením zjišťujeme, že interakce příběhu starého víc než stopadesát let a toho z žhavě přítomnosti je naprosto symetrická, že vlastně nevíme, o kterou Carmen tu jde, který z příběhů si pomáhá pozadím toho druhého, co je hrané a co je skutečnost. Výjimečná, žhavě energická podívaná.(19.12.2008)

  • CheGuevara
    *****

    Co na tom, že hlavní protagonisté jsou více tanečníky než herci, když ono je to taková taneční a filmová paráda!(19.9.2007)

  • StarsFan
    ***

    Je to ještě tanec zasazený do příběhu, nebo už jen příběh zasazený do tance? Těžko říct, ke své smůle mám ale pocit, že spíš to druhé. Ne, že bych muzikály neměla ráda, ale když z hodiny a čtyřiceti minut děje postavy hodinu a půl protančí, začínám se nudit. Zvlášť, když se jedná o hudební styl, který mému srdci zrovna blízký není. V tu chvíli může kdokoliv vychvalovat Paca de Luciu nebo povedenou choreografii, protože já se začínám dívat na tlačítko na ovladači se dvěma šipkami ukazujícími doprava. Jediné, co mě nakonec donutí ho nepoužít, je krásná dějová linie ve stylu "příběh v príběhu". Scény, kde musíte přemýšlet nad tím, zda-li se jedná ještě o hrané divadelní drama, nebo už o životní příběh dvou hlavních herců. Ano, v konečném důsledku je sice vše jen film a za vším nakonec naskočí závěrečné titulky, ale aspoň ten malý názkak toho, že se hra může proplétat s životem, vždy ocením.(5.1.2009)

  • RHK
    ****

    Carmen od Carlose Saury - z filmu čiší nádherné španělské taneční kreace a rytmy, vášeň a kdesi v pozadí taneční zkušebny občas Bizetova a Luciova hudba. Chcete -li tradiční Carmen, zkuste raději Rosiho film "Georges Bizet: Carmen", já s ním byl spokojenější. To ale vůbec neznamená, že by byla Saurova Carmen zklamáním, jen jsem nečekal milostný příběh ze současnosti. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=NRogO9aaEyk(20.2.2012)

  • Bebacek
    **

    A jak vám dupou králíci?(10.10.2007)

  • Silas
    ***

    V podstatě nechápu místní nadšení....100 minut v jedné zkušebně mě i při sebelepší režii nemá šanci moc zaujmout - nehraje-li ovšem v pozadí Bizetova hudba či se na plátně neobjeví pěkná hlavní herečka. Trochu to na mě působilo jako parodie na Carmen. Zpočátku jakoby se vše schylovalo k velké katarzi, což by bylo vystoupení před lidmi, nakonec však jen dobelhání unaveného diváka (a tančících) k vytouženému nápisu konec.(1.11.2007)

  • liborek_
    *****

    Uvaděč v kině prohlásil, že tento film je hlavně pro ženy a pánové, kteří se budou u filmu nudit, můžou případně využít bar v předsálí. V průběhu projekce jsem dospíval k překvapivému poznání, že jsem asi žena... Film se mi totiž líbil až nezdravě moc a přestože flamenco a tanec vůbec není můj kdovíjak milovaný obor, užíval jsem si každou scénu, každý záběr... Díky vynikající režii mě dokázalo těch "100 minut v jedné zkušebně" zaujmout natolik, že kdyby u východu z kina stáli rekruti z taneční školy, tak se jim zfleku upíšu... :-) Perfektně prokomponované scény, skvělá kamera, Bizetova hudba a rytmy flamenca...do toho prolínání známého příběhu s realitou, kombinace uměleckého vyjádření a skutečných charakterů... Děj příběhu zvolna prostupuje skutečností, přičemž v nečekaných chvílích režisér nechává diváka na pochybách a ten zmaten přestává obě části odlišovat... - Vše je smícháno v ideálních poměrech a podáno v nevídané podobě, v níž tanec je hlavním výrazovým prostředkem a hudba všudypřítomným zdrojem neuvěřitelné energie. No prostě krása, Saura zkrátka umí. Sázka na jistotu...(4.3.2009)

  • gogo76
    ***

    Čakal som podstatne viac deja ako tanca a spevu, ale mám pre ten španielsky rytmus slabosť, takže sa to dalo zvládnuť. Tanečné scény k skutočným filmovým s dialógmi, ktoré sa týkajú niečoho iného ako tanca, sú v jasnej prevahe a ich pomer je asi 70 :30. Nebyť tých španielskycu gitár a pekného tanca, tak by som to nepotreboval vidieť. U mňa priemer. 60%. .(20.3.2012)

  • Pluhy
    ***

    Zcela neinformován a nezasvěcen o filmu Carmen jsem si vyšel s kamarádkou do kina. To co jsem ale uviděl na plátně mi trošku vyrazilo dech... Celý film se odehrává ve zkušebně a bizetova carmen je spíše než orálně prezentovaná pomocí španělských rytmů a precizních tanečních kreací. Při sledování se mi neustále vnucovala jistá podobnost se zvětšeninou. Nejspíš kvůli určité mystifičnosti, kdy jsem ani pořádně nerozeznal co je privátní život tanečníka Gadese a kdy jde pouze o taneční inscenaci. Pogratulovat musím také představitelce Carmen nejenom za její výtečný výkon ale také za její rajcovní vzhled. Příjemný film, který měl občas hluchá místa...(30.1.2008)

  • salahadin
    ****

    Že by se dal Hříšný tanec natočit i jinak?:) Carlos Saura v rytmu flamenca nezklamal.(5.6.2009)

  • Aky
    *****

    Je to čirá radost moci pozorovat proces, jak vzniká něco dokonalého. Jednoduchoučký příběh, který slouží jako kostra, na níž se navlékají dokonalá tančení čísla. Čiší z toho nenamyšlená hrdost těch lidí, kteří ji nehrají, která v nich je, a oni vlastně jen překovávají stud a zjevují ji. Tahle přirozená lidská invence suveréně překrývá všechny herecké pihy, které by se tam (možná) daly najít.(23.6.2012)

  • dzej dzej
    ****

    Zatímco literární předloha Prospera Mériméa využívá ve své době velmi populární rámcové vyprávění, Saura se rozhodl klasický příběh Carmen aktualizovat využitím efektu divadla ve filmu. Přední španělští tanečníci (Antonio Gades, Cristina Hoyos) a hudebníci (Paco da Lucia) zkoušejí taneční představení Carmen, přičemž se literární příběh předlohy začíná probourávat do jejich životů. V osudovém rytmu flamenca, za zvuků castanět a hudby George Bizeta se tak tanečníci ze současnosti ženou vstříc staré známé tragédii… Saurova Carmen je postavena na tanci a jeho choreografii – pohyb a tanec se stává hlavním vyjadřovacím prostředkem nadřazeným i jazyku. Slovo tak ustupuje četným a dlouhým, pečlivě prokomponovaným tanečním scénám. Saurův film je minimálně stylizovaný, v lecčems blízký dokumentu (tento dojem posiluje i autentičnost hlavních představitelů), přesto se jedná o vrcholně dramatické, osudové a tragické dílo.(12.10.2006)

  • giblma
    ****

    Irituje mě nadšení tancem. Ani španělské rytmy (vytlačivši Bizzeta) mě neberou. A skutečnost, že mě tím Saura zaujal téměř po celou dobu filmu, oceňuji čtyřma hvězdičkama.(8.2.2009)

  • Asgy
    ***

    Pardon, ale tenhle film znova vidět nechci. Mám rád španělské filmy i jejich nádherné a smyslné tance, ale chyběl mi zde nějaký nosný děj. Těch 102 minut v tanečním sále mi prostě nějak nestačilo.(16.3.2010)

  • Vančura
    ****

    Velmi zvláštní film, pokud se to vůbec filmem dá nazvat. Svým způsobem je to ale strhující podívaná, kterou asi nejvíc docení divák se zájmem o svět tance a opery. Antonio Gades mi tady mimochodem strašně připomínal českého herce Ondřeje Pavelku.(10.3.2012)

  • danecek24

    41. Zlatý Glóbus za rok 1983 - nominace (1) - Nejlepší cizojazyčný (zahraniční) film - Španělsko(23.12.2008)

  • Una111
    ***

    Zklamání? Spíš nespokojenost. Taneční výkony i hudba zaujmou, ba strhnou. Scénář osciluje kdesi mezi novelou P. Meriméa a libretem H. Meilhaca a L. Halévyho. Chybí něžná postava Micaëly jako protiváha ke Carmen (libreto), film postrádá původní drsnost prostředí a postav - místo cikánů, pašeráků, dělnic v tabákové továrně, vojáků a zlodějů zde jsou tanečníci, překupník drog. Drama současných hrdinů je nepřesvědčivé, působí jako podruhé vyvařený čaj! V předloze je Carmen divoká a nezkrotná, svobodná cikánka, Carmen Saurova je záletná vdaná žena, která si něco začala s režisérem. Místo vášně románek, místo osudovosti znuděnost. Jsem schopna pochopit vášeň a její destruktivní dopady na životy zúčastněných, co nechápu je flirt a nevěra z nudy. A tak na mne, ať se nikdo nezlobí, tahle Carmen působí. Nepřesvědčivě působil i Antonio Gades, snad se na jeho hereckém (ne)výrazu podílelo i to, že on sám byl ve svém občanském životě 5x ženatý a 4x rozvedený. Ta poslední manželka s ním vydržela až do konce jeho života - celý rok. Vášnivá láska? Nebo spíš nestálost a poživačnost?(23.11.2013)

  • *Elfík*
    ****

    Musím se pochlubit, že ačkoliv se učím španělštinu teprve tři roky, tak jsem větám celkem rozuměla. Samozřejmě, jen těm tanečním....(24.9.2011)

  • .maggie.
    *

    Tohle mě nebavilo. Možná by se mi líbil ten muzikál, ale dívat se, jak ho nacvičovali.. Snad tu má film tak dobré hodnocení proto, že si ho spousta lidí plete s opravdovým muzikálem Carmen, což tohle NENÍ. Paco de Lucía je navíc geniální kytarista, ale před kameru se nehodí: není na něho právě dvakrát příjemný pohled.(3.10.2008)

<< předchozí 1 2 3 4